powered by

Έπεσαν οι υπογραφές για την φάση Β3 του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Η περιγραφή του έργου

Υπογράφηκε την Πέμπτη το συμβόλαιο για την κατασκευή της Φάσης Β3 του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας, που αφορά το τμήμα από τους Οικισμούς Ανθούπολης μέχρι τον δρόμο Λευκωσίας – Δευτεράς.

Το έργο, συνολικού κόστους €29,92 εκατ. συν ΦΠΑ, θα αρχίσει τον Αύγουστο 2025 και έχει διάρκεια υλοποίησης 36 μήνες. Το έργο συγχρηματοδοτείται κατά 85% από το Ταμείο Συνοχής μέσω του προγράμματος «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργειου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, η Φάση Β3 περιλαμβάνει την κατασκευή νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 2,15 χλμ., τεσσάρων λωρίδων, με διαχωριστική υπερυψωμένη νησίδα πλάτους 2,60 μ. μεταξύ των μετώπων των στηθαίων ασφάλειας τύπου STEP, κατασκευή ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου στη διασταύρωση με τον δρόμο Λακατάμιας - Δευτεράς (Ε902), μιας γέφυρας στον Πεδιαίο ποταμό, δύο άνω διαβάσεων και συνδετήριων δρόμων στη διασταύρωση με τον δρόμο Λευκωσίας - Παλαιχωρίου (Ε903) στην είσοδο των Οικισμών Ανθούπολης, και αποκατάσταση των δρόμων του τοπικού δικτύου που επηρεάζονται.

Στο βόρειο όριο, ο αυτοκινητόδρομος τερματίζεται σε βαθύ όρυγμα στο ύψωμα «Μαντά» με προοπτική να συνεχιστεί με την κατασκευή της Φάσης Γ στο άμεσο μέλλον.

Επιπλέον, περιλαμβάνονται εργασίες, όπως κατασκευή συστήματος αποχέτευσης ομβρίων, υπογειοποίηση όλων των εγκαταστάσεων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και παρόχων τηλεπικοινωνιών, νέες εγκαταστάσεις για το δίκτυο μεταφοράς ψηλής τάσης της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου, νέες εγκαταστάσεις για κεντρικούς παροχετευτικούς αγωγούς ύδρευσης (ΤΑΥ και ΣΥΛ), εγκατάσταση μοντέρνου οδικού φωτισμού στους κόμβους, φύτευση - τοπιοτέχνηση, σύστημα άρδευσης, οδική σήμανση και άλλες συναφείς εργασίες.

Η κατακύρωση έγινε σε συνέχεια διαδικασίας ανοικτού διαγωνισμού προσφορών.

Γενική περιγραφή

Ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας (Α22) εκτείνεται από την περιοχή Γερίου στα ανατολικά, διέρχεται βόρεια της Βιομηχανικής περιοχής Ιδαλίου (Φάση Δ) και συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού στην περιοχή Χαλεπιανών. Συνεχίζει βόρεια του Τσερίου (Φάση Α1), διέρχεται από τη Λακατάμεια (Φάσεις Β1, Β2 & Β3) μέχρι την περιοχή στα δυτικά της Ανθούπολης και μέσω περιοχών της Δευτεράς, των Αγίων Τριμιθιάς και του Παλιομετόχου, καταλήγει στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Τροόδους με τον οποίο συνδέεται (Φάση Ε). Στο έργο είναι ενταγμένο (ως Φάση Γ) και τμήμα του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Παλαιχωρίου μήκους 7 χλμ. περίπου, από την Ανθούπολη μέχρι την Ανάγεια.

Στο σύνολό του, ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος αποτελείται από οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μήκους 32 χλμ. περίπου, μαζί με πέραν των 23 χλμ. οδικού δικτύου δρόμων πρωταρχικής σημασίας και δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου με τους οποίους συνδέεται μέσω 16 κόμβων.

Με την ολοκλήρωσή του, ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος θα συνδέσει περιφερειακά τους κύριους ακτινωτούς δρόμους της Λευκωσίας, τους υφιστάμενους αυτοκινητόδρομους Λευκωσίας-Λεμεσού (Α1) και Λευκωσίας-Κοκκινοτριμιθιάς (Α9), καθώς και τον προτεινόμενο αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Παλαιχωρίου (Α10).

Στόχοι και αναμενόμενα οφέλη

Όπως αναφέρεται, με την ολοκλήρωσή του, ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη συνδεσιμότητα και την προσβασιμότητα της πρωτεύουσας με τις γύρω περιοχές, μειώνοντας τις άσκοπες μετακινήσεις και τον κυκλοφοριακό φόρτο, ιδιαίτερα από βαρέα οχήματα μεταξύ Λεμεσού και Λευκωσίας.

Το έργο στοχεύει στη μείωση του χρόνου και του κόστους μετακίνησης, στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στη βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών, με παράλληλα περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Θα ενισχύσει τη συνοχή του εθνικού οδικού δικτύου, καλύπτοντας τη μέχρι σήμερα απουσία σύνδεσης μεταξύ τριών βασικών αυτοκινητοδρόμων (Α1, Α9, Α10), ενώ θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο σε ένα ενιαίο, ομοιογενές δίκτυο μεταφορών, ενόψει των προσπαθειών επανένωσης του νησιού.

Οι φάσεις του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου

Όπως αναφέρεται, λόγω της έκτασης και της πολυπλοκότητας του έργου γύρω από ολόκληρη την ελεύθερη Λευκωσία, καθώς και του σημαντικού κόστους υλοποίησης του περιμετρικού (Α22), επιβάλλεται η προώθηση της σταδιακής του κατασκευής.

Για τον σκοπό αυτό, η μελέτη έχει χωριστεί γεωγραφικά σε αριθμό Φάσεων, ώστε να καθίσταται δυνατή η προώθηση της κατασκευής του τμηματικά και με χρονικό ορίζοντα υλοποίησής τους το 2032, μέσω οκτώ ξεχωριστών κατασκευαστικών συμβολαίων.

Έχει ήδη υλοποιηθεί και δοθεί στην κυκλοφορία από τον Αύγουστο 2024 η Φάση Α1 του έργου, κατασκευαστικού κόστους της τάξης των €61 εκατ. συν ΦΠΑ, η οποία αποτελεί σύνδεση του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Λευκωσίας (παρά τον κόμβο της βιομηχανικής περιοχής Ιδαλίου) με την Λεωφόρο Τσερίου/Στροβόλου (παρά την βιοτεχνική περιοχή Λακατάμειας). Επιπρόσθετα, το αμέσως επόμενο διάστημα, προγραμματίζεται η προσφοροδότηση της Φάσης Γ του έργου, εκτιμώμενου κατασκευαστικού κόστους της τάξης των €85 εκατ. συν ΦΠΑ, η οποία θα αποτελεί το πρώτο σκέλος του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Παλαιχωρίου (Α10) από την περιοχή της Ανθούπολης μέχρι την Ανάγεια.

Η Φάση Β3, που υπογράφηκε σήμερα, αφορά στη σύνδεση της Λεωφόρου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ (E902) στη Λακατάμεια με τον υφιστάμενο δρόμο Λευκωσίας - Παλαιχωρίου (Ε903) στη Δευτερά.

Το τμήμα αυτό διαλαμβάνει αυτοκινητόδρομο μήκους 2,15 χλμ. τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας (Α22), συνδετήριους δρόμους 1 χλμ. περίπου, γέφυρα μήκους 160μ. πάνω από τον Πεδιαίο ποταμό, πασσαλοτοιχία 700μ., δύο άνω διαβάσεις τοπικών και συνδετήριων δρόμων και δύο κόμβους για σύνδεση του αυτοκινητόδρομου με τους πιο πάνω υφιστάμενους δρόμους.

Δειτε Επισης

Έπεσαν οι υπογραφές για την φάση Β3 του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Η περιγραφή του έργου
Πότε θα ολοκληρωθούν οι δύο φάσεις του έργου στη Λεωφόρο Τσερίου... Η πρόοδος των εργασιών
Δυναμική επιστροφή για την αγορά ακινήτων υψηλής αξίας-Πού και ποια η ακριβότερη πώληση
Σε νέα φάση ανάπτυξης εισέρχεται το λιμάνι Βασιλικού-Εξασφάλισε συγχρηματοδότηση €18,8 εκατ. από Ε.Ε.
Συνεχίστηκε η αύξηση στις τιμές κατοικιών το πρώτο τρίμηνο του 2025-Οι μεταβολές σε κατοικίες και διαμερίσματα
Απαντά στο Δήμο Στροβόλου για τα έργα €1 δις το Υπουργείο Εσωτερικών-«Αβάσιμοι και ανυπόστατοι ισχυρισμοί»
Δεν ικανοποίησαν ούτε τη Λακατάμεια οι εξαγγελίες έργων €1 δις στη Λευκωσία-«Απαρέσκεια και απογοήτευση»
Καταστήματα προς πώληση σε όλη την Κύπρο από την Gordian
Απογοήτευση Δήμου Στροβόλου για τις εξαγγελίες έργων €1 δις στη Λευκωσία-«Ο Στρόβολος αγνοήθηκε επιδεικτικά»
ΚΣΙΑ: Νέα ιστοσελίδα και εικαστική ταυτότητα, γιορτάζοντας 60 χρόνια προσφοράς