Οι Αρχές μιας Οικογενειακής Επιχείρησης


Οι Αρχές της οικογένειας και της οικογενειακής επιχείρησης είναι τα βασικά δομικά στοιχεία που παρέχουν αρμονία στην οικογένεια και καθορίζουν κατεύθυνση για την αποτελεσματική λειτουργία της επιχείρησης.

Οι Αρχές είναι κανόνες ή νόμοι που είναι μόνιμοι, αμετάβλητοι και καθολικοί και μπορούν να  βοηθήσουν να προσδιορίσουμε τους στόχους και τις αξίες μας και είναι επίσης πολύ βοηθητικές όταν αντιμετωπίζουμε αντικρουόμενα ζητήματα ή καταστάσεις. 

Spirax-Sarco Engineering

 
 
 

 


 
  • Ακεραιότητα
  • Επαγγελματισμός
  • Σεβασμός στην διαφορετικότητα
     
Διαβάζοντας και μόνο αυτές τις Αρχές παραπέμπουν σε μεγαλειότητα και στην αληθινή φύση του ανθρώπου. Φανταστείτε πως θα είναι αν ενεργοποιηθούν μέσα στη ζωή μας και στις επιχειρήσεις μας!!

Διαβάστε τα υπόλοιπα εξειδικευμένα άρθρα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις

1. Οικογενειακές Επιχειρήσεις – Πλεονεκτήματα και Αδυναμίες
2. Τα στάδια, οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες σε μία οικογενειακή επιχείρηση
3. Διαπροσωπικές σχέσεις και επικοινωνία σε μια Οικογενειακή Επιχείρηση
4. Συναισθήματα και ο ρόλος τους σε μία οικογενειακή επιχείρηση
5. Οικογενειακή Επιχείρηση: Σχετικά θεσμικά όργανα και η σημασία τους
6. Διαχείριση του πλούτου της οικογενειακής επιχείρησης
7. Η χρήση των εμπιστευμάτων στις οικογενειακές επιχειρήσεις
8. Διαχείριση Συγκρούσεων σε μία Οικογενειακή επιχείρηση
9. H ανθρώπινη πλευρά των οικογενειακών επιχειρήσεων

Γιατί μια επιχείρηση, οικογενειακή ή μη, πρέπει να βασίζεται σε Αρχές;

Διότι τότε, η επιχείρηση έχει ένα σημείο από το οποίο θα ΑΡΧΗσει, όταν χρειάζεται να πάρει μια σημαντική απόφαση, να λύσει ένα πρόβλημα ή να ξεπεράσει μια σύγκρουση. Επιχειρήσεις με Αρχές είναι αποτελεσματικές διότι:
  • Δημιουργούν δυνατούς και διαχρονικούς δεσμούς του προσωπικού με την επιχείρηση
  • Το κάθε μέλος του προσωπικού νοιώθει περήφανο που εργάζεται στην επιχείρηση
  • Κτίζουν επιτυχημένες εργασιακές σχέσεις μέσω
    • Εμπιστοσύνης και Σεβασμού
    • Ανοικτής, ειλικρινούς Επικοινωνίας και αποτελεσματικής Συνεργασίας
    • Αλληλοβοήθειας μεταξύ τους
  • Εφαρμόζουν πρακτική ηθική συμπεριφορά και Κοινωνική Ευθύνη
  • Όσον αφορά οικογενειακές επιχειρήσεις κτίζουν μια γερή βάση πάνω στην οποία μπορούν τα μέλη της οικογένειας να αναφέρονται για όλα τα ζητήματα που αφορούν την επιχείρηση τους και κατ’ επέκταση την οικογένεια.

Ένα καλό παράδειγμα πως οι Αρχές μπορούν να αναδείξουν, και αν δεν υπάρχουν ή δεν εφαρμόζονται να διαλύσουν, μια εταιρεία τόσο επιχειρηματικά όσο και ηθικά είναι της Άρθουρ Άντερσεν η οποία την δεκαετία του 90 ήταν ένα από τα  «Big Five» ελεγκτικά γραφεία  (μαζί με την PricewaterhouseCoopers, την Deloitte Touche Tohmatsu, την Ernst & Young και την KPMG), και παρείχε ελεγκτικές,  φορολογικές και  συμβουλευτικές  υπηρεσίες.

Ο Άντερσεν, ο οποίος ήταν ένας από τους ιδρυτές και επικεφαλής της εταιρείας μέχρι το θάνατό του το 1947, ήταν ένθερμος υποστηρικτής των υψηλών προτύπων στη  λογιστική  βιομηχανία. Ένας φανατικός της ειλικΡΙνειαΣ που υποστήριζε ότι η ευθύνη των λογιστών ήταν προς τους μετόχους των εταιρειών και όχι στους διευθυντές των πελατών τους. Για πολλά χρόνια, το σύνθημα του Άντερσεν ήταν «Να σκέφτεστε με ευθύτητα, να μιλάτε με ευθύτητα» ("Think straight, talk straight") -- ένα αξίωμα που κληρονόμησε από τη μητέρα του.

Φημολογείται ότι στα πρώτα στάδια της εταιρείας του ο Άντερσεν προσεγγίστηκε από ένα εκτελεστικό διευθυντή μιας τοπικής επιχείρησης παροχής σιδηροδρομικών υπηρεσιών εκβιάζοντας τον για να υπογράψει τους λογαριασμούς της εταιρείας που περιείχαν εσφαλμένη λογιστική, αλλιώς θα αντιμετώπιζε την απώλεια ενός σημαντικού πελάτη. Ο Άντερσεν αρνήθηκε λέγοντας "ότι δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα στην πόλη του Σικάγου" που θα τον υποκινούσαν να κάνει τέτοιο πράγμα. Η σιδηροδρομική εταιρεία απέλυσε τον Άντερσεν, για να χρεοκοπήσει λίγους μήνες αργότερα.

Μέχρι τη δεκαετία του 1980, τα πρότυπα σε όλη τη βιομηχανία μειώθηκαν καθώς οι λογιστικές εταιρείες αγωνίζονταν να εξισορροπήσουν τη δέσμευσή τους για ανεξάρτητο έλεγχο και της επιθυμίας τους να αναπτύξουν τις συμβουλευτικές υπηρεσίες τους. Έχοντας εδραιώσει τη φήμη στην παροχή συμβουλών πληροφορικής τη δεκαετία του 1980, η Άρθουρ Άντερσεν δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Η εταιρεία επέκτεινε ταχύτατα την πρακτική παροχής συμβουλών σε σημείο που το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της προερχόταν από τέτοιες δεσμεύσεις, ενώ οι ελεγκτικοί εταίροι ενθαρρύνονταν συνεχώς να αναζητούν ευκαιρίες για εισοδήματα από συμβουλευτικές υπηρεσίες από υφιστάμενους πελάτες του ελεγκτικού τομέα. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Άρθουρ Άντερσεν είχε καταφέρει να τριπλασιάσει τα έσοδα ανά μετοχή των συνεταίρων της.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η Άρθουρ Άντερσεν δυσκολεύτηκε να εξισορροπήσει την ανάγκη διατηρήσης της ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑΣ και της πίστης στα λογιστικά πρότυπα ακολουθώντας την επιθυμία των πελατών της για μεγιστοποίηση κερδών, ιδιαίτερα κατά τις τριμηνιαίες εκθέσεις αποτελεσμάτων. Εικάζεται ότι η Άρθουρ Άντερσεν έχει εμπλακεί σε ψευδείς λογιστικές και ελεγκτικές πρακτικές στις εταιρείες Sunbeam ProductsWaste Management, IncAsia Pulp & Paper, the Baptist Foundation of ArizonaWorldCom, και την διαβόητη υπόθεση της Enron όπου βρέθηκε ένοχη για τον ελεγκτικό έλεγχο της εταιρείας και αναγκάστηκε να παραιτηθεί της άδειας ως Πιστοποιημένοι Λογιστές  στις Ηνωμένες Πολιτείες. (Πηγή: Wikipedia)

Οι Αρχές μιας οικογενειακής επιχείρησης είναι πιο ανθρώπινες, πιο συναισθηματικές και θεμελιώδεις ενώ οι Αρχές μιας μη οικογενειακής επιχείρησης είναι πιο συναλλακτικές, απρόσωπες και με στόχο τα οικονομικά οφέλη. Αυτή η διαφορά προσφέρει πιο δυνατή επιχειρησιακή κουλτούρα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις.

Οι Αρχές της οικογενειακής επιχείρησης αρχικά καθορίζονται από τον ιδρυτή της εταιρείας. Αυτές μπορεί να είναι καταγραμμένες, ή μπορεί απλά να εδρεύουν στο νου του ιδρυτή αλλά να είναι και διάχυτες και απόλυτα εμφανείς μέσα στην οικογένεια, την επιχείρηση και στις δραστηριότητες τους. Είναι αυτές οι Αρχές που θα οδηγήσουν την οικογένεια και την επιχείρηση σε επιτυχίες διαδοχικών γενεών, κερδοφορία αλλά και θα εξασφαλίσουν επίσης την αρμονία και τις εξαίρετες σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Η οικογένεια που λειτουργεί την επιχείρηση μέσα από Αρχές δεν θα έχει απλά τα οικονομικά οφέλη αλλά θα είναι και περήφανη για την επιτυχία και το όνομα της επιχείρησης μέσα στην κοινωνία.

Να σημειωθεί ότι δεν είναι αρκετό να αναγνωριστούν οι Αρχές της οικογένειας και της επιχείρησης. Μεγάλη σημασία και πρόκληση αποδίδεται στην δυνατότητα να μεταδοθούν και να εφαρμοστούν σε μελλοντικές επιχειρηματικές αποφάσεις και δράσεις και επίσης να εμφανίζονται και να παρουσιάζονται σε όλους τους τομείς των επιχειρηματικών συμπεριφορών.

Θεωρητικές και άδειες δηλωμένες Αρχές, ανεξάρτητα από το πόσο φανταχτερές και αν ακούγονται, αν δεν εφαρμοστούν μπορεί να δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσουν. Τέτοιες Αρχές αποκαρδιώνουν τους υπαλλήλους,  υποσκάπτουν την αξιοπιστία της Διεύθυνσης και δημιουργούν σύγχυση και  έχθρες στα μέλη της οικογένειας. Τήρηση και πρακτική εφαρμογή των κοινών οικογενειακών Αρχών θα οδηγήσει την οικογένεια προς μια παραγωγική συμπεριφορά και ενδεδειγμένη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.

Κάποιες ιδέες για εφαρμογή των ΑΡΧΩΝ στην (οικογενειακή) επιχείρηση:

1.Οι ΑΡΧΕΣ να είναι εμφανείς – Εκτός από τα εγχειρίδια του προσωπικού και την ιστοσελίδα της επιχείρησης επινοήστε και άλλους τρόπους έτσι που οι Αρχές να παρουσιάζονται στο χώρο π.χ. από καιρού εις καιρόν ας γίνεται το φόντο των ηλεκτρονικών υπολογιστών όλου του προσωπικού, τυπωμένες σε πατάκια του καφέ, ζωγραφίστε τις στους τοίχους. Να είναι ορατές και ζωντανές.


2.Προσλήψεις βασισμένες στις ΑΡΧΕΣ – Στις συνεντεύξεις για πρόσληψη να υπάρχουν ερωτήσεις που να υποδεικνύουν πόσο εναρμονισμένες είναι οι Αρχές του ατόμου με εκείνες της εταιρείας.

Η εταιρεία Ζappos βασιζόταν στις αρχές για να έχει σωστή εταιρική κουλτούρα. Στις Αρχές τους περιλαμβανονταν και η αρχή της ταπεινότητας και εξασφάλιζαν ότι το προσωπικό ζούσε τις Αρχές σε ότι και αν έκαναν. Για παράδειγμα όταν γίνονταν προσλήψεις ανακάλυψαν αρκετούς πράγματι έξυπνους και ταλαντούχους ανθρώπους. Αλλά διαπίστωσαν επίσης ότι αυτοί οι άνθρωποι ήταν εγωιστές και περήφανοι, γι’ αυτό και δεν τους πρόσελαβαν. Διότι οι εγωιστές δεν θα μπορούσαν να ευθυγραμμιστούν με την Αρχή της ταπεινότητας. Το να μείνουν σταθεροί σε αυτή την Αρχή σίγουρα δεν ήταν εύκολο και ειδικά όταν παρουσιάζονταν φανταστικοί και πολύ δυνατοί υποψήφιοι. Παρόλα αυτά η Zappos γνώριζε ότι αν παρέβλεπε και κατέλυε τις Αρχές της τότε θα ξεκινούσε η πτώση.
 


 

3. ​​​​​​​Εφαρμοσμένες Αρχές – Το κάθε μέλος του προσωπικού ξεκινώντας από την Ανώτατη Διεύθυνση μέχρι και τις νέες προσλήψεις πρέπει να είναι υπόλογοι για την κάθε τους πράξη και απόφαση βάζοντας το ερώτημα: Ανταποκρίνεται αυτή η πράξη ή απόφαση στις Αρχές τις εταιρείας;

4.Ανταμοιβή και προβολή Αρχών – Η εταιρεία θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα ανταμοιβής και αναγνώρισης βασισμένο πάνω στις βασικές Αρχές της εταιρείας.
 
Τελευταίο και πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η Διεύθυνση πρέπει πραγματικά να τιμά τις εταιρικές Αρχές σε όλες τους τις ενέργειες και να είναι το ζωντανό παράδειγμα για το προσωπικό. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να οικοδομηθεί εμπιστοσύνη στον χώρο εργασίας Μην ζητάτε από το προσωπικό σας να ακολουθούν τις Αρχές της εταιρείας που έχουν καθοριστεί με την δική σας συμβολή αν εσείς δεν τις ακολουθείτε και εφαρμόζετε στην καθημερινή σας εργασία.
 
Δημήτρης Λουκαΐδης
info@euthor.eu
 

Δειτε Επισης

Η Golden Gallery by Kapatays δίπλα στα Μωρά Θαύματα
Εκδήλωση Ασφάλειας και Υγείας 2024: «Δεν υπάρχει άλλος χρόνος-Εξασφαλίζουμε υγιή και ασφαλή εργασία τώρα»
Η New Deal και η Rakuten Viber λανσάρουν επίσημη συνεργασία για την αγορά της Κύπρου
Η 1η ΕΜΟΔΕ του Πυροσβεστικού Σώματος Ελλάδος εκπαιδεύει Εθελοντές του SupportCY
Μαρία Δημητρίου: Η δύναμη της τηλεόρασης
Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον ιατρικό τομέα
Coca-Cola HBC Κύπρου: Στηρίζει με πράξεις αγάπης και φροντίδας, τη δράση «Πακέτα Αγάπης» του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού
CyEmployers: Διασύνδεση δεξιοτήτων που αποκτούνται από την Ανώτερη Εκπαίδευση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας
Το ευρωπαϊκό έργο Waste Wisely Cyprus on Tour
Διάλεξη για τον εργασιακό εκφοβισμό από το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος