Agno zero waste grocery: Ένα παντοπωλείο απ’ το μέλλον

Έμιλυ Αντωνίου  21/03/2022 07:15
Agno zero waste grocery: Ένα παντοπωλείο απ’ το μέλλον

Agno zero waste grocery: Ένα παντοπωλείο απ’ το μέλλον

Έμιλυ Αντωνίου  21/03/2022 07:15

Άκυρο στο πλαστικό και σε όλες τις συναφείς κακές πρακτικές ρίχνει το πρώτο κατάστημα μηδενικών απορριμμάτων, που λειτουργεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Λεμεσό, υπό την επωνυμία agno zero waste grocery.

Οι δημιουργοί του, Κριστίνα Τσερνακέβιτσα και Δημήτρης Μιχαηλίδης, αποδεικνύουν πως όταν υπάρχει θέληση υπάρχει και ο τρόπος, που ο καθένας από εμάς μπορεί να βάλει το λιθαράκι του για την προστασία του περιβάλλοντος και στην προκειμένη για το πώς μπορεί να λειτουργήσει στο μέλλον κάθε κατάστημα με οικολογική συνείδηση. Ποιος είναι όμως ο τρόπος;

Ψωνίζοντας ό,τι χρειάζεσαι για το σπίτι ή το κατάστημα, από φαγώσιμα μέχρι καθαριστικά, χωρίς όμως τις πλαστικές συσκευασίες.

Όπως εξηγούν οι συνιδιοκτήτες, ο ελεύθερος χρόνος που είχαν στο πρώτο lockdown, τους έδωσε την ευκαιρία να αναζητήσουν λύσεις για μια επένδυση, που θα μείωνε την αλόγιστη χρήση πλαστικού κάθε είδους - ποτήρια μιας χρήσης, καλαμάκια και σακούλες - που βλέπουμε πεταγμένα στους δρόμους και τις παραλίες. Επιδίωξη ήταν να αναπτύξουν μια δραστηριότητα, που μαζί με τους πελάτες τους, θα τους επέτρεπε να αναδείξουν ότι η κατανάλωση δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος του περιβάλλοντος.

Επομένως, η ίδρυση ενός καταστήματος μηδενικών απορριμμάτων ήταν γι’ αυτούς η ιδανική κίνηση.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα

Έτσι γεννήθηκε το agno zero waste grocery, στο οποίο μπορεί να βρει κανείς ποικιλία μη πλαστικών αξεσουάρ, χύμα καθαριστικά προϊόντα με δυνατότητα ξαναγεμίσματος, καλλυντικά, καθώς και είδη προσωπικής υγιεινής. Διατίθεται ακόμα μεγάλη ποικιλία τροφίμων, όπως, παστά φρούτα, όσπρια, ρύζι, ζυμαρικά, ξηροί καρποί, βότανα, ποικιλίες τσαγιών και μπαχαρικά, όλα σε προσιτές τιμές, ακριβώς επειδή δεν είναι συσκευασμένα.

Σύμφωνα με τον Δημήτρη και την Κριστίνα, «οι καταναλωτές μπορούν να φέρουν τα δικά τους δοχεία ή να προμηθευτούν τις ανακυκλώσιμες χάρτινες σακούλες, που προσφέρονται στο κατάστημα. Με αυτό τον τρόπο παράγονται λιγότερα απορρίμματα, ενώ οι πελάτες εξοικονομούν χρήματα.

Στόχος μας είναι να δημιουργηθεί μια κουλτούρα αλληλοσεβασμού και σεβασμού προς το περιβάλλον και τον δημόσιο χώρο». Για την ιστορία, αναφέρουν ότι η δημιουργία του καταστήματος προέκυψε αρχικά σαν μακρινή ιδέα πριν από αρκετά χρόνια, όταν επισκέφθηκαν κάποια καταστήματα zero waste του εξωτερικού: «Ήταν κάτι μεταξύ σοβαρού και αστείου, που μας είχε κάνει εντύπωση», όπως εξηγούν.                                                                             

Το πήραν πιο ζεστά κάπου μέσα στο 2013, αναλογιζόμενοι την περιβαλλοντική καταστροφή, λόγω της αλόγιστης σπατάλης. Όσον αφορά την ονομασία, όπως λένε, αναζητούσαν κάτι σύντομο, αναγνωρίσιμο και εύγλωττο τόσο στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά. Το νόημα της λέξης, εννοείται, δεν είναι τυχαίο.

Ντόπια και ηθικά προϊόντα

Στην ερώτηση που αφορά στα προϊόντα, τα οποία τίθενται προς πώληση, η Κριστίνα και ο Δημήτρης τονίζουν ότι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα ποιοτικά είδη, με έμφαση κυρίως στην εγχώρια παραγωγή, εκεί και όπου αυτό είναι εφικτό και προσθέτουν ότι: «Πολλά από τα τρόφιμα, βιολογικά και μη, που πωλούνται στο agno grocery προέρχονται από ντόπιους παραγωγούς και προμηθευτές. Άλλα, όμως, είδη, όπως για παράδειγμα τα σαπούνια, είναι δικής μας εισαγωγής και τα έχουμε δοκιμάσει πριν τα φέρουμε στο κατάστημα. Εξηγούν περαιτέρω ότι από τις βασικότερες αρχές τους είναι η στήριξη ηθικών εφοδιαστικών αλυσίδων. Κανένα από τα προϊόντα του καταστήματος δεν είναι γενετικά τροποποιημένο.

Επίσης, προσθέτουν, έχουν ως αρχή να αποφεύγουν συστατικά που προέρχονται από ανήθικες πρακτικές, όπως τις χαρακτηρίζουν, δακτυλοδείχνοντας, για παράδειγμα, το φοινικέλαιο, το οποίο όπως λένε, το βλέπουμε, πλέον, σε πολλά συσκευασμένα προϊόντα.

Παρόλο που έχει πολύ καλές ιδιότητες ως λάδι, εξηγούν, έχει τρομερές επιπτώσεις στα οικοσυστήματα και κυριολεκτικά τεράστιες εκτάσεις δασών έχουν καταστραφεί, για να εξυπηρετηθεί η ζήτηση για φοινικέλαιο. Ξεκαθαρίζουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι πάντα δυνατό να ξέρουν από πρώτο χέρι από πού ήρθε και πώς δημιουργήθηκε το κάθε προϊόν, όμως κάνουν ότι μπορούν, για να έχουν όσο γίνεται περισσότερες πληροφορίες σχετικά, ώστε να πράττουν αναλόγως.

Η φιλοσοφία του zero waste

Στην ερώτηση πώς διασφαλίζεται η ποιότητα και η φρεσκάδα των προϊόντων, ο Δημήτρης Μιχαηλίδης λέει πως διατηρούν μια αποθήκη μονίμως στους 18 βαθμούς, ένα ψυγείο για συγκεκριμένα προϊόντα και κλιματιστικό, κυρίως, τους καλοκαιρινούς μήνες στο κατάστημα.

Επισημαίνει ταυτόχρονα ότι τα προϊόντα, κατά τους θερινούς μήνες, δεν μένουν περισσότερο από μια εβδομάδα στα δοχεία τους: «Έχουμε σύστημα ανακύκλωσης των προϊόντων από τα δοχεία πίσω στην αποθήκη, ούτως ώστε να μην είναι εκτεθειμένα για πολλές μέρες και να διατίθενται σε καλή κατάσταση».

Η Κριστίνα, λέει με ικανοποίηση ότι πολλοί που γνώριζαν ως ιδέα το zero waste, το υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό: «Κάποιοι το εφάρμοζαν όσο μπορούσαν και κάποιοι το ασπάστηκαν στην πορεία. Έχουμε ήδη αρκετούς τακτικούς πελάτες και εννοείται καθημερινά καινούργιους, κάτι που μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε». Το κατάστημα κάνει και κατ’ οίκον διανομή μέσω της Wolt στη Λεμεσό, ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμη και η ιστοσελίδα του, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να προμηθεύονται και στις υπόλοιπες πόλεις τα προϊόντα τους.

Τιμές όσο γίνεται πιο προσιτές

Η Κριστίνα και ο Δημήτρης προσπαθούν, όπως υπογραμμίζουν, να έχουν όσο πιο προσιτές τιμές γίνεται, παρακολουθώντας  την αγορά των βιολογικών καταστημάτων, που είναι θεωρητικά οι ανταγωνιστές τους.

Το γεγονός ότι αρκετά από τα προϊόντα τους είναι σε πιο χαμηλές τιμές, σε σχέση ακόμη και με σούπερ μάρκετ, έχει να κάνει, κυρίως, με την απουσία της συσκευασίας από την τελική τιμή αλλά και με τη επιδίωξή τους να είναι όσο γίνεται πιο προσιτά τα είδη τους, ώστε να διαδώσουν τον τρόπο ζωής, στον οποίο στοχεύει η επιχείρησή τους.

Άλλωστε, όπως τονίζουν, δεν το βλέπουν στυγνά επιχειρηματικά και προσθέτουν ότι: «Δεν μας απασχολούν τα άμεσα μεγάλα κέρδη, όμως πιστεύουμε ότι με σταθερά βήματα θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας και αυτό θα είναι σίγουρα μεγάλο κέρδος για το agno grocery».

Είναι θέμα εκπαίδευσης

Στο κατά πόσο η Κύπρος είναι έτοιμη να κάνει το βήμα για εξάλειψη του πλαστικού, η Κριστίνα και ο Δημήτρης υποδεικνύουν πως πρόκειται για ένα μεγάλο θέμα, αν και όπως λένε με ικανοποίηση, αρκετοί συμπολίτες μας, κυρίως μεταξύ 25 με 40 ετών, είναι έτοιμοι και το δείχνουν με διάφορους τρόπους. Διατυπώνουν, ωστόσο, τη θέση ότι δυστυχώς στην Κύπρο δεν υπάρχουν ούτε υποδομές ούτε και η εκπαίδευση που θα έπρεπε, ιδιαίτερα στα σχολεία, για να βοηθηθεί ο πολίτης.

Είναι θέμα νοοτροπίας, λένε, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η πολιτεία έχει τον μεγαλύτερο ρόλο σε θέματα που αφορούν στο περιβάλλον και στον δημόσιο χώρο, παρόλο που κάτι τέτοιο δεν αντικατοπτρίζεται όσο θα έπρεπε στις μέχρι σήμερα σχετικές δράσεις της. Όμως, υποδεικνύουν, λόγω κυρίως της ΕΕ, προωθούνται νομοθεσίες που βοηθούν ή ακόμη κι αναγκάζουν τους πολίτες να αντιληφθούν την περιβαλλοντική κρίση.

Στα θετικά, αναφέρονται σε αρκετές ΜΚΟ στην Κύπρο, οι οποίες κάνουν ό,τι μπορούν, κατά την άποψή τους, για να προωθήσουν και να εκπαιδεύσουν τους πολίτες, ούτως ώστε να ευαισθητοποιήσουν γι’ αυτά τα ζητήματα και να μας δείξουν ότι μπορούμε να ζούμε μια καλή ζωή χωρίς να επιβαρύνουμε το περιβάλλον με τις επιλογές μας.

Συνεργάτες / Partners: Epic, Hellenic Βank και University of Central Lancashire Cyprus (UCLan Cyprus)

RELATED ARTICLES

Πίσω στην αρχή της σελίδας