Σάββας Περδίος: Υπόσχεται ριζικό lifting στον τουρισμό

Μαρία Στυλιανού  29/03/2019 07:27
Σάββας Περδίος: Υπόσχεται ριζικό lifting στον τουρισμό

Σάββας Περδίος: Υπόσχεται ριζικό lifting στον τουρισμό

Μαρία Στυλιανού  29/03/2019 07:27
Δύσκολη η φετινή χρονιά για τον τουρισμό, ωστόσο το αρμόδιο Υφυπουργείο ευελπιστεί ότι με τις κινήσεις που γίνονται, οι αφίξεις θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με του 2018, αν και με μειωμένα έσοδα.
Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, o Υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος, αναφέρεται στην προσπάθεια για επανάκτηση των περίπου 50 χιλιάδων χαμένων τουριστικών θέσεων από τη Γερμανία, στον απόηχο του κλεισίματος αεροπορικών εταιρειών και εξηγεί το σκεπτικό πίσω από τις προωθητικές ενέργειες που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο για τη σημαντική αυτή αγορά. Ο κ. Περδίος μεταφέρει, επίσης, τις εκτιμήσεις του για το πως θα κινηθούν οι επίσης δύσκολες για φέτος αγορές –Ρωσική και Βρετανική. Παράλληλα, αποκαλύπτει τις προσπάθειες που γίνονται για κάλυψη προορισμών που χάθηκαν μετά το κλείσιμο της Cobalt, μέσω συζητήσεων με γνωστές αεροπορικές εταιρείες. Τέλος, εξηγεί τι περιλαμβάνει το λεγόμενο rebranding της Κύπρου, το οποίο φιλοδοξεί να αλλάξει εντελώς της εικόνα των ξένων για το νησί μας και να καλύψει το πρόβλημα της εποχικότητας.

Διαβάστε ακόμα: Κ. Ηροδότου: Ο investment banker που έγινε Διοικητής

Διαβάστε ακόμα: Δείτε φωτογραφίες από το ανανεωμένο Mall of Cyprus

Διαβάστε ακόμα: Άνοιξε για το κοινό το πρώτο ξενοδοχείο στην Κύπρο για ζευγάρια
 
Ποιο το αποτέλεσμα της επίσκεψης σας στη Γερμανία; Ποιες οι προωθητικές ενέργειες που αποφάσισε το Υπουργικό Συμβούλιο για προσέλκυση Γερμανών τουριστών, με δεδομένο το γεγονός ότι οι προσπάθειες σας για ναυλωμένες πτήσεις από τη Γερμανία δεν ευδοκίμησαν;
Γενικά φέτος, για δύο βασικούς λόγους η γερμανική αγορά θα αντιμετωπίσει ορισμένες δυσκολίες. Το ένα είναι ότι η τελευταία δεκαετίαήταν δεκαετία ανάπτυξης για τη γερμανική αγορά σε ΑΕΠ και αυτός ο κύκλος ανάπτυξης έφτασε στο τέλος του. Τα τελευταία δύο εξάμηνα υπήρξε λιγότερη ανάπτυξη, οπότε υπάρχει μια οικονομική αβεβαιότητα που προέρχεται από το οικονομικό κομμάτι. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το κλείσιμο διάφορων αεροπορικών εταιρειών, γεγονός που περιόρισε τις ευκαιρίες καθόδου στην Κύπρο Γερμανών επισκεπτών. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην Germania, ήταν και η Cobalt και η Air Berlin. Όποτε η αίσθηση που έχουμε για φέτος είναι ότι όντος η γερμανική αγορά θα αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της και λόγω αυτού κινηθήκαμε γρήγορα, ζητώντας από το Υπουργικό Συμβούλιο επιπλέον προωθητικές ενέργειες προς τη γερμανική αγορά εξειδικευμένα για φέτος το καλοκαίρι. Νοιώσαμε ότι για να επανακτηθούν αυτές οι 50 χιλιάδες θέσεις που χάθηκαν λόγω της Germania, χρειάζονταν περαιτέρω προωθητικές ενέργειες προς τη γερμανική αγορά, ούτως ώστε να αντισταθμιστεί το πρόβλημα όσο γίνεται.
 
Τι ακριβώς περιλαμβάνουν αυτές οι ενέργειες;
Αφορούν περισσότερο το marketing. Όταν ένας επισκέπτης νοιώθει ανασφάλεια να ταξιδέψει λόγω πχ του οικονομικού περιβάλλοντος, χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια για να τον πείσεις να ταξιδέψει. Οι ενέργειες αυτές στο σύνολο τους εστιάζουν στο να πείσουμε τη γερμανική αγορά ότι αξίζει τον κόπο να επισκεφθούν την Κύπρο και ότι παρά το ευρύτερο οικονομικό κλίμα θα πάρουν το «value for money». Και ακριβώς επειδή με το digital Marketing η προώθηση είναι άμεση, πιστεύουμε ότι αυτές οι 50 χιλιάδες θέσεις που χάθηκαν θα μετριαστούν περίπου κατά το ήμισυ. Αυτός ήταν και ο λόγος που προσπαθήσαμε επίσης να δούμε αν υπήρχε ενδεχόμενο ναύλωσης συγκεκριμένου αεροσκάφους επιπλέον (over and above) για να καλύψουμε και το υπόλοιπο 50%. Είμασταν σε καλό δρόμο φεύγοντας από την έκθεση, είχαμε βρει και αεροπλάνο μέσω εταιρείας που μπορούσε να ναυλώσει πτήσεις για την Κύπρο, όμως για κακή μας τύχη υπήρξε η γνωστή εξέλιξη με τα Boeing 737 MAX, μειώνοντας τη διαθεσιμότητα αεροσκαφών ανά το παγκόσμιο. Οπότε εκεί που υπήρχε διαθεσιμότητα για αεροπλάνα, τελικά τα σχέδια μας ανατράπηκαν.
 
Γιατί είναι τόσο σημαντική η γερμανική αγορά;
Η Κύπρος φαίνεται ότιέχει περιθώριο να αναπτύξει τη γερμανική αγορά. Πρόκειται για πληθυσμό υψηλής εισοδηματικής στάθμης, με μια πιθανή πελατεία, της οποίας ο μέσος όρος ηλικίας μέσα στην επόμενη δεκαετία θα είναι άνω των 50. Το προφίλ αυτό συνδέεται με τη δική μας στρατηγική που θέλουμε να προσελκύσουμε τουρίστες αυτής της ηλικίας. Επομένως σαν αγορά, η γερμανική πληροί όλα τα κριτήρια που θέλουμε να έχουμε από τους επισκέπτες μας. Εμείς είμαστε συνειδητοποιημένοι ότι οι προωθητικές μας ενέργειες ειδικά προς τη συγκεκριμένη αγορά πρέπει να ενισχυθούν και σε ποσότητα και σε κονδύλια. Και θα το ζητήσουμε αυτό, ευρύτερα τα επόμενα χρόνια, θα δαπανηθούν λεφτά στη γερμανική αγορά γιατί ο Γερμανός είναι απαιτητικός πελάτης, πολυταξιδεμένος και ξοδεύει αρκετά.
  
Σε ότι αφορά τη ρωσική αγορά;
Φαίνεται ότι τις 25 χιλιάδες θέσεις που χάνουμε από τη Γερμανία, θα τις καλύψει η ρωσική και η ουκρανική αγορά, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα ευχάριστο. Η ουκρανική αγορά καταγράφει αξιοσημείωτη άνοδο.
Σε ότι αφορά την εισροή Ρώσων τουριστών, θα κινηθούμε στα ίδια με τα περσινά επίπεδα. Η πτώση της αξίας του ρουβλιού σε σχέση με πέρυσι είναι περίπου στο 2%, δεν είναι τρομερά μεγάλη, γι αυτό και πιστεύουμε ότι η ρωσική αγορά δεν θα διαφοροποιηθεί ιδιαιτέρως. Εξάλλου, σιγά σιγά άρχισε να αυξάνεται ο αριθμός τουριστικών πρακτόρων από τη Ρωσία, οι οποίοι μπαίνουν στο παιχνίδι και οι οποίοι εκπροσωπούν και άλλες ρωσόφωνες χώρες, όπως η Ουκρανία, το Καζακστάν, η Λευκορωσία, ή ακόμα και Βαλτικές Χώρες, οπότε διευρύνεται η αγορά. Επομένως,
υπάρχουν πολλές προοπτικές από τη ρωσική αγορά, η οποία πιστεύουμε ότι θα αναβαθμιστεί αρκετά τα επόμενα χρόνια.
 
Παρά την επάνοδο ανταγωνιστικών και πιο φθηνών προορισμών από την Κύπρο;
Εκεί που πάντα υπερτερούσαμε ως χώρα ήταν στο κομμάτι της ποιότητας, της φιλοξενίας. Μπορεί να ακούγεται ότι η Κύπρος είναι πιο ακριβή, όμως αυτό συμβαίνει για λόγους που δεν ελέγχουμε εμείς, όπως λειτουργικό κόστος, κόστος προσωπικού, πρώτων υλών κτλ. Όμως κανείς δεν μας είπε ότι ως προορισμός δεν είμαστε «value for money».
 
Επομένως δεν σας ανησυχεί ο φθηνότερος ανταγωνισμός;
Καθόλου δεν με ανησυχεί, γιατί ανέκαθεν το πλεονέκτημα μας σε σχέση με αυτές τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής ήταν η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέραμε και η φιλοξενία. Δεν μπορώ να πω ότι αυτοί οι ανταγωνιστές μας φημίζονται ιδιαίτερα για τη φιλοξενία τους. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο πάντα αντιμετωπίζαμε και δεν πρέπει να πέφτουμε στην παγίδα του να ανησυχούμε, είμαστε πιο ακριβή χώρα γιατί είμαστε πιο φιλόξενοι και γιατί είναι καλύτερο το προϊόν που προσφέρουμε.
 
Σε ότι αφορά τους tour operators, με τους οποίους είχατε επαφές σε Γερμανία και Ρωσία, βλέπετε ενδιαφέρον εκ μέρους τους να ανανεώσουν τις συμφωνίες τους για τα επόμενα χρόνια;
Βεβαίως και παρά το γεγονός ότι φέτος είναι μια δύσκολη χρονιά, νοιώσαμε στις εκθέσεις ότι οι διαθέσεις για το 2020 και μετά είναι πολύ καλές και ευοίωνες. Μας ζητούν όμως βοήθεια ώστε να προωθήσουμε την Κύπρο στο εξωτερικό, εξ’ ού και η προσπάθεια μας φέτος να ενισχύσουμε το marketing μας στη γερμανική αγορά. 
 
Τι ποσοστό τουριστών χάσαμε από τη μη ανανέωση των πτήσεων της Cobalt; Από ποιες χώρες;
Χάσαμε κάποιες αγορές, τις οποίες πάντα θέλαμε, όπως η Κεντρική Ευρώπη, η Γαλλία κτλ. Εφόσον ξέρουμε ότι θέλουμε αυτούς τους τουρίστες, οι τωρινές και μελλοντικές μας προσπάθειες προς αεροπορικές εταιρείες θέλουμε να καλύπτουν και αυτούς τους προορισμούς. Δηλαδή, αν ενδιαφέρεται πχ η Easy Jet να αναπτύξει τις πτήσεις της προς την Κύπρο, είτε η  Wizz Air, είτε η Aegean. Ήδη έχουμε έρθει σε επαφή με εταιρείες εδώ και τρεις μήνες.
 
Υπήρξε ενδιαφέρον;
Ναι, υπήρξε ενδιαφέρον από αεροπορικές εταιρείες να μας συνδέσουν και με τις χώρες της εδώ περιοχής, δηλαδή Ανατολικής Μεσογείου και Βόρειας Αφρικής αλλά και με παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης.
 
Η ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
 
Πως θα κινηθεί η βρετανική αγορά με δεδομένη την παράταση του Brexit;
Με βάση τις μέχρι στιγμής κρατήσεις, θα υπάρχει ελαφρώς κάποια μείωση από την αγγλική αγορά.
 
Κοντά στο 5% - 7%;
Είναι αυτά τα ποσοστά που βλέπουμε κι εμείς, όμως δεν σημαίνει ότι έτσι θα προχωρήσει όλο το καλοκαίρι. Δεν αποκλείεται όταν λήξει το Brexit, να πάρουμε last minute bookings. Επίσης, δεν έχει ατελείωτο αριθμό δωματίων η Τουρκία. Θα έρθει μια στιγμή που τα δικά τους early booking discounts θα λήξουν και θα ξεκινήσουν οι κανονικές τιμές. Άρα η διαφορά της τιμής (σε σχέση με την Κύπρο) θα μικρύνει. Εξάλλου, όσο παρατείνεται το καθεστώς της ελευθερίας διακίνησης των Βρετανών πολιτών και της ελευθερίας των πτήσεων από τη Βρετανία στην Κύπρο, είναι κάτι που μας βολεύει και από την αρχή το Υπουργείο Εξωτερικών είχε καταστήσει σαφές στην ΕΕ ότι είναι κάτι που επιθυμούμε. Και αυτό το κατανόησε και η ΕΕ. Τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και η Κυβέρνηση κάνουμε ενέργειες, ώστε να μειώσουμε στο ελάχιστο την όποια μείωση από τη Βρετανία λόγω του Brexit.  
 
 
Δώστε μας τις εκτιμήσεις σας για το που θα κυμανθούν γενικότερα οι τουριστικές αφίξεις το 2019, σε συσχετισμό και με τα τουριστικά έσοδα.
Περιμένουμε ότι τα έσοδα θα είναι πιο χαμηλά φέτος, δεν ξέρουμε πόσο ακριβώς, αλλά από τη στιγμή που βλέπουμε ότι ο ιδιωτικός τομέας για να κρατήσει τους περσινούς αριθμούς δίνει εκπτώσεις, είναι φυσιολογικό ότι θα είναι λιγότερα τα έσοδα. Γίνονται όμως ενέργειες να προσελκυθούν τουρίστες υψηλότερης εισοδηματικής στάθμης. Σε ότι αφορά τις αφίξεις, εκτιμούμε ότι θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με το 2018.
 
Η ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
 
Εθνική στρατηγική: Τι αλλάζει από τη μελέτη των Ισπανών εμπειρογνωμόνων;
Είχαμε μια μελέτη από τους Ισπανούς εμπειρογνώμονες, η οποία έδωσε νούμερα και στόχους για 5 εκατομμύρια αφίξεις μέχρι το 2030, και αύξηση του ποσοστού των τουριστών της περιόδου Νοεμβρίου – Απριλίου στο 40%. Εμείς κρατάμε αυτούς τους αριθμούς. Παράλληλα έβαλε τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε «street level» για να πετύχουμε τους στόχους. Εκείνο που εμείς αισθανθήκαμε ότι έλειπε από τη συγκεκριμένη μελέτη είναι  η επιχειρηματική στόχευση. Η μελέτη δεν μίλησε για αγορές, ηλικίες, market segments. Με τους δικούς μας σχεδιασμούς μας γεμίσαμε αυτό το κενό. Θέλουμε να δώσουμε έμφαση σε ηλικίες άνω των 50, σε ειδικές μορφές τουρισμού, θέλουμε να δώσουμε έμφαση σε άλλες εθνικότητες, πχ Ισραήλ, Ιορδανία, Αίγυπτο, κτλ. Επόμενος στόχος μας είναι να συνδέσουμε αυτές τις ενέργειες με το επιχειρησιακό κομμάτι, για να μας φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
 
Ποια τα πρώτα βήματα και ποιοι οι στόχοι;
Θέλουμε να στοχεύσουμε σε επισκέπτες που ταξιδεύουν όλο το χρόνο, πχ τουρίστες άνω των 50 ετών, σε ειδικές μορφές τουρισμού, πχ αθλητικός, conferences, γκολφ κτλ. Επίσης θέλουμε να δοθεί έμφαση σε επισκέπτες από την ευρύτερη περιοχή. Αν καταφέρουμε να τους προσελκύσουμε με short brakes, θα κερδίσουμε το στοίχημα της εποχικότητας. Η στόχευση μας είναι να φέρουμε περισσότερο τουρισμό τους μήνες Νοέμβριο με Απρίλιο και άτομα που εισοδηματικά μπορούν να δαπανήσουν περισσότερα. Η πτώση που προαναφέραμε στα έσοδα τα τελευταία χρόνια, οφείλεται στο γεγονός ότι μεγαλύτερη έμφαση δινόταν στον τουρισμό του καλοκαιριού.
 
Από ποιες χώρες προέρχονται οι τουρίστες που ξοδεύουν περισσότερο;
Είναι η Γερμανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Αυστρία, η Ελβετία, η Γαλλία, οι Σκανδιναβικές Χώρες. Η στόχευση μας όμως δεν είναι μόνο σε αυτές τις χώρες αλλά και σε συγκεκριμένες ηλικίες από τις εν λόγω χώρες. Στο 50+, που είναι μια πελατεία, των οποίων τα παιδιά έφυγαν από το σπίτι, είναι σε μια ηλικία που θέλουν να ανακαλύψουν τον κόσμο, το εισόδημα τους είναι αρκετά υψηλό και θα ψάξουν για το κάτι ιδιαίτερο. Συν ο Λίβανος, η Αίγυπτος, το Ισραήλ, οι χώρες του Κόλπου κτλ.
 
 
REBRANDING ΚΑΙ ΚΟΝΔΥΛΙΑ
 
Τι μπορούμε εμείς να τους προσφέρουμε; Τι θα περιλαμβάνει το rebranding;
Το κομμάτι στο οποίο πρέπει να δώσουμε έμφαση και αφορά το branding είναι χαρακτηριστικά που μας διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές: το ολόχρονα καλό κλίμα, η φιλοξενία μας, οι μικρές αποστάσεις μεταξύ των βασικών σημείων της χώρας, το γεγονός ότι μιλάμε Αγγλικά (και αυτό δεν είναι γνωστό), το ότι σαν χώρα είμαστε ανοιχτή σε άλλες εθνικότητες, θρησκείες, κουλτούρες. Επίσης, η εγγύτητα μας με πολύ σημαντικούς ιστορικά προορισμούς όπως η Ιερουσαλήμ, οι πυραμίδες, η Πέτρα στην Ιορδανία. Μπορούμε πχ να προσελκύσουμε ξένους που έρχονται από μακρινές χώρες όπως  η Αμερική ή ο Καναδάς, οι οποίοι θέλουν να δουν τρείς ή τέσσερις χώρες και να χρησιμοποιήσουν ως βάση τους την Κύπρο.
 
Πρακτικά ποιες ενέργειες θα ακολουθηθούν;
Μέσα στους επόμενους μήνες θα τρέξουν οι όροι εντολής για να βγούμε σε προσφορές για τον καθορισμό του δημιουργικού, δηλαδή των λογοτύπων, των χρωμάτων, του content, για να δημιουργηθεί η καμπάνια του branding, την οποία θα λανσάρουμε του χρόνου τον Μάρτη και η οποία θα χρησιμοποιείται ανά το παγκόσμιο. Και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα έχει αναφορές σε θάλασσα και ήλιο.
 
Σε ότι αφορά τα κονδύλια για την προώθηση. Στο παρελθόν δαπανούνταν με λάθος τρόπο από τον ΚΟΤ. Εσείς έχετε σκοπό να μειώσετε/αυξήσετε τα κονδύλια για το branding με δεδομένη τη στόχευση; Και επίσης, έχετε κάνει ένα πρόχειρο υπολογισμό για το ύψος τους;
Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη η έρευνα του κοστολογίου, θα ξέρουμε ακριβώς για το κόστος σε περίπου δύο μήνες. Αξίζει να πούμε ότι τώρα ξεκινάμε από την αρχή. Ξαναβλέπουμε τις τουριστικές εκθέσεις, τις οποίες επισκεπτόμαστε, ξαναβλέπουμε τα γραφεία εξωτερικού και τη στελέχωση τους, κοιτάμε ξανά πού δαπανώνται τα χρήματα, τι επιχορηγείται κτλ. Πλέον γίνεται επαναξιολόγηση όλων των ενεργειών marketing για να συνάδουν με το επιχειρησιακό πλάνο που θέλουμε για την Κύπρο. Εκείνο που αναμένουμε είναι ότι μετά την κοστολόγηση, πέραν της αναδόμησης των σημερινών μας εξόδων, θα χρειαστεί και κάτι επιπλέον. Χρειάζεται ένα σημαντικό κονδύλι και για τη μελέτη και για το δημιουργικό και για τις προωθητικές ενέργειες που απαιτούνται για να βγει προς τα έξω. Στο μυαλό του επισκέπτη, η Κύπρος είναι ήλιος και θάλασσα, άρα εμείς πρέπει να αλλάξουμε αυτό που έχει στο μυαλό του σήμερα για την Κύπρο και για να γίνει αυτό χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια και άρα περισσότερα λεφτά.
 
Τι είδους ενέργειες θα γίνουν;
Πιστεύουμε στο ψηφιακό marketing και ένα σημαντικό κομμάτι του κονδυλίου θα δαπανηθεί πάνω σε αυτό.
 

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ

Σχετικά Άρθρα

Πίσω στην αρχή της σελίδας