Powered by

Εμπορικός πόλεμος: Μακροπρόθεσμες οι επιπτώσεις στη ναυτιλία και στην εφοδιαστική αλυσίδα

Ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με Κίνα, Καναδά και Μεξικό, αν συνεχιστεί, θα επηρεάσει σημαντικά τις οικονομίες των χωρών αυτών μακροπρόθεσμα και με πιο εμφανή τρόπο στον κλάδο της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ήδη πολλοί εισαγωγείς, αλλά και στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και logistics δεν υπογράφουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, ενώ αναλυτές της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν ότι οι πολιτικές Τραμπ θα μπορούσαν να ανατρέψουν τα επιχειρηματικά μοντέλα πολλών εταιρειών.

Εκτιμάται επίσης ότι αν οι δασμοί παραμείνουν, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα αυξημένο πληθωρισμό, κάτι που στη συνέχεια θα μεταφερθεί στις μεταφορές και στη ναυτιλία.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, που έδωσε το εναρκτήριο σάλπισμα αυτού του πολέμου, επιβάλλοντας δασμούς στις τρεις χώρες, προκάλεσε την άμεση αντίδραση του Πεκίνου, το οποίο προχώρησε σε δασμολογικά αντίποινα, εν μέσω φόβων για τις παγκόσμιες οικονομικές επιπτώσεις.

Λίγες στιγμές μετά την έναρξη ισχύος των αμερικανικών δασμών ύψους 10% στην Κίνα το Πεκίνο απάντησε με δασμούς 15% στον άνθρακα, το υγροποιημένο φυσικό αέριο και 10% στο αργό πετρέλαιο, τον αγροτικό εξοπλισμό, τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και τα φορτηγά pickup από τις ΗΠΑ.

Επίσης η Κίνα ανακοίνωσε γρήγορα τη διενέργεια έρευνας για την καταπολέμηση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στην Google.

Σε χωριστές διαπραγματεύσεις, ο πρωθυπουργός του Καναδά και η πρόεδρος του Μεξικού συμφώνησαν με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να αναστείλουν τους προγραμματισμένους αμερικανικούς δασμούς στα προϊόντα τους για τουλάχιστον έναν μήνα.

Ο Τραμπ άφησε να εννοηθεί την περασμένη Κυριακή ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι ο επόμενος στόχος του για δασμούς, αλλά δεν είπε πότε.

Η πρόεδρος της Ε.Ε. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι οι Βρυξέλλες θα είναι έτοιμες για σκληρές διαπραγματεύσεις, αλλά υπογράμμισε την ανάγκη να τεθούν τα θεμέλια για μια ισχυρότερη εταιρική σχέση με τον μεγαλύτερο εμπορικό και επενδυτικό εταίρο της Ε.Ε.

Σύμφωνα με τη UNCTAD, οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας επηρέασαν περίπου το 2% του όγκου του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου κατά τη διάρκεια των αυξήσεων των δασμών στα τέλη του 2018 και στα μέσα του 2019 στην πρώτη θητεία Τραμπ.

Αυτό συνέβαλε στην επιβράδυνση της ανάπτυξης του θαλάσσιου εμπορίου, με τον όγκο να αυξάνεται μόνο κατά 2,7% το 2018, κάτω από τους ιστορικούς μέσους όρους.

Η Hapag-Lloyd

Πάντως, η ναυτιλιακή γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd ανακοίνωσε ότι θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την έλευση των αμερικανικών δασμών στα κινεζικά προϊόντα.

Ο διευθύνων σύμβουλός της εταιρείας Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν είπε ότι «είναι πολύ νωρίς για να πατήσουμε το κουμπί του πανικού», ωστόσο πρόσθεσε ότι οι εταιρείες είναι σε θέση να αντιδρούν όταν αλλάζουν οι μεταφορικές ροές, σημειώνοντας ότι τα προβλέψιμα γεγονότα είναι ευκολότερο να αντιμετωπιστούν από τα απρόσμενα, όπως η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Οι δασμοί που έχει επιβάλει ο Τραμπ στην Κίνα μέχρι στιγμής δεν θα πρέπει να αλλάξουν πολύ τη ροή των εμπορευμάτων, δήλωσε ο Χάμπεν Γιάνσεν, ο οποίος είναι επικεφαλής της πέμπτης μεγαλύτερης εταιρείας εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Δειτε Επισης

Τουρκία: Επιβράδυνση στο 1% για την οικονομία παρά τις μειώσεις επιτοκίων
Σ. Μπέσεντ: Σε αδιέξοδο οι εμπορικές διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Κίνας
Γκούλσμπι (Fed): Αν φύγουν οι δασμοί υπάρχουν πιθανότητες για μείωση επιτοκίων
Πώς το brain drain των ΗΠΑ εξελίσσεται σε ευκαιρία για την Ευρώπη και τα πανεπιστήμιά της
Αναλυτές: Καλύτερος για τις αγορές ένας καθολικός οριστικός δασμός παρά η αβεβαιότητα
ΗΠΑ: Εφετείο «παγώνει» την ακύρωση των δασμών Τραμπ-Επανέρχονται προσωρινά
Δασμοί Τραμπ: Τι σημαίνει η απόφαση του εμπορικού δικαστηρίου για τις αγορές και τι ακολουθεί
Ρεκόρ $9 δις στις εισροές ETF Bitcoin-Χάνουν έδαφος τα ETF χρυσού
Νέες απώλειες για τον χρυσό μετά το δικαστικό μπλόκο στους δασμούς Τραμπ-Στα $3.264,15 η ουγγιά
Ηνωμένο Βασίλειο: Τη μεγαλύτερη πτώση από το 2023 κατέγραψαν οι τιμές κατοικιών