Όλοι μας φταίνε, ο Ντράγκι θα γλυτώσει;

Ο Αβέρωφ Νεοφύτου διαμαρτυρήθηκε κατά του προέδρου της ΕΚΤ Μάρι Ντράγκι και μάλιστα σημείωσε πως η κυβέρνηση πρέπει να κινηθεί νομικά εναντίον του επειδή άφησε τον ELA της Λαϊκής να ανέβει στα πολύ ψηλά επίπεδα των 9.5δις ευρώ.

Δεν θα σταθώ στους όρους υπό τους οποίους παραχωρείται ο ELA και στις περιπτώσεις φερέγγυας και αφερέγγυας τράπεζας αλλά σε κάτι διαφορετικό. Υπάρχει και κάτι άλλο που οδήγησε στην εκτίναξη του ποσού στα 9.4δις ευρώ και το οποίο δεν πρέπει να παραγνωρίζεται.

Ο ELA της Λαϊκής εκτινάχθηκε σε τέτοια επίπεδα όχι μόνο επειδή υπήρχε εκροή καταθέσεων αλλά και επειδή η αξία των  εξασφαλίσεων της τράπεζας μειωνόταν συνεχώς. Με αυτόν τον τρόπο οι όποιες εξασφαλίσεις είχε η τράπεζα για δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (όχι από τον Μηχανισμό ELA) έπρεπε να καλυφθούν. Παράλληλα, τα ελληνικά και τα κυπριακά ομόλογα σταδιακά δεν γίνονταν αποδεκτά ως εξασφάλιση από την ΕΚΤ (λόγω υποβάθμισης στην κατηγορία Junk) και όλα τα ποσά που ήταν συνδεδεμένα με κρατικά ομόλογα μεταφέρονταν στον ELA.
Mόνο στις 28 Φεβρουαρίου του 2012, ο δανεισμός από τον ELA αυξήθηκε κατά 700εκ. ευρώ επειδή ομόλογα του ελληνικού δημοσίου δεν γίνονταν αποδεκτά ως εξασφάλιση από την ΕΚΤ και το ποσό μεταφέρθηκε στον ELA. Tον Μάιο του 2012 ακόμα 1.3δις ευρώ μεταφέρθηκαν στον ELA για τον ίδιο λόγο. Tον Ιούλιο του 2012, όταν η κυπριακή Δημοκρατία βρέθηκε στην κατηγορία junk και από τις τρεις οίκους αξιολόγησης, άμεσα ένα ποσό της τάξης του 1.8δις ευρώ μεταφέρθηκε στον ELA. Μόνο από αυτές τις τρεις πράξεις χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η μείωση στην αξία άλλων εξασφαλίσεων ο ELA αυξήθηκε κατά 3.8δις ευρώ.
Το 2011, οι καταθέσεις της Λαϊκής κυμαίνονταν στα 12.5-13δις ευρώ. Τον Μάρτιο του 2013 η Λαϊκή είχε καταθέσεις 8δις ευρώ.

Πρέπει να αποφασίσουν οι πολιτικοί αν ήθελαν να κλείσουν τη Λαϊκή Τράπεζα πριν καν την στηρίξουν και γι’ αυτό φωνάζουν ή αν διαφωνούσαν με τη νομοθεσία εξυγίανσης που κατέθεσε ο διοικητής πριν τρεις μήνες και για την οποία ωρύονταν ολημερίς.

Αν είπε την αλήθεια ο διοικητής ότι η Λαϊκή στηριζόταν για να φτάσουμε σε εκλογές, δεν φταίει ο Ντράγκι.  Ουσιαστικά αποτελεί μία παραδοχή πως κανείς δεν ήθελε να στηρίξει ουσιαστικά τη συγκεκριμένη τράπεζα αλλά και κανείς δεν αναλάμβανε την ευθύνη να την κλείσει.

Όταν στα Eurogroup Mαρτίου η ΕΚΤ έδινε τελεσίγραφο για τον ELA της Λαϊκής όλοι έσπευσαν να μιλήσουν για εκβιασμό. Όταν η ΕΚΤ έλεγε πως τον Ιανουάριο του 2013 σταματά ο ELA για τη Λαϊκή αν δεν υπάρξει μνημόνιο, ο νυν πρόεδρος κάλεσε τον πρώην να αναλάβει τις ευθύνες του για να μην καταρρεύσει η τράπεζα.

Όπως κι αν έχει, προσωπικά πιστεύω πως ο Ντράγκι είναι ο τελευταίος που έχει ευθύνη. Πιστεύω επίσης πως ο ELA ήταν σημαντικός για σκοπούς παροχής ρευστότητας, αλλά δεν ήταν επικίνδυνος για τη βιωσιμότητα της τράπεζας. Η Λαϊκή από τη στιγμή που έγινε η συγχώνευση ήταν διαχρονικά εκτεθειμένη σε διατραπεζικό δανεισμό 10δις ευρώ. Μετά το κλείσιμο των αγορών η τράπεζα αναγκαζόταν να καλύπτει αυτά τα ποσά και την εκροή καταθέσεων αρχικά από την ΕΚΤ και μετά από τον ELA.

Aν είναι τόσο τραγικός ο ELA γιατί ζητάμε να δανείσει κι άλλα στην Τράπεζα Κύπρου η οποία ήδη οφείλει πέραν των 9δις ευρώ; 

ΥΓ: Ο Ντράγκι αντικατέστησε τον Τρισέ στηνΕΚΤ την 1η Νοεμβρίου 2011 όταν ο ELA της Λαϊκής ήταν ήδη στα 2.5δις ευρώ. Μέχρι τις 17 Νοεμβρίου ανήλθε στα 4.6δις ευρώ αλλά μία βδομάδα μετά μειώθηκε στα 3.3δις επειδή η ΕΚΤ έκανε αποδεκτά ως εξασφάλιση κυπριακά ομόλογα ύψους 1.3δις ευρώ. Με απόφαση προφανώς του Μάριο Ντράγκι.
 

Δειτε Επισης

Η εικόνα μιας διχασμένης αγοράς ακινήτων-Η λάμψη και οι πιέσεις
Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υγεία
Οι πιθανές οικονομικές επιπτώσεις ενός εμπορικού πολέμου μεταξύ της Ε.Ε. και της Κίνας
Οι προκλήσεις του μελλοντικού ηλεκτρικού συστήματος της Ε.Ε.
Ανθρώπινο δικαίωμα η ασφάλεια και υγεία στην εργασία
Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ