Γ. Κολοκασίδης: Ενθάρρυνση ανάπτυξης νέων τομέων της οικονομίας
11:07 - 17 Ιανουαρίου 2023
«Θα πρέπει χωρίς σκληρές παρεμβάσεις να κοιτάξουμε να δούμε πώς κάνουμε βέλτιστη και πιο παραγωγική χρήση υφιστάμενων δομών και πώς πάμε σε νέες πηγές εισοδήματος που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία», τονίζει ο υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Γιώργος Κολοκασίδης.
Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, ο κ. Κολοκασίδης υποδεικνύει πως με την ενθάρρυνση ανάπτυξης νέων τομέων της οικονομίας πέραν των κλασικών επιτυγχάνεται μια οριζόντια ανάπτυξη που διασφαλίζει εμπλοκή νέων επιχειρήσεων και νέων μερίδων του πληθυσμού, για να επισημάνει πως πέραν τούτου, το κράτος δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσει τον κοινωνικό του ρόλο.
Ο Γιώργος Κολοκασίδης υπογραμμίζει πως θα πρέπει να υπάρξει ενθάρρυνση πολυεθνικών επιχειρήσεων να μεταφέρουν το κέντρο των δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο, όπως ενθάρρυνση θα πρέπει να υπάρξει και σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση στην Κύπρο ψηφιακών νομάδων.
Υπογραμμίζοντας πως ένα βασικό ζήτημα στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων είναι η ασφάλεια δικαίου και η ασφάλεια των επενδύσεων, ο υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκφράζει την θέση ότι, δυστυχώς, στην Κύπρο η δικαιοσύνη πάσχει σοβαρά.
«Ενώ γενικά ομιλούντες υπάρχει μια εικόνα αμεροληψίας του δικαστικού σώματος, η καθυστέρηση εκδίκασης των υποθέσεων ακρωτηριάζει τη δικαιοσύνη και ενθαρρύνει την ανομία. Αυτά τα φαινόμενα αποθαρρύνουν τις ξένες επενδύσεις και όχι μόνο. Λειτουργούν διαλυτικά και μέσα στους κόλπους της ίδιας της κοινωνίας», σημειώνει.
Διαβάστε ακόμη:
- Αβ. Νεοφύτου: Παραγωγικό μοντέλο χωρίς παθογένειες του παρελθόντος
- Α. Μαυρογιάννης: Όχι ευκαιριακή ανάπτυξη στηριγμένη σε αρπακτές
- Ν. Χριστοδουλίδης: Διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας
- Αχ. Δημητριάδης: Βιώσιμο και αειφόρο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης
- Κ. Χριστοφίδης: Βασικός μοχλός της ανάπτυξης η επιχειρηματικότητα
Το όραμα της ανάπτυξης
To Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Κύπρου είναι περίπου 23.5 δισεκατομμύρια ευρώ. Μπορεί τα επόμενα 10 χρόνια αυτός ο αριθμός να αυξηθεί στα 30 ή ακόμη στα 35 δισεκατομμύρια με ένα βιώσιμο τρόπο; Πώς;
Να έχουμε υπόψη μας ότι παγκοσμίως πραγματοποιείται μια ποιοτική μεταστροφή προς μια πράσινη ανάπτυξη και προς μέτρα αναστολής της κλιματικής αλλαγής. Αυτό σημαίνει ότι ιδίως ο αναπτυγμένος κόσμος (κυρίως ΗΠΑ, Ε.Ε.) θα κινηθούν κοντά σε μηδενικούς ρυθμούς ανάπτυξης καθώς θα πραγματοποιείται αυτή η ποιοτική μετάβαση.
Στην Κύπρο τουρισμός, κατασκευές και ακόμα και υπηρεσίες έχουν φθάσει σε οριακό σημείο ανάπτυξης. Θα πρέπει λοιπόν χωρίς σκληρές παρεμβάσεις να κοιτάξουμε να δούμε πώς κάνουμε βέλτιστη και πιο παραγωγική χρήση υφιστάμενων δομών και πώς πάμε σε νέες πηγές εισοδήματος που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία.
Λόγου χάρη, στο πρόγραμμα μου προτείνω μεταξύ άλλων κονδύλια για νεοφυείς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις για δραστηριότητες έρευνας και καινοτομίας, αναπτυξιακά προγράμματα Στρατηγικής «Ανοιχτής Καινοτομίας» που θα συνδέει την έρευνα και τη βιομηχανία, παροχή κινήτρων για δημιουργία Digital Innovation Hubs σε διάφορους τομείς της οικονομίας, προώθηση του τουρισμού τρίτης ηλικίας. Και αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα.
Πώς θα διασφαλίσετε ότι μία τέτοια αύξηση του ΑΕΠ θα είναι προς όφελος ολόκληρης της οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και του πληθυσμού;
Κατ’ αρχάς με την ενθάρρυνση ανάπτυξης νέων τομέων της οικονομίας πέραν των κλασικών ήδη επιτυγχάνεται μια οριζόντια ανάπτυξη που διασφαλίζει εμπλοκή νέων επιχειρήσεων και νέων μερίδων του πληθυσμού. Πέραν τούτου το κράτος δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσει τον κοινωνικό του ρόλο.
Μέσω κοινωνικών αλλά και άλλων προγραμμάτων επιτυγχάνεται μια ανακατανομή του πλούτου η οποία ενισχύει την κοινωνική συνοχή και μικραίνει το εισοδηματικό χάσμα που παρατηρείται έντονα στις δυτικές κοινωνίες. Ιδιαίτερα για τους νέους θεωρώ εξαιρετικά σημαντική τη στήριξη νεαρών ζευγαριών για την απόκτηση της πρώτης κατοικίας ή και για την ενίσχυση νεοφυών επιχειρήσεων από νέους ανθρώπους.
Προσέλκυση επενδύσεων
Είναι προφανές ότι για να μεγαλώσει η οικονομία μας θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες εταιρείες να εγκατασταθούν στην Κύπρο και να φέρουν ξένους εργαζομένους υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Τι πολιτικές προτείνετε για να γίνει η Κύπρος πιο ελκυστική για τέτοιου είδους οργανισμούς και εργαζόμενους;
Ναι. Πρέπει να ενθαρρύνουμε αφενός πολυεθνικές επιχειρήσεις να μεταφέρουν το κέντρο των δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο και αφετέρου πρέπει να ενθαρρύνουμε την εγκατάσταση στην Κύπρο ψηφιακών νομάδων, δηλαδή ατόμων που μπορούν μέσω τηλεργασίας να εργάζονται σε οποιαδήποτε γωνιά της οικουμένης αλλά να ζουν στην Κύπρο.
Βασικά για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να εξελίξουμε τις υποδομές μας, να στήσουμε ένα τεχνολογικά προηγμένο κράτος το οποίο να μπορεί να επικοινωνεί ψηφιακά και επίσης πρέπει να φροντίσουμε ώστε επικοινωνίες και συγκοινωνίες εντός Κύπρου αλλά και από και προς Κύπρο να είναι επαρκείς. Ιδιαίτερα το θέμα των δημοσίων συγκοινωνιών είναι ζήτημα άμεσο και για σκοπούς οικολογικούς.
Πώς θα προσελκύσετε ξένες επενδύσεις; Ποιοι τομείς πιστεύετε πως έχουν προοπτικές;
Ένα βασικό ζήτημα στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων είναι η ασφάλεια δικαίου και βεβαίως η ασφάλεια των επενδύσεων. Οι ξένοι θέλουν να ξέρουν ότι όσο γρήγορα ήλθαν τόσο γρήγορα μπορούν να φύγουν. Επίσης θέλουν να ξέρουν ότι το δικαϊκό τοπίο δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι πολύ σημαντικό επίσης να λειτουργεί άρτια το σύστημα δικαιοσύνης και το κράτος να είναι αξιόπιστο.
Δυστυχώς στην Κύπρο η δικαιοσύνη πάσχει σοβαρά. Ενώ γενικά ομιλούντες υπάρχει μια εικόνα αμεροληψίας του δικαστικού σώματος, η καθυστέρηση εκδίκασης των υποθέσεων ακρωτηριάζει τη δικαιοσύνη και ενθαρρύνει την ανομία. Αυτά τα φαινόμενα αποθαρρύνουν τις ξένες επενδύσεις και όχι μόνο. Λειτουργούν διαλυτικά και μέσα στους κόλπους της ίδιας της κοινωνίας.
Πρόθεσή μου είναι να προχωρήσω το συντομότερο στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων της στους κανονισμούς πολιτικής δικονομίας, στη διαμόρφωση των οποίων είχα συμβάλει και ως δικηγόρος. Στόχος πρέπει να είναι η ολοκλήρωση υποθέσεων μέσα σε ένα χρόνο. Επίσης στηρίζω την εφαρμογή ειδικού καθεστώτος διαδικαστικών κανονισμών για τις καθυστερημένες υποθέσεις.
Μία ενδεχόμενη αύξηση του εταιρικού φόρου δεν θα λειτουργούσε αρνητικά; Ποια είναι η άποψή σας για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Δεν νομίζω ότι ενδείκνυται μια αύξηση ή και μείωση του εταιρικού φόρου σε αυτή τη συγκυρία. Όλοι αναγνωρίζουν ότι θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις. Συνεπώς πρέπει να παραμείνουμε όσο ανταγωνιστικοί μπορούμε σε σύγκριση με άλλες δικαιοδοσίες. Έτσι και αλλιώς έχει υπάρξει μια σταδιακή ευθυγράμμιση με αύξηση του εταιρικού φόρου και η Κύπρος δεν θεωρείται πλέον φορολογικός παράδεισος.
Ποια θεωρείτε ότι πρέπει να είναι η επόμενη μέρα των οικονομικο-επιχειρηματικών σχέσεων με τη Ρωσία και τις επιχειρήσεις ρωσικών συμφερόντων;
Η Κύπρος έχει παραδοσιακά στενές επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσία. Κάποια καθεστωτική αβεβαιότητα που υπήρχε παλαιότερα στη Ρωσία δημιούργησε ευκαιρίες στην Κύπρο η οποία θεωρήθηκε για διάφορους λόγους, κυρίως πολιτισμικούς, ευνοϊκό περιβάλλον για τον ρωσικό επιχειρηματικό κόσμο.
Κτίσαμε μια σχέση που αξίζει τον κόπο να προστατεύσουμε μια και δεν είναι εύκολο, έτσι και αλλιώς, να βρούμε υποκατάστατες αγορές. Θα πρέπει όμως να φροντίσουμε να είμαστε προσεκτικοί ώστε τα ρωσικά κεφάλαια που επιλέγουν την Κύπρο να είναι καθαρά και υγιή.
Θα στηρίζατε ένα νέα σχέδιο παραχώρησης υπηκοότητας για ξένους επιχειρηματίες, το οποίο δεν θα βασιζόταν σε επενδυτικά κριτήρια;
Νομίζω ότι αυτό το παραμύθι έχει φθάσει στο τέλος του με πολύ κρότο και δυσφήμιση για την Κύπρο. Το πρόβλημα εξάλλου δεν ήταν τα επενδυτικά κριτήρια αλλά η παράκαμψη των κριτηρίων προς όφελος συγκεκριμένων κυπριακών συμφερόντων με έντονη οσμή διαφθοράς. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να προσφέρεται δικαίωμα μακράς παραμονής έναντι οφελών για την Κύπρο. Γενικότερα όμως η Κύπρος θα πρέπει να αναδιατάξει την οικονομία της προσβλέποντας σε πιο στέρεους και μακροπρόθεσμους τομείς. Τέτοια θεσμικά κίνητρα δεν έχουν πολλή ζωή.
Αναχαίτιση του πληθωρισμού
Τι εισηγείστε για αντιμετώπιση του πληθωρισμού τα επόμενα χρόνια; Πόσο και πώς θα επηρεάσει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και ποιες πολιτικές εισηγείστε για την αναχαίτισή του;
Πολύ σωστά λέτε για αντιμετώπιση του πληθωρισμού τα επόμενα χρόνια. Διότι δεν μπορεί να γίνει κάτι άμεσο πέραν της ενίσχυσης των χαμηλά αμειβομένων με τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Ο πληθωρισμός είναι όντως εισαγόμενος αλλά αυτό δεν μας απαλλάξει από τις ευθύνες μας γιατί δεν φροντίσαμε να καλύψουμε την προφανή ευαλωτότητα μας σε τέτοιες διακυμάνσεις. Παρά το γεγονός ότι είμαστε νησί και έχουμε και την τουρκική απειλή.
Οι βασικές πηγές πληθωρισμού είναι οι ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης κυρίως τρόφιμα και ενέργεια. Στους δύο τομείς προωθώ μια πολιτική επισιτιστικής και ενεργειακής αυτάρκειας. Σε ό, τι αφορά τα τρόφιμα αφήσαμε τον πρωτογενή τομέα να μαραζώσει. Θεωρώ σημαντικό να ενθαρρυνθεί ο πρωτογενής τομέα να ανακάμψει και προς τούτο προτίθεμαι να παράσχω οικονομικά κίνητρα για κατευθυνθούν και νέοι άνθρωποι προς την γεωργία με την εφαρμογή νέων συγχρόνων μεθόδων.
Επίσης έχω καταθέσει πρόταση για σημαντικά οικονομικότερη παραγωγή ζωοτροφών με τη αξιοποίηση 15 χιλιάδων δεκαρίων γης υπό τον έλεγχο συνεργατικής εταιρείας με κρατική συνδρομή για την οικονομικότερη παραγωγή ζωοτροφών. Αυτό θα οδηγήσει σε φθηνότερο κρέας, γαλακτοκομικά, τυροκομικά εντός μιας περιόδου 2 ετών. Στον τομέα της ενέργειας η καθυστέρηση στη μετάβαση σε ΑΠΕ αλλά και στην αξιοποίηση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου υπήρξε εγκληματική. Με αποτέλεσμα τώρα να πληρώνουμε ως καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος να πληρώνουμε δυσθεώρητα ποσά σε πρόστιμα. Την αξιοποίηση και των δύο θα προωθήσω τάχιστα.
Η διόρθωση της αγοράς εργασίας
Επικρατεί η άποψη πως σε πολλούς τομείς της οικονομίας (δημόσιο, τράπεζες, ξενοδοχεία), οι συντεχνίες έχουν υπερβολική δύναμη στρεβλώνοντας τον τομέα, αποτρέποντας επενδύσεις και κάνοντας την αγορά εργασίας ανελαστική. Ποια είναι η άποψή σας και ποια πολιτική προτίθεστε να ακολουθήσετε επί του προκειμένου;
Δεν θεωρώ ότι ως πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να επέμβω στον ιδιωτικό τομέα πέραν του προβλεπόμενου ρόλου του αρμόδιου υπουργείου στον κώδικα βιομηχανικών σχέσεων. Εναπόκειται στους κοινωνικούς εταίρους να ρυθμίσουν τις σχέσεις τους εκεί που κρίνουν οι ίδιοι προκαλώντας τη λιγότερη δυνατή διασάλευση της κοινωνικής ειρήνης.
Σε ό, τι αφορά το δημόσιο, δέχομαι τη λογική ότι το κράτος πρέπει να μην είναι κακός εργοδότης. Πλην όμως διαχειρίζεται τα χρήματα των φορολογουμένων και ως εκ τούτου πρέπει να είναι πολύ συγκρατημένο. Περισσότερο άμεσο είναι όμως το ζήτημα της παραγωγικότητας της δημόσιας υπηρεσίας. Και είναι αυτό που στοχεύει η έμφαση μου στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.
Υπάρχει ένα μεγάλο «job mismatch» στην Κύπρο. Δηλαδή, ένα χάσμα ανάμεσα στις σπουδές και τις δεξιότητες που θα αναζητεί η αγορά τα επόμενα χρόνια και στις σπουδές και ικανότητες έχουν οι νέοι απόφοιτοι σήμερα. Πώς θα διορθώσετε αυτό το πρόβλημα;
Χάσμα υπάρχει σε διάφορα επίπεδα. Αυτό που λέτε εσείς μεταξύ σπουδών και αναζητούμενων δεξιοτήτων από την αγορά. Χάσμα υπάρχει και μεταξύ προσφερόμενων μισθών και επιπέδου σπουδών. Από τη μια είναι θετικό ότι οι νέοι μας επιδιώκουν προηγμένο επίπεδο σπουδών. Από την άλλη αυτό τους θέτει πολλές φορές εκτός της κυπριακής αγοράς.
Εισηγούμαι την αναδιάταξη της κυπριακής οικονομίας με την ενθάρρυνση νέων οικονομικών τομέων με έμφαση στην τεχνολογία. Την επαναλειτουργία του προγράμματος των εκκολαπτηρίων επιχειρήσεων, τη δημιουργία digital innovation hubs σε διάφορους τομείς της οικονομίας αλλά και τη στενότερη σύνδεση ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και βιομηχανίας.
Ταυτόχρονα εισηγούμαι την ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης στη μέση παιδεία. Κάτι που λείπει για να καλύψει τις ανάγκες σε ένα μεγάλο φάσμα τεχνικών επαγγελμάτων. Σε ό, τι αφορά το δεύτερον, δηλαδή το χάσμα μισθών, αυτό πρέπει να προέλθει από την αύξηση των περιθωρίων κέρδους στον ιδιωτικό τομέα. Κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων και την ενθάρρυνση εγκατάστασης ξένων εταιρειών υψηλής κερδοφορίας στην Κύπρο.
Απευθυνόμενος στους νέους, εάν εκλεγείτε ΠτΔ ποιο είναι το όραμά σας για την αγορά εργασίας και γενικά για τις ευκαιρίες εργοδότησης στην Κύπρο;
Πολλοί νέοι σήμερα επιλέγουν να φεύγουν στο εξωτερικό για σκοπούς εργασίας. Η ενθάρρυνση νέων τομέων στην οικονομία και τα στοιχεία που ανέφερα στην προηγούμενη ερώτηση σας σίγουρα ενθαρρύνουν και την παραμονή των νέων στον τόπο ή και τη χρήση της Κύπρου ως βάσης.
Αυτό θα βοηθήσει να ανασταλεί τη σοβαρή απώλεια μυαλών (brain drain) που παρατηρείται στον τόπο. Πέραν τούτου όμως και πολύ σημαντικά αυτό που μπορώ να υποσχεθώ και είναι στην προμετωπίδα της προσπάθειας μου είναι η καταπολέμηση της κομματοκρατίας και η εξυγίανση της δημόσιας υπηρεσίας. Πώς βοηθά αυτό τους νέους; Θα μπορούν να είναι βέβαιοι ότι αν αιτηθούν θέση στο δημόσιο δεν θα χρειάζονται να παρακαλούν κομματικούς φίλους για να αποκτήσουν αυτό που δικαιούνται. Η πλήρης κομματοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης αλλά και ανέλιξης στη δημόσια υπηρεσία είναι μεγάλη πληγή την οποία σκοπεύω να αντιμετωπίσω δραστικά και να εξαφανίσω.
Η πρόκληση του δημόσιου χρέους
Σας ανησυχεί το σχετικά υψηλό δημόσιο χρέος της Κύπρου; Τι είδους πολιτική σκοπεύετε να ακολουθήσετε αν εκλεγείτε ΠτΔ πέραν των όσων προβλέπονται από το ευρωπαϊκό πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας;
Βεβαίως με ανησυχεί αλλά με παρηγορεί ότι είναι πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες λόγω των δαπανών της πανδημίας αλλά και της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Σημειωτέον, το σημαντικότερο είναι ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ και όχι τόσο το απόλυτο χρέος. Διότι το ΑΕΠ είναι που παρέχει τη δυνατότητα αποπληρωμής του.
Η Κύπρος το τελευταίο διάστημα έχει κάνει σημαντικά βήματα μείωσης αυτού του λόγου. Σκοπός είναι να μειώσω αυτή τη αναλογία αλλά με έμφαση στη μεγέθυνση του ΑΕΠ και όχι στην περικοπή επενδυτικών ή και κοινωνικών δαπανών. Σκοπός δεν είναι συρρίκνωση αλλά η μείωση του χρέους μέσα από μια αύξηση των κρατικών εσόδων.
Η φιλελευθεροποίηση της ενέργειας
Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας ακούμε και απελευθέρωση δεν βλέπουμε. Πώς σκοπεύετε να κινηθείτε για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Είναι πράγματι απογοητευτική η καθυστέρηση. Βεβαίως πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η Κύπρος είναι ένα μικρό σύστημα και η απελευθέρωση της αγοράς δεν θα έχει τα ίδια αποτελέσματα όπως σε μια μεγάλη χώρα. Εν πάση περιπτώσει πρέπει να γίνει άμεσα. Ακόμα πιο απογοητευτική όμως είναι και η χαμηλή σχετικά διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα της Κύπρου.
Είμαστε πολύ πίσω, φτάσαμε στο σημείο να πληρώνει ο καταναλωτής ρεύματος σκανδαλωδώς υπέρογκα ποσά ετησίως λόγω της ολιγωρίας των αρμοδίων να προγραμματίσουν τη μετάβαση στο φυσικό αέριο από το μαζούτ. Για όλα αυτά δεν πρέπει απλώς να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Πρέπει να διερευνηθεί και ο λόγος αυτής της ολιγωρίας.
Επιτυγχάνοντας το Green Deal
Θα επιδιώξετε μέσα από πολιτικές την πράσινη μετάβαση της οικονομίας; Ήδη, υπάρχουν αντιδράσεις ότι ένα τέτοιο εγχείρημα συνεπάγεται αυξημένο κόστος για τον επιχειρηματικό κόσμο...
Η πράσινη μετάβαση είναι μη αναστρέψιμη. Για διάφορους λόγους. Λόγω της κλιματικής αλλαγής. Λόγω των συμβατικών δεσμεύσεων της Κύπρου και την υποχρέωση της να συμμορφωθεί με την Πράσινη Συμφωνία και την ανάγκη μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και αυξημένη συνειδητοποίηση παγκοσμίως και πλέον ζητείται από πολλές επιχειρήσεις ‘πράσινη’ πιστοποίηση. Δηλαδή ότι λειτουργούν με βάση τις αρχές της πράσινης μετάβασης. Συνεπώς δεν υπάρχει γυρισμός και παρά το κόστος αυτό το εγχείρημα πρέπει να προχωρήσει. Το κράτος μπορεί όμως να βοηθήσει ώστε αυτή η μετάβαση να γίνει ομαλά και με ελάχιστες απώλειες.
Ο εκσυγχρονισμός του δημοσίου
Όλες οι προσπάθειες αναβάθμισης, αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης της Δημόσιας Υπηρεσίας έχουν αποτύχει. Με αποτέλεσμα να έχουμε ένα απαρχαιωμένο δημόσιο, γραφειοκρατικό, δυσλειτουργικό, αναποτελεσματικό, με εργαζόμενους χωρίς κίνητρο και βασισμένο σε πολλές περιπτώσεις στο ρουσφέτι και την αναξιοκρατία. Πώς θα αλλάξετε τον δημόσιο τομέα της Κύπρου; Είστε διατεθειμένος να σπάσετε αυγά και να καταργήσετε βασίλεια;
Ο δημόσιος τομέας χρειάζεται ριζική αναθεώρηση για τους λόγους που αναφέρατε. Με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας αλλά και τη μετάβαση σε ένα φιλικό και διαφανές κράτος. Είναι συνεχή τα παράπονα των πολιτών ότι δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με αρμόδιες αρχές ή ότι ταλαιπωρούνται αχρείαστα όταν απευθύνονται με αιτήματα στις κρατικές υπηρεσίες. Αυτά πρέπει να αλλάξουν. Η προτεραιότητα είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη και όχι η διατήρηση οποιουδήποτε βασιλείου.
Προς τούτο είναι πολύ σημαντικός ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Ταυτόχρονα πρέπει να εκριζωθεί το κομματικό ρουσφέτι και να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία και η ευθυνοφοβία. Μέχρι στιγμής οι μεταρρυθμίσεις δεν έχουν πετύχει και χρειάζεται αποφασιστικότητα.
Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να υπάρξει σύστημα κινήτρων και να μεταφερθεί η έμφαση στην απόδοση του υπαλλήλου για σκοπούς προαγωγής και όχι στην αρχαιότητα. Και βεβαίως για να προωθηθούν οι μεταρρυθμίσεις είμαι αποφασισμένος να σπάσω και αυγά!