Τερματικό: Κόλλησε η κατασκευή της προβλήτας, ανησυχεί η Κυβέρνηση-Πού βρίσκεται το «Προμηθέας»

Κολλημένα παραμένουν τα έργα για την κατασκευή προβλήτας στο τερματικό υποδοχής φυσικού αερίου στο Βασιλικό, ένα και πλέον μήνα μετά την επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη στην περιοχή και την επανεκκίνησή τους έπειτα από την διακοπή τους από την κινεζική κοινοπραξία ως αποτέλεσμα των διαφωνιών που είχαν προκύψει με την Κυβέρνηση.

Το γεγονός αυτό προκαλεί ανησυχία στις τάξεις της Κυβέρνησης, η οποία, όπως ανέφερε μιλώντας στο InBusinessNews ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, βρίσκεται σε συζητήσεις με την εταιρεία για επίσπευση των έργων.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, «τα έργα έχουν επαναρχήσει και συνεχίζονται μετά και την επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στον χώρο. Το μόνο έργο που δεν έχει προχωρήσει από τότε, είναι η προβλήτα», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως «αναγνωρίζουμε ότι πρόκειται για ένα δύσκολο έργο».

«Σε αντίθεση με την προβλήτα, όμως, όλα τα υπόλοιπα χερσαία έργα έχουν προχωρήσει, ενώ όπως γνωρίζουμε, ακόμη, έχουν προχωρήσει σημαντικά και οι εργασίες στο πλοίο στη Σανγκάη», συμπλήρωσε.

Συνεπώς, τόνισε, «το μόνο θέμα που μας ανησυχεί αυτή τη στιγμή, είναι η προβλήτα και είμαστε σε συζήτηση με την εταιρεία για να δούμε πως θα επισπευθούν τα έργα».

Δεν ήρθαν τελικά τα 120 άτομα που ήθελε η εταιρεία

Ερωτηθείς εάν ήρθαν στην Κύπρο τα 120 άτομα που είχε ζητήσει η εταιρεία, ο υπουργός Ενέργειας απάντησε αρνητικά.

«Μας είχε ειπωθεί ότι η εταιρεία θα μας κατέθετε σχετικό κατάλογο, αλλά μέχρι σήμερα δεν το έχει πράξει. Εκείνο που αντιλαμβανόμαστε, όμως, είναι ότι η εταιρεία προσπαθεί με εναλλακτικούς τρόπους να κάνει όλες τις απαραίτητες διευθετήσεις για την προβλήτα», ανέφερε.

Κληθείς να εκτιμήσει κατά πόσο το έργο θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του χρόνου, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2024 με αρχές του 2025». «Αυτό, τουλάχιστον, μας έχει δηλωθεί από τον πολιτικό τους προϊστάμενο», εξήγησε.

«Αναμένουμε πρόσκληση για να παραλάβουμε το πλοίο»

Όσον αφορά το πλοίο «Προμηθέας» επανέλαβε ότι «με βάση το συμβόλαιο, το πλοίο χρειάζεται δύο πιστοποιήσεις».

Η μία πιστοποίηση, εξήγησε, «έχει να κάνει με το ότι το πλοίο μπορεί να μεταφέρει υγροποιημένο φυσικό αέριο για να μπορέσει να πλεύσει προς Κύπρο».

«Όταν φθάσει στο Βασιλικό, το πλοίο θα πρέπει να πάρει και τη δεύτερη πιστοποίηση που απαιτεί το συμβόλαιο, για χρήση και αεριοποίηση φυσικού αερίου, για να μπορεί να λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης φυσικού αερίου», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ο κ. Παπαναστασίου είπε πως «έχουμε ενημέρωση ότι η προσπάθεια εξασφάλισης της πρώτης πιστοποίησης προχωρά προς την ορθή κατεύθυνση και σύντομα θα προσκληθούμε για να παραλάβουμε το πλοίο».

Πότε θα έχουμε φυσικό αέριο για ηλεκτρισμό

Ερωτηθείς πότε θα έχουμε φυσικό αέριο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής, ο υπουργός Ενέργειας εξήγησε ότι εάν όλα πάνε καλά και είναι έτοιμο το τερματικό μέχρι το τέλος του χρόνου, απ’ εκεί θα χρειαστούν άλλοι τρεις με έξι μήνες προετοιμασίας για την αλλαγή του καυσίμου στις μονάδες παραγωγής της ΑΗΚ.

Συνεπώς, επεσήμανε, «εάν υποθέσουμε ότι όλα είναι έτοιμα μέχρι το τέλος της χρονιάς και το πλοίο συνδεθεί με το σύστημα στα μέσα του 2025, αναμένεται να αρχίσει η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με υγροποιημένο φυσικό αέριο».

Σύμφωνα, πάντως, με τον κ. Παπαναστασίου, «πέραν των πιο πάνω βασική προϋπόθεση για κάτι τέτοιο είναι η κατακύρωση προσφοράς φυσικού αερίου από προμηθευτή από πλευράς ΑΗΚ και η συμπλήρωση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου στην ξηρά».

Ιούνιο η επικαιροποιημένη μελέτη για Great Sea Interconnector

Αναφορικά με το έργο Great Sea Interconnector, ο υπουργός Ενέργειας, μιλώντας στο InBusinessNews, τόνισε ότι αυτό προχωρεί κανονικά, υποδεικνύοντας πως «το κατά πόσον τελικά, όμως, η Κυπριακή Δημοκρατία θα είναι μέτοχος σε αυτό το έργο, είναι άλλο θέμα και σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζει την υλοποίησή του».

«Είναι ένα ευρωπαϊκό έργο, το οποίο προχωρά κανονικά. Έχει λάβει ήδη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ενώ ο φορέας υλοποίησης βρίσκεται σε διαδικασία εξεύρεσης άλλων μετόχων. Το έργο επαναλαμβάνω προχωρά κανονικά», τόνισε.

Σε σχετικό ερώτημα υπενθύμισε ότι «η Κυπριακή Δημοκρατία για να λάβει την επενδυτική της απόφαση, έχει ζητήσει μία επικαιροποιημένη μελέτη κόστους-οφέλους, η οποία αναμένεται να μας παραδοθεί από τον φορέα υλοποίησης μέχρι τον Ιούνιο».

«Αφότου λάβουμε αυτή τη μελέτη, πιθανότατα θα αναθέσουμε σε εξειδικευμένο οίκο την αξιολόγησή της, γιατί εμείς δεν έχουμε την εξειδίκευση για να κάνουμε ανάλυση τέτοιου είδους μελετών», επεσήμανε.

«Μετά την εξέταση της μελέτης και αφού διαμορφωθεί η θέση μας, η Κυβέρνηση θα λάβει και την τελική απόφαση εάν θα συμμετάσχει στο έργο ή όχι», κατέληξε ο κ. Παπαναστασίου.

Δειτε Επισης

Great Sea Interconnector: Τρέχει η μελέτη κόστους-οφέλους, προειδοποιεί για τις εκκρεμότητες ο ΑΔΜΗΕ
OPEC+: Τι θα κάνει με τις περικοπές στην παραγωγή βλέποντας το πετρέλαιο στα $85 το βαρέλι
Ιράκ: Η παράταση της μείωσης της παραγωγής πετρελαίου είναι απόφαση του ΟΠΕΚ
Helleniq Energy: Ενισχυμένο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ με κινήσεις σε Κύπρο και Ρουμανία
Άρχισε η αποστολή προεγκρίσεων για το «Φωτοβολταϊκά για Όλους»
Τα αμερικανικά αποθέματα «σπρώχνουν» την τιμή του πετρελαίου-Οι εκτιμήσεις των αναλυτών
Γιατί η αγορά πετρελαίου εισέρχεται σε μια νέα φάση
Κέρδη για το πετρέλαιο μετά τη μείωση αποθεμάτων των ΗΠΑ
Πετρέλαιο: Ανοδικές κινήσεις με φόντο τις εξελίξεις στη Γάζα
Από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 30% της παραγόμενης ενέργειας παγκοσμίως το 2023