Φορολογίες ακινήτων: Πρόχειρη η προσέγγιση Κυβέρνησης – Βουλής

Υπάρχουν δέκα διαφορετικές φορολογίες που πληρώνονται για τα ακίνητα σε έξι διαφορετικές αρχές. Και ενώ υπάρχει ρητή απαίτηση από την Τρόικα για απλοποίηση του υπολογισμού και της καταβολής των διάφορων φόρων ακινήτων τόσο η κυβέρνηση όσο και η Βουλή συνεχίζουν να διαχειρίζονται τα θέματα αυτά με μεγάλη προχειρότητα.

Να αναφέρουμε συγκεκριμένο παράδειγμα:

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για αλλαγές στον περί αποχετευτικών συστημάτων νόμων.

Στην ουσία το νομοσχέδιο αυτό, όπως το κατέθεσε το Υπουργείο Εσωτερικών, ζητά να αντικατασταθεί η φορολογία για το αποχετευτικό και να επιβάλλεται στις εκτιμημένες αξίες της 1ης Ιανουαρίου 2013 αντί της 1ης Ιανουαρίου 1980.

Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι οι αξίες την 1/1/2013 είναι περίπου δεκαπλάσιες από τις αξίες της 1/1/1980.

Αν αφεθεί στην κρίση των Συμβουλίων Αποχετεύσεων το ύψος της επιβολής, είναι σίγουρο ότι εμείς όλοι οι φορολογούμενοι θα έχουμε μια τεράστια δυσάρεστη έκπληξη μέσα στο 2015. Δυστυχώς με αυτά που ακούμε για σκάνδαλα δεν μπορούμε πλέον να εμπιστευτούμε κανένα για αυτό καλύτερα να μην δίνεται διακριτική ευχέρεια.

Τι προβλήματα διακρίνουμε?

Πρώτα από όλα το αποχετευτικό δεν είναι φόρος, αλλά τέλος, που με βάση τη νομοθεσία καταβάλλεται ανάλογα με το κόστος υλοποίησης των αποχετευτικών έργων και τα έξοδα λειτουργίας. Άρα δεν έπρεπε να επαφίεται στην κρίση των Συμβουλίων το πόσα θα πληρώσει ο φορολογούμενος, αλλά να υπάρχει μια κοινά αποδεκτή φόρμουλα, η οποία να καλύπτει τα έξοδα, όπως περίπου με τα κοινόχρηστα των πολυκατοικιών και να ισχύει για όλα τα συμβούλια Παγκύπρια.

Εισήγησή μας είναι να μπει, και μια οροφή στο σύνολο των φόρων που θα επιβληθούν σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές παράδειγμα τα τέλη για την χρήση το 2015 να είναι ως μέγιστο 103% αυτών του 2014.

Εκτός αυτού, πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στους υπολογισμούς των εξόδων και πριν επιβληθεί η φορολογία, τόσο για τα κεφαλαιουχικά έξοδα (κόστος κατασκευής έργων) όσο και για τα τρέχοντα έξοδα χρήσης. Κατά συνέπεια, ο κάθε πολίτης πρέπει να γνωρίζει για ποιο σκοπό πληρώνει και τι ποσό πληρώνει.

Επίσης, όλες οι δαπάνες των αποχετευτικών συμβουλίων πρέπει απαραίτητα να ελέγχονται από ορκωτό ελεγκτή και το Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας και στόχος των συμβουλίων πρέπει να είναι διαχρονικά η μείωση των διοικητικών και άλλων εξόδων.

Μόνο η διαφάνεια και ο αυστηρός έλεγχος θα φέρουν τη χρηστή διοίκηση σε οργανισμούς όπως τα Συμβούλια Αποχετεύσεων, Δήμους, κ.λπ.

Δεν νομίζουμε ότι χρειάζεται να θυμίσουμε τι συνέβη στο δήμο Πάφου και στο ΣΑΠΑ και να διερωτηθούμε, γιατί συνέβησαν αυτά που συνέβησαν.

Όλες οι νέες νομοθεσίες που έχουν σχέση με φόρους και τέλη, πρέπει να παρέχουν στην κυβέρνηση το δικαίωμα να τους ενσωματώνουν με άλλους φόρους και τέλη και να πληρώνονται σε μια υπηρεσία, ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία του κοινού και πιο σημαντικό να μειωθεί το διοικητικό κόστος είσπραξης των φόρων αυτών. Ας κάμνει η κυβέρνηση την διανομή σε Συμβούλια και Δήμους.

Αυτά που εισηγούμαστε είναι απλά και πρακτικά θέματα και εύκολο να υλοποιηθούν. Απλά απαιτείται η συνεργασία των τεχνοκρατών της κυβέρνησης και η πολιτική βούληση των υπουργών και της Βουλής. Αυτό θα δείξει, επιτέλους, ότι υπάρχει και μια εκτίμηση στο φορολογούμενο που καλείται να πληρώσει.

 

Δειτε Επισης

Η εικόνα μιας διχασμένης αγοράς ακινήτων-Η λάμψη και οι πιέσεις
Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υγεία
Οι πιθανές οικονομικές επιπτώσεις ενός εμπορικού πολέμου μεταξύ της Ε.Ε. και της Κίνας
Οι προκλήσεις του μελλοντικού ηλεκτρικού συστήματος της Ε.Ε.
Ανθρώπινο δικαίωμα η ασφάλεια και υγεία στην εργασία
Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ