Στην Ολομέλεια το ν/σ για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής οδηγείται αύριο Παρασκευή το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, σκοπός του προτεινόμενου νόμου είναι η θέσπιση νέας εθνικής νομοθεσίας, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με την Οδηγία  2014/89/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Ιουλίου 2014, περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. 

Ειδικότερα, αναφέρεται, με τον νόμο που προτείνεται θεσπίζονται οι γενικοί κανόνες βάσει των οποίων θα προσδιοριστεί η χωροχρονική κατανομή των τρεχουσών και των μελλοντικών δραστηριοτήτων και χρήσεων στα θαλάσσια ύδατα της Δημοκρατίας με στόχο την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης της θαλάσσιας οικονομίας της, της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης στα θαλάσσια ύδατά της και της βιώσιμης χρήσης των θαλάσσιων πόρων της.  

Πιο συγκεκριμένα, οι υπό αναφορά πρόνοιες, όπως αυτές αρχικά κατατέθηκαν, αφορούν τα ακόλουθα:

  1. Το πεδίο εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου, το οποίο περιλαμβάνει το θαλάσσιο βυθό και το υπέδαφος των χωρικών υδάτων της Δημοκρατίας, της συνορεύουσας ζώνης, της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ)  και της υφαλοκρηπίδας της Δημοκρατίας, με την επιφύλαξη της ύπαρξης άλλης νομοθεσίας της Ένωσης.  Αντίθετα, το υπό αναφορά πεδίο εφαρμογής δεν περιλαμβάνει χερσαίο χώρο στον οποίο εφαρμόζεται σχέδιο ανάπτυξης ή οι διατάξεις των Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμων αλλά ούτε και δραστηριότητες που αποσκοπούν αποκλειστικά στην άμυνα ή την εθνική ασφάλεια της Δημοκρατίας.  
  2. Τον ορισμό του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ως αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του νόμου και τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων του, οι οποίες δύναται να μεταβιβάζονται σε καθορισμένα πρόσωπα.
  3. Την ίδρυση δεκαπενταμελούς Επιτροπής Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού και τον καθορισμό των μελών της, της οποίας θα προεδρεύει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ή εκπρόσωπός του.  Περαιτέρω περιλαμβάνονται πρόνοιες για τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της εν λόγω Επιτροπής.
  4. Τις διαδικασίες υιοθέτησης και αναθεώρησης της Δήλωσης Πολιτικής από το Υπουργικό Συμβούλιο, η οποία θα προσδιορίζει τις βασικές προτεραιότητες, τους στόχους και τις στρατηγικές κατευθύνσεις για τα θαλάσσια ύδατα, που στοχεύουν στη βιώσιμη ανάπτυξη.
  5. Τις διαδικασίες εκπόνησης, έγκρισης και αναθεώρησης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδίου, καθώς επίσης τους γενικούς κανόνες που πρέπει να διέπουν τη θέσπιση και την εφαρμογή του.
  6. Την έκδοση βεβαίωσης συμμόρφωσης ή συμβατότητας μιας χρήσης ή δραστηριότητας στα θαλάσσια ύδατα που προβλέπεται στο Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο, την αδειοδότηση χρήσεων και δραστηριοτήτων που υπόκεινται ή και αντίστοιχα που δεν υπόκεινται σε ρυθμιζόμενη αδειοδότηση δυνάμει υφιστάμενης νομοθεσίας, καθώς επίσης τη συμπερίληψη υποχρέωσης ενημέρωσης της Βουλής για αυτές που αδειοδοτούνται χωρίς να υπόκεινται στην πιο πάνω ρυθμιζόμενη αδειοδότηση.
  7. Την ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή του προτεινόμενου νόμου.
  8. Την παραχώρηση εξουσίας έκδοσης κανονιστικών διοικητικών πράξεων αναφορικά με την εποπτεία και την αξιολόγηση των θαλάσσιων υδάτων και για ειδικότερα ζητήματα που αφορούν τις προϋποθέσεις που αφορούν την αναστολή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδίου και τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και συμμετοχής του κοινού κατά την ανάπτυξη του.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής που εξέτασε το νομοθέτημα, οι πρόνοιες της προαναφερθείσας Οδηγίας έπρεπε να είχαν τεθεί σε ισχύ το αργότερο μέχρι την 18η Σεπτεμβρίου 2016. 

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή την 5η Μαΐου 2017, αφότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ξεκινήσει διαδικασίες παράβασης εναντίον της Δημοκρατίας για τη μη έγκαιρη μεταφορά των προνοιών της Οδηγίας στο εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, ενώ στο στάδιο της εξέτασης του νομοσχεδίου από την επιτροπή εξέπνευσε και η προθεσμία απάντησης της αιτιολογημένης γνώμης που εκδόθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ημερομηνίας 14 Ιουλίου 2017. 
 

Δειτε Επισης

Αυξήθηκε κατά 1,4% η βιομηχανική παραγωγή το 2022
ΟΣΙΚΑ: Εξεύρεση προσωπικού και ακρίβεια στο... τραπέζι
Χορηγίες για ευρυζωνικές υπηρεσίες υπερυψηλής ταχύτητας έως 1 Gbps
Η Diplomat αναλαμβάνει τη διανομή LIPTON και PG Tips
Θέλει συστημική λύση για ΜΕΧ η ΚΤΚ - Το έργο και ο στόχος
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται έργα στο παραλιακό μέτωπο της Πάφου
Ετήσια Τελετή Βράβευσης Αρίστων Εφήβων Νεανίδων 2022
Στα €23 δισ. το χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης το 2022
Ενίσχυση ψηφιακών δεξιοτήτων και προώθηση του e-learning στο Δημόσιο
Cyprus: The new Global Tech and Innovation Hub Summit