ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ MARKETING ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

  05/08/2021 09:04
ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ MARKETING ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ MARKETING ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

  05/08/2021 09:04

Πενήντα χρόνια ζωής μετρά ο οργανωμένος τομέας της διαφήμισης στην Κύπρο, καθώς πριν από μισό αιώνα έκανε δειλά - δειλά την εμφάνισή του στον τόπο μας το πρώτο διαφημιστικό γραφείο. Σήμερα, αξιόλογες εταιρείες του κλάδου προσφέρουν διευρυμένα πακέτα υπηρεσιών, συχνά εξειδικευμένων, με πρότυπα ισάξια εκείνων της διεθνούς αγοράς. Ωστόσο, σύμφωνα με την πρόεδρο του Συνδέσμου Διαφήμισης - Επικοινωνίας Κύπρου (ΣΔΕΚ), Δέσπω Λευκαρίτη, ο κλάδος έχει σήμερα να αντιπαλέψει τον αρνητικό αντίκτυπο της πανδημίας, κάτι στο οποίο θα συνέβαλλε περαιτέρω διάλογος με το κράτος για εξεύρεση πιο εποικοδομητικών τρόπων συνεργασίας.

Μιλήστε μας λίγο για τον κλάδο διαφήμισης - επικοινωνίας στην Κύπρο.

Η πρώτη διαφημιστική στην Κύπρο λειτούργησε πριν από 50 και πλέον χρόνια. Σήμερα, ο ΣΔΕΚ αριθμεί 26

εταιρείες - μέλη, που εκτιμούμε ότι αντιπροσωπεύουν, περίπου, το 85% της διαφημιστικής δαπάνης στα κυπριακά ΜΜΕ. Στον τόπο μας δραστηριοποιούνται εταιρείες που προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες επικοινωνίας - διαφήμισης και άλλες που παρέχουν πιο εξειδικευμένες εργασίες, όπως, δημόσιες σχέσεις και διαδικτυακή διαφήμιση.

Υπάρχει πειρατεία στον χώρο σας και σε ποιο βαθμό;

Αν με τον όρο πειρατεία αναφέρεστε σε χρήση διαφημιστικής επικοινωνίας που ανήκει σε ένα brand από ένα άλλο brand, θα έλεγα ότι αυτό δεν συμβαίνει ιδιαίτερα στον χώρο μας, με την έννοια ότι είναι εξαιρετικά άκομψο για αναγνωρισμένα brands να οικειοποιηθούν τη διαφημιστική επικοινωνία άλλου προϊόντος.

Αν αναφέρεστε σε σύμπτωση δημιουργικών ιδεών, αυτή είναι πιθανή. Αν αυτή η σύμπτωση είναι τόσο μεγάλη σε βαθμό που να τίθεται θέμα αντιγραφής, τότε μπορεί να υποβληθεί παράπονο στον Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης (ΦΕΔ) και να εξεταστεί το θέμα, αφού ο κώδικας διαφημιστικής δεοντολογίας περιλαμβάνει άρθρο που αναφέρεται σε μίμηση. Για να τεκμηριωθεί παράβαση του άρθρου, είναι σημαντικό όχι μόνο να υπάρχει σύμπτωση δημιουργικής ιδέας ή επιμέρους σημείων της διαφήμισης, όπως για παράδειγμα, κειμένου, συνθήματος ή μουσικής, αλλά η μίμηση αυτή να γίνεται με τρόπο που να μπορεί να παραπλανήσει ή να δημιουργήσει σύγχυση στον καταναλωτή. Αυτή είναι μια δικλείδα ασφαλείας και το όριο στη βάση του οποίου αξιολογούν το θέμα οι επιτροπές του ΦΕΔ.

Από την πανδημία στην έμπρακτη κρατική αρωγή

Πώς και πόσο έχει επηρεάσει η πανδημία τον κλάδο της επικοινωνίας στην Κύπρο;

Η πανδημία έχει επηρεάσει τον κλάδο μας αρνητικά σε μεγάλο βαθμό, ειδικά το 2020.

Οι επενδύσεις των διαφημιζομένων στα ΜΜΕ μειώθηκαν δραστικά, προωθητικές ενέργειες κι εκδηλώσεις ακυρώθηκαν. Η συνεχής αβεβαιότητα είχε ως αποτέλεσμα να προγραμματίζουμε εκστρατείες οι οποίες τελικά δεν υλοποιήθηκαν είτε γιατί τα δεδομένα άλλαξαν είτε γιατί η έναρξη δραστηριοτήτων που αναμέναμε αναγκαστικά αναβλήθηκε.                       

Η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών - μελών μας προσπάθησαν να συγκρατήσουν τις θέσεις εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κερδοφορία και τη ρευστότητά τους.

Κάποιες επηρεάστηκαν δυσανάλογα λόγω της σύνθεσης του πελατολογίου τους, ιδιαίτερα αν συνεργάζονται με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού, όπου αντιλαμβάνεστε ότι το πλήγμα ήταν ακόμη μεγαλύτερο.

Έτυχε επαρκούς στήριξης ο κλάδος σας από το κράτος ή ως ΣΔΕΚ θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να γίνουν κι άλλα;

Στην αρχή της πανδημίας, και για αρκετό διάστημα, τα μέλη μας - όπως και όλες οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοί τους - έτυχαν στήριξης από το κράτος, κάτι που βοήθησε πολύ την οικονομία της Κύπρου μας.

Εκείνο που προέχει τώρα είναι να υπάρξει έμπρακτη αρωγή του κράτους με επανεξέταση του τρόπου που το ίδιο υλοποιεί τις διαφημιστικές του εκστρατείες. Για μας, το ζητούμενο είναι να ληφθεί απόφαση όπως όλες οι καμπάνιες επικοινωνίας υλοποιούνται και διοχετεύονται στα ΜΜΕ από εταιρείες - μέλη του ΣΔΕΚ, του επίσημου οργάνου επικοινωνίας στην Κύπρο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι εκστρατείες να είναι πιο αποτελεσματικές, αφού ο προγραμματισμός των Μέσων θα γίνεται στη βάση ερευνών, από εταιρείες που είναι γνώστες των δεδομένων.

Υπάρχουν και άλλοι τρόποι στήριξης, ίσως μέσω της ΕΕ;

Υπάρχουν και θέλουμε να αξιοποιηθούν όλα τα κονδύλια επικοινωνίας των έργων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Δυστυχώς, πολλές κρατικές προκηρύξεις περιορίζουν τον ρόλο της διαφημιστικής εταιρείας, ζητώντας απλώς και μόνο δημιουργικές προτάσεις. Άλλοτε απαιτούν υποβολή προτάσεων σε ελάχιστες μέρες κι άλλοτε ζητούν οικονομικές λύσεις χωρίς να είναι σαφή τα ποιοτικά δεδομένα για αξιολόγηση. Εν ολίγοις, υπάρχει μια αταξία στο θέμα που ούτε το κράτος ωφελεί ούτε και τις διαφημιστικές εταιρείες αφήνει να κάνουν τη δουλειά τους σωστά. Ο ΣΔΕΚ έχει προτάσεις για τα θέματα αυτά και επιδιώκουμε να τις συζητήσουμε για να βρεθούν λύσεις.

Πόσο έχουν αλλάξει οι απαιτήσεις και ανάγκες των πελατών σας διαχρονικά και ποιες είναι αυτές;

Δεν είναι οι απαιτήσεις πελατών/διαφημιζομένων που αλλάζουν, αλλά τα θέλω και οι συνήθειες των καταναλωτών, οι οποίοι, βιώνοντας τα δεδομένα της πανδημίας και άλλα γεγονότα, όπως τις πρόσφατες πυρκαγιές, αναθεωρούν τι είναι σημαντικό για αυτούς.

Ψηφιακή στόχευση

Περάσαμε με τεράστια ταχύτητα, λόγω covid-19, στην ψηφιακή εποχή. Πώς βιώνει ο κλάδος αυτές τις αλλαγές;

Οι εξελίξεις όσον αφορά την ψηφιοποίηση των διαδικασιών και της οικονομίας είναι θετικές. Βλέπουμε ότι, υπό την πίεση της πανδημίας, το κράτος αλλά και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις έχουμε κάνει άλματα και προγραμματίζουμε περαιτέρω επενδύσεις. Όπως επίσης γνωρίζουμε, το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της κυπριακής οικονομίας, που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προβλέπει 23% των κονδυλίων ή €282 εκατ. να επενδύονται στην ψηφιακή μετάβαση, υπερβαίνοντας έτσι το ελάχιστο όριο 20% που είχε θέσει η Κομισιόν. Συνεπώς, αναμένουμε η ψηφιακή στόχευση της χώρας να ενισχυθεί, κάτι που είναι ζητούμενο και για προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

RELATED ARTICLES

Πίσω στην αρχή της σελίδας