Συναγερμός για την μαρίνα και το λιμάνι-Η στάση της Kition και οι επόμενες κινήσεις της Κυβέρνησης

Στον «αέρα» κινδυνεύει να τιναχθεί η μεγαλύτερη επένδυση που προγραμματίζεται να υλοποιηθεί στην Κύπρο και συγκεκριμένα στη Λάρνακα, και αφορά στην ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της πόλης. Ένα έργο που αγγίζει τα 1,2 δις ευρώ, αλλά που η επόμενη μέρα του μοιάζει ζοφερή ως αποτέλεσμα διαφοράς που έχει προκύψει ανάμεσα στο κράτος και την ανάδοχο εταιρεία, την Kition Ocean Holdings.

Μάλιστα, η όλη διένεξη έχει προσλάβει νομικές διαστάσεις, καθότι η ανάδοχο εταιρεία προσέφυγε στη δικαιοσύνη, κινητοποιώντας, τόσο την Κυβέρνηση όσο και τους φορείς της πόλης του Ζήνωνα. Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, να εκφράζει την ετοιμότητά του να συναντήσει αντιπροσωπεία της Kition Ocean Holdings, διαμηνύοντας, ωστόσο, πως «το κράτος δεν εκβιάζεται».

Μιλώντας στο InBusinessNews o υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, ανέφερε ότι η συνάντηση του Προέδρου Χριστοδουλίδη με την ανάδοχο εταιρεία αναμένεται να πραγματοποιηθεί μετά τις 22 Απριλίου, καθώς αυτή την περίοδο και μέχρι την ερχόμενη Τρίτη απουσιάζει ο ίδιος στο εξωτερικό, ενώ από εβδομάδας θα απουσιάζει από την Κύπρο και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Η ουσιαστική διαφορά με την ανάδοχο εταιρεία

Ερωτηθείς αναφορικά με την διαφορά που έχει προκύψει, ο υπουργός Μεταφορών εξήγησε στο InBusinessNews ότι η σύμβαση μεταξύ κράτους και Kition Ocean Holdings προνοεί ότι η ανάδοχος εταιρεία πρέπει να έχει σε ισχύ τρεις εγγυητικές επιστολές.

«Στις 31 Ιανουαρίου έπρεπε να ανανεωθεί η μία εξ αυτών, αλλά η ανάδοχος εταιρεία δεν το έπραξε», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι «εμείς λέμε πως αυτό συνιστά παραβίαση ενός ουσιαστικού όρου του συμβολαίου και γι' αυτό ζητήσαμε σε τέσσερις διαφορετικές περιπτώσεις από την εταιρεία να ικανοποιήσει αυτόν τον όρο, ώστε να λήξει αυτή η παραβίαση, Αλλά δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι στιγμής».

Παράλληλα με την μη ανανέωση της εγγυητικής επιστολής, συμπλήρωσε ο κ. Βαφεάδης, «η ανάδοχος εταιρεία έχει υποβάλει ένα κατάλογο από αιτήματα, τα οποία ισχυρίζεται πως θα πρέπει να τα εξετάσουμε».

«Από πλευράς μας, έχουμε τονίσει ότι αυτά τα δύο ζητήματα, δεν είναι αλληλένδετα. Είναι δύο ξεχωριστά θέματα. Το ένα αφορά ξεκάθαρη παραβίαση ουσιώδους όρου του συμβολαίου και πρέπει να αρθεί αμέσως.

Το άλλο αφορά κάτι το οποίο πρέπει να παραπεμφθεί στις αρμόδιες Επιτροπές που διαχειρίζονται τέτοια θέματα για να αξιολογηθεί. Και έχουμε τονίσει στην ανάδοχο εταιρεία ότι είμαστε διατεθειμένοι να δούμε εποικοδομητικά κάθε αίτημα, νοουμένου, όμως, πως είναι νόμιμο, καθώς και ότι είναι και προς το δημόσιο συμφέρον. Τότε ναι, βεβαίως, και θα προσπαθήσουμε να δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε», ανέφερε περαιτέρω ο υπουργός Μεταφορών.

Σύμφωνα, πάντως, με τον κ. Βαφεάδη, για να μπορέσει να συνεχίσει αυτή η δράση, δηλαδή η εξέταση των αιτημάτων της εταιρείας, πρέπει πρώτα να αποκατασταθεί το θέμα που έχει προκύψει με την εγγυητική.

«Η ανάδοχος εταιρεία, δυστυχώς, αρνείται να το πράξει και συνεπώς εμείς έχουμε καταφύγει στη Νομική Υπηρεσία και ζητήσαμε νομική συμβουλή για το ποια θα πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα, γιατί πλέον το ζήτημα είναι καθαρά νομικό», υπογράμμισε.

Ερωτηθείς για την προσφυγή της εταιρείας στη δικαιοσύνη, ο υπουργός Μεταφορών υπέδειξε ότι «η εταιρεία έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη, διότι εμείς όταν τους αποστέλλαμε επιστολές, ζητώντας να ανανεώσουν την εγγυητική, προειδοποιούσαμε πως εάν συνεχιστεί αυτή η παραβίαση υπάρχει ενδεχόμενο να πρέπει να λύσουμε το συμβόλαιο και να εξαργυρώσουμε και τις άλλες δύο εγγυητικές».

Η ανάδοχος εταιρεία, συμπλήρωσε, έχει προσφύγει στο Δικαστήριο και εξασφάλισε μονομερές διάταγμα, σύμφωνα με το οποίο το κράτος δεν μπορεί να εξαργυρώσει τις επόμενες δύο εγγυητικές μέχρι να ακουστούν οι απόψεις και των δύο μερών στο Δικαστήριο, κάτι που θα γίνει τη Δευτέρα, 15 Απριλίου.

«Η εταιρεία δεν είναι διατεθειμένη να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της»

Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσο είναι αισιόδοξος πως θα προχωρήσει το όλο έργο, ο υπουργός Μεταφορών, τόνισε πως υπάρχει μία συμφωνία.

«Το κράτος έχει συμφωνήσει με την εταιρεία κάποιες δράσεις. Δηλαδή, η εταιρεία να κάνει κάποια έργα και να πάρει κάτι σε αντάλλαγμα, είτε πληρωμή είτε κάτι άλλο. Με βάση, επίσης, την συμφωνία, το κάθε μέρος έχει τις υποχρεώσεις του και το κράτος μέχρι στιγμής τηρεί όλες τις υποχρεώσεις του στο ακέραιο».

«Τώρα εάν η άλλη πλευρά δεν σκοπεύει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, πλέον, εναπόκειται σε αυτήν να αποδείξει ότι θα τις τηρήσει. Μέχρι στιγμής, δυστυχώς, η εταιρεία δείχνει ότι δεν είναι διατεθειμένη να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της και συνεπώς αναγκαστήκαμε και εμείς να προσφύγουμε στη Νομική Υπηρεσία για να μας συμβουλέψει πώς θα προχωρήσουμε. Διότι όταν μία πλευρά δεν τηρεί τους όρους του συμβολαίου, τότε το πρόβλημα μεγαλώνει», διεμήνυσε καταληκτικά ο κ. Βαφεάδης.

ΜΑΡΙΝΑ ΛΙΜΑΝΙ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

Έντονη ανησυχία ΕΒΕ Λάρνακας

Αξίζει να σημειωθεί ότι το όλο θέμα ανησυχεί έντονα όλους τους φορείς της Λάρνακας, με τον πρόεδρο του ΕΒΕ της πόλης, Δρ. Νάκη Αντωνίου, να δηλώνει στο InBusinessNews ότι «μας ανησυχεί πάρα πολύ το θέμα, το οποίο αναδείχθηκε στην ουσία μετά από δικές μας ενέργειες».

«Στείλαμε στις 28 Μαρτίου επιστολή στην ανάδοχο εταιρεία για να μας ενημερώσει πώς προχωρά το όλο έργο και μας ενημέρωσε ο CEO για τη διαφορά που υπάρχει με το κράτος και ότι θέλουν να διαπραγματευτούν με το κράτος ορισμένα πράγματα, αλλά το κράτος αρνείται να τα συζητήσει και ως εκ τούτου ζήτησε τη βοήθειά μας. Απ’ εκεί ουσιαστικά ξεκίνησε η όλη κατάσταση», πρόσθεσε.

Αναφερόμενος στο έργο, ο κ. Αντωνίου είπε πως «πρόκειται για την μεγαλύτερη επένδυση που θα γίνει στη Λάρνακα και δυστυχώς αυτή τη στιγμή η Λάρνακα είναι αιχμάλωτη σε ένα συμβόλαιο για το οποίο δεν γνωρίζουμε ούτε τους όρους ούτε και τις ρήτρες».

Την ίδια ώρα, υπέδειξε ότι «είναι ένα έργο πολύ αναγκαίο για τη Λάρνακα και εμείς ως ΕΒΕ έχουμε δώσει διαβεβαιώσεις σε ξένους επενδυτές ότι αυτό το έργο θα γίνει, ότι προχωρά κανονικά και σε περίπτωση που δεν προχωρήσει θα μείνουμε όλοι εκτεθειμένοι».

«Επαναλαμβάνω ανησυχούμε πάρα πολύ και ευελπιστούμε ότι το θέμα που προέκυψε να επιλυθεί», συμπλήρωσε.

Ερωτηθείς εάν το ΕΒΕ Λάρνακας επενδύει στη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με την εταιρεία, ο κ. Αντωνίου απάντησε καταφατικά.

«Εννοείται. Οποιαδήποτε συνάντηση γίνεται, είναι θετική. Σίγουρα πρέπει να γίνουν διάφορες συναντήσεις με όλους τους φορείς, με στόχο να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το έργο. Δεν συμφέρει κανένα η αντιπαράθεση και το θέμα να πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, γιατί κάτι τέτοιο συνεπάγεται με 3-4 χρόνια καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου», συμπλήρωσε.

Σύμφωνα, με τον πρόεδρο του ΕΒΕ Λάρνακας, «σε συνεννόηση με τον Δήμαρχό Λάρνακας, η Επιτροπή Ανάπτυξης της πόλης θα έχει συνάντηση με τον Υπουργό Μεταφορών την Παρασκευή, 19 Απριλίου, ενώ θα δρομολογήσουμε συναντήσεις και με άλλους φορείς».

«Όσοι μπορούν να βοηθήσουν για να προχωρήσει αυτή η επένδυση, αυτό το πολύ μεγάλο έργο, είναι ευπρόσδεκτοι. Το ΕΒΕ, ο Δήμαρχος Λάρνακας και οι Βουλευτές της επαρχίας μας, είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε με όποιο τρόπο μπορούμε να προχωρήσει το έργο», κατέληξε.

ΜΑΡΙΝΑ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

Πάει Βουλή η διαφορά...

Σημειώνεται πως η διαφορά ανάμεσα στο κράτος και την ανάδοχο εταιρεία, που απειλεί να τινάξει στον «αέρα» την μεγάλη επένδυση, πρόκειται να συζητηθεί και στη Βουλή, με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, Ζαχαρία Κουλία, να ανακοινώνει πως το θέμα θα εξεταστεί αυτεπάγγελτα από την Επιτροπή.

Όπως είπε, θα σταλεί επιστολή στον Υπουργό Μεταφορών Επικοινωνιών, με την οποία θα ζητείται η υποβολή της σύμβασης μεταξύ του κράτους και της κοινοπραξίας Κίτιον.

Παράλληλα, ο κ. Κουλίας ζήτησε από τον Γενικό Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, να ετοιμάσει και υποβάλει έκθεση στην Επιτροπή.

Η Aroundtown SA

Υπενθυμίζεται πως μεγαλομέτοχος στην Kition Ocean Holdings είναι η Aroundtown SA, η οποία μπήκε στην εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο που απέκτησε από την REM International (Cyprus) SA.

Πρόκειται για ένα μεγάλο παίχτη της ευρωπαϊκής αγοράς ακινήτων, εταιρεία εισηγμένη στο γερμανικό χρηματιστήριο, που χρηματοδοτεί μεγάλης εμβέλειας έργα με επίκεντρο τα ποιοτικά ακίνητα που παράγουν και διαθέτουν προοπτικές προστιθέμενης αξίας, σε κεντρικές τοποθεσίες σε κορυφαίες ευρωπαϊκές πόλεις, κυρίως στη Γερμανία και την Ολλανδία.

Η υλοποίηση των επενδύσεων της γίνεται μέσω της θυγατρικής δημόσιας εταιρείας Grand City Properties S.A. («GCP»), η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στην αγορά ακινήτων της Γερμανίας.

Δειτε Επισης

Προσιτές επιλογές σε διαμερίσματα από την Altamira Real Estate
«360»: Η Λευκωσία από ψηλά... Η εντυπωσιακή θέα από το ψηλότερο κτήριο της Κύπρου (pics)
Έλενα Κούσιου: Τα έργα που «τρέχει» ο ΚΟΑΓ και οι σχεδιασμοί για προσιτό ενοίκιο
Συμβούλιο Εγγραφής Κτηματομεσιτών: Ορθή η απόφαση για διενέργεια γενικής εκτίμησης κάθε πέντε χρόνια
Κ. Κωνσταντή: Πολλαπλασιαστικά τα οφέλη από τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα αδειοδότησης
Οι περιοχές με το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον για σπίτια και διαμερίσματα-Χαρτογράφηση από Landbank Analytics
Ανεβάζουν στροφές τα ακίνητα-Οι πωλήσεις ανά πόλη και οι πιο κερδισμένες επαρχίες
Αυτές είναι οι φοροελαφρύνσεις για όσους προσφέρουν ακίνητα με προσιτό ενοίκιο-Τα δύο νομοσχέδια στη Βουλή
Στέλιος Γαβριήλ: Άδικο βαρύ τίμημα με ζημιά έως €50 εκατ. αν πληρώσουν τις καθυστερήσεις οι εργολάβοι
Στα... όπλα και οι συντεχνίες της ΑΛΚ για το λιμάνι και την μαρίνα Λάρνακας-«Θα σταθούμε τροχοπέδη...»