Αλέξης Αναστασίου - Νίκη Ορφανίδου: Μια νέα κουλτούρα
07:05 - 18 Σεπτεμβρίου 2020
Αντιμετωπίζουν τις εταιρείες τους όχι ακριβώς ως εταιρείες, αλλά σαν δυο ζωντανούς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στον χώρο της φιλοξενίας. Οι συνιδρυτές του «Old Market Street» και του «Λαζαρής BakeryBar» στη Λάρνακα, Νίκη Ορφανίδου και Αλέξης Αναστασίου, δηλώνουν ότι με πάθος, δουλειά και επιμονή, μπορείς να στήσεις μια επιχείρηση από το μηδέν. Kάτι το οποίο έπραξαν με μεγάλη επιτυχία. Με το βλέμμα των millennials, που έχει μάθει να ζυγίζει τα πράγματα βάση των απαιτήσεων που οι ίδιοι έχουν, βρήκαν τον τρόπο να βάλουν την δική τους σφραγίδα στον χώρο της εστίασης στη Λάρνακα.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Νίκη: Είναι περίεργο για εμάς ν’ αναφερόμαστε στις εταιρείες μας με τον όρο «εταιρείες». Το Old Market St. και ο Λαζαρής, είναι για εμάς δύο ζωντανοί οργανισμοί, που δραστηριοποιούνται στον χώρο της φιλοξενίας τα τελευταία σχεδόν έξι και δύο χρόνια, αντίστοιχα.
Αλέξης: Η φιλοσοφία πίσω από κάθε επιχειρηματική μας κίνηση, είναι να πηγαίνουμε πέρα από την κλασική εικόνα ενός μπαρ, μιας καφετέριας, ενός εστιατορίου ή οτιδήποτε άλλο είναι αυτό, και να δημιουργούμε μια δική μας κουλτούρα γύρω από το ποτό, τον καφέ, το φαγητό και γενικότερα την ανάγκη του κόσμου για ψυχαγωγία εκτός σπιτιού.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ
Αλέξης: Οι επαγγελματικοί στόχοι είναι ίδιοι για όλες τις επιχειρήσεις, ασχέτως τομέα, δραστηριότητας ή μεγέθους. Και αυτοί αφορούν τη βιωσιμότητα, την ευελιξία και τη συνεχή ανάπτυξη.
Nίκη: Φιλοδοξούμε και προσβλέπουμε, όμως, στη δημιουργία δυνατών brands, ιδεών και ομάδων, που θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ακόμη και τα γεωγραφικά όρια της Κύπρου.
ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Νίκη: Θεωρούμε ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του κυπριακού επιχειρείν είναι το γεγονός ότι πάντα υπάρχει πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία επιχειρήσεων. Υπάρχουν αμέτρητες ευκαιρίες και κατάλληλες στιγμές για όποιον θέλει να το επιχειρήσει. Αν σε νοιάζει αρκετά, έχεις μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχεις, παρά να αποτύχεις στην Κύπρο.
Αλέξης: Αυτά που θα θέλαμε ν’ αλλάξουν ή να εκσυγχρονιστούν είναι κάποιοι απαρχαιωμένοι νόμοι και κανονισμοί που διέπουν το κυπριακό επιχειρείν, οι οποίοι προκαλούν μόνο καθυστερήσεις, αχρείαστη γραφειοκρατία και σπατάλη πολύτιμου χρόνου και χρήματος για τις επιχειρήσεις.
ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Αλέξης: Ξεκάθαρα η μεγαλύτερη πρόκληση όλων των επιχειρήσεων είναι η ταχύτητα με την οποία αλλάζουν τα πάντα γύρω μας. Όχι μόνο όσον αφορά στο επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά γενικότερα στον κόσμο. Το θέμα είναι πόσο γρήγορα θα προβλέψεις, θ’ αντιδράσεις και θα προσαρμοστείς στις αλλαγές, ώστε να συνεχίσεις να υπάρχεις.
BUSINESS ETHICS
Νίκη: Η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας και θεωρούμε ότι αποδίδει πολύπλευρα οφέλη στην ίδια την επιχείρηση, πέραν της ηθικής σαν ηθική, αλλά και των οικονομικών λόγων, που συνήθως δεν είναι άμεσοι. Η εφαρμογή της, βοηθά στο να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί και πιο ελκυστικοί, τόσο στους πελάτες όσο και στους υπαλλήλους μας. Την ίδια ώρα, βοηθά στη δημιουργία και ενίσχυση του αισθήματος αφοσίωσης μεταξύ των stakeholders, οπόταν είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι.
Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Νίκη: Αυτό που βιώσαμε και συνεχίζουμε να βιώνουμε είναι σχεδόν ασύλληπτο. Αν μιλήσουμε συγκεκριμένα για το HORECA Business, το 2020 προβλεπόταν ως η καλύτερη χρονιά της δεκαετίας για τον τομέα μας (ειδικά μετά την οικονομική κρίση του 2013, το κούρεμα, το μνημόνιο κτλ.). Από το δεύτερο εξάμηνο του 2019, αλλά και ό,τι προλάβαμε να ζήσουμε στο πρώτο τρίμηνο του 2020, είχαμε σοβαρές ενδείξεις που επιβεβαίωναν αυτή την πρόβλεψη. Αναφερόμαστε, αφενός στην τεράστια αύξηση- ποσοτική και ποιοτική-στον τουρισμό, που επέλεγε, πλέον, το νησί μας ολόχρονα και δεν περιοριζόταν στους καλοκαιρινούς μήνες. Ενώ αφετέρου, στο γεγονός ότι οι Κύπριοι ξόδευαν, πλέον, μεγαλύτερο ποσοστό των εισοδημάτων για την ψυχαγωγία τους. Η κρίση με τον κορωνοϊό δεν πάγωσε απλώς τον χρόνο για τις επιχειρήσεις, αλλά μας πήγε αρκετά χρόνια πίσω.
Αλέξης: Οι επιχειρήσεις που εξαρτιούνταν καθαρά από τον τουρισμό θα χρειαστούν μήνες για να ορθοποδήσουν, αν επιβιώσουν. Όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις και όλοι οι άνθρωποι γενικότερα, θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτό, να μην θεωρούμε τίποτα δεδομένο και να είμαστε σε συνεχή εγρήγορση. Εννοείται, παραμένουμε αισιόδοξοι. Άλλωστε, κάθε κρίση κρύβει και ευκαιρίες. Για τις δικές μας επιχειρήσεις, πρώτο μας μέλημα ήταν και είναι η διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας, κάτι το οποίο έχουμε πετύχει μέχρι στιγμής. Ταυτόχρονα, με πολύ προσεκτικά βήματα οργανωνόμαστε, ανανεωνόμαστε και ετοιμάζουμε νέα πράγματα. Στόχος μας είναι ο κάθε επισκέπτης να νιώθει ασφαλής στον χώρο μας και να σκέφτεται ότι άξιζε η επίσκεψή του απ’ όλες τις απόψεις.
BΙΒΛΙΟ - ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Νίκη: Τόσο εγώ όσο και ο Αλέξης έχουμε διαβάσει το «Start with Why» του Simon Sinek. Πιστεύουμε ότι είναι ένα business management βιβλίο, το οποίο θα έπρεπε να διαβάσει ο καθένας που σχετίζεται με τον κόσμο των επιχειρήσεων. Ένα πολύ εμπνευσμένο βιβλίο, με απλές θεωρητικά ιδέες, αλλά εξαιρετικά πολύπλοκες στην πρακτική τους. Αναφέρεται ουσιαστικά στη στρατηγική που πρέπει να χρησιμοποιεί ένας επιχειρηματίας από μέσα προς τα έξω, για να συνειδητοποιεί πρώτα το «γιατί», πριν από το «τι» και το «πώς». Μιλώντας σε ομιλίες TEDx, ο συγγραφέας ανέφερε πως «οι άνθρωποι αγοράζουν το “γιατί” το κάνεις και όχι το “τι” κάνεις». Και αυτό ξεχωρίζει τους μεγάλους ηγέτες και επιχειρήσεις από τους υπόλοιπους.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Νίκη: Είναι περίεργο για εμάς ν’ αναφερόμαστε στις εταιρείες μας με τον όρο «εταιρείες». Το Old Market St. και ο Λαζαρής, είναι για εμάς δύο ζωντανοί οργανισμοί, που δραστηριοποιούνται στον χώρο της φιλοξενίας τα τελευταία σχεδόν έξι και δύο χρόνια, αντίστοιχα.
Αλέξης: Η φιλοσοφία πίσω από κάθε επιχειρηματική μας κίνηση, είναι να πηγαίνουμε πέρα από την κλασική εικόνα ενός μπαρ, μιας καφετέριας, ενός εστιατορίου ή οτιδήποτε άλλο είναι αυτό, και να δημιουργούμε μια δική μας κουλτούρα γύρω από το ποτό, τον καφέ, το φαγητό και γενικότερα την ανάγκη του κόσμου για ψυχαγωγία εκτός σπιτιού.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ
Αλέξης: Οι επαγγελματικοί στόχοι είναι ίδιοι για όλες τις επιχειρήσεις, ασχέτως τομέα, δραστηριότητας ή μεγέθους. Και αυτοί αφορούν τη βιωσιμότητα, την ευελιξία και τη συνεχή ανάπτυξη.
Nίκη: Φιλοδοξούμε και προσβλέπουμε, όμως, στη δημιουργία δυνατών brands, ιδεών και ομάδων, που θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ακόμη και τα γεωγραφικά όρια της Κύπρου.
ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Νίκη: Θεωρούμε ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του κυπριακού επιχειρείν είναι το γεγονός ότι πάντα υπάρχει πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία επιχειρήσεων. Υπάρχουν αμέτρητες ευκαιρίες και κατάλληλες στιγμές για όποιον θέλει να το επιχειρήσει. Αν σε νοιάζει αρκετά, έχεις μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχεις, παρά να αποτύχεις στην Κύπρο.
Αλέξης: Αυτά που θα θέλαμε ν’ αλλάξουν ή να εκσυγχρονιστούν είναι κάποιοι απαρχαιωμένοι νόμοι και κανονισμοί που διέπουν το κυπριακό επιχειρείν, οι οποίοι προκαλούν μόνο καθυστερήσεις, αχρείαστη γραφειοκρατία και σπατάλη πολύτιμου χρόνου και χρήματος για τις επιχειρήσεις.
ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Αλέξης: Ξεκάθαρα η μεγαλύτερη πρόκληση όλων των επιχειρήσεων είναι η ταχύτητα με την οποία αλλάζουν τα πάντα γύρω μας. Όχι μόνο όσον αφορά στο επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά γενικότερα στον κόσμο. Το θέμα είναι πόσο γρήγορα θα προβλέψεις, θ’ αντιδράσεις και θα προσαρμοστείς στις αλλαγές, ώστε να συνεχίσεις να υπάρχεις.
BUSINESS ETHICS
Νίκη: Η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας και θεωρούμε ότι αποδίδει πολύπλευρα οφέλη στην ίδια την επιχείρηση, πέραν της ηθικής σαν ηθική, αλλά και των οικονομικών λόγων, που συνήθως δεν είναι άμεσοι. Η εφαρμογή της, βοηθά στο να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί και πιο ελκυστικοί, τόσο στους πελάτες όσο και στους υπαλλήλους μας. Την ίδια ώρα, βοηθά στη δημιουργία και ενίσχυση του αισθήματος αφοσίωσης μεταξύ των stakeholders, οπόταν είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι.
Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Νίκη: Αυτό που βιώσαμε και συνεχίζουμε να βιώνουμε είναι σχεδόν ασύλληπτο. Αν μιλήσουμε συγκεκριμένα για το HORECA Business, το 2020 προβλεπόταν ως η καλύτερη χρονιά της δεκαετίας για τον τομέα μας (ειδικά μετά την οικονομική κρίση του 2013, το κούρεμα, το μνημόνιο κτλ.). Από το δεύτερο εξάμηνο του 2019, αλλά και ό,τι προλάβαμε να ζήσουμε στο πρώτο τρίμηνο του 2020, είχαμε σοβαρές ενδείξεις που επιβεβαίωναν αυτή την πρόβλεψη. Αναφερόμαστε, αφενός στην τεράστια αύξηση- ποσοτική και ποιοτική-στον τουρισμό, που επέλεγε, πλέον, το νησί μας ολόχρονα και δεν περιοριζόταν στους καλοκαιρινούς μήνες. Ενώ αφετέρου, στο γεγονός ότι οι Κύπριοι ξόδευαν, πλέον, μεγαλύτερο ποσοστό των εισοδημάτων για την ψυχαγωγία τους. Η κρίση με τον κορωνοϊό δεν πάγωσε απλώς τον χρόνο για τις επιχειρήσεις, αλλά μας πήγε αρκετά χρόνια πίσω.
Αλέξης: Οι επιχειρήσεις που εξαρτιούνταν καθαρά από τον τουρισμό θα χρειαστούν μήνες για να ορθοποδήσουν, αν επιβιώσουν. Όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις και όλοι οι άνθρωποι γενικότερα, θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτό, να μην θεωρούμε τίποτα δεδομένο και να είμαστε σε συνεχή εγρήγορση. Εννοείται, παραμένουμε αισιόδοξοι. Άλλωστε, κάθε κρίση κρύβει και ευκαιρίες. Για τις δικές μας επιχειρήσεις, πρώτο μας μέλημα ήταν και είναι η διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας, κάτι το οποίο έχουμε πετύχει μέχρι στιγμής. Ταυτόχρονα, με πολύ προσεκτικά βήματα οργανωνόμαστε, ανανεωνόμαστε και ετοιμάζουμε νέα πράγματα. Στόχος μας είναι ο κάθε επισκέπτης να νιώθει ασφαλής στον χώρο μας και να σκέφτεται ότι άξιζε η επίσκεψή του απ’ όλες τις απόψεις.
BΙΒΛΙΟ - ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Νίκη: Τόσο εγώ όσο και ο Αλέξης έχουμε διαβάσει το «Start with Why» του Simon Sinek. Πιστεύουμε ότι είναι ένα business management βιβλίο, το οποίο θα έπρεπε να διαβάσει ο καθένας που σχετίζεται με τον κόσμο των επιχειρήσεων. Ένα πολύ εμπνευσμένο βιβλίο, με απλές θεωρητικά ιδέες, αλλά εξαιρετικά πολύπλοκες στην πρακτική τους. Αναφέρεται ουσιαστικά στη στρατηγική που πρέπει να χρησιμοποιεί ένας επιχειρηματίας από μέσα προς τα έξω, για να συνειδητοποιεί πρώτα το «γιατί», πριν από το «τι» και το «πώς». Μιλώντας σε ομιλίες TEDx, ο συγγραφέας ανέφερε πως «οι άνθρωποι αγοράζουν το “γιατί” το κάνεις και όχι το “τι” κάνεις». Και αυτό ξεχωρίζει τους μεγάλους ηγέτες και επιχειρήσεις από τους υπόλοιπους.