Αυξημένη η δραστηριότητα σε λιμάνια και εργοστάσια της Κίνας μετά την «εκεχειρία» στον εμπορικό πόλεμο με ΗΠΑ
InBusinessNews 08:55 - 22 Μαΐου 2025

Η προσωρινή εκεχειρία στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου προκάλεσε μια άμεση ανάκαμψη της δραστηριότητας στα λιμάνια και τα εργοστάσια της Κίνας.
Την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 12 Μαΐου, όταν οι ΗΠΑ και η Κίνα συμφώνησαν να μειώσουν δραστικά τους δασμούς για 90 ημέρες, οι κρατήσεις σε φορτηγά πλοία με προορισμό τις ακτές των ΗΠΑ υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με την προηγούμενη, φτάνοντας τα 228.000 TEU, σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας παρακολούθησης εμπορευματοκιβωτίων Vizion και του παρόχου δεδομένων Dun & Bradstreet.
Οι τιμές για χώρο σε πλοία που διασχίζουν τον Ειρηνικό προς τις ΗΠΑ κατέγραψαν παράλληλη αύξηση, με τις τιμές spot από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες να σημειώνουν άνοδο περίπου 16% σε 3.136 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών, σύμφωνα με τον Drewry World Container Index. Ο παγκόσμιος σύνθετος δείκτης σημείωσε επίσης τη μεγαλύτερη άνοδο φέτος.
Η ζήτηση δεν αφορούσε μόνο τη ναυτιλία, αφού ο αριθμός των διεθνών αερομεταφορών αυξήθηκε κατά σχεδόν 18%, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο Μεταφορών της Κίνας.
Η αύξηση αυτή είναι πιθανώς ένα ευκαιριακό κύμα φορτώσεων, καθώς η εμπορική εκεχειρία ανοίγει ένα παράθυρο για την αποφυγή των υψηλών δασμών των ΗΠΑ, όπως δήλωσε ο Τζαγιέντου Κρίσνα, διευθυντής της Drewry Maritime Services.
Είναι επίσης μια σημαντική περίοδος αγορών για τις διακοπές αφού τα προϊόντα χρειάζονται περίπου ένα μήνα για να φτάσουν στις ΗΠΑ και οι λιανοπωλητές εξαντλούν γρήγορα τα αποθέματά τους, ελπίζοντας σε κάποια εμπορική βεβαιότητα.
«Η τρέχουσα αύξηση των κρατήσεων είναι πιθανό να οδηγήσει σε διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα για τους επόμενους δύο έως τρεις μήνες, εκτός αν υπάρξει άλλη δασμολογική αναταραχή από τον κ. Τραμπ», δήλωσε ο Κρίσνα.
Οι κρατήσεις σε πλοία πρόκειται να καλυφθούν από εργοστάσια όπως αυτό του Τσεν Λέι, το οποίο κατασκευάζει διάφορα είδη οικιακών συσκευών, από καφετιέρες και τοστιέρες έως σίδερα και υγραντήρες.
Ο κατασκευαστής με έδρα την Γκουανγκντόνγκ, όπου εργάζεται ο Τσεν, καταμετρά μεταξύ των πελατών του τις Royal Philips NV και Walmart Inc. και έχει λάβει πληθώρα αιτημάτων από τις ΗΠΑ για την επανέναρξη της παραγωγής παραγγελιών που είχαν ανασταλεί τον Απρίλιο.
«Τα μηχανήματα στα εργοστάσια λειτουργούν ασταμάτητα», δήλωσε ο ίδιος. «90 ημέρες είναι πολύ λίγες. Η παραγωγή, η μεταφορά, δε μπορούμε να περιμένουμε ούτε ένα λεπτό».
Η A.P. Moller-Maersk A/S, από την πλευρά της, αύξησε ξανά τη χωρητικότητά της μετά την αύξηση των κρατήσεων που σημειώθηκε με την ανακοίνωση της εκεχειρίας, σύμφωνα με εκπρόσωπό της.
Ακόμη και με την αύξηση της δραστηριότητας των προηγούμενων εβδομάδων, το συνολικό επίπεδο των αποστολών παραμένει σε επίπεδα παρόμοια με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους. Αυτό υποδεικνύει ότι πολλοί λιανοπωλητές είτε δεν κάνουν τόσο μεγάλες παραγγελίες, είτε περιμένουν μεγαλύτερη βεβαιότητα, είτε έχουν ήδη δημιουργήσει απόθεμα προϊόντων τους νωρίτερα φέτος.
Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επανέφεραν επίσης σε λειτουργία τη μη χρησιμοποιημένη χωρητικότητα που ήδη διέθεταν σε αυτές τις διαδρομές, με το ποσοστό των ακυρωμένων δρομολογίων να μειώνεται στο 13% στις 26 Μαΐου, σε σύγκριση με 25% την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με στοιχεία της HSBC και της Flexport.
Μια σειρά εμπορικών στοιχείων από όλη την Ασία αυτή την εβδομάδα αναδεικνύουν το χάος που έχουν προκαλέσει οι πολιτικές του Τραμπ φέτος.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, στη Νότια Κορέα, η αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά 2,4% τις πρώτες 20 ημέρες του Μαΐου σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ να μειώνονται κατά περίπου 15%.
Οι ιαπωνικές εξαγωγές αυξήθηκαν μόνο κατά 2% τον Απρίλιο, καταγράφοντας τη χαμηλότερη αύξηση σε επτά μήνες, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία.