Γιατί πρέπει να τρέξει για τους φορτιστές αυτοκινήτων η Κύπρος
06:30 - 04 Ιουλίου 2022
Στην.. πρίζα, σε ό,τι αφορά τη δημιουργία σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τοποθετεί την Κύπρο ανάλυση του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(European Automobile Manufacturers Association-ACEA), καθότι καταδεικνύει πως η χώρα μας βρίσκεται ακόμη αρκετά πίσω και έχει πολλή δρόμο να διανύσει επί του άρρηκτα συνδεδεμένου με τον στόχο της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, αυτού ζητήματος.
Δεδομένου του στόχου που έχει τεθεί για εγγραφή περίπου 36000 ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι το 2030, η χώρα μας, όπως προκύπτει από την ανάλυση, θα πρέπει να επιταχύνει τις προσπάθειές της για δημιουργία σημείων φόρτισης, κάτι βεβαίως στο οποίο το Υπουργείο Μεταφορών ήδη επικεντρώνει τις προσπάθειές του, με απτό παράδειγμα το σχέδιο χορηγιών για την εγκατάσταση 1000 σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Διαβάστε ακόμα:
Η νέα ιδιωτική κλινική που θα λειτουργήσει στη Λεμεσό
Σ. Περδίος: Πόλος έλξης νέων μορφών τουρισμού η μαρίνα Αγ. Νάπας
Business development manager της Stademos Hotels ο Όμηρος Ομήρου
Κυπριακά Εναλλακτικά Ταμεία Επενδύσεων-Η μελλοντική πορεία
Το σχέδιο φέρει τίτλο «Ηλεκτροκίνηση με τα 1000», περιλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το σχέδιο έχει ως βασικό στόχο την προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω της ανάπτυξης ενός εκτεταμένου δικτύου σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων και προγραμματίζεται να υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, ενώ ο συνολικός διαθέσιμος προϋπολογισμός είναι €3,700,000.
Η ανάλυση του ACEA
Όπως αναφέρει η νέα ανάλυση του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (European Automobile Manufacturers Association-ACEA), το χάσμα μεταξύ των χωρών στην κορυφή με τις τελευταίες στην κατάταξη, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος, είναι τεράστιο.
Αν και έχει σημειωθεί μεγάλη αύξηση στον αριθμό των σημείων φόρτισης στην Ε.Ε. τα τελευταία πέντε χρόνια - της τάξεως του +180%, ο συνολικός αριθμός (307.000) υπολείπεται κατά πολύ από αυτό που απαιτείται για να καλυφθούν οι στόχοι. Συγκεκριμένα, πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν έδειξε πως απαιτούνται να τοποθετηθούν σε όλη την Ευρώπη έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης μέχρι το 2030, προκειμένου να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% του CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Οι αριθμοί αυτοί προκύπτουν από το Γενικό Σχέδιο Υποδομής Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Electric Vehicle Charging Infrastructure Masterplan), το οποίο παρέχει τεκμηριωμένη ανάλυση σχετικά με την υποδομή και τις επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 «Fit for 55» της Ε.Ε. Δημιουργεί επίσης επίγνωση των παραγόντων που μπορεί να επιβραδύνουν την ανάπτυξη της υποδομής και προτείνει παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της συσσώρευσής της.
Για να επιτευχθούν αυτοί οι αριθμοί, θα πρέπει να εγκαθίστανται έως και 14.000 δημόσια σημεία φόρτισης την εβδομάδα μεταξύ 2021 και 2030 για αυτοκίνητα-σε σύγκριση με μόλις 2.000 την εβδομάδα με βάση στοιχείων του περασμένου Μαρτίου.
Αυτά, ωστόσο, αφορούν γενικότερα τις χώρες της Ευρώπης και το –όχι τόσο μακρινό-2030, αλλά η Κύπρος απέχει κατά πολύ.
Η νέα ανάλυση του ACEA, δείχνει πως η Ολλανδία και η Γερμανία έχουν μαζί πάνω από το 50% των σημείων απ' όλη την Ευρώπη. Συγκεκριμένα, η Ολλανδία έχει 90,000 σημεία και η Γερμανία 60,000.
Η ανάλυση φέρνει σε σύγκριση την Ολλανδία με την Κύπρο, καθώς έχει σχεδόν 1.600 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης, από τα 57 δικά μας σημεία φόρτισης. Η Ολλανδία, ωστόσο, επάξια είναι στην κορυφή γενικότερα, καθώς έχει τόσους φορτιστές όσο 23 κράτη μέλη μαζί.
Πιο κάτω οι πρώτες πέντε χώρες στις δύο κατηγορίες:
Είναι θέμα εδάφους;
Μάλλον όχι. Δηλαδή, δεν έχει σημασία αν μία χώρα έχει τεράστια έκταση, έναντι κάποιας άλλης πιο μικρής.
Η ACEA διαπιστώνει πως όσον αφορά την κατανομή των υποδομών, υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, αφενός, και των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αφετέρου. Για παράδειγμα, η Ρουμανία που έχει μία μεγάλη έκταση και είναι περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία– έχει μόνο το 0,4% όλων των σημείων φόρτισης της ΕΕ.
Όσον αφορά την Κύπρο, μπορούν να γίνουν συγκρίσεις με άλλες χώρες του ίδιου μέγεθος και διαφορετικών οικονομικών πραγματικοτήτων, όπως για παράδειγμα το Λουξεμβούργο, το οποίο αποτελεί το 0.1% των ευρωπαϊκών εδαφών, αλλά διαθέτει το 0.6% του μεριδίου των δημόσιων φορτιστών. Η Κύπρος αποτελεί το 0.2%, ωστόσο έχει μόλις το 0.01% του μεριδίου των φορτιστών. Παρόμοια εικόνα και με την Σλοβενία, όπου στο 0.5% του εδάφους της διαθέτει 0.4% του μεριδίου των φορτιστών.
Στο πιο κάτω πίνακα, καταγράφεται το ποσοστό έκτασης που έχουν οι χώρες τις Ευρώπης (μπλε) και δίπλα το ποσοστό φορτιστών (γαλάζιο) που έχουν.
Αναλυτικότερα:
|
Έκταση |
Φορτιστές |
Ολλανδία |
0.8% |
29.4% |
Γερμανία |
8.7% |
19.4% |
Γαλλία |
13.7% |
12.1% |
Σουηδία |
10.2% |
8.2% |
Ιταλία |
7.4% |
7.7% |
Βέλγιο |
0.8% |
4.5% |
Αυστρία |
2.1% |
4.3% |
Ισπανία |
12.5% |
3.4% |
Δανία |
1% |
1.9% |
Φινλανδία |
7.6% |
1.8% |
Πορτογαλία |
2.3% |
1.3% |
Πολωνία |
7.7% |
0.9% |
Ουγγαρία |
2.3% |
0.8% |
Τσεχία |
1.9% |
0.7% |
Κροατία |
1.4% |
0.6% |
Λουξεμβούργο |
0.1% |
0.6% |
Ιρλανδία |
1.7% |
0.5% |
Ρουμανία |
5.8% |
0.4% |
Σλοβακία |
1.2% |
0.4% |
Σλοβενία |
0.5% |
0.4% |
Βουλγαρία |
2.7% |
0.2% |
Ελλάδα |
3.2% |
0.2% |
Εσθονία |
1.1% |
0.1% |
Λετονία |
1.6% |
0.1% |
Λιθουανία |
1.6% |
0.1% |
Μάλτα |
- |
0.03% |
Κύπρος |
0.2% |
0.01% |