Powered by

Από έργα υψηλών προσδοκιών για τον τόπο σε μεγάλους...πονοκεφάλους-Ψάχνει θεραπείες η Κυβέρνηση

Δύο έργα υψηλών προσδοκιών και ανεκτίμητης αξίας για τον τόπο, η υλοποίηση των οποίων κρίθηκε και εξακολουθεί να κρίνεται ως εξέχουσας σημασίας για την αναπτυξιακή πορεία που θέλει να ακολουθήσει η Κύπρος, αλλά και για την επίλυση διαχρονικών προβλημάτων όπως είναι αυτό του αυξημένου ενεργειακού κόστους, βρίσκονται εδώ και καιρό εγκλωβισμένα στην υπαναχώρηση των ανάδοχων κοινοπραξιών που τα ανέλαβαν από τους αρχικούς όρους των συμφωνιών που συνήψαν με το κράτος και της συνακόλουθης πολυεπίπεδης διαμάχης που η στάση τους αυτή δημιουργεί.

Τερματικό αποθήκευσης και αποϋγροποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βασιλικό και ενιαία ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, δεν είναι υπερβολή να λεχθεί πως έχουν περιέλθει λίγο-πολύ σε τέλμα, έχοντας μετατραπεί σε δύο μεγάλους πονοκεφάλους για την Κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται κυριολεκτικά στην πρίζα και σε μια διαρκή προσπάθεια εξεύρεσης των φόρμουλων εκείνων που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη συνέχιση και εν τέλει ολοκλήρωσή τους.

Με τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, να αναλαμβάνει σχετικές πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή, να συγκαλεί συσκέψεις και να διαμηνύει με κάθε ευκαιρία πως «το κράτος δεν εκβιάζεται».

Το τερματικό στο Βασιλικό

Έπειτα από ανάλογα επεισόδια κρίσης στο πρόσφατο παρελθόν, τις τελευταίες ημέρες αναζωπυρώθηκε η αντιπαράθεση για το τερματικό στο Βασιλικό, με την κινεζική κοινοπραξία CPP-METRON (CMC) να πυροβολεί την Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου(ΕΤΥΦΑ), θυγατρική της ΔΕΦΑ, και να επιχειρεί να βάλει πρόσθετη πίεση στη Λευκωσία για καταβολή των πρόσθετων αποζημιώσεων που διεκδικεί για τις καθυστερήσεις που καταγράφονται στην υλοποίηση του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο η κινεζική κοινοπραξία προσέφυγε στο διαιτητικό δικαστήριο του Λονδίνου, μη αποδεχόμενη την ευθύνη για τις καθυστερήσεις και διεκδικώντας από την Κυπριακή Δημοκρατία πρόσθετες αποζημιώσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Και αυτό, την ώρα που ακόμη και σήμερα και έπειτα από διαδοχικές καθυστερήσεις και ανανέωση των χρονοδιαγραμμάτων που δόθηκαν για την ολοκλήρωση του έργου, η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU)- δηλαδή το ιδιοκτησίας της Κυπριακής Δημοκρατίας πλοίο «Προμηθέας»- παραμένει ακόμη ανέτοιμη και δεν είναι σε θέση να ταξιδέψει και να παραδοθεί στην Κύπρο, ενώ και τα χερσαία έργα-και δη αυτά που αφορούν την κατασκευή της προβλήτας-ουδόλως προχωρούν.

Χθες το απόγευμα, σε μια ακόμη διά της διπλωματικής οδού αυτή τη φορά προσπάθεια εξεύρεσης των κοινών εκείνων συνισταμένων που θα επιτρέψουν στο έργο να προχωρήσει, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είχε συνάντηση στο Προεδρικό με τον Πρέσβη της Κίνας στο νησί μας Λιου Γιαντάο, στην παρουσία του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου.

Μολονότι μετά τη συνάντηση κρίθηκε σκόπιμο να μην υπάρξουν οποιεσδήποτε επί του ουσιαστικού περιεχομένου της ανακοινώσεις, πληροφορίες του InBusinessNews θέλουν την κυπριακή πλευρά να υπενθύμισε στον Κινέζο Πρέσβη τις όχι και τόσο μακρινές διαβεβαιώσεις που δόθηκαν από την κοινοπραξία για ολοκλήρωση του έργου πριν από το τέλος του χρόνου και να ζητήθηκε η δική του παρέμβαση, προκειμένου η CPP να αναθεωρήσει, έστω και τώρα, την κάθε άλλο παρά εποικοδομητική στάση που τηρεί.

Τονίζεται συναφώς πως παρά τα όποια προβλήματα έχουν στην πορεία προκύψει, η ολοκλήρωση του τερματικού-με τον έναν ή τον άλλο τρόπο-αποτελεί μονόδρομο για την Κύπρο, καθώς θα σηματοδοτήσει την μετάβαση της χώρας-για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής-από το μαζούτ στο φυσικό αέριο.

Κάτι που δίχως άλλο συνιστά και τον μοναδική οδό για μείωση του κόστους του ηλεκτρισμού στη χώρα μας διά της απαλλαγής, μεταξύ άλλων, από τα εξουθενωτικά πρόστιμα τα οποία της επιβάλλονται από την Ε.Ε. για τους ρύπους λόγω της καύσης του μαζούτ.

Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του τερματικού είχε ανατεθεί στην κοινοπραξία CPP τον Δεκέμβριο του 2019, έπειτα από σχετικό διαγωνισμό ο οποίος είχε προηγηθεί, με την διαδρομή υλοποίησής του ωστόσο να διαφαίνεται εξ' αρχής πως θα ήταν στρωμένη με αγκάθια, παρά με ροδοπέταλα...

Διαβάστε το ιστορικό της όλης υπόθεσης και τα όσα μεσολάβησαν από το 2019 μέχρι και προ μερικών μηνών ΕΔΩ.

Η μαρίνα και λιμάνι της Λάρνακας

Περίπου παράλληλη πορεία με το τερματικό την ίδια ώρα, διαγράφει και η ενιαία ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, με τις συνεχείς καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου να δημιουργούν αρχικά ανησυχία, αλλά τις αξιώσεις που στην εξέλιξη των πραγμάτων πρόταξε η ανάδοχος εταιρεία Kition Ocean Holdings, επιδιώκοντας ουσιαστικά παρεκκλίσεις από το συμβόλαιο βάσει του οποίου το ανέλαβε, να καθιστούν την επόμενη μέρα του επίσης μετέωρη.

Όπως και στην περίπτωση του τερματικού, έτσι και για το λιμάνι και τη μαρίνα της Λάρνακας δράση ανέλαβε προσωπικά ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, η οποία ωστόσο δεν απέφερε μέχρι στιγμής ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφού η Kition αρνείται να καταθέσει την εγγυητική που είναι υποχρεωμένη να καταθέσει στο πλαίσιο των συμβατικών της υποχρεώσεων και προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στις αρμόδιες Αρχές του κράτους να εξετάσουν τα αιτήματα που προτάσσει.

Δεδομένων τούτων, το υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ζήτησε και έχει ενώπιον του γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία, το περιεχόμενο της οποίας, αφού ληφθούν διευκρινήσεις οι οποίες ζητήθηκαν, θα καθορίσει και τα επόμενα βήματα της Κυβέρνησης.

Με την διακοπή του συμβολαίου να φαντάζει υπό τα σημερινά δεδομένα ως μια πολύ πιθανή εξέλιξη...

Υπενθυμίζεται ότι η μαρίνα και το λιμάνι της Λάρνακας είχαν παραδοθεί από την Κυβέρνηση στην Kition Ocean Holdings τον Απρίλιο του 2022 , σε μια εξέλιξη που ουσιαστικά έθετε ή θα έπρεπε να θέτει σε τροχιά υλοποίησης το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έγινε ποτέ στην χώρα, ως μια επένδυση αξίας πέραν του 1.2 δις ευρώ. Με την συνέχεια όμως, να μην είναι η αναμενόμενη...

Σχέδιο β' και για λιμάνι/μαρίνα και για τερματικό

Θα πρέπει να σημειωθεί πως, τόσο για το τερματικό όσο και το για το λιμάνι/μαρίνα, η Κυβέρνηση έχει φροντίσει και διαθέτει σχέδια β' για την περίπτωση εκείνη κατά την οποία οι συζητήσεις με την CPP από την μια και με την Kition από την άλλη, οδηγηθούν οριστικά σε αδιέξοδο.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το λιμάνι και την μαρίνα της Λάρνακας, όπως το InBusinessNews είναι σε θέση να γνωρίζει, προκύπτει ήδη ενδιαφέρον από δύο τουλάχιστον κοινοπραξίες, οι οποίες θα επιθυμούσαν να αναλάβουν την συνέχιση και αποπεράτωση του έργου.

Αν το κράτος αποφασίσει να διακόψει τη σύμβαση με την Kition, και μέχρι την εξεύρεση νέου επενδυτή, τη διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας θα αναλάβει προσωρινά η Αρχή Λιμένων Κύπρου.

Δειτε Επισης

Με απώλειες άρχισε η εβδομάδα στο ΧΑΚ
Προσωπικό με ειδικές εξετάσεις ζητά η Επίτροπος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων
Ετήσια αύξηση 4,9% στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών
Η ΚΤΚ σε τροχιά μετασχηματισμού...Οι τρεις πυλώνες και ποια η βασική στόχευση της στρατηγικής της για το 2025-2026
Αυστηρές συστάσεις σε δήμους για κατάθεση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών-Η εγκύκλιος του Υπ. Οικονομικών
Η συμβολή των τραπεζών της Κύπρου για την επίτευξη πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης
Τα ESG ως συστατικό της επιτυχίας και της βιωσιμότητας των εταιρειών-Τι κάνουν μεγάλοι οργανισμοί της χώρας
Οι νεοφανείς κίνδυνοι και η χρηματοοικονομική σταθερότητα-Η προειδοποίηση Χριστόδουλου Πατσαλίδη
Ε. Πική: Η μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης απαιτεί τη συνεργασία όλων
Ωφέλιμη η σταθερότητα στο μέτωπο των εκποιήσεων