Την δική τους ανάγνωση για πρόνοιες που εισήχθηκαν στα υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδια της φορολογικής μεταρρύθμισης, οι οποίες έχουν προκαλέσει τεράστια αναστάτωση και μεγάλη ανησυχία ανάμεσα στον επιχειρηματικό κόσμο της Κύπρου, καθώς κρίνεται πως αλλοιώνουν σε μεγάλο βαθμό την φιλοσοφία της μεταρρύθμισης και δεν συνάδουν με τα όσα παρουσιάστηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο στο Προεδρικό, δίνουν μιλώντας στο InBusinessNews πηγές που προσεγγίζουν από διαφορετική οπτική γωνία τις εν λόγω επίμαχες προτάσεις.
Πρόκειται για την ανάγνωση της άλλης όψης του νομίσματος, η οποία προτάσσει πως οι πρόνοιες που έχουν εισαχθεί δεν αλλοιώνουν την μεταρρύθμιση και δεν αφαιρούν το γενναιόδωρο, κατά την έκφρασή τους, του χαρακτήρα της προς το επιχειρηματικό οικοσύστημα του τόπου, αλλά συνίστανται στην εξυπηρέτηση της αναγκαιότητας ταυτόχρονης λήψης συγκεκριμένων μέτρων για πάταξη της φοροδιαφυγής και οικοδόμησης φορολογικής κουλτούρας.
Την ίδια ώρα, οι ίδιες πηγές απορρίπτουν με έντονο τρόπο την διαμορφωθείσα αντίληψη περί παραχώρησης υπερεξουσιών στον Έφορο Φορολογίας, τονίζοντας πως όλες οι φορολογικές Αρχές σε όλο τον κόσμο έχουν εξουσίες για να μπορούν να ασκούν τα καθήκοντά τους.
- Διαβάστε εδώ: Έβαλαν πρόνοιες…νάρκες στα νομοσχέδια και μετατρέπουν την φορολογική μεταρρύθμιση σε φορολογική αυτοκτονία
- Διαβάστε εδώ: Αντίστροφη μέτρηση για την φορολογική μεταρρύθμιση-Αυτά είναι τα έξι νομοσχέδια που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση
- Διαβάστε επίσης: Ο προτεινόμενος φορολογικός μετασχηματισμός και ο πυρήνας της μεταρρύθμισης που δεν πρέπει να αλλάξει
Προς τι η έκπληξη για τους μισθούς;
Σε ό,τι αφορά τις επικρίσεις που διατυπώνονται για δυνατότητα στον Έφορο Φορολογίας να καθορίζει ποιος μισθός θεωρείται λογικός, οι πηγές που μίλησαν στο InBusinessNews εξέφρασαν αρχικά απορία γιατί να προκαλεί έκπληξη, παραπέμποντας στην παρουσίαση που έγινε από το ΚΟΕ του Πανεπιστημίου Κύπρου και τα μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής.
Ειδικότερα, παρέπεμψαν στην εισήγηση 2 που αφορά στην αύξηση του εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15% και σε αντικαταχρηστικά μέτρα για «εταιρείες κλειστής δομής», όπου γίνεται αναφορά σε δυνατότητα άρσης του εταιρικού πέπλου και φορολόγηση μετόχου ως φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχείρηση, καθώς και σε δυνατότητα προσαρμογής μισθών σε τιμές ελεύθερης αγοράς(market rate).
Στο πλαίσιο αυτό, οι ίδιες πήγες διερωτήθηκαν γιατί να προκαλεί έκπληξη από την στιγμή που κάτι τέτοιο βρίσκεται στις εισηγήσεις και θα έπρεπε να το γνωρίζουν, ενώ προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα τόνισαν πως είναι από το Τμήμα Φορολογίας που τέθηκε η μεταβατική περίοδος(σ.σ. 2028), ώστε να δοθεί στην αγορά χρόνος προσαρμογής στα νέα δεδομένα και ακολούθως να μπορεί να παρεμβαίνει ο Έφορος.
Επιπρόσθετα, διευκρίνισαν επί της ουσίας πως δεν θα καθορίζονται οι μισθοί που θα πληρώνονται, αλλά ο μισθός φορολόγησης. Το θέμα, όπως υπέδειξαν, είναι τι θα λογίζεται για να φορολογείται και όχι ο πραγματικός μισθός, επισημαίνοντας πως αυτό αφορά διευθυντές συνδεδεμένους μετοχικά με την επιχείρηση.
Το concept για τον φόρο επί των μερισμάτων
Άστοχες οι ίδιες πηγές χαρακτήρισαν τις αντιδράσεις για την χρονική έναρξη ισχύος του μειωμένου φόρου, 5%, επί των μερισμάτων, που ουσιαστικά και βάσει των προνοιών που συμπεριλήφθηκαν στα νομοσχέδια θα ισχύσει από το 2027 για τα κέρδη του 2026.
Όπως υποστήριξαν συναφώς, για τα κέρδη των ετών πριν από το 2026, οπόταν και αν όλα εξελιχθούν ομαλά τοποθετείται η έναρξη της φορολογικής μεταρρύθμισης, είναι λογικό από την στιγμή που ο φόρος εισοδήματος βρισκόταν στο 12,5%, να φορολογηθούν και με τον αντίστοιχο συντελεστή που ίσχυε για τον φόρο άμυνας(17%), ενώ με την έναρξη ισχύος του συντελεστή φόρου εισοδήματος 15% την 1η Ιανουαρίου 2026, να ισχύσει και το 5% για την άμυνα.
Όπως επισήμαναν, αυτό κρίνεται δίκαιο και σκόπιμο για σκοπούς διασφάλισης των δημόσιων εσόδων, την ώρα που και η μεταβατική περίοδος των έξι ετών, κατά τα οποία για καταβολή μερίσματος από κέρδη προ του 2026 θα ισχύει το 17%, τίθεται ακριβώς, όπως μας λέχθηκε, για να αποφευχθούν φαινόμενα εσκεμμένης καθυστέρησης διανομής μερισμάτων από κέρδη προ του 2026 με στόχο να επωφεληθούν-σε βάρος των δημόσιων εσόδων-, του μειωμένου φόρου άμυνας 5%.
Και τούτο, δεδομένου ότι τα κέρδη αυτά είχαν γίνει με τον φόρο εισοδήματος στο 12,5% και όχι στο 15%.
Η άρση του εταιρικού πέπλου…
Στις εισηγήσεις του ΚΟΕ και συγκεκριμένα στην αναφορά που γίνεται για «δυνατότητα άρσης του εταιρικού πέπλου και φορολόγηση μετόχου ως φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχείρηση», υπό την επικεφαλίδα αντικαταχρηστικά μέτρα για «εταιρείες κλειστής δομής», παρέπεμψαν οι πηγές που μίλησαν στο InBusinessNews και ως απάντηση στις επικρίσεις που διατυπώνονται σε ό,τι αφορά την διακριτική ευχέρεια που δίνεται μέσω των νομοσχεδίων στον Έφορο Φορολογίας να… καταργεί εταιρείες και να φορολογεί τους μετόχους τους με βάση τους συντελεστές για φυσικά πρόσωπα.
Εξηγώντας το σκεπτικό, έδωσαν συγκεκριμένο παράδειγμα επαγγελματικών ομάδων(π.χ. γιατροί), στις οποίες η νομοθεσία παρέχει το δικαίωμα να δημιουργούν εταιρείες, οποίες ωστόσο είναι ουσιαστικά προσωποπαγείς και όχι με κανονική επιχειρηματική δομή.
Αφορά δηλαδή η συγκεκριμένη πρόνοια, κέρδη εταιρειών που ενώ πρακτικά ανήκουν σε ένα άτομο, αντί ο ιδιοκτήτης και μοναδικός μέτοχος να φορολογείται ως φυσικό πρόσωπο, θέλουν να φορολογούνται ως εταιρεία.
«Έχουν δίκαιο εν μέρει για τα funds…»
Σε ό,τι αφορά τα επενδυτικά ταμεία και την προτεινόμενη εξαίρεση των Units από την μη φορολόγηση, οι ίδιες πηγές χαρακτήρισαν ως εν μέρει δικαιολογημένες τις ανησυχίες, εξηγώντας πως εισήχθηκαν πρόνοιες για φορολόγηση, τόσο με φόρο εισοδήματος όσο και με φόρο άμυνας.
Όπως επισήμαναν, η πρόνοια για φορολόγηση με φόρο εισοδήματος δεν έπρεπε να εισαχθεί, καθώς επηρεάζει τους ξένους επενδυτές,. Από την άλλη, κρίνεται από τις ίδιες πηγές ως απολύτως ορθή η εισαγωγή της πρόνοιας για τον φόρο άμυνας.
«Δεν έπρεπε να εισαχθεί πρόνοια για τον φόρο εισοδήματος, πλήττει την βιομηχανία των funds, οπόταν αυτό πρέπει να αλλάξει και να διορθωθεί», μας ειπώθηκε περί τούτου.
«Γίνεται πιο ευνοϊκό το καθεστώς των non-doms»
Παραπλανητικές θεωρούν οι ίδιες πηγές τις αντιδράσεις αναφορικά με τους non-domiciled residents και το εισαγόμενο τέλος 250 χιλιάδων ευρώ ετησίως για πέντε χρόνια.
Εξηγώντας τα δεδομένα, σημείωσαν πως αν ένας ξένος non-dom βρίσκεται σήμερα στην Κύπρο για 17 χρόνια, δικαιούται να μην πληρώνει φόρο άμυνας στα μερίσματα και στους τόκους, ενώ αν παρέλθουν τα 17 χρονιά πληρώνει κανονικά ως να είναι Κύπριος.
Υπογραμμίζοντας πως από την μεταρρύθμιση δεν επηρεάζεται η πιο πάνω ισχύουσα ρύθμιση, επισήμαναν πως το non-dom καθεστώς δεν αλλοιώνεται αρνητικά, αφού όποιος ξένος έρθει στην Κύπρο εξακολουθεί να δικαιούται τα 17 χρόνια μη καταβαλής των πιο πάνω φόρων.
Όπως μας διευκρινίστηκε, αυτό που προβλέπει η μεταρρύθμιση είναι για όσους βρίσκονται ήδη 17 χρόνια στην Κύπρο, να έχουν την πρόσθετη επιλογή, να συνεχίσουν εάν το επιθυμούν να διατηρούν το non-dom καθεστώς, πληρώνοντας 250 χιλιάδες τον χρόνο για πέντε συν πέντε χρόνια.
Πρόκειται, όπως μας τονίστηκε, για μια νέα επιλογή που τους παρέχεται χωρίς να επηρεάζονται τα πρώτα 17 χρόνια και το μηδενικό τους κόστος, αφορά επέκταση και όχι κατάργηση του καθεστώτος. «Γίνεται πιο ευνοϊκό το καθεστώς των non-doms», ήταν η εμφαντική υπόδειξη των πηγών που μας μίλησαν.
«Κλείνει ένα παράθυρο φοροαποφυγής»
Όσον αφορά την προτεινόμενη κατάργηση του κινήτρου που αφορά στη εξαίρεση από την φορολογία των τόκων που προκύπτουν όταν μια κυπριακή εταιρεία αποκτήσει το 100% μιας άλλης εταιρείας και όταν αποκτηθεί δάνειο, οι πηγές που μίλησαν στο InBusinessNews εξήγησαν αρχικά πως σήμερα στην Κύπρο υπάρχουν διάφορα κίνητρα που κατεβάζουν την φορολογία(σ.σ. φόρο εισοδήματος) από το 12,5% στο 2,5%, ενώ με το 15% θα κατεβαίνει στο 3%.
Η παράμετρος με τους τόκους, όπως συμπλήρωσαν, συνίσταται σε ένα μεγάλο παράθυρο φοροαποφυγής και ένα παράθυρο που δίνει την ευχέρεια να κατεβαίνει η φορολογία στο 0%, κάτι που κρίνεται ως παράλογο και συνεπώς με το συγκεκριμένο μέτρο που προτείνεται φρενάρονται εταιρείες από το να υπόκεινται σε μηδενική φορολογία.
«Τέλος στην φοροδιαφυγή μέσω Νέας Αγοράς του ΧΑΚ»
Τέλος σε μια αδικία η οποία, όπως μας λέχθηκε χαρακτηριστικά, συντελείται σε βάρος του τόπου, έρχεται να θέσει η πρόνοια στα νομοσχέδια της φορολογικής μεταρρύθμισης για κατάργηση της μη καταβολής φόρου κεφαλαιουχικών κερδών για πώληση μετοχών εταιρειών που διαθέτουν ακίνητη ιδιοκτησία και είναι εισηγμένες στη Νέα Αγορά του ΧΑΚ.
Όπως μας υποδείχθηκε, πρόκειται για ρύθμιση που εισάγεται προς αντιμετώπιση του φαινομένου που-σύμφωνα με τις πηγές που μας μίλησαν παρατηρείται-, μεγάλες ακίνητες αναπτύξεις να μπαίνουν στην Νέα Αγορά του ΧΑΚ, όπου δεν υπάρχουν ανάλογες με τις δύο άλλες Αγορές του Χρηματιστηρίου αυστηρές προδιαγραφές, με μοναδικό κίνητρο την σε βάθος χρόνου αφορολόγητη πώληση των μετοχών τους.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η συγκεκριμένη κατάργηση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ερμηνεύεται και δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα, είτε για ντόπιες είτε για ξένες επενδύσεις στην χώρα, αφού η μη καταβολή φόρου κεφαλαιουχικών κερδών στην πώληση των μετοχών δεν είναι κάτι που μπορεί να ισχυριστεί κανείς πως αξιολογείται κατά προτεραιότητα στην λήψη της όποιας επενδυτικής απόφασης.
«Η φοροδιαφυγή μέσω του Χρηματιστηρίου προσφέρεται ‘’πουπανωπρίτζιη’’», ήταν η σχετική χαρακτηριστική τοποθέτηση που έγινε στο InBusinessNews, για να επισημανθεί περαιτέρω πως τέτοιου είδους ακίνητες ιδιοκτησίες που δεν είναι ενταγμένες στην Νέα Αγορά καταβάλλουν κανονικά τον φόρο κεφαλαιουχικών κερδών.
Η ανάγνωση για τις συνεργασίες Κύπριων και ξένων στα ακίνητα
Ως μέτρο που εισάγεται για λόγους καθαρά πάταξης της φοροαποφυγής και ουδόλως αποθαρρυντικό, αναδεικνύεται από τις πήγες που μίλησαν στο InBusinessNews και η πρόνοια που αφορά επενδύσεις σε ακίνητα που γίνονται με την συνεργασία Κύπριων και ξένων επιχειρηματιών.
Η εν λόγω πρόνοια έχει να κάνει με τον κεφαλαιουχικό φόρο που θα πρέπει πλέον να πληρώνει ο Κύπριος επιχειρηματίας που βάζει την γη κάθε φορά που ο ξένος επιχειρηματίας θα βάζει χρήματα στην εταιρεία, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι, ουσιαστικά, το ποσοστό του ντόπιου επιχειρηματία που έβαλε την γη θα μειώνεται και δεν θα αποκομίζει οποιοδήποτε χρηματικό ποσό από τις συγκεκριμένες πράξεις.
Το σκεπτικό του Τμήματος Φορολογίας να πάψει να μην λογίζεται ως κέρδος για τον Κύπριο επιχειρηματία και να καταβάλλει κεφαλαιουχικό φόρο άπτεται της ερμηνείας που δίνει πως πρόκειται για έμμεση διάθεση μετοχών, σε αντίθεση με την θέση των επιχειρηματιών που βάζουν την γη πως δεν πρόκειται για πώληση μετοχών, αλλά για χρήματα που μπαίνουν για υλοποίηση της ανάπτυξης.
Πίσω από την μέχρι σήμερα ισχύουσα πρακτική, οι πήγες που μας μίλησαν έκαναν λόγο για ύπαρξη παραθύρων που δημιουργούν φορολογικές στρεβλώσεις σε βάρος των κρατικών ταμείων, εντάσσοντας την εισαγωγή του νέου μέτρου στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας για τερματισμό της φοροαποφυγής.
Τόνισαν περαιτέρω ως εξόχως σημαντικό το γεγονός πως παρέχεται περίοδος τριών χρόνων για πληρωμή του φόρου.
Η φιλοσοφία των οκτώ χρόνων για τα αρχεία
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της τήρησης αρχείων και την επέκταση της σχετικής υποχρέωσης από έξι σε οκτώ χρόνια, αυτό που υποδεικνύεται και ως…παραδοξότητα είναι ότι ενώ το Τμήμα Φορολογίας δικαιούται να επιστρέφει πίσω για δώδεκα χρόνια, ο Νόμος προβλέπει τήρηση αρχείων μόνο για έξι και για τα αλλά συν έξι πρέπει να αποδεχθεί στο δικαστήριο-κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο-δόλος.
Η πρόταση που γίνεται είναι τα αρχεία να κρατούνται αντί έξι για οκτώ χρόνια και το «έξι συν έξι» να γίνει «οκτώ συν τέσσερα», κάτι που, όπως μας αναφέρθηκε, πρακτικά σημαίνει πως θα είναι οκτώ, αφού δεν θεωρείται πως θα συντρέχει λόγος επιστροφής πιο πίσω από αυτά.
Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, σκέψη που γίνεται είναι να κατατεθεί αρμοδίως εισήγηση για κατάργηση των «συν χρόνων» και το Τμήμα Φορολογίας να δικαιούται να επιστρέφει πίσω για οκτώ χρόνια και μόνο.
Όσον αφορά εξάλλου τις επικρίσεις για περαιτέρω περιπλοκότητα και γραφειοκρατία, οι πηγές που μίλησαν στο InBusinessNews τις απέρριψαν ως μη ισχύουσες, επισημαίνοντας πως όλα πλέον γίνονται ηλεκτρονικά.
«Παράδοση στοιχείων για σωστούς ελέγχους»
Διαφωνία εξέφρασαν ως προς την άποψη ότι καταργείται το τραπεζικό και επαγγελματικό απόρρητο, ως αποτέλεσμα του δικαιώματος στον Έφορο να ζητά στοιχεία για πελάτες τους.
Όπως μας λέχθηκε-και απορρίπτοντας ότι καταργείται το όποιο απόρρητο-, σε ό,τι αφορά τις τράπεζες, αυτή την στιγμή το Τμήμα Φορολογίας γνωρίζει μέσω του συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών τα υπόλοιπα όλων των Κυπρίων στο εξωτερικό(σ.σ. οι τράπεζες μας δίνουν κατ’ αντίστοιχο τρόπο στοιχεία εκτός Κύπρου), ενώ δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τα υπόλοιπά τους στην Κύπρο.
Η προσπάθεια που γίνεται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η διόρθωση αυτής της «στρέβλωσης», ώστε το Τμήμα να έχει ολοκληρωμένη εικόνα για τα τραπεζικά υπόλοιπα των Κύπριων για να μπορεί να αποφασίζει και να διενεργεί σωστούς ελέγχους.
Σε σχέση με την παράδοση στοιχείων από επαγγελματίες, ζητούμενο και εδώ, όπως μας υποδείχθηκε, είναι η λήψη πληροφόρησης αποκλειστικά και μόνο για εμπορικές συναλλαγές, προς διενέργεια ακριβώς σωστών ελέγχων και πάταξη φαινομένων φοροδιαφυγής.
Σφράγισμα υποστατικών από το Δικαστήριο και όχι από τον Έφορο
Σε ό,τι αφορά το σφράγισμα υποστατικών, αυτό που μας τονίστηκε είναι πως δεν είναι ο Έφορος που θα αποφασίζει για κάτι τέτοιο, αλλά το Δικαστήριο. Προς τον σκοπό αυτό, όπως μας λέχθηκε, ενσωματώθηκε συνειδητά πρόνοια στα νομοσχέδια πως για να σφραγιστεί ένα υποστατικό θα χρειάζεται η έκδοση διατάγματος από το Δικαστήριο.
Εξηγώντας αναλυτικότερα την διαδικασία που θα ακολουθείται, μετά από τρεις επισκέψεις κατά τις οποίες θα εντοπίζεται ο ιδιοκτήτης του υποστατικού να μην έχει εκδώσει τιμολόγια και αποδείξεις, θα μπορεί το Τμήμα Φορολογίας να προσφεύγει στο Δικαστήριο και να πείσει τον Δικαστή να σφραγίσει το υποστατικό για 48 ώρες.
Μετά το σφράγισμα για 48 ώρες και αν ο επιχειρηματίας εξακολουθεί να μην συμμορφώνεται, το Τμήμα θα πρέπει να πείσει τον Δικαστή εκ νέου πως συνεχίζει να παρανομεί, ζητώντας το σφράγισμα για επτά ημέρες.
Το σφράγισμα εσαεί, όπως μας υποδείχθηκε, έρχεται σε μια ακραία περίπτωση κατά την οποία ο επιχειρηματίας εξακολουθεί να μην συμμορφώνεται μετά τα δύο πρώτα σφραγίσματα του υποστατικού του και πάντα με απόφαση του Δικαστηρίου και όχι του Εφόρου.
Επισήμανση που γίνεται είναι πως πρόκειται για μέτρο που ισχύει και στην Ελλάδα, χωρίς μάλιστα εκεί να απαιτείται απόφαση Δικαστηρίου.
Η επιδότηση του κατηγορητηρίου…
Όσον αφορά την επιδότηση κατηγορητηρίου ηλεκτρονικά, η διευκρίνηση που γίνεται είναι πως δεν θα γίνεται μόνο μέσω email, αλλά και με την αποστολή sms, με στόχο μέσα από την αξιοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος του Τμήματος Φορολογίας, να τερματιστεί το φαινόμενο εσκεμμένης μη παραλαβής των κατηγορητηρίων από περιπτώσεις που πρέπει να προσαχθούν στο Δικαστήριο.
Φορολόγηση ως πρόσωπο και όχι ως «εταιρεία»
Ως μη ανταποκρινόμενη στην πραγματικότητα εξάλλου, απαντάται από τις ίδιες πηγές η θέση περί προβλεπόμενης ποινικής ευθύνης των διευθυντών, των αξιωματούχων και των συμβούλων εταιρειών.
Όπως εξήγησαν συναφώς, όταν ένας πρώην κρατικός ή πολιτειακός αξιωματούχος προσεγγίζεται με την αφυπηρέτηση ή ολοκλήρωση της θητείας του από μια εταιρεία για να παρέχει υπηρεσίες, παρατηρείται ο συγκεκριμένος αξιωματούχος να εγγράφει εταιρεία και αντί να πληρώνεται ως άτομο να εκδίδει τιμολόγιο η εταιρεία του για τις υπηρεσίες που προσφέρει ο ίδιος.
Με την συγκεκριμένη πρόνοια στην νομοθεσία, εκείνο το οποίο προβλέπεται είναι από την στιγμή που εκείνος που πραγματικά παρέχει τις υπηρεσίες είναι το φυσικό πρόσωπο, να φορολογείται ως φυσικό πρόσωπο και όχι ως μια εταιρεία, που στην ουσία δεν έχει δραστηριότητες.
Εμπίπτει και αυτό το μέτρο, όπως μας υποδείχθηκε, στο πλαίσιο της εισήγησης του ΚΟΕ για «δυνατότητα άρσης του εταιρικού πέπλου και φορολόγηση μετόχου ως φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχείρηση».
Εμπράγματο βάρος και στην κινητή περιουσία
Αναφορικά με την δέσμευση περιουσίας για χρέη πάνω από τρεις χιλιάδες ευρώ, η διευκρίνιση που γίνεται είναι ότι υπάρχει ήδη στην νομοθεσία.
Όπως εξηγήθηκε, αν κάποιος χρωστά ένα πόσο φόρου, το Τμήμα Φορολογίας δικαιούται να επιβάλει εμπράγματο βάρος στην ακίνητη ιδιοκτησία του.
Ωστόσο, επειδή κάποιες εταιρείες δεν διαθέτουν ακίνητη ιδιοκτησία, αλλά κινητή-όπως μετοχές άλλων εταιρειών- η προτεινόμενη νομοθεσία έρχεται να δώσει την δυνατότητα επιβολής εμπράγματου βάρους και στην κινητή περιουσία, δηλαδή τις μετοχές, ως ένα πρόσθετο φοροεισπρακτικό μέτρο.
Οι μεταβιβάσεις και η φορολογική κουλτούρα
Αναφορικά με το δικαίωμα του Τμήματος Φορολογίας να μην συναινεί σε μεταβίβαση ιδιοκτησίας εάν δεν είναι πλήρως συμμορφωμένοι με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, τόσο ο πωλητής όσο και ο αγοραστής, το όλο σκεπτικό όπως μας επεξηγήθηκε είναι το εξής:
Αν κάποιος που κατέχει μεγάλη ακίνητη ιδιοκτησία και δεν πληρώνει τους φόρους του θέλει να μεταβιβάσει ένα ακίνητο, να δύναται το Τμήμα Φορολογίας να μην εκδίδει το μεταβιστατικό ή αν δεν έχει υποβάλει τις φορολογικές του δηλώσεις να δύναται να μην του παραχωρεί το σχετικό έντυπο (N313) για να απευθυνθεί στο Κτηματολόγιο.
«Αυτά όλα είναι μια φιλοσοφία. Όταν όλος ο κόσμος γνωρίζει ότι για να κάνει τις συναλλαγές του πρέπει να είναι συμμορφωμένος φορολογικά, αυτό κτίζει φορολογική κουλτούρα», ήταν το καταληκτικό μήνυμα των πηγών που μίλησαν στο InBusinessNews, δίνοντας την δική τους απάντηση στις ανησυχίες και επικρίσεις για εισαχθείσες πρόνοιες στα νομοσχέδια για την φορολογική μεταρρύθμιση.
Τα νομοσχέδια για την φορολογική μεταρρύθμιση που βρίσκονται σε δημόσια διαβούλευση μπορείτε να τα διαβάσετε πιο κάτω:
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμους,
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμους,
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους,
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμους,
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Εισπράξεως Φόρων Νόμους,
- Νόμος που τροποποιεί τους περί Χαρτοσήμων Νόμους.