powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
Powered byEurobank - Οικονομία | Κύπρος

Φορολογική μεταρρύθμιση: Οι θέσεις του ΣΑΕΚ για τα έξι νομοσχέδια - Ποιες αλλαγές προτείνει

Τη διαγραφή ή αντικατάσταση μερικών εκ των άρθρων που περιλαμβάνονται στα έξι νομοσχέδια για τη φορολογική μεταρρύθμιση, εισηγείται ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, να στηριχθεί η αποταμίευση και να καλλιεργηθεί ασφαλιστική κουλτούρα.

Όπως αναφέρει σε σχετικό σημείωμα με τις θέσεις του που κατέθεσε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, «ο ΣΑΕΚ, ως θεσμικός εκπρόσωπος του ασφαλιστικού τομέα, επιθυμεί να συμβάλει στον διάλογο που διεξάγεται σχετικά με τη φορολογική μεταρρύθμιση, καταθέτοντας τις θέσεις του αναφορικά με ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα, τόσο τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, όσο και τους πολίτες».

Εφάπαξ καταβολές

Σε ό,τι αφορά τον νόμο που τροποποιεί τους «περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους» και τις εφάπαξ καταβολές, ο Σύνδεσμος εισηγείται τη διαγραφή της λέξης «τακτικών» του άρθρου 11(1)(α), όπως επίσης και τη διαγραφή του άρθρου 14(1)(α)(i).

Όπως σημειώνει, ζητεί τις προαναφερθείσες αλλαγές, αφού:

1. Η αποδοχή των εφάπαξ καταβολών για σκοπούς φοροαπαλλαγής είναι απαραίτητη, καθώς επιτρέπει σε ασφαλισμένους με μη σταθερό εισόδημα να αξιοποιούν τις περιόδους πραγματικής ρευστότητας και να διαμορφώνουν υπεύθυνα το ασφάλιστρό τους εντός του έτους.

2. Παράλληλα, πρέπει να διατηρηθεί το κίνητρο για αποταμίευση και για άτομα που λαμβάνουν έκτακτες αμοιβές ή άλλα μη επαναλαμβανόμενα εισοδήματα και θέλουν να αξιοποιήσουν το μέσο αυτό όταν υπάρχει πραγματική δυνατότητα.

Ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής

Όσον αφορά την φορολογική μεταχείριση ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζωής, ο ΣΑΕΚ εισηγείται τη διαγραφή του άρθρου 14(1)(α)(ii) και την αντικατάσταση του με το εξής λεκτικό:

«Σε περίπτωση μερικής εξαγοράς ασφαλιστηρίου συμβολαίου ζωής, τα ακόλουθα ποσοστά φορολογικής επιβάρυνσης θα ισχύουν αν το συνολικό ή μέρος του ποσού της μερικής εξαγοράς προήλθε από ασφάλιστρα για τα οποία παραχωρήθηκε έκπτωση τα τελευταία 4 χρόνια:

  • τριάντα τοις εκατό (30%) για το ποσό της εξαγοράς που αφορά ασφάλιστρα για τα οποία παραχωρήθηκε έκπτωση τα τελευταία δύο (2) χρόνια,
  • είκοσι τοις εκατό (20%) για το ποσό της εξαγοράς που αφορά ασφάλιστρα για τα οποία παραχωρήθηκε έκπτωση εντός του τρίτου (3ου) και τέταρτου (4ου) έτους από την ημερομηνία της μερικής εξαγοράς.

Για τον υπολογισμό των ποσοστών των ασφαλίστρων σε περίπτωση μερικής εξαγοράς ως αναφέρεται πιο πάνω, θα υπολογίζονται πρώτα οι μονάδες που αγοράστηκαν με ασφάλιστρα που πληρώθηκαν με χρονολογική σειρά, αρχής γενομένης της παλαιότερης πληρωμής».

Η προτεινόμενη διαγραφή και αντικατάσταση της διάταξης του πιο πάνω άρθρου, επισημαίνει:

  • εξασφαλίζει την ισότιμη μεταχείριση των μερικών και ολικών εξαγορών ασφαλιστηρίων ζωής,
  • διατηρεί τα κίνητρα για μακροπρόθεσμη αποταμίευση και,
  • με τη χρήση του Πιστοποιητικού Ασφαλίστρου Ασφάλισης Ζωής (L.A.P.C.), το οποίο εκδίδεται από την ασφαλιστική εταιρεία, διασφαλίζεται η πλήρης συμμόρφωση σε ένα πιο αυστηρό και ελεγχόμενο πλαίσιο.

Για την υλοποίηση της παραπάνω εισήγησης, συνεχίζει, «οι ασφαλιστικές εταιρείες δηλώνουν ότι προτίθενται να υπολογίζουν τα ποσοστά επιβάρυνσης που προκύπτουν από μερικές εξαγορές και να παρέχουν τη σχετική πληροφόρηση στους πελάτες τους μέσω του Πιστοποιητικού Ασφαλίστρου Ασφάλισης Ζωής (L.A.P.C.), ώστε οι τελευταίοι να μπορούν στη συνέχεια να τα δηλώνουν στη φορολογική τους δήλωση».

Επιπρόσθετα, ο ΣΑΕΚ εισηγείται την αντικατάστασή του άρθρου 14(1)(α)(ii) με το εξής λεκτικό έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνεται η φράση «και κατά τη μόνιμη ή/και πρόσκαιρη ολική ή/και μερική ανικανότητα»: «Αναφορικά με ασφαλιστήριο ζωής, η έκπτωση δεν υπερβαίνει ποσό που ισούται με το επτά τοις εκατό (7%) του ποσού πληρωτέου σε περίπτωση θανάτου, (εξαιρουμένου οποιουδήποτε πρόσθετου ευεργετήματος υπό μορφή φιλοδωρήματος ή άλλως πως), ή την μόνιμη ή/και πρόσκαιρη ολική ή/και μερική ανικανότητα».

Με την προτεινόμενη τροποποίηση, εξηγεί, διασφαλίζεται η πλήρης ευθυγράμμιση και ομοιομορφία με το άρθρο 14(1)(α), ώστε να μην υπάρχει διαφοροποίηση ως προς την κάλυψη των περιπτώσεων ανικανότητας.

Καλύψεις για φυσικές καταστροφές σε κατοικίες

Σε σχέση με την φορολογική απαλλαγή για ασφάλιστρα σε καλύψεις για φυσικές καταστροφές για ασφάλιση κατοικίας, ο ΣΑΕΚ χαιρετίζει την υιοθέτηση της πρότασης για τη χορήγηση φορολογικής απαλλαγής στα ασφάλιστρα καλύψεων για φυσικές καταστροφές για ασφάλιση κατοικίας.

Επισημαίνει όμως ότι η εν λόγω απαλλαγή πρέπει να ενταχθεί στις «εκπτώσεις/απαλλαγές» του Μέρους 5Α της φορολογικής δήλωσης, όπως συμβαίνει για συνδρομές σε συντεχνίες, επαγγελματικές συνδρομές, δωρεές, κλπ., ώστε να μην επηρεάζει το διαθέσιμο εισόδημα του ενός πέμπτου (1/5) που μπορούν να αξιοποιήσουν οι πολίτες για αποταμίευση.

Τέλος χαρτοσήμου

Αναφορικά με τον νόμο που τροποποιεί τους «περί Χαρτοσήμων Νόμους», ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου εισηγείται τη διαγραφή του σημείου 4 του (I) πρώτου παραρτήματος για τους εξής λόγους:

  • Θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνει κατάργηση του τέλους χαρτοσήμου για τις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς το μέτρο αυτό προκαλεί μεγάλο διοικητικό κόστος το οποίο ουσιαστικά μετακυλίεται στον καταναλωτή.
  • Θεωρεί ότι το τέλος χαρτοσήμων αποτελεί μια έμμεση φορολογία η οποία επίσης επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Ως εκ των πιο πάνω, ο ΣΑΕΚ εκφράζει την άποψη ότι η πλήρης κατάργηση του τέλους χαρτοσήμου θα προσδώσει μεγαλύτερα οφέλη για την κοινωνία σε σχέση με την πιθανή μείωση των εσόδων του κράτους.

;