Στυλιανός Ν. Χριστοφόρου: Ανθρωποκεντρική δικηγορική
07:05 - 22 Σεπτεμβρίου 2020
Ξεκίνησε την καριέρα του σε μεγάλα δικηγορικά γραφεία, ενώ εργάστηκε ως εσωτερικός νομικός σύμβουλος στην ΟΕΒ, αναλαμβάνοντας ρόλο διαπραγματευτή σε υποθέσεις εργοδοτών με τις συντεχνίες. Διδάσκει εργατικό και εταιρικό δίκαιο και σήμερα, πέραν από τη δική του πετυχημένη δικηγορική εταιρεία που διατηρεί, εκπαιδεύει στελέχη επιχειρήσεων στην πρακτική αντιμετώπιση των θεμάτων εργατικού δικαίου και στην εναρμόνιση των επιχειρήσεων με το GDPR. Ο Στυλιανός Χριστοφόρου είναι της φιλοσοφίας πως ο δικηγόρος δεν πρέπει να λειτουργεί απλώς ως σύμβουλος του πελάτη, αλλά να του δίνει εμπεριστατωμένες λύσεις στα θέματα που τον απασχολούν.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Την 1η Νοεμβρίου 2005, και αφότου είχα καταφέρει ν’ αποκτήσω εμπειρία ως μάχιμος δικηγόρος, αλλά και να γνωρίσω σε βάθος την τέχνη της διαπραγμάτευσης, ίδρυσα το δικηγορικό γραφείο Στυλιανός Ν. Χριστοφόρου, το οποίο μετέπειτα εξελίχθηκε στην σημερινή δικηγορική εταιρεία, Στυλιανός Ν. Χριστοφόρου & Συνεργάτες ΔΕΠΕ.
Ουδέποτε επεδίωξα να διατηρώ γραφείο με πολλούς δικηγόρους. Από νωρίς είχα αντιληφθεί πως το μοντέλο που εκτιμά ο πελάτης, είναι αυτό του μικρομεσαίου, προσιτού, ανθρωποκεντρικού γραφείου, το οποίο εκτός από συμβουλές, δίνει και εμπεριστατωμένες λύσεις στα θέματα που απασχολούν τον πελάτη. Είμαι, λοιπόν, της άποψης πως ο δικηγόρος πρέπει να λύνει το πρόβλημα, να είναι δηλαδή fixer, όχι απλώς σύμβουλος. Αυτό το τελευταίο, αποτελεί και το moto του γραφείου.
Σε συνδυασμό με αυτή την φιλοσοφία είχα από νωρίς ανακαλύψει τους τομείς του δίκαιου, στους οποίους οι κυπριακές επιχειρήσεις χρειάζονταν υποστήριξη και με τους οποίους τομείς δικαίου, οι δικηγόροι τότε, δεν ασχολούνταν. Αναπτύξαμε έτσι μοντέρνες εξειδικευμένες υπηρεσίες (niche) στον τομέα του Εμπορικού Δικαίου, του Εργατικού Δικαίου και της Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων μετά και την εφαρμογή του GDPR. Οι υπηρεσίες αυτές, έτυχαν αναγνώρισης και εκτίμησης από τις επιχειρήσεις-πελάτες μας ως απαραίτητες και καινοτόμες, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν το πελατολόγιο του γραφείου.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ
Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Να κάνουμε αυτό που απολαμβάνουμε. Δηλαδή, ν’ ασκούμε την δικηγορία με γνώμονα το συμφέρον του πελάτη και να προσφέρουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματά του. Οι φιλοδοξίες από την άλλη είναι τρεις. Η πρώτη, είναι η δικηγορική εταιρεία να συνεχίσει την ανοδική της πορεία με το να προσφέρει, τόσο τις κλασικές όσο και τις μοντέρνες υπηρεσίες που άλλα γραφεία δεν προσφέρουν, ώστε οι πελάτες μας να συνεχίσουν να βλέπουν σ’ εμάς την καινοτομία, την μοναδικότητα και να αισθάνονται την ασφάλεια που νιώθουν σήμερα. Η δεύτερη φιλοδοξία, είναι να επεκταθούμε στο εξωτερικό. Ήδη, λόγω της εξειδίκευσής μας στα θέματα του GDPR, συμβουλεύουμε αρκετές ξένες επιχειρήσεις. Προσδοκώ σε μίαν ευρύτερη επέκταση. Η τρίτη φιλοδοξία, είναι να συνεχίσει το γραφείο να αποτελεί στέγη για δικηγόρους και δικηγορικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα το εκμεταλλεύονται για να αναπτυχθούν επαγγελματικά.
ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Η μεγαλύτερη πρόκληση κάθε επιχειρηματία είναι ο εκμοντερνισμός των υπηρεσιών του. Έτσι και για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών του γραφείου, ώστε να είμαστε ευθυγραμμισμένοι με τις τεχνολογικές αλλαγές, τις μοντέρνες προκλήσεις του νομικού επαγγέλματος, αλλά και των αναγκών των πελατών μας. Σκοπός είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε αξία στους πελάτες μας, ενόψει των μοντέρνων προκλήσεων που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν λόγω του ότι διανύουμε την 4η τεχνολογική επανάσταση και την εποχή της ψηφιοποίησης.
BUSINESS ETHICS
Η εταιρεία ανέκαθεν ήταν κοινωνικά ευαίσθητη και ανθρωποκεντρική προς τους πελάτες και τους υπαλλήλους, αλλά και προς τους δικηγόρους άλλων δικηγορικών γραφείων. Στο δικό μας επάγγελμα, οι αξίες αυτές είναι απαραίτητες για την σωστή αντιμετώπιση των υποθέσεων των πελατών. Είναι ακριβώς αυτές τις αξίες που αναγνωρίζει στην εταιρεία μας ο κλάδος μας, και οι οποίες ενισχύουν την επαγγελματική μας αξιοπιστία. Σε σχέση με τους εργαζομένους, το γραφείο θέλω να είναι ο επαγγελματικός χώρος, ο οποίος θα λειτουργήσει σαν υπόβαθρο για τον κάθε δικηγόρο συνεργάτη, ώστε να μπορέσει να εξελιχθεί ως άτομο και ως επαγγελματίας.
Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Λόγω της τριβής μας με την επίλυση των καθημερινών θεμάτων των επιχειρήσεων, αναπόφευκτα κατά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού συμβουλεύαμε ακατάπαυστα τους επιχειρηματίες στο πώς να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την ανασφάλεια, τον φόβο και την επιφύλαξη που η κρίση έφερε για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, ήμασταν δέκτες της ικανότητας των Κυπρίων επιχειρηματιών να καινοτομήσουν, να βρουν γρήγορες λύσεις και να ελιχθούν. Τελικά, με την σημαντικότατη βοήθεια που δόθηκε από την κυβέρνηση και την ευρηματικότητα των επιχειρηματιών, συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται, δεν έχουν απολύσει υπαλλήλους (όχι επειδή απαγορεύεται, αλλά επειδή αναγνωρίζουν πως δεν είναι η σωστή λύση) και σοφότεροι πλέον, αγναντεύουν το μέλλον.
Θετικό από την κρίση της πανδημίας είναι το γεγονός πως όλες οι επιχειρήσεις έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία και έχουν προβεί σε ψηφιακό μετασχηματισμό για να ανταπεξέλθουν. Εξαίρεση αποτελεί, δυστυχώς, ο τομέας της δικαιοσύνης, όπου φάνηκε πως ο τρόπος λειτουργίας είναι απαρχαιωμένος, αφού δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη ψηφιοποιήσης. Όραμά μου είναι εκείνη η μέρα, που τα Δικαστήρια θα χρησιμοποιούν ανεπτυγμένες τεχνολογικά λύσεις και οι υποθέσεις θα δικάζονται τάχιστα, ώστε αφενός να εξελιχθεί ο τομέας της μάχιμης δικηγορίας και αφετέρου να αποδίδεται δικαιοσύνη γρήγορα και με αξία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ - ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Λόγω της τριβής μας με τις επιχειρήσεις, είχαμε την ευκαιρία να συμβουλεύσουμε πάρα πολλά στελέχη επιχειρήσεων και να τους γνωρίσουμε από κοντά, αρκετές φορές υπό το καθεστώς άγχους, έγνοιας και ανησυχίας. Πραγματικά υπάρχουν πολλοί αξιοσημείωτοι επιχειρηματίες στην κυπριακή αγορά και δεν θέλω ν’ αναφερθώ σε έναν μόνο. Προσωπικά, θαυμάζω τους επιχειρηματίες οι οποίοι δημιουργούν την δική τους επιχείρηση από το μηδέν, εκτελώντας παράλληλα χρέη γενικού διευθυντή, οικονομικού διευθυντή, υπαλλήλου και πωλητή, και οι οποίοι όσες φορές και αν πέσουν, σηκώνονται πιο δυνατοί και συνεχίζουν, όχι για την οικονομική αναγνώριση, αλλά για την επιτυχία. Τους θαυμάζω για την επιμονή και τη δύναμή τους.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Την 1η Νοεμβρίου 2005, και αφότου είχα καταφέρει ν’ αποκτήσω εμπειρία ως μάχιμος δικηγόρος, αλλά και να γνωρίσω σε βάθος την τέχνη της διαπραγμάτευσης, ίδρυσα το δικηγορικό γραφείο Στυλιανός Ν. Χριστοφόρου, το οποίο μετέπειτα εξελίχθηκε στην σημερινή δικηγορική εταιρεία, Στυλιανός Ν. Χριστοφόρου & Συνεργάτες ΔΕΠΕ.
Ουδέποτε επεδίωξα να διατηρώ γραφείο με πολλούς δικηγόρους. Από νωρίς είχα αντιληφθεί πως το μοντέλο που εκτιμά ο πελάτης, είναι αυτό του μικρομεσαίου, προσιτού, ανθρωποκεντρικού γραφείου, το οποίο εκτός από συμβουλές, δίνει και εμπεριστατωμένες λύσεις στα θέματα που απασχολούν τον πελάτη. Είμαι, λοιπόν, της άποψης πως ο δικηγόρος πρέπει να λύνει το πρόβλημα, να είναι δηλαδή fixer, όχι απλώς σύμβουλος. Αυτό το τελευταίο, αποτελεί και το moto του γραφείου.
Σε συνδυασμό με αυτή την φιλοσοφία είχα από νωρίς ανακαλύψει τους τομείς του δίκαιου, στους οποίους οι κυπριακές επιχειρήσεις χρειάζονταν υποστήριξη και με τους οποίους τομείς δικαίου, οι δικηγόροι τότε, δεν ασχολούνταν. Αναπτύξαμε έτσι μοντέρνες εξειδικευμένες υπηρεσίες (niche) στον τομέα του Εμπορικού Δικαίου, του Εργατικού Δικαίου και της Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων μετά και την εφαρμογή του GDPR. Οι υπηρεσίες αυτές, έτυχαν αναγνώρισης και εκτίμησης από τις επιχειρήσεις-πελάτες μας ως απαραίτητες και καινοτόμες, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν το πελατολόγιο του γραφείου.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ
Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Να κάνουμε αυτό που απολαμβάνουμε. Δηλαδή, ν’ ασκούμε την δικηγορία με γνώμονα το συμφέρον του πελάτη και να προσφέρουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματά του. Οι φιλοδοξίες από την άλλη είναι τρεις. Η πρώτη, είναι η δικηγορική εταιρεία να συνεχίσει την ανοδική της πορεία με το να προσφέρει, τόσο τις κλασικές όσο και τις μοντέρνες υπηρεσίες που άλλα γραφεία δεν προσφέρουν, ώστε οι πελάτες μας να συνεχίσουν να βλέπουν σ’ εμάς την καινοτομία, την μοναδικότητα και να αισθάνονται την ασφάλεια που νιώθουν σήμερα. Η δεύτερη φιλοδοξία, είναι να επεκταθούμε στο εξωτερικό. Ήδη, λόγω της εξειδίκευσής μας στα θέματα του GDPR, συμβουλεύουμε αρκετές ξένες επιχειρήσεις. Προσδοκώ σε μίαν ευρύτερη επέκταση. Η τρίτη φιλοδοξία, είναι να συνεχίσει το γραφείο να αποτελεί στέγη για δικηγόρους και δικηγορικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα το εκμεταλλεύονται για να αναπτυχθούν επαγγελματικά.
ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Η μεγαλύτερη πρόκληση κάθε επιχειρηματία είναι ο εκμοντερνισμός των υπηρεσιών του. Έτσι και για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών του γραφείου, ώστε να είμαστε ευθυγραμμισμένοι με τις τεχνολογικές αλλαγές, τις μοντέρνες προκλήσεις του νομικού επαγγέλματος, αλλά και των αναγκών των πελατών μας. Σκοπός είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε αξία στους πελάτες μας, ενόψει των μοντέρνων προκλήσεων που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν λόγω του ότι διανύουμε την 4η τεχνολογική επανάσταση και την εποχή της ψηφιοποίησης.
BUSINESS ETHICS
Η εταιρεία ανέκαθεν ήταν κοινωνικά ευαίσθητη και ανθρωποκεντρική προς τους πελάτες και τους υπαλλήλους, αλλά και προς τους δικηγόρους άλλων δικηγορικών γραφείων. Στο δικό μας επάγγελμα, οι αξίες αυτές είναι απαραίτητες για την σωστή αντιμετώπιση των υποθέσεων των πελατών. Είναι ακριβώς αυτές τις αξίες που αναγνωρίζει στην εταιρεία μας ο κλάδος μας, και οι οποίες ενισχύουν την επαγγελματική μας αξιοπιστία. Σε σχέση με τους εργαζομένους, το γραφείο θέλω να είναι ο επαγγελματικός χώρος, ο οποίος θα λειτουργήσει σαν υπόβαθρο για τον κάθε δικηγόρο συνεργάτη, ώστε να μπορέσει να εξελιχθεί ως άτομο και ως επαγγελματίας.
Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Λόγω της τριβής μας με την επίλυση των καθημερινών θεμάτων των επιχειρήσεων, αναπόφευκτα κατά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού συμβουλεύαμε ακατάπαυστα τους επιχειρηματίες στο πώς να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την ανασφάλεια, τον φόβο και την επιφύλαξη που η κρίση έφερε για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, ήμασταν δέκτες της ικανότητας των Κυπρίων επιχειρηματιών να καινοτομήσουν, να βρουν γρήγορες λύσεις και να ελιχθούν. Τελικά, με την σημαντικότατη βοήθεια που δόθηκε από την κυβέρνηση και την ευρηματικότητα των επιχειρηματιών, συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται, δεν έχουν απολύσει υπαλλήλους (όχι επειδή απαγορεύεται, αλλά επειδή αναγνωρίζουν πως δεν είναι η σωστή λύση) και σοφότεροι πλέον, αγναντεύουν το μέλλον.
Θετικό από την κρίση της πανδημίας είναι το γεγονός πως όλες οι επιχειρήσεις έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία και έχουν προβεί σε ψηφιακό μετασχηματισμό για να ανταπεξέλθουν. Εξαίρεση αποτελεί, δυστυχώς, ο τομέας της δικαιοσύνης, όπου φάνηκε πως ο τρόπος λειτουργίας είναι απαρχαιωμένος, αφού δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη ψηφιοποιήσης. Όραμά μου είναι εκείνη η μέρα, που τα Δικαστήρια θα χρησιμοποιούν ανεπτυγμένες τεχνολογικά λύσεις και οι υποθέσεις θα δικάζονται τάχιστα, ώστε αφενός να εξελιχθεί ο τομέας της μάχιμης δικηγορίας και αφετέρου να αποδίδεται δικαιοσύνη γρήγορα και με αξία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ - ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Λόγω της τριβής μας με τις επιχειρήσεις, είχαμε την ευκαιρία να συμβουλεύσουμε πάρα πολλά στελέχη επιχειρήσεων και να τους γνωρίσουμε από κοντά, αρκετές φορές υπό το καθεστώς άγχους, έγνοιας και ανησυχίας. Πραγματικά υπάρχουν πολλοί αξιοσημείωτοι επιχειρηματίες στην κυπριακή αγορά και δεν θέλω ν’ αναφερθώ σε έναν μόνο. Προσωπικά, θαυμάζω τους επιχειρηματίες οι οποίοι δημιουργούν την δική τους επιχείρηση από το μηδέν, εκτελώντας παράλληλα χρέη γενικού διευθυντή, οικονομικού διευθυντή, υπαλλήλου και πωλητή, και οι οποίοι όσες φορές και αν πέσουν, σηκώνονται πιο δυνατοί και συνεχίζουν, όχι για την οικονομική αναγνώριση, αλλά για την επιτυχία. Τους θαυμάζω για την επιμονή και τη δύναμή τους.