Η πανδημία ήταν το έναυσμα για θετική αλλαγή
09:59 - 18 Δεκεμβρίου 2020

Το επιχειρείν πάντοτε εμπεριέχει ένα ρίσκο. Σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερο απ’ ότι σε άλλες, αναλόγως της αρχικής επένδυσης που απαιτείται, της αγοράς στην οποία δύναται να δραστηριοποιηθεί, τον ανταγωνισμό στον συγκεκριμένο τομέα, το επίπεδο ωρίμασης της αγοράς και πολλούς άλλους παράγοντες. Στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε σήμερα είναι ακόμα δυσκολότερο. Η Πανδημία COVID-19 γονάτισε τις Παγκόσμιες αγορές. Λύγισε βιομηχανίες που άνθιζαν και πρόσφεραν μεγάλα ποσοστά του ΑΕΠ στην οικονομία. Επικρατεί αβεβαιότητα για την διάρκεια και την έκταση της κρίσης και ως εκ τούτου και τις συνέπειες της στην Παγκόσμια Οικονομία. Η αύξηση της ανεργίας και η μείωση των προϋπολογισμών συνθέτουν μία εικόνα διόλου ιδανική για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Παρόλα αυτά, κατά τις περιόδους αυτές, όπου αναγκαζόμαστε να επαναπροσδιορίσουμε τις ανάγκες της αγοράς, να επαναξιολογήσουμε τις αξίες και τις προτεραιότητες μας, γεννιούνται ιδέες. Ιδέες καινοτόμες. Ιδέες δημιουργικές, ιδέες γεμάτες ελπίδα για την ανοικοδόμηση της κοινωνίας και της ανάπτυξης της με τρόπο καλύτερο και πιο βιώσιμο. Αναθεωρούνται πρακτικές, πολιτικές, κανονισμοί και πρότυπα έτσι ώστε όχι μόνο να καθιστούν το επιχειρηματικό περιβάλλον πιο ανθεκτικό αλλά και βιώσιμο.
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας γεννήθηκε λοιπόν και η ιδέα της γέννησης ακόμα μιας μικρομεσαίας επιχείρησης- της Grow Sustainability Consulting- με όραμα να συμβάλει στη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου κόσμου μέσω της κινητοποίησης πόρων και με γνώμονα έναν ευγενή σκοπό πέραν του χρηματικού κέρδους. Αποστολή της, η στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης οργανισμών, μέσω της θετικής κοινωνικής επίδρασης. Στόχος της, να παρέχει εμπειρογνωμοσύνη αειφορίας σε οργανισμούς, εφαρμόζοντας στρατηγικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) και ανάπτυξης πόρων (για ΜΚΟ), οι οποίες να προσθέτουν αξία.
Και ενώ αναμέναμε πως η ανταπόκριση λόγω της Πανδημίας θα κυμαινόταν σε χαμηλά επίπεδα, διαφάνηκε από τη πρώτη κιόλας μέρα πως όταν μία νέα επιχείρηση αντανακλά μία πραγματική ανάγκη της αγοράς, όταν λειτουργεί βάση μίας καλά δομημένης στρατηγικής και προσφέρει ένα ξεκάθαρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποίο επικοινωνεί με εξωστρέφεια, τότε όχι μόνο έχει χώρο στην αρένα της επιχειρηματικότητας αλλά η αγορά από μόνη της διαμορφώνει και κατευθύνει τη πορεία της εταιρείας χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. Για να διατηρηθεί όμως αυτό το μομέντουμ, χρειάζεται συνεχή σκληρή δουλειά, προγραμματισμός, ανανέωση, προβολή και αλληλεπίδραση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη αφουγκράζοντας και απαντώντας στις προσδοκίες τους.
Ο Larry Fink, Διευθύνων Σύμβουλος της BlackRock, της μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο είπε ότι «μια εταιρεία δεν μπορεί να επιτύχει μακροπρόθεσμα κέρδη χωρίς να αγκαλιάσει έναν σκοπό γιατί η ισχυρή αίσθηση του σκοπού και η δέσμευση προς τα ενδιαφερόμενα μέρη βοηθά μια εταιρεία να συνδεθεί πιο βαθιά με τους πελάτες της και να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας».
Η δέσμευση στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης αποφέρει μια σειρά από οφέλη:
Κλειδί στην βιώσιμη ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι και η συνεργασία. Οι καλύτερες λύσεις δημιουργούνται μέσω της συνεργασίας με άλλους ειδικούς και σχετικούς φορείς που μπορούν να συμπληρώσουν και να ενισχύσουν το τι προσφέρει ο οργανισμός. Το κάθε μέρος μίας συνεργασίας προσφέρει τεχνογνωσία στον τομέα της, φέρνει κάτι διαφορετικό στο τραπέζι- μια άλλη οπτική που βοηθά να επεκταθούν οι ορίζοντες μας, μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο και συνθέτοντας έτσι πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς τους πελάτες μας. Αν παραμείνουμε στον μικρόκοσμο μας και δεν ανταλλάξουμε γνώσεις και πρακτικές, είναι σαν να αυτοπαγιδευόμαστε. Με παρόμοιο τρόπο η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση στον τομέα που δραστηριοποιείται η μικρομεσαία επιχείρηση μας, μας καθιστά εμπειρογνώμονες και σίγουρα πιο ανταγωνιστικούς.
Ακόμα και οι μεγαλύτεροι κολοσσοί παγκοσμίως ξεκίνησαν όντας μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σιγά σιγά αναπτύχθηκαν και ανελίχθηκαν με όπλο τους τη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της αγοράς. Ο Στήβεν Χόκιγκ είπε πως η ευφυΐα είναι η ικανότητα να προσαρμόζεσαι στην αλλαγή. Η παγκόσμια πανδημία COVID-19 ανέδειξε τις εταιρείες που αναγκάστηκαν να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο για να γίνουν βιώσιμες, τους οργανισμούς που με γρήγορα αντανακλαστικά, σε μία προσπάθεια ανάκαμψης, ολοκλήρωσαν την ψηφιακή τους μεταρρύθμιση αλλά και τους οργανισμούς που την περίοδο της κρίσης όπου βιώνουμε όλοι τόσο πρωτόγνωρες συνθήκες, δείχνουν το ανθρώπινο και κοινωνικό τους πρόσωπο προσφέροντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Αυτές οι εταιρείες, κατάφεραν να κερδίσουν σε διάστημα λίγων μηνών, brand equity και πιστούς ακόλουθους που υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρνε χρόνια αλλά και μεγάλη επένδυση να χτίσουν, γιατί τώρα κρίθηκαν οι εταιρικές τους αξίες και απέδειξαν αν αυτές συμβαδίζουν και ταυτίζονται με αυτές των ενδιαφερόμενων κοινών τους, είτε αυτό ονομάζεται επενδυτές, πελάτες ή το προσωπικό τους.
Η κοινωνία παγκοσμίως, αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Αλλά αν οι εταιρείες είναι τολμηρές και αντιμετωπίσουν τις δραστηριότητές τους με συγκροτημένη στρατηγική, διορατικότητα και ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης, σίγουρα θα ανταμειφθούν μακροπρόθεσμα. Ο COVID-19, ήταν ένα έναυσμα για θετική αλλαγή. Ο μόνος τρόπος να λυθούν τα πιο πολύπλοκα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία αυτή τη στιγμή είναι με νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο και ο ιδιωτικός τομέας έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει στην επίτευξη της επιθυμητής αλλαγής. Ταυτόχρονα, η επίτευξη των στόχων ενός οργανισμού είναι δυνατή με καινοτομίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προκλήσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Ειρήνη Λουκαΐδου
Διευθύνουσα Σύμβουλος
GROW SUSTAINABILITY CONSULTING*
www.grow.com.cy
grow@grow.com.cy
70000510
Γραφείο 101, Βάθης 2, Στρόβολος 2060, Λευκωσία
*Η Grow Sustainability Consulting παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες βιωσιμότητας σε οργανισμούς που επιθυμούν να βελτιώσουν την απόδοση τους μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής στρατηγικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, δημιουργώντας αξία τόσο για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται όσο και για την κοινωνία γενικότερα.
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας γεννήθηκε λοιπόν και η ιδέα της γέννησης ακόμα μιας μικρομεσαίας επιχείρησης- της Grow Sustainability Consulting- με όραμα να συμβάλει στη δημιουργία ενός δίκαιου και βιώσιμου κόσμου μέσω της κινητοποίησης πόρων και με γνώμονα έναν ευγενή σκοπό πέραν του χρηματικού κέρδους. Αποστολή της, η στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης οργανισμών, μέσω της θετικής κοινωνικής επίδρασης. Στόχος της, να παρέχει εμπειρογνωμοσύνη αειφορίας σε οργανισμούς, εφαρμόζοντας στρατηγικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) και ανάπτυξης πόρων (για ΜΚΟ), οι οποίες να προσθέτουν αξία.
Και ενώ αναμέναμε πως η ανταπόκριση λόγω της Πανδημίας θα κυμαινόταν σε χαμηλά επίπεδα, διαφάνηκε από τη πρώτη κιόλας μέρα πως όταν μία νέα επιχείρηση αντανακλά μία πραγματική ανάγκη της αγοράς, όταν λειτουργεί βάση μίας καλά δομημένης στρατηγικής και προσφέρει ένα ξεκάθαρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποίο επικοινωνεί με εξωστρέφεια, τότε όχι μόνο έχει χώρο στην αρένα της επιχειρηματικότητας αλλά η αγορά από μόνη της διαμορφώνει και κατευθύνει τη πορεία της εταιρείας χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. Για να διατηρηθεί όμως αυτό το μομέντουμ, χρειάζεται συνεχή σκληρή δουλειά, προγραμματισμός, ανανέωση, προβολή και αλληλεπίδραση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη αφουγκράζοντας και απαντώντας στις προσδοκίες τους.
Ο Larry Fink, Διευθύνων Σύμβουλος της BlackRock, της μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο είπε ότι «μια εταιρεία δεν μπορεί να επιτύχει μακροπρόθεσμα κέρδη χωρίς να αγκαλιάσει έναν σκοπό γιατί η ισχυρή αίσθηση του σκοπού και η δέσμευση προς τα ενδιαφερόμενα μέρη βοηθά μια εταιρεία να συνδεθεί πιο βαθιά με τους πελάτες της και να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας».
Η δέσμευση στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης αποφέρει μια σειρά από οφέλη:
- Βοηθά στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης σε μια επωνυμία και σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί ακόμα και να μετατρέψει τις αντιλήψεις για μία εταιρεία
- Δημιουργεί θετική εικόνα, χτίζει καλή φήμη και ταυτότητα καλού εταιρικού πολίτη
- Ενισχύει την αειφορία και αυξάνει τη βιωσιμότητα
- Οδηγεί στην εξοικονόμηση κόστους βάσει αποδοτικότητας επενδύοντας σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, νερού και αποβλήτων
- Βελτιώνει τη σχέση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (πελάτες, επενδυτές & προσωπικό)
- Μειώνει την έκθεση σε κινδύνους στην αλυσίδα αξίας
Κλειδί στην βιώσιμη ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι και η συνεργασία. Οι καλύτερες λύσεις δημιουργούνται μέσω της συνεργασίας με άλλους ειδικούς και σχετικούς φορείς που μπορούν να συμπληρώσουν και να ενισχύσουν το τι προσφέρει ο οργανισμός. Το κάθε μέρος μίας συνεργασίας προσφέρει τεχνογνωσία στον τομέα της, φέρνει κάτι διαφορετικό στο τραπέζι- μια άλλη οπτική που βοηθά να επεκταθούν οι ορίζοντες μας, μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο και συνθέτοντας έτσι πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς τους πελάτες μας. Αν παραμείνουμε στον μικρόκοσμο μας και δεν ανταλλάξουμε γνώσεις και πρακτικές, είναι σαν να αυτοπαγιδευόμαστε. Με παρόμοιο τρόπο η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση στον τομέα που δραστηριοποιείται η μικρομεσαία επιχείρηση μας, μας καθιστά εμπειρογνώμονες και σίγουρα πιο ανταγωνιστικούς.
Ακόμα και οι μεγαλύτεροι κολοσσοί παγκοσμίως ξεκίνησαν όντας μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σιγά σιγά αναπτύχθηκαν και ανελίχθηκαν με όπλο τους τη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της αγοράς. Ο Στήβεν Χόκιγκ είπε πως η ευφυΐα είναι η ικανότητα να προσαρμόζεσαι στην αλλαγή. Η παγκόσμια πανδημία COVID-19 ανέδειξε τις εταιρείες που αναγκάστηκαν να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο για να γίνουν βιώσιμες, τους οργανισμούς που με γρήγορα αντανακλαστικά, σε μία προσπάθεια ανάκαμψης, ολοκλήρωσαν την ψηφιακή τους μεταρρύθμιση αλλά και τους οργανισμούς που την περίοδο της κρίσης όπου βιώνουμε όλοι τόσο πρωτόγνωρες συνθήκες, δείχνουν το ανθρώπινο και κοινωνικό τους πρόσωπο προσφέροντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Αυτές οι εταιρείες, κατάφεραν να κερδίσουν σε διάστημα λίγων μηνών, brand equity και πιστούς ακόλουθους που υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρνε χρόνια αλλά και μεγάλη επένδυση να χτίσουν, γιατί τώρα κρίθηκαν οι εταιρικές τους αξίες και απέδειξαν αν αυτές συμβαδίζουν και ταυτίζονται με αυτές των ενδιαφερόμενων κοινών τους, είτε αυτό ονομάζεται επενδυτές, πελάτες ή το προσωπικό τους.
Η κοινωνία παγκοσμίως, αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Αλλά αν οι εταιρείες είναι τολμηρές και αντιμετωπίσουν τις δραστηριότητές τους με συγκροτημένη στρατηγική, διορατικότητα και ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης, σίγουρα θα ανταμειφθούν μακροπρόθεσμα. Ο COVID-19, ήταν ένα έναυσμα για θετική αλλαγή. Ο μόνος τρόπος να λυθούν τα πιο πολύπλοκα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία αυτή τη στιγμή είναι με νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο και ο ιδιωτικός τομέας έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει στην επίτευξη της επιθυμητής αλλαγής. Ταυτόχρονα, η επίτευξη των στόχων ενός οργανισμού είναι δυνατή με καινοτομίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προκλήσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Ειρήνη Λουκαΐδου
Διευθύνουσα Σύμβουλος
GROW SUSTAINABILITY CONSULTING*
www.grow.com.cy
grow@grow.com.cy
70000510
Γραφείο 101, Βάθης 2, Στρόβολος 2060, Λευκωσία
*Η Grow Sustainability Consulting παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες βιωσιμότητας σε οργανισμούς που επιθυμούν να βελτιώσουν την απόδοση τους μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής στρατηγικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, δημιουργώντας αξία τόσο για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται όσο και για την κοινωνία γενικότερα.