Οι αποκαλύψεις για τα άδυτα του Συνεργατισμού
07:29 - 09 Αυγούστου 2018
Μια εικόνα Συνεργατισμού που λειτουργούσε με πολύ ανορθόδοξες μεθόδους και πρακτικές, με παρεμβάσεις τρίτων και πολιτικές πλάτες, με σκιώδεις δομές διακυβέρνησης, με μέλη της Επιτροπείας που δεν διέθεταν τραπεζικές γνώσεις και γενικότερα με τρόπο που εγείρει ερωτήματα δίνουν οι πρώτες καταθέσεις πρώην μελών της Επιτροπείας της ΣΚΤ ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τα αίτια κατάρρευσης του συνεργατικού πιστωτικού συστήματος.
Ο πρώτος κύκλος των δημόσιων ακροάσεων ολοκληρώθηκε την Τετάρτη, 8 Αυγούστου, και από τους 10 πρώτους μάρτυρες που κατέθεσαν – στην πλειοψηφία τους παραιτηθέντα ή παυθέντα πρώην μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΣΚΤ από το 2013 και μετά που είχαν δηλώσει πολλάκις τις διαφωνίες τους σε σημαντικά θέματα που τέθηκαν ενώπιόν τους- ακούστηκαν πράγματα και θαύματα, πληροφορίες που δίνουν την εικόνα ενός Συνεργατισμού που λειτουργούσε ως ξέφραγο αμπέλι.
Βεβαίως, πέραν από τα κακώς έχοντα στη διαχείριση της ΣΚΤ, λόγος έγινε και για τα δάνεια πρώην αξιωματούχου του Συνεργατισμού και πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων. Αξιοσημείωτη η αναφορά σε απόφαση του ΔΣ της ΣΚΤ για αναδιάρθρωση δανείου πολιτικά εκτεθειμένου προσώπου, κίνηση η οποία δεν ήταν προς το συμφέρον της ΣΚΤ. Το όνομα του εμπλεκόμενου προσώπου δόθηκε γραμμένο πάνω χαρτάκι στην επιτροπή, προκειμένου να μην λεχθεί δημοσίως.
Διαβάστε ακόμα: Ο ξεροκέφαλος Ερντογάν θέτει σε κίνδυνο την Τουρκία
Διαβάστε ακόμα: Επενδύουν σε νέα αυτοκίνητα οι εταιρείες ενοικίασης
Τα συμπεράσματα
Συμπερασματικά, βάσει των όσων κατατέθηκαν μέχρι στιγμής στην επιτροπή, προκύπτει ότι:
- Η απόφαση για μείωση των 93 ΣΠΙ σε 18 έγινε με βάση το σχέδιο αναδιάρθρωσης του 2014. Στην Επιτροπή ειπώθηκε πως η επιλογή των 18 ΣΠΙ που αποφασίστηκε να απορροφήσουν τα υπόλοιπα, να έγινε στη βάση κομματικών κριτηρίων και παρά το γεγονός ότι ο αριθμός αυτός δεν ήταν ορθολογιστικός.
- Μετά τη συνένωση των 93 ΣΠΙ σε 18 υπήρχε αδυναμία στο κομμάτι του εσωτερικού ελέγχου. Πέραν της έλλειψης προσωπικού με γνώσεις επί του αντικειμένου, σε πολλές περιπτώσεις παρέμβαιναν γραμματείς και δεν άφηναν τους εσωτερικούς ελεγκτές να δουλέψουν σωστά.
- Δεν υπήρχε συγκεκριμένη πολιτική για το θέμα των διαγραφών δανείων. Κάθε τέτοιο αίτημα οδηγούνταν απευθείας στο ΔΣ της ΣΚΤ, το οποίο και αποφάσιζε σε κάθε περίπτωση.
- Την περίοδο Προεδρίας του κ. Χατζηγιάννη στον οργανισμό, επικρατούσε μια τάση εμπλοκής των μη εκτελεστικών μελών σε εκτελεστικά θέματα. Η εικόνα αυτή δημιουργούσε σύγχυση και γενικότερα προβλήματα, καθώς δεν υπήρχαν καθορισμένοι ρόλοι και αρμοδιότητες των εκτελεστικών μελών.
- Η εικόνα αυτή άρχισε να ανατρέπεται μετά τον διορισμό Χατζηγιάννη στη θέση του Γενικού Διευθυντή. Από εκεί και πέρα, οι εκτελεστικοί σύμβουλοι πίεζαν το ΔΣ προς την κατεύθυνση της λήψης συγκεκριμένων αποφάσεων. Συγκεκριμένος μάρτυρας έκανε λόγο για πιστόλι των εκτελεστικών στον κρόταφο των μη εκτελεστικών. Αναφορές έγιναν και για προειλημμένες αποφάσεις, οι οποίες εγκρίνονταν απλά τυπικά από το ΔΣ.
- Ο Νικόλας Χατζηγιάννης δεν συγκέντρωνε τα προσόντα για τη θέση του Γενικού Διευθυντή της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας. Η συμπερίληψη του στον κατάλογο των υποψηφίων για τη συγκεκριμένη θέση έγινε κατόπιν επιστολής του Προέδρου της Συνεργατικής Κεντρικής Εταιρείας Συμμετοχών, Ανδρέα Μουσκάλλη. Αιχμές αφέθηκαν και για πιέσεις από το υπουργείο Οικονομικών για διορισμό του κ. Χατζηγιάννη στη συγκεκριμένη θέση. Αιχμές αφέθηκαν, επίσης, για πολιτικές πλάτες του Νικόλα Χατζηγιάννη.
- Ερωτήματα τέθηκαν και για τον τρόπο ανέλιξης του Γιάννου Σταυρινίδη στη θέση του Διευθυντή Στρατηγικής και Επικοινωνίας της ΣΚΤ.
- Ο Συνεργατισμός λειτουργούσε επί της ουσίας με κλίκες. Μετά τον διορισμό του Νικόλα Χατζηγιάννη στη θέση του Γενικού Διευθυντή του Οργανισμού, οι κόντρες μεταξύ των μελών της Επιτροπείας καλά κρατούσαν. Βάσει των μαρτυριών, στο ΔΣ υπήρχαν «συνασπισμοί» παλαιών και νέων μελών της Επιτροπείας, με τους παλιούς να ακολουθούν τη γραμμή Χατζηγιάννη και τους νέους να εκφράζουν διαφωνίες, οι οποίες ωστόσο δεν λαμβάνονταν υπόψη, καθώς θεωρούνταν ως μειοψηφία. Εξ’ ού και υπήρχαν αρκετές παραιτήσεις μελών, με αποκορύφωμα την παραίτηση του Προέδρου του ΔΣ, Τάκη Ταουσιάνη τον Οκτώβριο του 2017.
- Η απευθείας επιλογή της Altamira για τη δημιουργία πλατφόρμας διαχείρισης των ΜΕΔ του Συνεργατισμού (χωρίς να προηγηθεί ανοιχτός διαγωνισμός), έγινε με τρόπο που επίσης εγείρει ερωτήματα. Το 2016, πριν καν διοριστεί νέος Πρόεδρος στο οργανισμό, υπήρξε μη δεσμευτικό μνημόνιο συναντίληψης με την Altamira, το οποίο περιλάμβανε πρόνοια για αποκλειστικότητα. Ωστόσο η πρόνοια αυτή δεν καταγράφηκε ποτέ στα πρακτικά. Επίσης, το δικηγορικό γραφείο που εκπροσώπησε τη ΣΚΤ στην υπογραφή της συμφωνίας, είχε προταθεί από την ίδια την Altamira.
- Στον Συνεργατισμό επικρατούσε μια γενικότερη αδράνεια σε ότι αφορά τις μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν στην μετά το 2013 εποχή. Ενώ υπήρχαν πιέσεις από τις εποπτικές αρχές, εντούτοις στον οργανισμό εκείνη την περίοδο δεν υπήρχε διάθεση να δουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης και τη στρατηγική αναθεώρησης της ΣΚΤ. Για ενάμιση χρόνο, μετά το 2013, δεν δρομολογήθηκαν εξελίξεις κατά των ΜΕΔ, ενώ δεν υπήρχε οποιαδήποτε προτεραιότητα προς την κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης του οργανισμού, βάσει και της λίστας δεσμεύσεων του μετά το 2013.
- Η Κεντρική Τράπεζα δεν είχε αναμειχθεί πουθενά. Αντίθετα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα φαίνεται να είχε γνώση των όσων συνέβαιναν στη ΣΚΤ.
Διαβάστε ακόμα: ΣΚΤ: Η πορεία των καταθέσεων και δανείων
Σημειώνουμε ξανά, πως τα πιο πάνω συμπεράσματα προκύπτουν από τα όσα κατέθεσαν στην Ερευνητική Επιτροπή διοικητικά και διευθυντικά στελέχη του οργανισμού που είχαν διαφωνήσει με τον τρόπο διοίκησης της τράπεζας αλλά και με συγκεκριμένες αποφάσεις. Υπό αυτό το πρίσμα, αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι καταθέσεις Νικόλα Χατζηγιάννη, Γιάννου Σταυρινίδη, Χρυστάλλας Γιωρκάτζη και Χάρη Γεωργιάδη.
Περαιτέρω φως στα άδυτα του Συνεργατισμού αναμένεται να δώσει με την κατάθεση του στις 23 Αυγούστου ο Γενικός Ελεγκτής. Την ίδια μέρα θα καταθέσει και ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος.
Εξάλλου, έχουν προγραμματιστεί άλλες δύο συνεδρίες στις 27 και 28 Αυγούστου με μέλη της Επιτροπείας πριν το 2013.
Διαβάστε ακόμα: