powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
Powered byAyia Napa Marina - Επιχειρήσεις | Τουρισμός - Εστίαση

Δημήτρης Νικολαΐδης: Η θετική πορεία και ο στρατηγικός στόχος που πρέπει να έχουν όλοι οι stakeholders του τουρισμού    

Η διατήρηση της θετικής πορείας στον τουρισμό απαιτεί συντονισμό ανάμεσα στους ξενοδόχους, τις αεροπορικές εταιρείες, τους τοπικούς και κρατικούς φορείς, με την επένδυση στη βιωσιμότητα, την τεχνολογία, αλλά κυρίως στην επέκταση της τουριστικής σεζόν, να είναι απαραίτητη, τονίζει ο joint CEO του ομίλου Wavemaker Hospitality, Δημήτρης Νικολαΐδης. 

Σε συνέντευξή του στο τεύχος Αυγούστου του περιοδικού IN Business, o κ. Νικολαΐδης υπογραμμίζει πως περαιτέρω αύξηση της βιομηχανίας μπορεί να έρθει μόνο με επιμήκυνση της σεζόν, γεγονός που, όπως διαμηνύει, πρέπει να αποτελεί σημαντικό στρατηγικό στόχο όλων των stakeholders του τουρισμού.    

Ο Δημήτρης Νικολαΐδης επισημαίνει την ανάγκη για αξιόπιστα κριτήρια αξιολόγησης των επιδόσεων της βιομηχανίας, εξηγώντας πως η επίκληση των αφίξεων δεν αποτελεί πάντα αξιόπιστο δείκτη. 

Παράλληλα, οριοθετεί ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις-που σχετίζεται και με την εποχικότητα-την έλλειψη επαγγελματικά καταρτισμένου προσωπικού, ενώ σκιαγραφώντας το περιβάλλον του τουριστικού τομέα στην χώρα μας, επισημαίνει την αναγκαιότητα όπως ο κάθε ξενοδόχος παραμένει ευέλικτος και ανταγωνιστικός, επεκτείνοντας το προϊόν του, τόσο σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες όσο και σε και άλλες αγορές.

Το 2024 συγκαταλέγεται στις καλύτερες, τουριστικά, χρονιές με τις αφίξεις να ξεπερνούν τα 4 εκατομμύρια και τα έσοδα να ανέρχονται στα €3,2 δισ. Πώς βιώσατε εσείς οι ξενοδόχοι αυτό το γεγονός και πώς προδιαγράφεται η συνέχεια του 2025;

Θεωρούμε αναγκαίο να διευκρινίσουμε τη διαφορά μεταξύ αφίξεων, διανυκτερεύσεων και εισόδων.

Το να αναφερόμαστε σε αφίξεις, κατά την άποψή μας, δεν αποτελεί πάντα αξιόπιστο δείκτη, εφόσον συμπεριλαμβάνουν τους Κύπριους που επιστρέφουν στο νησί, τους διαμένοντες σε Airbnb ή βίλες και, δυστυχώς, επισκέπτες της κατεχόμενης Κύπρου που συνεχώς αυξάνονται.  

Αντιθέτως, οι διανυκτερεύσεις είναι μέτρο που καταγράφεται από όλα τα νόμιμα καταλύματα και αποτελεί για εμάς το πιο αξιόπιστο μετρό σύγκρισης. Τα έσοδα, αν και είναι μετρό αξιολόγησης της οικονομίας, μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτικό της πραγματικής εικόνας.

Με δεδομένες αυτές τις προκλήσεις και την ανάγκη για αξιόπιστα κριτήρια αξιολόγησης, ο όμιλός μας το 2024 κατέγραψε πληρότητες άνω του 80% και ανταποκρίθηκε στους στόχους που είχαμε θέσει. 

Ποια ήταν η συμβολή των ξενοδόχων στην προσέλκυση αριθμού-ρεκόρ τουριστικών αφίξεων; Εσείς πώς προωθείτε τα ξενοδοχεία σας στο εξωτερικό; 

Ως ξενοδόχοι συμβάλλουμε ουσιαστικά στην προσέλκυση τουριστών, επενδύoντας στην αναβάθμιση των υποδομών και στη διαφοροποίηση των προϊόντων μας, με στόχο να καλύψουμε τις νέες ανάγκες και να προσεγγίσουμε διαφορετικές αγορές.

Ενισχύουμε τη συνεργασία με ταξιδιωτικούς πράκτορες, συμμετέχουμε σε μεγάλες αλλά και μικρότερες διεθνείς εκθέσεις και roadshows, σημαντικά για τις νέες αγορές, ενώ πάντα διατηρούμε την παρουσία μας στην αγγλική αγορά.

Παράλληλα, αξιοποιούμε το digital marketing και καμπάνιες στα social media, προσαρμοσμένες στις ανάγκες της κάθε αγοράς. Κατανοώντας τις κοινωνικές αλλαγές και τις νέες ταξιδιωτικές συμπεριφορές, προωθούμε όχι μόνο τα ξενοδοχεία μας, αλλά και τον ίδιο τον προορισμό.

Λιγότερες εξαρτήσεις   

Από ποιες αγορές προέρχονται οι επισκέπτες των ξενοδοχείων σας και σε ποια κατηγορία συγκαταλέγονται; Καλύφθηκε το κενό της ρωσικής αγοράς;

Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, οι Σκανδιναβικές Χώρες και η Κεντρική Ευρώπη περιλαμβάνονται στις κύριες αγορές μας.

Οι επισκέπτες μας ανήκουν, κυρίως, στην κατηγορία της αναψυχής, είναι οικογένειες και άτομα που αναζητούν υπηρεσίες πολυτελείας, αλλά και επαγγελματίες ταξιδιώτες.

Το χάσμα που άφησε η ρωσική αγορά καλύφθηκε επιτυχώς με την επένδυση και την εξέλιξη της δραστηριοποίησής μας στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης, σε χώρες όπως Ρουμανία, Πολωνία, Ουγγαρία, Τσεχία αλλά και το Ισραήλ.

Γενικότερα, προκλήσεις όπως οι γεωπολιτικές εξελίξεις μας ώθησαν να επεκταθούμε σε περισσότερες αγορές και εκτός Ευρώπης, καθώς δεν επιθυμούμε να εξαρτόμαστε μόνο από τις τρεις μεγάλες παραδοσιακές αγορές.

Το Airbnb κι άλλα τινά

Σήμερα, μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις-που σχετίζεται και με την εποχικότητα-είναι η έλλειψη επαγγελματικά καταρτισμένου προσωπικού.

Πιστεύουμε πως χρειάζεται θεσμική υποστήριξη για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, ούτως ώστε οι νεότερες γενιές να δουν την ξενοδοχειακή βιομηχανία πιο θετικά.

Μας προβληματίζει, επίσης, ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τις forex και fintech εταιρείες, αφού προσελκύουν μεγάλο μέρος της νέας γενιάς εργαζομένων. 

Ταυτόχρονα, το Airbnb και η μετατροπή διαμερισμάτων σε καταλύματα στους πύργους της Λεμεσού, είναι μια πραγματικότητα που μας δημιουργεί σοβαρές προκλήσεις, καθώς και απογοήτευση για τον τρόπο που κινούνται οι πολιτειακές Αρχές.

Τι ποσοστό των κρατήσεων σας προέρχεται από Κύπριους αλλά και ξένους tour operators, πόσοι από μεμονωμένες κρατήσεις και πόσοι αποτελούν επαναλαμβανόμενους πελάτες;

Η μεγαλύτερη πλειοψηφία των κρατήσεών μας προέρχεται από ξένους tour operators. Χωρίς εθνικό αερομεταφορέα είμαστε δέσμιοι των αεροπορικών συνδέσεων που προσφέρουν οι ξένοι οργανωτές ταξιδιών και στην ουσία η Κύπρος βασίζεται στις συνεργασίες που συνάπτει μαζί τους.

Το ποσοστό των κρατήσεων από Κύπριους είναι ελάχιστο, αλλά χρειάζεται να τονίσoυμε την αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια, στοιχείο που για εμάς υποδηλώνει εμπιστοσύνη.

Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις στην τουριστική/ξενοδοχειακή βιομηχανία και πώς διαμορφώνονται οι πελατειακές προτιμήσεις; Τι αναζητούν πλέον οι πελάτες των ξενοδοχείων σας;

Έχουμε παρατηρήσει ότι μετά την πανδημία, οι πελάτες μας αναζητούν αυθεντικές εξατομικευμένες εμπειρίες και ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τη βιωσιμότητα.

Θέλουν να συνδεθούν ουσιαστικά με τον προορισμό, να γνωρίσουν την τοπική κουλτούρα και να δημιουργήσουν εμπειρίες με νόημα, όχι μόνο για τους ίδιους, αλλά και με τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Επιμήκυνση της σεζόν

Ποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν εκ μέρους των ξενοδόχων σε συνεργασία με τους stakeholders του τουρισμού ώστε να διατηρηθεί αυτή η θετική εικόνα και γιατί όχι, οι αφίξεις να αυξηθούν περαιτέρω; Εσείς πώς επενδύετε στα ξενοδοχεία σας;

Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, η διατήρηση της θετικής πορείας απαιτεί συντονισμό ανάμεσα στους ξενοδόχους, τις αεροπορικές εταιρείες, τους τοπικούς και κρατικούς φορείς.

Η επένδυση στη βιωσιμότητα, την τεχνολογία, αλλά κυρίως στην επέκταση της τουριστικής σεζόν, είναι απαραίτητη.

Στην πραγματικότητα, πάντως, περαιτέρω αύξηση μπορεί να έρθει μόνο με επιμήκυνση της σεζόν, γεγονός που πρέπει να αποτελεί σημαντικό στρατηγικό στόχο όλων των stakeholders του τουρισμού.    

Ευελιξία και ανταγωνιστικότητα 

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2026; Έχετε ήδη εικόνα;

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση στις αγορές με early bookers να έχουμε όλο και περισσότερες κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Το γεγονός αυτό δυσκολεύει οποιεσδήποτε ασφαλείς προβλέψεις για το πώς θα κινηθεί η βιομηχανία του τουρισμού ακόμα και στο εγγύς μέλλον.

Άλλοι παράγοντες που, επίσης, επηρεάζουν είναι οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που βιώνει η Ευρώπη, οι κλιματολογικές αλλαγές και ο έντονος ανταγωνισμός γενικά αλλά και ειδικά από τη Βορειά Αφρική.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον ένας ξενοδόχος πρέπει να παραμένει ευέλικτος και ανταγωνιστικός, επεκτείνοντας το προϊόν του τόσο σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες όσο και σε και άλλες αγορές.

Καταλήγοντας θα έλεγα ότι εφόσον η εικόνα του προορισμού παραμένει θετική, μπορούμε να ελπίζουμε ότι η ανοδική πορεία της βιομηχανίας θα συνεχιστεί και το 2026.

Ο Όμιλος Wavemaker Hospitality

  • Ίδρυση: 1980 στη Λεμεσό
  • Ιδρυτής: Νικόλας Νικολαΐδης
  • Διαχείριση: 50 ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Κύπρο
  • Brands: Atlantica Hotels & Resorts, Mare Resorts, Aphrodite Hills Resort, APHI Resorts και AMOH, a Luxury Collection Resort, Rhodes
  • Προσωπικό: 6.500 άτομα

 

;