Οκτώ απαντήσεις για την πρόταση του ΑΚΕΛ σε σχέση με την φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών
InBusinessNews 06:40 - 16 Οκτωβρίου 2024
Απάντηση με οκτώ αντεπιχειρήματα σε πρόσφατο άρθρο του InBusinessNews και του δημοσιογράφου του Γιώργου Πλουτάρχου, αναφορικά με την πρόταση νόμου του κόμματος για φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών, δίνει το ΑΚΕΛ.
- Διαβάστε εδώ: Τα 8+2 πλην της πρότασης του ΑΚΕΛ για τις τράπεζες και η πρακτική αποκόμισης εύκολου πολιτικού…κέρδους
Στην απάντηση, την οποία υπογράφει ο οικονομολόγος, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής και μέλος του τομέα οικονομίας του ΑΚΕΛ Βάκης Χαραλάμπους, τονίζεται ότι η πρόταση νόμου αποτελεί μια καλά επεξεργασμένη και μελετημένη βάση, χωρίς σίγουρα, όπως υπογραμμίζεται, να αποτελεί προϊόν εμμονής ή δημαγωγίας.
O κ. Χαραλάμπους παραθέτει οκτώ αντεπιχειρήματα σε ισάριθμα επιχειρήματα κατά της πρότασης νόμου, υποστηρίζοντας-μεταξύ άλλων-πως πρώτοι απ' όλους οι κυβερνώντες, κατά την παρουσίαση της πρότασης στη Βουλή τον περασμένο Ιούλιο, απάντησαν ξεκάθαρα πως με την επιβολή τέλους, όπως προκύπτει από την πρόταση του ΑΚΕΛ, δεν ελλοχεύει κίνδυνος για την σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
- Διαβάστε εδώ: Αυτή είναι η πρόταση του ΑΚΕΛ για επιβολή τέλους 5% επί των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών
Διαβάστε πιο κάτω αυτούσια την απάντηση του οικονομολόγου, μέλους της Κεντρικής Επιτροπής και μέλους του τομέα οικονομίας του ΑΚΕΛ Βάκη Χαραλάμπους, με τίτλο «8 απαντήσεις για την πρόταση του ΑΚΕΛ σε σχέση με την φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών».
Κατά τη συζήτηση της πρότασης του ΑΚΕΛ σχετικά με την επιβολή έκτακτου τέλους επί των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών, υπήρξαν φυσιολογικά αντιδράσεις.
Ομολογουμένως αναμενόμενες, όπως συνήθως προκύπτει όταν στην εξίσωση εμπλέκονται οι τράπεζες.
Η κάθε αντίδραση είναι θεμιτή βεβαίως, όπως βέβαια θεμιτό είναι και το ΑΚΕΛ να υπερασπίζεται την πρότασή του στη βάση επιχειρημάτων.
Η πρόταση άλλωστε δεν διεκδικεί το αλάθητο, αλλά αποτελεί μια καλά επεξεργασμένη και μελετημένη βάση.
Σίγουρα δεν είναι προϊόν εμμονής ή δημαγωγίας όπως ατυχέστατα προσπάθησε ο κύριος Γιώργος Πλουτάρχου να αποδώσει σε άρθρο του με τίτλο «Τα 8+2 πλην της πρότασης του ΑΚΕΛ για τις τράπεζες και η πρακτική αποκόμισης εύκολου πολιτικού…κέρδους».
«Επιχειρήματα» και αντεπιχειρήματα
1)Δαιμονοποιεί το κέρδος
Δεν αφορά στα κέρδη, αλλά στα υπερκέρδη ή αλλιώς στα απροσδόκητα κέρδη. Αυτά δηλαδή που προέκυψαν ουρανοκατέβατα για τις τράπεζες και δεν ήταν αποτέλεσμα της επιχειρηματικής τους λειτουργίας αλλά άλλων εξωγενών αποφάσεων όπως ήταν οι αυξήσεις των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Συνεπεία αυτών των αποφάσεων και μόνο, οι κυπριακές τράπεζες εισέπραξαν-μόνο για το 2023-διπλάσια καθαρά έσοδα από τόκους της τάξης του €1,9δις. Ανάλογη θα είναι και η κερδοφορία για το 2024.
2)Άκαιρη γιατί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει ήδη ξεκινήσει τις μειώσεις των επιτοκίων
Οι μειώσεις ξεκίνησαν δειλά και εάν θα συνεχιστούν-ανάλογα και των γεωπολιτικών εξελίξεων-θα είναι πολύ μικρές και πολύ πιο αργές από την πορεία των αυξήσεων.
Παρόλα αυτά στην Κύπρο οι τράπεζες ακολούθησαν αντίθετη πορεία διατηρώντας τα δανειστικά επιτόκια ψηλά και τα καταθετικά επιτόκια χαμηλά.
Οι κυπριακές τράπεζες πληρώνουν σε τόκους 40% λιγότερα και εισπράττουν 25% περισσότερα, ενώ το περιθώριο κέρδους είναι 3,5 φορές μεγαλύτερο από αυτό τις ευρωζώνης.
3)Άδικη γιατί δεν λαμβάνει υπόψη ότι τράπεζες κατέγραφαν ζημιές
Η πρόταση δεν είναι μόνιμη, αλλά έκτακτη όπως έκτακτη είναι και η απροσδόκητη κερδοφορία. Παρόλα αυτά να σημειώσουμε πως από το 2017 μέχρι σήμερα, οι τράπεζες σημείωσαν ζημιές σε 3 χρόνιες αξίας €940εκ. και κέρδη όλες τις υπόλοιπες αξίας €2,3δις.
4)Φοροεπιθετική γιατί ήδη οι τράπεζες καταβάλουν κι άλλους φόρους
Είναι αλήθεια πως πέραν του εταιρικού φόρου, καταβάλλεται από το 2011 το Ειδικό Πιστωτικό Τέλος.
Παρόλα αυτά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη το συνολικό φορολογικό βάρος. Το 2023 οι τράπεζες κατέβαλαν €211εκ σε φορολογικές πληρωμές που αντιστοιχεί στο 8,3% των καθαρών λειτουργικών εσόδων, ενώ σε χώρες όπου εφαρμόστηκαν πρόσθετες φορολογίες στις τράπεζες, το βάρος είναι πολύ μεγαλύτερο:
Στην Ισπανία στο 25%, στην Λετονία στο 20%, στην Λιθουανία στο 15%, στην Τσεχία στο 21%.
5)Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα την απορρίψει όπως έπραξε και με την περίπτωση της Ιταλίας
Η ΕΚΤ δεν απαγορεύει την επιβολή έκτακτου τέλους. Αυτό που κάνει είναι να παραθέτει κάποιες συστάσεις, όπως για παράδειγμα το ότι ο αντίκτυπος του τέλους δεν πρέπει να υπερβαίνει το όριο που τίθεται σε αναλογία περιουσιακών στοιχείων.
Η πρόταση του ΑΚΕΛ έλαβε υπόψη πολιτικές και τεχνικές παραμέτρους ακολουθώντας το ισπανικό μοντέλο που εφαρμόστηκε με επιτυχία.
6)Το κόστος από την επιβολή έκτακτου τέλους θα μετακυλιστεί στους δανειολήπτες
Στην πρόταση υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες που αποτρέπουν την μετακύλιση του βάρους στους δανειολήπτες, καθώς περιλαμβάνεται ρητή απαγόρευση μετακίλυσης.
Σε περίπτωση που οι τράπεζες το φορτώσουν στους δανειολήπτες τότε θα επιβάλλεται πρόστιμο στην τράπεζα που ανέρχεται στο 150% του ποσού που μεταφέρουν στους ώμους των δανειοληπτών.
7)Προκαλεί αστάθεια στο επενδυτικό περιβάλλον ιδιαίτερα μέσα σε ένα ασταθές περιβάλλον
Την μεγαλύτερη αστάθεια προκαλούν οι χρόνιες παθογένειες και τα συνεχιζόμενα διαρθρωτικά προβλήματα που αδυνατεί η Κύπρος να ξεπεράσει.
Είναι η διαφθορά και η διαπλοκή που διώχνουν ξένες επενδύσεις και όχι οι προτάσεις που στόχο έχουν τη στήριξη την οικονομία και την κοινωνία μέσα σε συνθήκες ακρίβειας και πληθωρισμού.
8)Εκθέτει την Κύπρο σε πιστωτικούς κινδύνους
Πρώτοι από όλους απάντησαν οι κυβερνώντες κατά την παρουσίαση της πρότασης στη Βουλή τον περασμένο Ιούλιο όταν απάντησαν ξεκάθαρα πως με την επιβολή τέλους όπως προκύπτει από την πρόταση του ΑΚΕΛ δεν προκύπτει κίνδυνος για την σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Επιπρόσθετα είναι οι ίδιες οι τράπεζες που κομπάζουν για την μείωση των ΜΕΔ, την αύξηση του δείκτη κεφαλαίων (CET1), την ενίσχυση των αποδόσεων ιδίων κεφαλαίων (ROE) και πολλά άλλα.