Προβληματισμό, επιφυλάξεις, καθώς και ανησυχίες επί συγκεκριμένων προνοιών που περιλαμβάνονται στα έξι νομοσχέδια για την φορολογική μεταρρύθμιση, εκφράζει η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ), η οποία εισηγείται είτε αναθεώρησή τους, είτε και διαγραφή τους.
Όπως αναφέρει σε σχετικό υπόμνημα που κατέθεσε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, στηρίζει έμπρακτα την προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού πλαισίου και θεωρεί ότι η φορολογική μεταρρύθμιση αποτελεί αναγκαίο θετικό βήμα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της διαφάνειας και της φορολογικής δικαιοσύνης.
Θεωρεί, επίσης, κρίσιμο να προχωρήσει η μεταρρύθμιση, με ορθολογικές ρυθμίσεις που θα ενισχύουν την αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας και θα στηρίζουν την επιχειρηματικότητα.
- Διαβάστε ακόμη: Αυτά είναι τα έξι νομοσχέδια για τη φορολογική μεταρρύθμιση
- Διαβάστε επίσης: Οι βασικές πρόνοιες των έξι νομοσχεδίων της φορολογικής μεταρρύθμισης - Τι αλλάζει για επιχειρήσεις και νοικοκυριά
Πάντως, από πλευράς ΟΕΒ αναγνωρίζεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών λειτούργησε με συνέπεια και υπευθυνότητα, επιδιώκοντας ουσιαστική διαβούλευση και ενσωμάτωση των θέσεων όλων των εμπλεκομένων φορέων, αφού -υπογραμμίζει- «σε μεγάλο βαθμό, διαπιστώνουμε ότι έγιναν διορθώσεις και βελτιώσεις σε πρόνοιες που αρχικά προκαλούσαν ανησυχία, ενώ κάποιες ρυθμίσεις έχουν ορθά αφαιρεθεί ή προσαρμοστεί».
«Η προσέγγιση αυτή είναι ιδιαίτερα θετική και καταδεικνύει τη διάθεση της Πολιτείας για έναν δίκαιο και λειτουργικό φορολογικό εκσυγχρονισμό», τονίζει η Ομοσπονδία.
Ωστόσο, υπογραμμίζει η ΟΕΒ, στα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, εξακολουθούν να υπάρχουν σημεία τα οποία, κατά την άποψη της, χρειάζονται περαιτέρω βελτίωση, ώστε η μεταρρύθμιση να επιτύχει τον διττό στόχο της: αφενός διεύρυνση της φορολογικής βάσης και αφετέρου διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και της ελκυστικότητας της Κύπρου ως επιχειρηματικού κέντρου.
«Με την κατάθεση του παρόντος υπομνήματος, η ΟΕΒ περιγράφει και επεξηγεί τις θέσεις και εισηγήσεις της για κάθε ένα από τα έξι Νομοσχέδια, με πνεύμα συνεργασίας και σεβασμό προς τον θεσμικό ρόλο της Βουλής των Αντιπροσώπων. Στόχος μας είναι η τελική μορφή της μεταρρύθμισης να στηρίζει την ανάπτυξη, την απασχόληση και την υγιή επιχειρηματικότητα», καταλήγει.
- Διαβάστε ακόμη: Φορολογική μεταρρύθμιση: Δεν εισακούστηκαν όλες οι εισηγήσεις του ΚΕΒΕ - Τι το ανησυχεί και τι ζητά από τη Βουλή
- Διαβάστε επίσης: Φορολογική μεταρρύθμιση: Οι πρόνοιες-κίνδυνοι για τα επενδυτικά ταμεία και οι προτάσεις του CIFA
Οι θέσεις της ΟΕΒ
Πιο κάτω ακολουθούν αυτούσιες οι θέσεις της ΟΕΒ επί συγκεκριμένων προνοιών και άρθρων των νομοσχεδίων που αφορούν την φορολογική μεταρρύθμιση:
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τον «περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμο»
Άρθρο 8 - Φορολόγηση Εισοδήματος από Ταμεία Προνοίας/Συντάξεως
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η πρόνοια αφήνει περιθώρια ερμηνείας και ευρεία διακριτική εξουσία στην Αρμόδια Αρχή, καθώς διατηρεί εξαίρεση από την απαλλαγή φορολόγησης όταν το εισόδημα των ταμείων προκύπτει από «οποιαδήποτε επιχείρηση».
Δεδομένου ότι η έννοια της «επιχείρησης» περιλαμβάνει πληθώρα δραστηριοτήτων (εμπορικών, βιομηχανικών, ελευθέριων επαγγελμάτων κ.λπ.), υπάρχει κίνδυνος παρερμηνείας και περιορισμού των επενδυτικών δυνατοτήτων των Ταμείων Προνοίας και Συντάξεως.
Δεν θα πρέπει να υφίστανται πρόνοιες που περιορίζουν τις επενδυτικές δραστηριότητες των Ταμείων, καθώς αυτές συμβάλλουν στη συμμόρφωση των Ταμείων με την νομοθετική υποχρέωση για διασπορά του επενδυτικού κινδύνου και ενισχύουν τη μακροχρόνια βιωσιμότητά τους.
- Διαβάστε ακόμη: Φορολογική μεταρρύθμιση: Σοβαρές ενστάσεις και ανησυχίες του Συνδέσμου Τραπεζών για τα νομοσχέδια - Τι εισηγείται
- Διαβάστε επίσης: Φορολογική μεταρρύθμιση: Οι θέσεις του ΣΑΕΚ για τα έξι νομοσχέδια - Ποιες αλλαγές προτείνει
Οποιαδήποτε τέτοια ρύθμιση αντίκειται στην κρατική πολιτική ενθάρρυνσης της συμμετοχής εργαζομένων σε ταμεία προνοίας και στην προσπάθεια ενίσχυσης του δεύτερου πυλώνα συνταξιοδοτικών παροχών.
Άρθρο 10 - Αφαιρέσεις και Προσθέσεις Αναφορικά με Πάγια Στοιχεία
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η διάταξη προβλέπει ότι δεν παραχωρείται έκπτωση εάν η αγοραία αξία δεν τεκμηριώνεται «κατά την κρίση του Εφόρου».
Η ΟΕΒ εισηγείται όπως αφαιρεθεί η φράση αυτή, ώστε να διασφαλιστεί αντικειμενικότητα και διαφάνεια στον καθορισμό της αγοραίας αξίας, με βάση προκαθορισμένα και μετρήσιμα κριτήρια, χωρίς να παρέχεται ευχέρεια υποκειμενικής ερμηνείας.
Άρθρο 20Ε - Φορολόγηση Κερδών από τη Διάθεση Κρυπτοστοιχείων
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η ΟΕΒ εισηγείται όπως προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα μεταφοράς και συμψηφισμού ζημιών από διάθεση κρυπτοστοιχείων για περίοδο τουλάχιστον επτά (7) ετών, κατά τρόπο αντίστοιχο με άλλες κατηγορίες κεφαλαιουχικών κερδών.
Επίσης, σε περιπτώσεις πώλησης μετοχών εταιρείας, η υπεραξία (το κέρδος) που προκύπτει λόγω αύξησης της αξίας υποκείμενων κρυπτοστοιχείων δεν θα πρέπει να υπόκειται σε φορολόγηση, καθώς αυτό αντίκειται στη γενική αρχή ότι το κέρδος από πώληση μετοχών δεν φορολογείται.
Άρθρο 36(5) - Επιφύλαξη για την Απαλλαγή Φόρου στην Παροχή Μισθωτών Υπηρεσιών εκτός της Δημοκρατίας.
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η συγκεκριμένη πρόνοια αναφέρει ότι αμοιβή από την παροχή μισθωτών υπηρεσιών εκτός της Δημοκρατίας για συνολική περίοδο στο φορολογικό έτος πέραν των ενενήντα ημερών σε εργοδότη που δεν είναι κάτοικος στη Δημοκρατία, απαλλάσσεται από το φόρο.
- Διαβάστε ακόμη: Φορολογική μεταρρύθμιση: Ανησυχίες και προβληματισμοί για τις νέες διευρυμένες εξουσίες του Εφόρου Φορολογίας
- Διαβάστε επίσης: Φορολογική μεταρρύθμιση: Ενστάσεις για φορολόγηση Ταμείων Προνοίας - «Συνιστά σαφή αποδυνάμωση»
Η προσθήκη της επιφύλαξης που περιορίζει την απαλλαγή πέραν των 90 ημερών επηρεάζει αρνητικά τις επιχειρήσεις με διεθνείς δραστηριότητες, αλλοιώνει τη φιλοσοφία της αρχικής πρόνοιας και μειώνει την ελκυστικότητα της Κύπρου ως έδρας επιχειρήσεων.
Δεν τεκμηριώνεται αιτιώδης συνάφεια για την αλλαγή αυτή, η οποία προσθέτει γραφειοκρατικά εμπόδια στην παροχή υπηρεσιών εκτός της Δημοκρατίας.
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τον «περί Έκτακτης Εισφοράς για την ΆμυνỨ
Άρθρο 3Α - Συγκεκαλυμμένη Διανομή Μερισμάτων και Επιβολή Φόρου 10%
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η ΟΕΒ εισηγείται την πλήρη αφαίρεση της πρόνοιας, καθώς παρέχει υπέρμετρα ευρεία ερμηνευτική εξουσία στην Αρμόδια Αρχή για τον καθορισμό του τι συνιστά «συγκεκαλυμμένη διανομή».
Η απουσία σαφών κριτηρίων αυξάνει τον κίνδυνο υποκειμενικών εκτιμήσεων και ανισότιμης μεταχείρισης, δημιουργώντας παράλληλα αβεβαιότητα και διοικητική επιβάρυνση.
Σε περίπτωση που η πρόνοια παραμείνει, η ΟΕΒ εισηγείται όπως ο συντελεστής περιοριστεί στο 5%, ώστε να ευθυγραμμίζεται με τη φορολογία επί πραγματικών μερισμάτων και να διασφαλίζεται φορολογική ουδετερότητα.
Άρθρο 3Β - Καταβολή Έκτακτης Εισφοράς σε Εισόδημα από Τόκους
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η ΟΕΒ εισηγείται τη μείωση του συντελεστή στο 5%, ώστε να ενθαρρύνεται η ορθολογική επενδυτική πολιτική και η παραμονή κεφαλαίων εντός Κύπρου. Η υψηλή φορολόγηση οδηγεί σε μεταφορά ρευστότητας στο εξωτερικό και επηρεάζει τη χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Η μείωση στο 5% θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και δεν θα έχει ουσιαστικό δημοσιονομικό κόστος.
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τον «περί Φορολογίας Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμο»
Άρθρο 2 - Ποσοστό Ιδιοκτησίας για Ενεργοποίηση Φορολόγησης.
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η μείωση του ποσοστού ιδιοκτησίας από 50% σε 20% επεκτείνει υπερβολικά το πεδίο εφαρμογής του φόρου κεφαλαιουχικών κερδών, επηρεάζοντας αρνητικά τις εταιρείες που κατέχουν μετοχές σε εταιρείες με ακίνητη περιουσία.
Η ΟΕΒ εισηγείται όπως παραμείνει το ποσοστό στο 50%, ώστε να διατηρηθεί η ισορροπία και η φορολογική συνέπεια στον τομέα ακινήτων.
Άρθρο 10 - Ορισμός «Αντιπαροχής»
Θέσεις της ΟΕΒ:
Στο αρχικό κείμενο είχε περιληφθεί επιφύλαξη σύμφωνα με την οποία η «ανταλλαγή» περιλαμβάνει και την «αντιπαροχή», ρύθμιση η οποία θεωρείται θετική και πρακτική.
Στο κατατεθειμένο νομοσχέδιο, ωστόσο, προστέθηκε νέα επιφύλαξη που ορίζει ότι σε περίπτωση αντιπαροχής υπάρχει χρονική προϋπόθεση ολοκλήρωσης του έργου εντός πέντε ετών από την σύναψη σύμβασης.
- Διαβάστε ακόμη: Φορολογική μεταρρύθμιση: Ενστάσεις, επιφυλάξεις και διαφωνίες ΣΕΛΚ για τα νομοσχέδια - Αναλυτικά οι θέσεις του
Αυτό δεν αντανακλά τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς ακινήτων, όπου καθυστερήσεις δύνανται να προκύψουν για λόγους πέραν του ελέγχου των εμπλεκομένων και αυτό ενδεχομένως να έχει επιπτώσεις προς τους διαθέτες των ακινήτων.
Η ΟΕΒ θεωρεί ότι ενδεχομένως θα πρέπει να διευρυνθεί το χρονικό περιθώριο που δίδεται για την ολοκλήρωση του έργου.
Άρθρο 17 - Πιστοποιητικό Μεταβίβασης
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η διάταξη που επιτρέπει στην Αρμόδια Αρχή να μην εκδίδει πιστοποιητικό μεταβίβασης σε περίπτωση ληξιπρόθεσμων οφειλών πρέπει να αναθεωρηθεί, ώστε να προβλέπει σαφή και αντικειμενικά κριτήρια ενεργοποίησης αυτής της εξουσίας, αποτρέποντας υποκειμενικές αποφάσεις.
Θέση της ΟΕΒ είναι να διαγραφεί η εν λόγω πρόνοια.
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τους «περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Νόμους»
Άρθρο 5 - Υποχρέωση Τήρησης Αρχείων
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η πρόταση για αύξηση της περιόδου τήρησης αρχείων από έξι σε οκτώ χρόνια, αυξάνει το διοικητικό κόστος για επιχειρήσεις και κράτος.
Η ΟΕΒ εισηγείται να μειωθεί στα τέσσερα έτη, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον τέσσερα κατόπιν δικαστικού διατάγματος.
Άρθρο 6 - Τήρηση Τραπεζικών Δεδομένων και Πρόσβαση σε Λογαριασμούς
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η παράταση της περιόδου τήρησης τραπεζικών δεδομένων από επτά σε εννέα έτη είναι υπερβολική και αντίθετη προς την ευρωπαϊκή πρακτική. Επιπλέον, η πρόβλεψη για πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς συγγενών πρώτου βαθμού και ακόμα και σε κοινούς λογαριασμούς με τρίτα πρόσωπα εγείρει σοβαρά ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και υπερβολικής διακριτικής εξουσίας της Αρμόδιας Αρχής. Πρέπει συνεπώς να παραμείνει στα επτά έτη.
Άρθρο 23 - Παράταση Περιόδου Ελέγχου
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η επέκταση της δυνατότητας επιβολής φόρου, σε περιπτώσεις παράλειψης επιβολής φόρου ή επιβολή μικρότερου φόρου, από έξι σε οκτώ έτη δεν δικαιολογείται. Η ΟΕΒ εισηγείται να παραμείνει ή ακόμη και να μειωθεί η περίοδος, ώστε να διασφαλιστεί προβλεψιμότητα και σταθερότητα στις φορολογικές σχέσεις.
Στην εποχή της ψηφιοποίησης δεν δικαιολογείται να χρειάζεται πέραν των έξι ετών η Αρμόδια Αρχή για να εντοπίσει περιπτώσεις λανθασμένης επιβολής φορολογίας
Άρθρο 51Α - Ποινικές Ευθύνες Διευθυντών και Αξιωματούχων
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η πρόνοια για ποινικές ευθύνες στελεχών σε περίπτωση διάπραξης αδικήματος από την εταιρεία πρέπει να αφαιρεθεί, καθώς δεν καθορίζει σαφή κριτήρια ή αποδεικτικά στοιχεία για τη στοιχειοθέτηση αμέλειας, δημιουργώντας νομική ανασφάλεια.
Η συγκεκριμένη πρόνοια έμμεσα καταργεί τον ορισμό της «περιορισμένης ευθύνης» αφού πλέον η ευθύνη γίνεται «προσωπική».
Επιπρόσθετα, θα αποτελέσει τροχοπέδη στην κάλυψη θέσεων με ευθύνες από άτομα εγνωσμένου κύρους και γνώσεων.
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τους «περί Εισπράξεως Φόρων Νόμους»
Άρθρα 9Β, 9Γ & 9Δ - Δέσμευση και Κατάσχεση Ποσών, Δήμευση Κινητής Περιουσίας και Εγγραφή Εμπράγματου Βάρους
Θέσεις της ΟΕΒ:
Οι επιφυλάξεις που εισάγονται παρέχουν στην Αρμόδια Αρχή υπερβολικά ευρεία διακριτική εξουσία για λήψη μέτρων, όπως δέσμευση ή κατάσχεση περιουσίας, στη βάση γενικών εκτιμήσεων και αφαιρεί το συνταγματικό δικαίωμα ένστασης και προσφυγής.
Προτείνεται όπως τα όρια ενεργοποίησης των μέτρων αυξηθούν σε €100.000 (από €3.000 και €5.000 σήμερα) να καθοριστούν σαφή, αντικειμενικά κριτήρια για την εφαρμογή τους, χωρίς να αφαιρείται το δικαίωμα ένστασης.
Άρθρο 9Ζ - Μεταβίβαση Ακινήτου και Πιστωτικό Υπόλοιπο
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η νέα πρόνοια που επιτρέπει στην Αρμόδια Αρχή να διατηρεί πιστωτικό υπόλοιπο αντί επιστροφής του στον φοροοφειλέτη, σε περίπτωση «ιστορικού καθυστερήσεων», πρέπει να αφαιρεθεί.
Ο νομοθέτης ορίζει ρητά ότι η διαφορά σε χρηματική αξία πρέπει να επιστρέφεται, και οποιαδήποτε εξαίρεση παραβιάζει την αρχή της ισότητας και της φορολογικής διαφάνειας.
- Νομοσχέδιο που τροποποιεί τους «περί Χαρτοσήμων Νόμους»
Θέσεις της ΟΕΒ:
Η ΟΕΒ θεωρεί ότι οι περί Χαρτοσήμων Νόμοι θα πρέπει να καταργηθούν, καθώς το διοικητικό και οικονομικό βάρος τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το κράτος, είναι δυσανάλογο προς το ελάχιστο δημοσιονομικό όφελος για το κράτος.
Σε μια εποχή πλήρους ψηφιοποίησης και ηλεκτρονικών συναλλαγών, η επιβολή χαρτοσήμων στερείται πρακτικού αντικρίσματος και λειτουργεί ως αναχρονιστικό εμπόδιο στην επιχειρηματική δραστηριότητα, χωρίς ουσιαστική προστιθέμενη αξία για τα δημόσια έσοδα.







