Η πανδημία ήταν το έναυσμα για θετική αλλαγή

Το επιχειρείν πάντοτε εμπεριέχει ένα ρίσκο. Σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερο απ’ ό,τι σε άλλες, αναλόγως της αρχικής επένδυσης που απαιτείται, της αγοράς στην οποία δύναται να δραστηριοποιηθεί, του ανταγωνισμού στον συγκεκριμένο τομέα, του επιπέδου ωρίμασης της αγοράς και πολλών άλλων παραγόντων.

Στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε σήμερα είναι ακόμα δυσκολότερο. Η πανδημία COVID-19 γονάτισε τις παγκόσμιες αγορές. Λύγισε βιομηχανίες που άνθιζαν και πρόσφεραν μεγάλα ποσοστά στο ΑΕΠ. Επικρατεί αβεβαιότητα για τη διάρκεια και την έκταση της κρίσης και ως εκ τούτου για τις συνέπειές της στην παγκόσμια οικονομία. Η αύξηση της ανεργίας και η μείωση των προϋπολογισμών συνθέτουν μία εικόνα διόλου ιδανική για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Παρόλα αυτά, κατά τις περιόδους αυτές, όπου αναγκαζόμαστε να επαναπροσδιορίσουμε τις ανάγκες της αγοράς, να επαναξιολογήσουμε τις αξίες και τις προτεραιότητές μας, γεννιούνται ιδέες. Ιδέες καινοτόμες. Ιδέες δημιουργικές, ιδέες γεμάτες ελπίδα για την ανοικοδόμηση της κοινωνίας και της ανάπτυξής της με τρόπο καλύτερο και πιο βιώσιμο. Αναθεωρούνται πρακτικές, πολιτικές, κανονισμοί και πρότυπα, έτσι ώστε όχι μόνο να καθιστούν το επιχειρηματικό περιβάλλον πιο ανθεκτικό αλλά και βιώσιμο.

Κατά τη διάρκεια της καραντίνας γεννήθηκε λοιπόν και η ιδέα της γέννησης ακόμα μιας μικρομεσαίας επιχείρησης- της Grow Sustainability Consulting- με όραμα να συμβάλει στη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου κόσμου μέσω της κινητοποίησης πόρων και με γνώμονα έναν ευγενή σκοπό πέραν του χρηματικού κέρδους. Αποστολή της, η στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης οργανισμών, μέσω της θετικής κοινωνικής επίδρασης. Στόχος της, να παρέχει εμπειρογνωμοσύνη αειφορίας σε οργανισμούς, εφαρμόζοντας στρατηγικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) και ανάπτυξης πόρων (για ΜΚΟ), οι οποίες να προσθέτουν αξία.

Και ενώ αναμέναμε πως η ανταπόκριση λόγω της πανδημίας θα κυμαινόταν σε χαμηλά επίπεδα, διαφάνηκε από την πρώτη κιόλας μέρα πως όταν μία νέα επιχείρηση αντανακλά μία πραγματική ανάγκη της αγοράς, όταν λειτουργεί βάσει μίας καλά δομημένης στρατηγικής και προσφέρει ένα ξεκάθαρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το οποίο επικοινωνεί με εξωστρέφεια, τότε όχι μόνο έχει χώρο στην αρένα της επιχειρηματικότητας, αλλά η αγορά από μόνη της διαμορφώνει και κατευθύνει την πορεία της εταιρείας, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. Για να διατηρηθεί όμως αυτό το μομέντουμ, χρειάζεται συνεχής σκληρή δουλειά, προγραμματισμός, ανανέωση, προβολή και αλληλεπίδραση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, νοουμένου ότι αφουγκράζεται κανείς και απαντά στις προσδοκίες τους.

Ο Larry Fink, Διευθύνων Σύμβουλος της BlackRock, της μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, είπε ότι «μια εταιρεία δεν μπορεί να επιτύχει μακροπρόθεσμα κέρδη χωρίς να αγκαλιάσει έναν σκοπό, γιατί η ισχυρή αίσθηση του σκοπού και η δέσμευση προς τα ενδιαφερόμενα μέρη βοηθά μια εταιρεία να συνδεθεί πιο βαθιά με τους πελάτες της και να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας».

Η δέσμευση στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης αποφέρει μια σειρά από οφέλη:
  • Βοηθά στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης σε μια επωνυμία και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί ακόμα και να αλλάξει τις αντιλήψεις για μία εταιρεία
  • Δημιουργεί θετική εικόνα, χτίζει καλή φήμη και ταυτότητα καλού εταιρικού πολίτη
  • Ενισχύει την αειφορία και αυξάνει τη βιωσιμότητα
  • Οδηγεί στην εξοικονόμηση κόστους βάσει αποδοτικότητας, επενδύοντας σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, νερού και αποβλήτων
  • Βελτιώνει τη σχέση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (πελάτες, επενδυτές και προσωπικό)
  • Μειώνει την έκθεση σε κινδύνους στην αλυσίδα αξίας.
 
Κλειδί στη βιώσιμη ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι και η συνεργασία. Οι καλύτερες λύσεις δημιουργούνται μέσω της συνεργασίας με άλλους ειδικούς και σχετικούς φορείς, που μπορούν να συμπληρώσουν και να ενισχύσουν το τι προσφέρει ο οργανισμός. Το κάθε μέρος μίας συνεργασίας προσφέρει τεχνογνωσία στον τομέα της, φέρνει κάτι διαφορετικό στο τραπέζι, μια άλλη οπτική που βοηθά να επεκταθούν οι ορίζοντες μας, μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο και συνθέτοντας έτσι πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς τους πελάτες μας.

Αν παραμείνουμε στον μικρόκοσμό μας και δεν ανταλλάξουμε γνώσεις και πρακτικές, είναι σαν να αυτοπαγιδευόμαστε. Με παρόμοιο τρόπο η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση στον τομέα που δραστηριοποιείται η μικρομεσαία επιχείρησή μας, μας καθιστά εμπειρογνώμονες και σίγουρα πιο ανταγωνιστικούς.

Ακόμα και οι μεγαλύτεροι κολοσσοί παγκοσμίως ξεκίνησαν ως μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σιγά σιγά αναπτύχθηκαν και ανελίχθηκαν με όπλο τους τη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της αγοράς.

Ο Στίβεν Χόκιγκ είπε πως η ευφυΐα είναι η ικανότητα να προσαρμόζεσαι στην αλλαγή. Η παγκόσμια πανδημία COVID-19 ανέδειξε τις εταιρείες που αναγκάστηκαν να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο για να γίνουν βιώσιμες, τους οργανισμούς που με γρήγορα αντανακλαστικά, σε μία προσπάθεια ανάκαμψης, ολοκλήρωσαν την ψηφιακή τους μεταρρύθμιση, αλλά και τους οργανισμούς που την περίοδο της κρίσης, όπου βιώνουμε όλοι τόσο πρωτόγνωρες συνθήκες, δείχνουν το ανθρώπινο και κοινωνικό τους πρόσωπο, προσφέροντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Αυτές οι εταιρείες κατάφεραν να κερδίσουν, σε διάστημα λίγων μηνών, brand equity και πιστούς ακόλουθους, που υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρνε χρόνια αλλά και μεγάλη επένδυση να χτίσουν, γιατί τώρα κρίθηκαν οι εταιρικές τους αξίες και απέδειξαν πως αυτές συμβαδίζουν και ταυτίζονται με αυτές των ενδιαφερόμενων κοινών τους, είτε αυτά ονομάζονται επενδυτές ή πελάτες ή είναι το ίδιο το προσωπικό τους.

Η κοινωνία παγκοσμίως αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Αν οι εταιρείες, όμως, είναι τολμηρές και αντιμετωπίσουν τις δραστηριότητές τους με συγκροτημένη στρατηγική, διορατικότητα και ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης, σίγουρα θα ανταμειφθούν μακροπρόθεσμα.

Ο COVID-19, ήταν ένα έναυσμα για θετική αλλαγή. Ο μόνος τρόπος για να λυθούν τα πιο πολύπλοκα προβλήματα, που αντιμετωπίζει η κοινωνία αυτή τη στιγμή, είναι με νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο και ο ιδιωτικός τομέας έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει στην επίτευξη της επιθυμητής αλλαγής. Ταυτόχρονα, η επίτευξη των στόχων ενός οργανισμού είναι δυνατή με καινοτομίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προκλήσεις της κοινωνίας των πολιτών.

Ειρήνη Λουκαΐδου
Διευθύνουσα Σύμβουλος
GROW SUSTAINABILITY CONSULTING*

www.grow.com.cy
grow@grow.com.cy
70000510
Βάθης 2, Γραφείο 101, 2060, Στρόβολος - Λευκωσία

*Η Grow Sustainability Consulting παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες βιωσιμότητας σε οργανισμούς που επιθυμούν να βελτιώσουν την απόδοσή τους μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής στρατηγικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, δημιουργώντας αξία τόσο για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται όσο και για την κοινωνία γενικότερα.
 
 
 
 
 
 

Δειτε Επισης

Στο τεύχος Φεβρουαρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Ιανουαρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Δεκεμβρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Οκτωβρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Αυγούστου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού GOLD
Στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού GOLD: The Limassol Issue
Στο τεύχος Μαΐου του περιοδικού GOLD