Οι 10+1 τάσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο: Οι big spenders millennials και οι λάτρεις των διαδικτυακών αγορών Gen Z
Μάριος Ιωάννου 06:30 - 01 Νοεμβρίου 2024
Μπορεί οι Gen Z, η γενιά που γεννήθηκε όταν υπήρχε ήδη το διαδίκτυο, να προχωρά με μεγάλη συχνότητα σε διαδικτυακές αγορές, εντούτοις το υψηλότερο κόστος αγορών προέρχεται από άτομα που γεννήθηκαν πριν το 1996.
Την ίδια ώρα, η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζουν μέσω διαδικτύου, ενώ κάθε γενιά διατηρεί διαφορετικές αγοραστικές συνήθειες.
Αυτά και άλλα συμπεράσματα προκύπτουν από έρευνα του Οργανισμού IMR/University of Nicosia™, τα ευρήματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του 16ου Συνεδρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου από την Χριστίνα Κοκκάλου, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο του Οργανισμού.
- Διαβάστε εδώ: Πώς χειρίζεται ο Κύπριος καταναλωτής το ηλεκτρονικό εμπόριο-Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει την online συμπεριφορά του
- Σύμφωνα με την έρευνα, οκτώ στους δέκα καταναλωτές κάτω των 60 ετών, πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου, εύρημα που επιβεβαιώνει την παγκόσμια τάση για μεταστροφή από την παραδοσιακή μορφή εμπορίου.
- Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στις τρεις ηλικιακές κατηγορίες που εξετάστηκαν, μεγαλύτερο ποσοστό των Gen Z (σ.σ. θεωρούνται συνήθως όσοι γεννήθηκαν µεταξύ 1996 και 2012) πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου συγκριτικά με τους μεγαλύτερους σε ηλικία καταναλωτές. Ακολουθούν οι millennials (σ.σ. όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1996).
- Παρόλο που οι Gen Z ψωνίζουν διαδικτυακά πολύ συχνότερα (σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων) από τις άλλες δύο ηλικιακές ομάδες, το κόστος των αγορών τους είναι σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με τις αγορές που πραγματοποιούν οι millennials και οι Gen Χ (σ.σ. γεννηθέντες μεταξύ 1965-1981).
- Εξάλλου, οι Gen Z φαίνεται να έχουν αρκετά διαφοροποιημένες αγοραστικές συνήθειες, καθώς επηρεάζονται περισσότερο από περιεχόμενο στα social media, αξιολογήσεις από άλλους χρήστες, αλλά και από συστάσεις των influencers. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Gen Z εμφανίζονται πιο εξοικειωμένοι με τη χρήση εργαλείων ΑΙ κατά τη διάρκεια των αγορών τους σε σύγκριση με τους millennials και τους Gen Χ.
- Η πραγματοποίηση online αγορών αποτελεί για τους καταναλωτές μια σταδιακή διαδικασία έρευνας αγοράς που περιλαμβάνει την αναζήτηση του προϊόντος, την αξιολόγηση από άλλους χρήστες, την επίσκεψη καταστημάτων και τη σύγκριση τιμών. Η ταχύτητα του διαδικτύου, επιτρέπει στους καταναλωτές να ολοκληρώσουν μέσα σε λεπτά και όπου κι αν βρίσκονται, μια διαδικασία που παραδοσιακά θα απαιτούσε πολύ περισσότερο χρόνο.
- Ως εκ τούτου, η ευκολία και η άνεση-αναπόφευκτα-αξιολογούνται από τη συντριπτική πλειοψηφία (78%), ως ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους καταφεύγουν στις διαδικτυακές αγορές. Επιπρόσθετα, το 66% προτιμούν τις online αγορές λόγω των καλύτερων τιμών και 58% λόγω της μεγαλύτερης ποικιλίας προϊόντων.
- Αναλύοντας περαιτέρω, αρκετές είναι και οι παράμετροι που επηρεάζουν τις αποφάσεις των καταναλωτών ως προς τα διαδικτυακά καταστήματα που επιλέγουν. Οι σημαντικότερες αφορούν την ευκολία χρήσης του ιστότοπου, την ασφάλεια των αγορών (με δυνατότητα επιστροφής χρημάτων ή αντικατάσταση προϊόντων), τις διαθέσιμες πληροφορίες για το προϊόν, τις αξιολογήσεις από άλλους χρήστες, αλλά και τη δυνατότητα δωρεάν αποστολής.
- Τονίζεται επίσης ότι εννέα στους δέκα καταναλωτές πραγματοποιούν αγορές στις κατηγορίες τροφίμων & ποτών και μόδας & ένδυσης. Ιδιαίτερα δημοφιλής για online αγορές αναδεικνύεται και η κατηγορία των ηλεκτρονικών ειδών & τεχνολογίας, από την οποία πραγματοποιούν αγορές επτά στους δέκα καταναλωτές.
- Εκτός από το γεγονός ότι προσελκύουν τους περισσότερους καταναλωτές, οι τρεις κατηγορίες, φαίνεται ότι καταφέρνουν να αποσπάσουν τα υψηλότερα ποσά αγορών από τον διαθέσιμο προϋπολογισμό των καταναλωτών.
- Σε ό,τι αφορά το κόστος αγορών, αξίζει να σημειωθεί ότι οι millennials φαίνονται να είναι οι “big spenders” σε αγορές μέσω διαδικτύου, καθώς έχουν το υψηλότερο κόστος αγορών σε τέσσερεις από τις έξι κατηγορίες που εξετάστηκαν. Την ίδια ώρα, οι Gen X ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα στις άλλες δύο κατηγορίες.
- Η χρήση τεχνολογιών ΑΙ στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου, παρόλο που δεν είναι ακόμη άμεσα αντιληπτή από τους καταναλωτές, αναγνωρίζεται ως θετική σχετικά με τη διευκόλυνση των αγορών τους. Με την εξοικείωση, την εμπειρία αλλά και την εισαγωγή νέων, καινοτόμων τεχνολογιών η τεχνητή νοημοσύνη δύναται να δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.