Έγινε... must το e-commerce για τους Κύπριους

To 67% των Κύπριων καταναλωτών αύξησαν τις συναλλαγές τους μέσω ψηφιακών καναλιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας και το ίδιο ποσοστό ψωνίζει περισσότερο διαδικτυακά απ’ ό,τι στο παρελθόν, σύμφωνα με έρευνα της KPMG.

Για τις νέες τάσεις που έφερε η πανδημία στο e-commerce και τις επιχειρήσεις μίλησαν στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού IN Business, η senior manager, strategy, customer & operations, ΚPMG Κύπρου, Έλενα Φιλιππίδου, και η επίκουρη καθηγήτρια στατιστικής και οικονομικών και αναπληρώτρια κοσμήτορας της Σχολής Διοίκησης και Επιχειρήσεων του Πανεπιστήμιο UCLan, δρ Ιωάννα Στυλιανού.

Έλενα Φιλιππίδου, Senior manager, strategy, customer & operations, ΚPMG Κύπρου

Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ

Η πανδημία έχει επιφέρει αλλαγές και προκλήσεις στον τομέα του λιανικού εμπορίου και έχει επιταχύνει τη στροφή προς τα ψηφιακά κανάλια τόσο από τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου όσο και από τους ίδιους τους καταναλωτές. Πολλά άτομα, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, άρχισαν να χρησιμοποιούν ψηφιακά κανάλια για τις συναλλαγές τους για πρώτη φορά, ενώ οι νεαρότεροι συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν με αυξημένους ρυθμούς ή νέους τρόπους. Όπως καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα της KPMG, 67% των Κύπριων καταναλωτών αύξησαν τις συναλλαγές τους μέσω ψηφιακών καναλιών με τις επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και το ίδιο ποσοστό δηλώνει ότι ψωνίζει περισσότερο διαδικτυακά απ’ ό,τι στο παρελθόν.

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ

Την τελευταία εικοσαετία παρατηρείται μεγάλη στροφή στο e-commerce και σχετικές έρευνες της KPMG δείχνουν ότι μέχρι το 2024 αναμένεται παγκόσμια αύξηση μέχρι 17%. Η Κύπρος βρίσκεται ακόμα στις χαμηλότερες θέσεις στην κατάταξη των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ό,τι αφορά την αξιοποίησή του, γεγονός που δεν συμβαδίζει με τις προσδοκίες των Κύπριων καταναλωτών. Συγκεκριμένα, 71% εξ αυτών πιστεύει ότι είναι πολύ σημαντική ή σημαντική η παροχή δυνατότητας διαδικτυακών αγορών από τις επιχειρήσεις. Αυτό που συμπεραίνουμε είναι ότι το e-commerce δεν είναι πλέον επιλογή, αλλά σε μεγάλο βαθμό αναγκαιότητα. Βιώνουμε τη μετάβαση από αυτό που μέχρι σήμερα ονομάζουμε retail στο consumer commerce, δηλαδή την παροχή προϊόντων και υπηρεσιών απευθείας στους καταναλωτές χωρίς την ύπαρξη φυσικού καταστήματος.

ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

H στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει αρχικά την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να επαναξιολογήσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και να αναπτύξουν συνεργασίες με άλλους παίκτες. Επιπρόσθετα, δίνει τη δυνατότητα εξοικονόμησης κόστους μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας και επέκτασης σε νέες αγορές και πελάτες χωρίς οποιοδήποτε γεωγραφικό περιορισμό. Ιδιαίτερα σημαντική ευκαιρία αποτελεί επίσης, η δυνατότητα συλλογής και ανάλυσης τεράστιου όγκου δεδομένων, τα οποία μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη στοχευμένη λήψη αποφάσεων.

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι ενδεχομένως η έλλειψη ετοιμότητας από μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, που για χρόνια ακολουθούν πιο παραδοσιακό μοντέλο πωλήσεων μέσω φυσικού καταστήματος. Η αξιοποίηση του e-commerce δεν απαιτεί μόνο την υλοποίηση της κατάλληλης τεχνολογικής λύσης ή τον σχεδιασμό του ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς επηρεάζει ολόκληρο το επιχειρηματικό και λειτουργικό μοντέλο κάθε εταιρείας. Συνεπώς, πρόκληση αποτελεί η ανάγκη επανασχεδιασμού του τρόπου λειτουργίας, κατά τρόπο ώστε να αξιοποιηθούν ορθά τόσο η τεχνολογία όσο και οι κατάλληλες δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού, να διαμορφωθούν οι κατάλληλες διαδικασίες για σκοπούς συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία και βελτιστοποίησης του τρόπου εργασίας, αλλά και να προσαρμοστεί η εφοδιαστική αλυσίδα.

Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Πρωτίστως οι επιχειρήσεις πρέπει να δουν με νέα οπτική τις τάσεις που αναμένεται να επηρεάσουν το μέλλον του λιανικού εμπορίου, να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους και να εξετάσουν τις υφιστάμενες δυνατότητές τους, ώστε να προβούν σε ορθό σχεδιασμό. Η διαμόρφωση της κατάλληλης στρατηγικής αποτελεί συνεπώς το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για μια επιτυχημένη πορεία στο e-commerce. Το ίδιο καθοριστικός είναι και ο σχεδιασμός για την κατάλληλη διαχείριση του περιεχομένου του e-shop, αλλά και η διαμόρφωση μιας στοχευμένης στρατηγικής digital marketing, που θα λαμβάνει υπόψη τις εξατομικευμένες ανάγκες και προτιμήσεις των καταναλωτών. Τέλος, παράγοντα επιτυχίας αποτελεί ο σχεδιασμός της εμπειρίας του πελάτη κατά τρόπο που να είναι εξατομικευμένη, απρόσκοπτη και ευχάριστη.

Δρ. Ιωάννα Στυλιανού, Επίκουρη καθηγήτρια στατιστικής και οικονομικών, αναπληρώτρια κοσμήτορας της Σχολής Διοίκησης και Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου UCLan

ΤΑ SOCIAL MEDIA 

Ανέκαθεν ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είχε ρόλο καταλύτη για την ανάπτυξη του e-commerce και των ηλεκτρονικών καταστημάτων, επηρεάζοντας όχι μόνο τη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά ταυτόχρονα τον τρόπο που οι επιχειρήσεις τους προσεγγίζουν με την ανάπτυξη συγκεκριμένων στρατηγικών μάρκετινγκ.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε έρευνα που έχει διεξαχθεί το 2020, στις Ηνωμένες Πολιτείες, 53% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι οι αγορές τους συνδέονταν με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ την ίδια χρονιά, είχαν δαπανηθεί 40.3 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικές καμπάνιες σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Παράλληλα, κατά την περίοδο της πανδημίας, λόγω του αυτοπεριορισμού και της κοινωνικής απομόνωσης η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τόσο για σκοπούς επικοινωνίας και ενημέρωσης όσο και για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών έχει αυξηθεί δραματικά. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, κατά την περίοδο της πανδημίας, το ηλεκτρονικό εμπόριο από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχει αυξηθεί κατά 14%.

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν στους χρήστες συγκεκριμένα εργαλεία και εφαρμογές που επιτρέπουν τη δημιουργία περιεχομένου, την επικοινωνία και την άμεση συμμετοχή στο διαδίκτυο, επηρεάζοντας συνεπώς την καταναλωτική τους συμπεριφορά. Πρόσφατη έρευνα στις Ηνωμένες Πολιτείες κατέδειξε ότι ενεργοί καταναλωτές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τέσσερις φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να ξοδέψουν περισσότερα σε αγορές στο διαδίκτυο, ιδιαίτερα μέσω του social commerce, σε σχέση με αυτούς που δεν είναι ενεργοί.

Οι μηχανισμοί μέσω των οποίων τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά και γενικά την πρόθεση αγοράς, συμπεριλαμβάνουν τη στοχευμένη διαφήμιση από τις επιχειρήσεις καθώς και τη συνεργασία με συγκεκριμένους influencers για την προώθηση των προϊόντων τους. Ακόμα, την αξιολόγηση και την άμεση ανταλλαγή απόψεων όσον αφορά συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες από τους καταναλωτές, την ενημέρωση για προσφορές ή εκπτώσεις σε κάποιο προϊόν ή γενικότερα στις υπηρεσίες μιας εταιρείας, καθώς και την αναγνώριση των τάσεων της μόδας μέσω άντλησης εικόνων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη νέων στρατηγικών που επικεντρώνονται στη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ επιχείρησης και καταναλωτών, το οποίο επηρεάζει τις αποφάσεις των δεύτερων. Η φήμη και η αξιοπιστία των επιχειρήσεων και των e-shops στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία εμπιστοσύνης πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις αγορές, καθώς οι καταναλωτές αξιολογούν κατά πόσο δίνεται σημασία στις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους. Θετικές ή αρνητικές εντυπώσεις συνδέονται με ανάλογες αξιολογήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επηρεάζοντας άμεσα την αξιοπιστία του εμπόρου και τις μελλοντικές καταναλωτικές επιλογές, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην επιτυχία ή αποτυχία του e-shop.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ

Το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να αποφέρει τεράστια οφέλη για την κυπριακή οικονομία, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της πανδημίας. Δεδομένου ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της κυπριακής οικονομίας, η προώθηση και η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση του μεριδίου αγοράς και τη μείωση του κόστους με την άρση των τοπικών και χρονικών περιορισμών. Βασική προϋπόθεση για την προώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί, μεταξύ άλλων, η επένδυση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές είτε αυτοί βρίσκονται στην Κύπρο είτε στο εξωτερικό.

Δειτε Επισης

Υπουργείο Εμπορίου: Εφαρμόζονται κανονισμοί για έλεγχο της μεσιτείας όπλων
Κλειστά τα γενικά καταστήματα την Πρωτομαγιά-Τι ισχύει για όσους εργαστούν
Έπιπλα Andreotti: Η one-stop-shop επιλογή σου!
Εννέα μνηστήρες για την ανάπτυξη και λειτουργία του e-kalathi-Οι προσφοροδότες και τα ποσά που δήλωσαν
Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων