Κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις σε περιόδους κρίσης

Οι επιχειρήσεις, ως ζωντανοί οργανισμοί, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό σύνολο εντός του οποίου δραστηριοποιούνται και αναπτύσσονται. Έτσι, οι κυπριακές επιχειρήσεις αναπόφευκτα επηρεάζονται  από τις πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες που βιώνει ο τόπος. Στο υφιστάμενο περιβάλλον, η αυθόρμητη αντίδραση πολλών επιχειρήσεων είναι να περιορίσουν δραστικά ή και να περικόψουν εντελώς τη συνεισφορά τους στην κοινωνία, τη στιγμή που το κοινωνικό σύνολο την έχει μεγαλύτερη ανάγκη παρά ποτέ. Σ’ αυτές τις συνθήκες η αφοσίωση στην εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ) αποτελεί το στοιχείο που θα τις ξεχωρίσει και θα εκτοξεύσει την αξιοπιστία τους. 
Οι εταιρείες οφείλουν να είναι κοινωνικά ευαίσθητες και υπεύθυνες, ιδιαιτέρως σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, όπου οι πολίτες βιώνουν τις δραματικές συνέπειες της ανεργίας, της φτώχειας και της αβεβαιότητας. Ιδιαίτερα οι μεγάλοι οικονομικοί οργανισμοί καλούνται να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και ν’ αποδείξουν πως είναι ικανοί ν’ ανταποκριθούν με υπευθυνότητα και επάρκεια στις προκλήσεις και ευαισθησίες της σημερινής εποχής.
 
Η χρηματοοικονομική κρίση έχει δημιουργήσει μεγάλη δυσπιστία απέναντι στις επιχειρήσεις. Ενδεικτικά είναι τ’ αποτελέσματα έρευνας του Ευρωβαρόμετρου που δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλιο, η οποία δείχνει ότι το 39% των Ευρωπαίων πολιτών πιστεύει πως οι εταιρείες δεν αποδίδουν σημασία στον κοινωνικό τους αντίκτυπο και έχουν αποτύχει ν’ αντιδράσουν στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Σημαντικό μέρος της κοινής γνώμης στην Ευρώπη συμμερίζεται την άποψη ότι οι επιχειρήσεις επιδεικνύουν μειωμένο ενδιαφέρον για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα σε σύγκριση με μια δεκαετία πριν. 
 
Τα πορίσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν την ανάγκη δημιουργίας επιχειρήσεων με κοινωνικά υπεύθυνο προσανατολισμό. Αυτό άλλωστε μπορεί ν’ αποδειχτεί βασικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους.
Η κοινωνική συμπεριφορά κάθε οργανισμού κρίνεται από τους πολίτες και το ζητούμενο είναι η αναγνώριση, από την οποίαν αντλεί κοινωνική δύναμη. Μέχρι σήμερα η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ή πιο απλά η εθελοντική προσφορά των εταιρειών, εστιαζόταν κατά προτεραιότητα στους τομείς του πολιτισμού, του αθλητισμού, του περιβάλλοντος και της παιδείας, μέσω διαφόρων δράσεων και προγραμμάτων. Τα νέα δεδομένα όμως επιτάσσουν μεταστροφή σε νέες δράσεις και πρακτικές.
 
Πριν προχωρήσουν στον σχεδιασμό Στρατηγικής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή αγορά θα πρέπει ν’ αναρωτηθούν «ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες σήμερα της κυπριακής κοινωνίας;» και «τι αναμένει ο κόσμος από αυτές;». Σε μια χώρα που μαστίζεται από την οικονομική κρίση και οι άνθρωποι στέκονται ουρές στα κοινωνικά παντοπωλεία για να εφοδιαστούν με τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης ή καταφεύγουν στα «ιατρεία των φτωχών» διότι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη, είναι εύκολα κατανοητό ότι η κύρια στρατηγική των δράσεων κοινωνικής ευθύνης πρέπει να έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο και τη στήριξή του,χωρίς να επιδιώκονται ή να προσδοκούνται άμεσα ανταλλάγματα. Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε προβάλλει πιο έντονα η υποχρέωση των επιχειρήσεων να πρωταγωνιστήσουν στην κοινωνική ανταπόδοση, με την ίδια αφοσίωση που δείχνουν στην προσπάθεια για ανάκαμψη της αγοράς και στην τόνωση της εγχώριας παραγωγικότητας. 
 
Συμβάλλοντας στην άμβλυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, όχι μόνο οι πελάτες και συνεργάτες τους, αλλά το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, οι επιχειρήσεις οικοδομούν την εικόνα ενός πραγματικά υπεύθυνου οργανισμού που δεν μένει απλώς παρατηρητής αλλά μετέχει ενεργά στην προσπάθεια στήριξης της κοινωνίας.
 
Ήδη πολλές εταιρείες, από διάφορους κλάδους, έχουν εφαρμόσει δράσεις αλληλεγγύης. Με την ύφεση να βαθαίνει όλο και περισσότερο, οι επιχειρήσεις στρέφουν τις δράσεις τους στην κάλυψη αναγκών του πληθυσμού σε βασικά είδη όπως τρόφιμα, ρούχα και φάρμακα. Το παράδειγμά τους θα πρέπει ν’ ακολουθήσουν και άλλες επιχειρήσεις επιδιώκοντας όχι μόνο την ανακούφιση των ευάλωτων ομάδων αλλά και την ευαισθητοποίηση του συνόλου των πολιτών για ενεργότερη συμμετοχή σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.
 
Αν οι επιχειρήσεις δεν αφουγκραστούν τις ανάγκες της κοινωνίας για ευαισθητοποίηση και παροχή στήριξης σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, τότε το κοινό δεν θα διστάσει να τους γυρίσει την πλάτη. Οι πολίτες δεν κρίνουν πλέον τις επιχειρήσεις μόνο με βάση τα αγαθά και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν, αλλά για τον σεβασμό που επιδεικνύουν απέναντι στον άνθρωπο και σε αξίες όπως η αξιοκρατία, η διαφάνεια και η φιλανθρωπία.
 

Δειτε Επισης

Η εικόνα μιας διχασμένης αγοράς ακινήτων-Η λάμψη και οι πιέσεις
Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υγεία
Οι πιθανές οικονομικές επιπτώσεις ενός εμπορικού πολέμου μεταξύ της Ε.Ε. και της Κίνας
Οι προκλήσεις του μελλοντικού ηλεκτρικού συστήματος της Ε.Ε.
Ανθρώπινο δικαίωμα η ασφάλεια και υγεία στην εργασία
Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ