Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί πλέον υπόσχεση για το μέλλον. Είναι δυναμικά παρούσα, επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε και καταναλώνουμε. Έχει διεισδύσει σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς, έχοντας ήδη αναδιαμορφώσει τον τρόπο λειτουργίας σημαντικών κλάδων της οικονομίας.
Σύμφωνα με την Fortune Business Insights, η παγκόσμια αγορά τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα του λιανεμπορίου άγγιξε τα 7,14 δισ. δολάρια το 2023, ενώ μέχρι το 2032 αναμένεται να εκτοξευθεί στα 85 δισ. δολάρια, εκτίμηση που επιβεβαιώνει ότι το λιανεμπόριο θα πρωταγωνιστήσει στην επανάσταση του AI τα επόμενα χρόνια.
Στην Κύπρο, εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιούνται σε μεγάλο εύρος με θετικά αποτελέσματα. Το «πάντρεμα» της παραγωγικής AI με πιο καθιερωμένες μεθόδους και καινοτόμες τεχνολογίες οδηγεί σε έναν ταχύ ψηφιακό μετασχηματισμό, που επηρεάζει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας.
Το ίδιο συμβαίνει και στον κυπριακό τομέα του λιανικού εμπορίου, στον οποίο τα τελευταία χρόνια συντελούνται συνταρακτικές αλλαγές, λόγω της σταδιακής ενσωμάτωσης εφαρμογών της τεχνικής νοημοσύνης στη λειτουργία των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται τον κλάδο.
Στις Υπεραγορές Αλφαμέγα έχουμε από καιρό θέσει την τεχνητή νοημοσύνη στον πυρήνα της στρατηγικής μας. Αξιοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες, στοχεύουμε στη συνεχή βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη και στην αύξηση της λειτουργικής αποδοτικότητας της εταιρείας.
Έχοντας επιτύχει από νωρίς τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό, θέτουμε πλέον στο επίκεντρο την εξατομίκευση και την καινοτομία, με το AI να εφαρμόζεται ήδη σε κρίσιμους τομείς: από την εφοδιαστική αλυσίδα και το marketing, μέχρι την κυβερνοασφάλεια, τους ανθρώπινους πόρους και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η τεχνητή νοημοσύνη πρωταγωνιστεί στις e-commerce λειτουργίες των Υπεραγορών Αλφαμέγα. Αλγόριθμοι AI βελτιστοποιούν τη συλλογή παραγγελιών. Η αξιοποίηση του συστήματος multipicking καθορίζει το βέλτιστο μονοπάτι μέσα στο κέντρο διανομής, αυξάνοντας τον αριθμό παραγγελιών που μπορούν να εκτελεστούν καθημερινά.
Παράλληλα, οι παραδόσεις γίνονται ταχύτερες και με μεγαλύτερη ακρίβεια, χάρη σε εργαλεία βελτιστοποίησης διαδρομών, τα οποία αξιοποιούν τεχνικές machine learning και natural language processing. Μια εφαρμογή με διπλό αποτύπωμα, αφού αφενός μειώνεται αισθητά η κατανάλωση καυσίμων και αφετέρου ο καταναλωτής απολαμβάνει μικρότερους χρόνους παράδοσης.
Την ίδια ώρα, η εμπειρία των πελατών του ηλεκτρονικού καταστήματος της αλυσίδας γίνεται όλο και πιο προσωποποιημένη. Χάρη στους έξυπνους αλγόριθμους, προτείνονται προϊόντα βασισμένα στις αγοραστικές συνήθειες του εκάστοτε καταναλωτή. Αναπτύσσουμε, επίσης, ένα AI chatbot -έναν ψηφιακό βοηθό- που θα προσφέρει άμεση και εξατομικευμένη υποστήριξη.
Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης αντανακλάται τόσο στην καθημερινή λειτουργία όσο και στους επιχειρηματικούς δείκτες της αλυσίδας, και μάλιστα με μετρήσιμα αποτελέσματα.
Συγκεκριμένοι δείκτες, όπως οι παραγγελίες ανά ώρα και ο μέσος χρόνος παράδοσης, παρουσιάζουν συνεχή βελτίωση. Επιπλέον, η εξατομίκευση στην πλοήγηση και τις προτάσεις προϊόντων έχει θετικό αντίκτυπο στις αγορές των πελατών, επιτυγχάνοντας αύξηση των εσόδων.
Στο εσωτερικό της επιχείρησης, η τεχνητή νοημοσύνη επιταχύνει και ενδυναμώνει κρίσιμες λειτουργίες. Στο marketing και στο HR, η αυτοματοποίηση της δημιουργίας περιεχομένου -είτε πρόκειται για καμπάνιες, περιγραφή θέσεων εργασίας ή εσωτερικά έγγραφα- δίνει τη δυνατότητα στις ομάδες να επικεντρώνονται σε πιο στρατηγικές πρωτοβουλίες.
Αντίστοιχα, αξιοποιώντας εργαλεία ανάπτυξης λογισμικού με AI, επιτυγχάνεται μείωση του χρόνου υλοποίησης, ενώ οι εργασίες γίνονται με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια.
Παρόλα αυτά, οι προκλήσεις παραμένουν, από τεχνικά ζητήματα, όπως η διασύνδεση με υφιστάμενα συστήματα και η ποιότητα των δεδομένων, μέχρι και θέματα που σχετίζονται με τον ανθρώπινο παράγοντα. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεχής εκπαίδευση των εργαζομένων ώστε να αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη με υπευθυνότητα, αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα.
Φυσικά, τα ερωτήματα και οι ηθικοί προβληματισμοί δεν λείπουν από το πολύπλοκο παζλ που συνθέτει την τεχνητή νοημοσύνη. Είναι, ωστόσο, θέση μας ότι το AI δεν ήρθε για να αντικαταστήσει τον άνθρωπο, αλλά για να τον ενδυναμώσει, βελτιώνοντας τις συνθήκες εργασίας και την ποιότητα του παραγόμενου αποτελέσματος.
Οι επαναλαμβανόμενες, χρονοβόρες εργασίες αυτοματοποιούνται, δίνοντας στους εργαζόμενους τον χρόνο και τον χώρο να επικεντρωθούν σε όσα απαιτούν κρίση, εμπειρία και ανθρώπινη επαφή.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ανταγωνιστής αλλά σύμμαχος, και αυτή την ισορροπία οφείλουμε να τη διασφαλίσουμε.
Το AI είναι το παρόν. Όμως προβλέπεται ένα ακόμα πιο συναρπαστικό μέλλον για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου τροφίμων, τον τρόπο λειτουργίας του οποίου θα αλλάξουν ριζικά η Τεχνητή Νοημοσύνη (Agent AI) και η Προγνωστική Νοημοσύνη (Predictive Intelligence).
Ποια θα είναι λοιπόν η υπεραγορά και η εμπειρία ψωνίσματος του μέλλοντος; Αν και η φουτουριστική προοπτική των ανθρωποειδών ρομπότ είναι συναρπαστική, πιο άμεσες εφαρμογές -όπως ρομποτικοί βραχίονες, αυτόνομα συστήματα σκαναρίσματος ραφιών και έξυπνα σημεία self-checkout- είναι ήδη ώριμες και εφαρμόσιμες.
Στις Υπεραγορές Αλφαμέγα διαμορφώνουμε το αύριο στο σήμερα. Επικεντρωνόμαστε στις τεχνολογίες που προσφέρουν μετρήσιμη αξία και όχι σε εκείνες που δημιουργούν περισσότερο θόρυβο από τον πραγματικό αντίκτυπο, με τους καταναλωτές και τους εργαζόμενους, πάντα, στο επίκεντρο.
*Chief Information Officer, Υπεραγορές ΑΛΦΑΜΕΓΑ