Αχ. Δημητριάδης: Βιώσιμο και αειφόρο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης

Την πεποίθηση ότι μέσα από τη λήψη διορθωτικών μέτρων η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να επανακτήσει την αξιοπιστία της και να αναδειχθεί ως ένας σοβαρός επενδυτικός προορισμός, εκφράζει ο υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Αχιλλέας Δημητριάδης. 

Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, o κ. Δημητριάδης υποδεικνύει πως Κύπρος είναι μια ανοικτή οικονομία, η οποία διαχρονικά επέδειξε ανθεκτικότητα και ευελιξία. Όπως τονίζει, μια σειρά παραγόντων τους οποίους διαθέτει, διασφαλίζουν την ροή επενδύσεων προς τη χώρα, οι οποίες-όπως χαρακτηριστικά σημειώνει- αποτελούν την ατμομηχανή δημιουργίας ανάπτυξης. 

Διαβάστε ακόμα:

Α. Καλογιάννης: Το δυναμικό σχέδιο ανάπτυξης του ομίλου Βιοιατρική

Οι μάρκες αυτοκινήτων που προτιμούν οι Κύπριοι

Υποστηρίζοντας πως εκεί που έχουμε οπισθοδρομήσει τα τελευταία χρόνια είναι ο βαθμός της διαφθοράς, ο Αχιλλέας Δημητριάδης υπογραμμίζει ότι καταπολεμώντας το φαινόμενο αυτό, η Κύπρος θα μπορέσει να προσελκύσει ουσιαστικές επενδύσεις σε μια σειρά από παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, προωθώντας την σε ένα βιώσιμο και αειφόρο μοντέλο ανάπτυξης.

Διαβάστε ακόμη:

Το όραμα της ανάπτυξης 

To Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Κύπρου είναι περίπου 23.5 δισεκατομμύρια ευρώ. Μπορεί τα επόμενα 10 χρόνια αυτός ο αριθμός να αυξηθεί στα 30 ή ακόμη στα 35 δισεκατομμύρια με ένα βιώσιμο τρόπο; Πώς;

Με ένα μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης του 3% το ΑΕΠ μπορεί να φθάσει σε βάθος δεκαετίας στα 32 δις περίπου, κάτι το οποίο δεν είναι απραγματοποίητο(παρά τις προβλέψεις για επιβράδυνση του ρυθμού εντός του 2023).

Η Κύπρος είναι μια ανοικτή οικονομία, η οποία διαχρονικά επέδειξε ανθεκτικότητα και ευελιξία. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, με ικανοποιητικές υποδομές, υψηλό ποσοστό εργατικού δυναμικού με ακαδημαϊκά προσόντα, με αναπτυξιακό φορολογικό πλαίσιο και φορολογικά κίνητρα, που προσφέρει ασφαλή διαβίωση, παράγοντες που διασφαλίζουν την ροή επενδύσεων προς τη χώρα και οι οποίες αποτελούν την ατμομηχανή δημιουργίας ανάπτυξης στη χώρα.

Οι πρακτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως το πρόγραμμα πολιτογραφήσεων, χαλαρό εποπτικό πλαίσιο στον χρηματοοικονομικό τομέα με υπόνοιες για διακίνηση μέσω της χώρας ύποπτου χρήματος ή άλλων γκρίζων δραστηριοτήτων (λογισμικά παρακολούθησης κλπ), έχουν επηρεάσει σημαντικά την αξιοπιστία της χώρας στα μάτια σοβαρών επενδυτών.

Έχουμε τη δυνατότητα ως χώρα λαμβάνοντας διορθωτικά μέτρα να επανακτήσουμε την αξιοπιστία μας καταπολεμώντας την διαφθορά και αναδεικνύοντας την χώρα μας ως ένα σοβαρό επενδυτικό προορισμό, προσελκύοντας ουσιαστικές επενδύσεις σε μια σειρά από παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και οποίοι θα προωθήσουν την οικονομία της χώρας σε ένα βιώσιμο και αειφόρο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης.

Πώς θα διασφαλίσετε ότι μία τέτοια αύξηση του ΑΕΠ θα είναι προς όφελος ολόκληρης της οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και του πληθυσμού;

Η αύξηση του ΑΕΠ πρέπει να καταλήγει σε ένα αποτέλεσμα ισορροπημένης κατανομής του στο σύνολο της κοινωνίας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της φιλοσοφίας εδραίωσης ενός βιώσιμου μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης:

Βιώσιμες και παραγωγικές επενδύσεις οδηγούν στη δημιουργία αυξημένων και καλύτερα αμειβόμενων θέσεων εργασίας, η δε αύξηση του ΑΕΠ ισχυροποιεί τα δημόσια οικονομικά δημιουργώντας την αντικειμενική βάση για ισχυρότερο ρόλο του κράτους στη ενίσχυση των κοινωνικών υποδομών (παιδεία, υγεία, κλπ),  καθώς και την στήριξη των ευάλωτων ομάδων (τις οποίες πρέπει να τις επαναπροσδιορίσουμε και διευρύνουμε), και στην επιτάχυνση προγραμματισμού και εκτέλεσης έργων υποδομής.

Προσέλκυση επενδύσεων 

Είναι προφανές ότι για να μεγαλώσει η οικονομία μας θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες εταιρείες να εγκατασταθούν στην Κύπρο και να φέρουν ξένους εργαζομένους υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Τι πολιτικές προτείνετε για να γίνει η Κύπρος πιο ελκυστική για τέτοιου είδους οργανισμούς και εργαζόμενους;

Η Κύπρος όπως και κάθε χώρα χρειάζεται τις ξένες επενδύσεις ως βασικό πυλώνα οικονομικής ανάπτυξης. Πόσο μάλλον η κυπριακή οικονομία που λόγω του μεγέθους της έχει περιορισμένους εγχώριους πόρους.

Η Κύπρος έχει μια εμπειρία 35 χρόνων στη προσέλκυση επενδύσεων και ένα ικανοποιητικό νομικό πλαίσιο και περιβάλλον το οποίο αναζητούν οι ξένοι επενδυτές, όπως υποδομές, υψηλού επιπέδου εργατικό δυναμικό, φορολογία, φορολογικά κίνητρα, ασφάλεια διαβίωσης κλπ.

Εκεί που έχουμε οπισθοδρομήσει τα τελευταία χρόνια είναι ο βαθμός της διαφθοράς που έχει εκτιναχθεί, και αντικατοπτρίζεται στις διάφορες στατιστικές από έγκυρους διεθνείς οργανισμούς.  Χρειάζεται αυτό να αντιμετωπισθεί άμεσα, όχι μόνο για την οικονομία, αλλά και ευρύτερα για την κοινωνία.

Ταυτόχρονα, μπορούν και επιβάλλεται να γίνουν περισσότερα στη κατεύθυνση να γίνουμε πιο ελκυστικός προορισμός για σοβαρούς επενδυτές όπως:

  • Ψηφιοποίηση υπηρεσιών εφόρου εταιρειών και άλλων συναφών υπηρεσιών για μείωση της γραφειοκρατίας και διευκόλυνση των επενδυτών.
  • Βελτίωση αεροπορικής συνδεσιμότητας που ως νησί έχουμε ως μειονέκτημα την γεωγραφική απομόνωση.
  • Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών παραχώρησης αδειών εργασίας σε πολίτες τρίτων χωρών για κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν από τις ξένες επενδύσεις ειδικά σε επαγγέλματα υψηλής εξειδίκευσης.
  • Προσφορά κατάλληλων κτιρίων (ήδη παρατηρείται έλλειψη) για στέγαση εταιρειών και των εργαζομένων τους που μεταφέρουν τις δραστηριότητες τους στη Κύπρο.
  • Ολοκληρωμένο σχέδιο φορολογικών κινήτρων για εργαζόμενους που επιλέγουν τη χώρα για εργασία και ως φορολογική έδρα (νομάδες).
  • Φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες και εργαζόμενους που επιλέγουν να μεταφέρουν την έδρα τους στη Κύπρο (πχ εάν μία εταιρεία επιλέγει να μεταφέρει την έδρα της στη Κύπρο και παράλληλα να μεταφέρει και το προσωπικό της, με ένα μίνιμουμ αριθμό, να απολαμβάνει χαμηλότερους συντελεστές τόσο αυτή όσο και οι υπάλληλοι). Τα κίνητρα να γίνουν πιο γενναιόδωρα όταν συνδέονται με την μεταφορά τεχνογνωσίας και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων και τεχνολογίας στην Κύπρο καθώς και την απασχόληση εγχώριου ανθρώπινου δυναμικού.

Πώς θα προσελκύσετε ξένες επενδύσεις; Ποιοι τομείς πιστεύετε πως έχουν προοπτικές;

Υπάρχει το μακροχρόνιο σχέδιο «Όραμα 2035», το οποίο θέτει μια καλή βάση για ανάπτυξη. Τομείς με υψηλές προοπτικές για ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης είναι:

  • Ναυτιλία: Έχει ήδη αναπτυχθεί  ικανοποιητικά και υπάρχουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες.
  • Πράσινη ενέργεια: Η Ε.Ε. έχει κάνει στρατηγικό στόχο την πράσινη οικονομία και έχει διαθέσει σημαντικά κονδύλια για τον σκοπό αυτό. Έχουμε αποτύχει οικτρά στο να αναπτύξουμε σωστά τον τομέα αυτό.
  • Τουρισμός , ο οποίος αποτελεί τον κλάδο με τη μεγαλύτερη συνεισφορά στο ΑΕΠ, με επενδύσεις να προσφέρει αναβαθμισμένο προϊόν.
  • Εκπαίδευση: Υπάρχει ζήτηση για αγγλόφωνες σχολές ιδιαίτερα στην μετά Brexit εποχή (το παράδειγμα του Αμερικάνικου Πανεπιστημίου Βηρυτού είναι χαρακτηριστικό). 
  • Τομέας της Υγείας: Η προώθηση φαρμακευτικών υπηρεσιών, καθώς και νοσοκομειακών κέντρων μπορούν να αναπτυχθούν σημαντικά.
  • Πρωτογενής τομέας-γεωργοκτηνοτροφία: Ως αποτέλεσμα της κατοχύρωσης του χαλουμιού ως ΠΟΠ διανοίγονται απεριόριστες προοπτικές στη κτηνοτροφία για τη παραγωγή γάλακτος ως πρώτη ύλη για παραγωγή χαλουμιού(ήδη δύο βιομηχανίες από το εξωτερικό επενδύουν στον τομέα ΔΩΔΩΝΗ και ΟΛΥΜΠΟΣ).

Μία ενδεχόμενη αύξηση του εταιρικού φόρου δεν θα λειτουργούσε αρνητικά; Ποια είναι η άποψή σας για το συγκεκριμένο ζήτημα;

Πρέπει να προετοιμαστούμε για αύξηση του εταιρικού φόρου στο 15%. Ήδη, υπάρχουν  συζητήσεις στην Ε.Ε. για καθορισμό ελάχιστου φορολογικού συντελεστή στα κράτη-μέλη.

Θεωρούμε πως δεν θα υπάρξει ουσιαστική αρνητική επίπτωση γιατί θα έχει μια καθολική εφαρμογή η απόφαση σε όλη την επικράτεια της Ε.Ε. και αφετέρου, πλέον μέσω της ωρίμανσης, ο πολύ χαμηλός εταιρικός φόρος από μόνος του δεν δημιουργεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σοβαροί επενδυτές συνυπολογίζουν για τη λήψη απόφασης για επενδύσεις και μια σειρά άλλων παραγόντων που εξηγήσαμε προηγουμένως.

Ποια θεωρείτε ότι πρέπει να είναι η επόμενη μέρα των οικονομικο-επιχειρηματικών σχέσεων με τη Ρωσία και τις επιχειρήσεις ρωσικών συμφερόντων;

Οι σχέσεις έχουν επηρεαστεί σοβαρά από τα γεγονότα μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Η δική μας ευθύνη είναι να ευθυγραμμιζόμαστε με τα πιο υψηλά επίπεδα οικονομικής διακυβέρνησης, καθώς και με την πολιτική που καθορίζεται από την ΕΕ.

Θα στηρίζατε ένα νέα σχέδιο παραχώρησης υπηκοότητας για ξένους επιχειρηματίες, το οποίο δεν θα βασιζόταν σε επενδυτικά κριτήρια;

Να μελετήσουμε πολύ προσεκτικά τη πιθανότητα της εφαρμογής ενός προγράμματος κατ' εξαίρεση πολιτογράφησης σοβαρών επενδυτών οι οποίοι επενδύουν στη πραγματική οικονομία, μεταφέρουν τεχνογνωσία και δημιουργούν θέσεις εργασίας και ουσιαστική συμμετοχή στην αύξηση του ΑΕΠ.

Να ορίσουμε τόσο τους τομείς οικονομικής προτεραιότητας (πχ πράσινη ενέργεια, εκπαίδευση, υγεία, υψηλή τεχνολογία ) όσο και το ύψος επένδυσης. Όλα αυτά πάντοτε με διαφάνεια και σε διαβούλευση και έγκριση από την Ε.Ε.

Αναχαίτιση του πληθωρισμού 

Τι εισηγείστε για αντιμετώπιση του πληθωρισμού τα επόμενα χρόνια; Πόσο και πώς θα επηρεάσει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και ποιες πολιτικές εισηγείστε για την αναχαίτισή του;

Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την συγκράτηση πληθωρισμού. Από την άλλη η ΕΚΤ με την αύξηση των επιτοκίων δείχνει την σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει το θέμα. Μερικές προτάσεις για συγκράτηση πληθωρισμού και ανακούφιση εταιρειών και νοικοκυριών:

  • Εξαγγελία και υλοποίηση σχεδίου ταχείας διείσδυσης των ΑΠΕ στο Ενεργειακό Μείγμα. Να τεθεί στόχος μέχρι το 2026 να πάρουμε τους ευρωπαϊκούς στόχους που τέθηκαν για το 2030.
  • Φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών από ενέργεια, ποσό το οποίο μαζί με τη φορολογία για ρύπους να διοχετευτεί στην ανατροπή του Ενεργειακού Μείγματος προς όφελος των ΑΠΕ.
  • Μείωση ΦΠΑ για ηλεκτρικό ρεύμα, άρση της καταβολής ΦΠΑ επί του φόρου κατανάλωσης καυσίμων, επιλογή αριθμού βασικών καταναλωτικών αγαθών τα οποία να φορολογούνται προσωρινά με μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ, ειδικές παρεμβάσεις για ευάλωτες ομάδες (π.χ. επιδότηση ενοικίου, επιδότηση μέρους κόστους βρεφονηπιοκομικών σταθμών κλπ).

Πολλοί θα διερωτώνται που θα βρεθούν τα χρήματα. Η απάντηση μας είναι απλή. Από τα αυξημένα έσοδα του κράτους (πέραν των 700 εκατ. για το 2022), που προκύπτουν από ΦΠΑ και άλλους φορολογικούς συντελεστές ως αποτέλεσμα των υψηλότερων τιμών, και από την φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών.

Η διόρθωση της αγοράς εργασίας 

Επικρατεί η άποψη πως σε πολλούς τομείς της οικονομίας (δημόσιο, τράπεζες, ξενοδοχεία), οι συντεχνίες έχουν υπερβολική δύναμη στρεβλώνοντας τον τομέα, αποτρέποντας επενδύσεις και κάνοντας την αγορά εργασίας ανελαστική. Ποια είναι η άποψή σας και ποια πολιτική προτίθεστε να ακολουθήσετε επί του προκειμένου;

Το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και η ανάγκη αύξησης της παραγωγικότητας σε πολλούς τομείς της οικονομίας χρειάζονται τη σύμπραξη όλων.

Ο δημόσιος τομέας από μόνος του χρειάζεται ειδική μεταχείριση για να επιτευχθεί αύξηση της παραγωγικότητας και η αποτελεσματικότητα του τομέα. Η τεχνολογική αναβάθμιση είναι ουσιαστική για την επίτευξη του στόχου αυτού.

Όσον αφορά τον ιδιωτικό τομέα προτείνω την ενίσχυση των διαδικασιών κοινωνικού διαλόγου με στόχο τις πολιτικές της ανάπτυξης με κοινωνική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη. Με θεσμοθετημένες διαδικασίες συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων και της κοινωνίας των πολιτών να επιτύχουμε ισχυρές συναινέσεις για τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στην εργασία για εφαρμογή ισορροπημένων πολιτικών.

Υπάρχει ένα μεγάλο «job mismatch» στην Κύπρο. Δηλαδή, ένα χάσμα ανάμεσα στις σπουδές και τις δεξιότητες που θα αναζητεί η αγορά τα επόμενα χρόνια και στις σπουδές και ικανότητες έχουν οι νέοι απόφοιτοι σήμερα. Πώς θα διορθώσετε αυτό το πρόβλημα;

Υπάρχει μια σοβαρή αναντιστοιχία που θα επιδεινωθεί τα επόμενα χρόνια λόγω των τεχνολογιών, του αυτοματισμού και των μεγάλων αλλαγών στην εργασία. Πολλά επαγγέλματα θα εξαφανιστούν και θα γεννηθούν νέα.

Γνωρίζω δύο κορυφαίους που ασχολούνται με το θέμα και πιστεύω στην αξιοποίηση της πιο υψηλής τεχνοκρατικής γνώσης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που μπορεί να προσφέρει βοήθεια.

Ο νομπελίστας Χριστόφορος Πισσαρίδης και η πρώην Επίτροπος Άννα Διαμαντοπούλου έχουν ασχοληθεί εντατικά με το θέμα που επεκτείνεται και στους τομείς των μεταρρυθμίσεων που θα πρέπει να γίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην δημιουργία ενός ισχυρού πλαισίου δια βίου μάθησης και επαγγελματικής κατάρτισης. Δυστυχώς, δεν δόθηκε σημασία τον καιρό που έπρεπε και τώρα θα πρέπει να τρέξουμε με νέους ρυθμούς.

Απευθυνόμενος στους νέους, εάν εκλεγείτε ΠτΔ ποιο είναι το όραμά σας για την αγορά εργασίας και γενικά για τις ευκαιρίες εργοδότησης στην Κύπρο;

Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στους αναπτυξιακούς τομείς που έχω αναφέρει πιο πάνω είναι ο στόχος για να μπορούν οι νέοι να απασχολούνται στην Κύπρο και να μην αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό. Για πιο άμεσους στόχους  προτείνω την δια νόμου κατοχύρωση του δικαιώματος των νέων για απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας, ώστε να αποκτήσουν τις αναγκαίες ευκαιρίες να αξιολογηθούν και να μπουν στην αγορά εργασίας.

Θα μεταφέρουν τις φρέσκες ιδέες και θα αντλούν εμπειρίες από τους μεγαλύτερους. Αυτό που υλοποιεί η Ε.Ε. με σχέδια επιδότησης επιχειρήσεων για απασχόληση των νέων, να ενισχυθεί με φορολογικά κίνητρα προς επιχειρήσεις που θα ενταχθούν σε ένα εθνικό δίκτυο. Η διατήρηση της θέσης εργασίας από τις επιχειρήσεις, επίσης θα πρέπει να επιβραβεύεται με κάποιο τρόπο που θα ενθαρρύνει κι άλλους εργοδότες να ακολουθούν το παράδειγμα.

Η πρόκληση του δημόσιου χρέους 

Σας ανησυχεί το σχετικά υψηλό δημόσιο χρέος της Κύπρου; Τι είδους πολιτική σκοπεύετε να ακολουθήσετε αν εκλεγείτε ΠτΔ πέραν των όσων προβλέπονται από το ευρωπαϊκό πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας;

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η ανάπτυξη και ο δανεισμός πάνε χέρι χέρι. Χωρίς δανεισμό δεν μπορείς να έχεις ανάπτυξη. Το κλειδί είναι, πως χρησιμοποιείς τα λεφτά που δανείζεσαι. Αν τα χρησιμοποιείς σωστά τότε η ανάπτυξη που ακολουθεί μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος.

Αν φυσικά τα χρησιμοποιείς για να προσφέρεις παράλογα προνόμια, η αναλώνονται στην διαφθορά, τότε έχεις πρόβλημα.  Οι υψηλοί ρυθμοί ανόδου του ΑΕΠ που είχαμε το 2022 όπως και η χαμηλή υλοποίηση του Προϋπολογισμού Ανάπτυξης (δεν προβλέπεται να φτάσει το 60%) συνέβαλαν στη μείωση του Δημόσιου Χρέους ως ποσοστό επί του ΑΕΠ. Αυτό μας δίνει περιθώριο να επικεντρωθούμε στον αγώνα κατά της διαφθοράς με ταυτόχρονη αύξηση των επενδύσεων σε αναπτυξιακά έργα.

Πρακτικές εισηγήσεις είναι:

  • Ψηφιοποίηση Δημόσιας Υπηρεσίας μέσα στα πλαίσια του Τίμιου Κράτους και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της.
  • Κατάργηση-Μείωση υπερπρονομίων κομμάτων, βουλευτών, υπουργών και άλλων αξιωματούχων.
  • Βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών κράτους, καταπολέμηση φοροδιαφυγής, αδήλωτης εργασίας κλπ. 

Χρειάζεται συνεχής παρακολούθηση, ούτως ώστε η δημοσιονομική πολιτική να είναι συνετή και αποτελεσματική.

Η φιλελευθεροποίηση της ενέργειας 

Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας ακούμε και απελευθέρωση δεν βλέπουμε. Πώς σκοπεύετε να κινηθείτε για το συγκεκριμένο ζήτημα;

Χρειάζεται μεγαλύτερη εμπλοκή του κράτους σε συνεργασία με την ΑΗΚ για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες προς τον στόχο αυτό.

Επιτυγχάνοντας το Green Deal

Θα επιδιώξετε μέσα από πολιτικές την πράσινη μετάβαση της οικονομίας; Ήδη, υπάρχουν αντιδράσεις ότι ένα τέτοιο εγχείρημα συνεπάγεται αυξημένο κόστος για τον επιχειρηματικό κόσμο...

Η πράσινη μετάβαση είναι συνώνυμο της βιώσιμης ανάπτυξης και απαιτεί μεγάλες επενδύσεις, κρατικές και ιδιωτικές. Η αναστολή των μεγάλων αλλαγών θα έχει μόνο προσωρινό όφελος, αλλά τεράστιο μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο κόστος. Πρέπει να επιλέξουμε ποιο δρόμο θα ακολουθήσουμε. Προτείνω την αποφασιστική στροφή και την πράσινη μετάβαση.

Αν σκεφτόμασταν έτσι στις αρχές του 2000 που είχαμε θετικό οικονομικό κύκλο, δεν θα ήμασταν σήμερα ουραγοί στην Ε.Ε., αλλά πρωταγωνιστές στην ενεργειακή εξοικονόμηση, τη μείωση των ρύπων, την βιώσιμη ανάπτυξη.

Οι ευκαιριακές και προσωρινές λύσεις δυστυχώς  αφήνουν σήμερα σοβαρές απώλειες. Δείτε τι κάναμε με τις παραλίες μας, πώς χτίσαμε τις πόλεις μας, πόσο λίγη σημασία δώσαμε στις ΑΠΕ. Έχουμε μια δυνατή ευκαιρία να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και αυτό το προσφέρει η Ε.Ε. με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Θα υπάρξουν επιπρόσθετες δυνατότητες στήριξης των επιχειρήσεων και εργαζομένων μέσω του Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Τροχοπέδη είναι η επιστροφή στα παλιά. Καλύτερα μέσα από τις δυσκολίες να δημιουργήσουμε ευκαιρίες παρά να αδρανήσουμε.

Επιπρόσθετα προτείνω να δούμε μπροστά την Κύπρο, ως Μία και Πράσινη. Δείτε τις λεπτομέρειες στο προεκλογικό μας πρόγραμμα στο https://www.achilleas.eu

Να δράσουμε για όλο το νησί, χωρίς τις διαχωριστικές γραμμές της κατοχής και των βρετανικών βάσεων. Πιστεύω ότι μπορεί να αποτελέσουμε την αλλαγή υποδείγματος για όλη την Ε.Ε., αν συγκεντρωθούμε σε περιβαλλοντικούς στόχους, υποδομές και μέτρα πολιτικής που κτίζουν το μέλλον των παιδιών μας.

Ο εκσυγχρονισμός του δημοσίου 

Όλες οι προσπάθειες αναβάθμισης, αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης της Δημόσιας Υπηρεσίας έχουν αποτύχει. Με αποτέλεσμα να έχουμε ένα απαρχαιωμένο δημόσιο, γραφειοκρατικό, δυσλειτουργικό, αναποτελεσματικό, με εργαζόμενους χωρίς κίνητρο και βασισμένο σε πολλές περιπτώσεις στο ρουσφέτι και την αναξιοκρατία. Πώς θα αλλάξετε τον δημόσιο τομέα της Κύπρου; Είστε διατεθειμένος να σπάσετε αυγά και να καταργήσετε βασίλεια;

Κοιτάξετε, δεν θα έμπαινα σε αυτόν τον αγώνα αν δεν ήμουνα  διατεθειμένος  να σπάσω αυγά. Αυτό που με ξεχωρίζει από τους περισσότερους ανθυποψηφιους μου είναι ότι δεν είμαι μέρος του πολιτικού συστήματος το οποίο και χρειάζεται να αλλάξει. Χρειαζόμαστε την κρατική μηχανή και μια τοπική αυτοδιοίκηση προσανατολισμένες στη χρηστή διοίκηση για την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Προτείνω την αποκέντρωση της διοικητικής δομής για λήψη αποφάσεων στο κατώτερο δυνατό επίπεδο ώστε να καταργηθούν συγκεντρωτικές δομές και ανελαστικές διαδικασίες που χρονολογούνται από την περίοδο της Αγγλοκρατίας. Αυτό αφορά και τις αρμοδιότητες του κεντρικού μας κράτους.

Η λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας να αφεθεί απερίσπαστη από υπουργικές παρεμβάσεις και η ανάθεση αρμοδιοτήτων και ευθυνών στους δημόσιους λειτουργούς στην εκτέλεση του έργου τους. Να λαμβάνουν γρήγορα υπεύθυνες αποφάσεις για να ανταποκριθούν στους νέους ρυθμούς που επιβάλλει η καθημερινότητα.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία και μην ξεχνάτε «Η Κύπρος Αξίζει Καλύτερα!»

Δειτε Επισης

Φεύγει από τη NAGA μετά από δέκα χρόνια o Ben Bilski-Προχωρά σε νέα εγχειρήματα
Το Foody αποκτά νέο Managing Director στην Κύπρο
Η Μαριάννα Χατζηαντωνίου εκτελεστική αντιπρόεδρος στην Energame
Νέα καθήκοντα και διευθυντής τομέα ραδιοφώνου στο Alpha radio ο Παναγιώτης Όθωνος
HUMED: Η πρωτοπόρος εταιρεία δύο φοιτητών που βάζουν την Κύπρο ψηλά στον διεθνή χάρτη της οδοντιατρικής
Νέος COO της Intership ο Capt. Michael P. Elwert
E&G Economides LLC: Η Βιργινία Αδαμίδου προάγεται σε Συνέταιρο της Εταιρείας
Θλίψη ΠΕΟ για τον θάνατο του ΓΓ ΣΕΒΕΤΤΥΚ Χαράλαμπου Πρατσή
Η πολυσχιδής προσφορά του Αλέκου Γαβριηλίδη στην αρχιτεκτονική της Κύπρου
PASCAL International Education: Oλιστική ανάπτυξη των παιδιών και συνεχής ανάπτυξη στο επίκεντρο της στρατηγικής