Μιχάλης Μίτας: Η δυναμική της Πάφου και πώς μπορεί να ενισχύσει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη

Τη θέση ότι η Πάφος αποτελεί ένα διεθνώς αναγνωρισμένο τουριστικό προορισμό, ο οποίος συνδυάζει φυσική ομορφιά, πλούσια πολιτισμική κληρονομία, αυθεντικότητα και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, εκφράζει ο νέος Πρόεδρος της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής (ΕΤΑΠ) Πάφου, Μιχάλης Μίτας

Σε συνέντευξή του στον «Ξενοδόχο» εξ αφορμής της ανάληψης των καθηκόντων του, ο κ. Μίτας αναδεικνύει τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Πάφος στον τομέα του τουρισμού, καθώς και τους τρόπους ενίσχυσης της θέσης της στον τουριστικό χάρτη.

Παράλληλα αναφέρεται και στους τρόπους που η ξενοδοχειακή βιομηχανία μπορεί να ενισχύσει το branding της πόλης και να κρατήσει τον τουρίστα στην Πάφο, καθώς και στον ρόλο που διαδραματίζει η ΕΤΑΠ για την τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Πάφου.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΙΤΑΣ

Κύριε Μίτα καταρχάς συγχαρητήρια για τον διορισμό σας ως προέδρου της ΕΤΑΠ Πάφου. Αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε τι πιστεύετε ότι καθιστά τη Πάφο έναν ιδανικό τουριστικό προορισμό φιλοξενίας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και πόσο μεγάλη σημασία έχει η παρουσία αξιόλογων ξενοδοχειακών καταλυμάτων και ενός διεθνούς αεροδρομίου;

H Πάφος σήμερα αποτελεί ένα διεθνώς αναγνωρισμένο τουριστικό προορισμό. Αυτό που καθιστά την Πάφο έναν ιδανικό τουριστικό προορισμό φιλοξενίας είναι ο συνδυασμός φυσικής ομορφιάς, πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αυθεντικότητας και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.

Μεταξύ άλλων ο προορισμός προσφέρει:

  • Πλούσια πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά πχ μνημεία UNESCO, όπως οι Τάφοι των Βασιλέων και τα Ρωμαϊκά ψηφιδωτά, σύνδεση με τη μυθολογία της Αφροδίτης, Θεάς της ομορφιάς και της αγάπης, διάσπαρτοι αρχαιολογικοί χώροι, μεσαιωνικά κάστρα, εκκλησίες και παραδοσιακά χωριά.
  • Φυσική ομορφιά και κλίμα-Πλούσιο φυσικό τοπίο: παραλίες με Γαλάζια Σημαία, το Εθνικό Πάρκο του Ακάμα, φαράγγια και αμπελώνες.
  • Ήπιο μεσογειακό κλίμα που επιτρέπει τουρισμό όλο τον χρόνο.
  • Φιλοξενία και παράδοση. Ζεστή φιλοξενία, τοπική γαστρονομία και πολιτιστικά δρώμενα που προσφέρουν εμπειρίες με ταυτότητα, παραδοσιακοί οικισμοί και αγροτουριστικές υποδομές.
  • Ποιοτικές τουριστικές υποδομές, ευρύ φάσμα καταλυμάτων (πολυτελή ξενοδοχεία, boutique resorts, αγροτουριστικά σπίτια κ.α), εύκολη πρόσβαση μέσω διεθνούς αεροδρομίου Πάφου, Υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης και τουριστικών υπηρεσιών.
  • Ποικιλία θεματικών εμπειριών όπως ιδανικός προορισμός για ζευγάρια, οικογένειες, φυσιολάτρες, λάτρεις του πολιτισμού και της γαστρονομίας. Εμπειρίες όπως πεζοπορία, οινοτουρισμός, κατάδυση, γάμοι & ρομαντικός τουρισμός,πολιτιστικός κ.ά.
  • Ασφάλεια και ποιότητα ζωής. Θεωρείται ένας από τους πιο ασφαλείς και φιλόξενους προορισμούς της Μεσογείου. Καλή ποιότητα ζωής και καθαρότητα περιβάλλοντος που ενισχύουν την εμπειρία φιλοξενίας.
  • Βιωσιμότητα και Έξυπνος Τουρισμός. Η Πάφος διακρίθηκε ως Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Έξυπνου Τουρισμού 2023, λόγω δράσεων για βιώσιμη, ψηφιακή και πολιτιστικά ζωντανή ανάπτυξη.

Οι προκλήσεις

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Πάφος στον τομέα του τουρισμού και πώς αντιμετωπίζονται;

Υπάρχουν χρονίζοντα προβλήματα αλλά και καθημερινές προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζονται. Μερικά από αυτά είναι:

  • Η γήρανση των ξενοδοχειακών και αστικών υποδομών ιδιαίτερα στην ενδοχώρα
  • Η καταπόνηση του φυσικού περιβάλλοντος και η τάση αλλοίωσης της πολιτιστικής μας ταυτότητας
  • Η Εγκατάλειψη και ο μαρασμός της Υπαίθρου και κατά συνέπεια η αποστέρηση εμπειριών αλλά και πόρων που προέρχονται από τον πρωτογενή τομέα.
  • Το ψηλό λειτουργικό κόστος αλλά και τα συγκριτικά με ανταγωνιστικούς προορισμούς ψηλό κόστος της αρχικής επένδυσης.
  • Η έλλειψη υδάτινων πόρων και προσωπικού
  • Η εποχικότητα (στην οποία η Πάφος αντιστέκεται με πολύ καλά αποτελέσματα) .
  • Η αδυναμία έγκαιρης υλοποίησης των απαραίτητων έργων υποδομής
  • Η αλόγιστη και χωρίς ρύθμιση από το κράτος χιλιάδων κλινών βραχυπρόθεσμης μίσθωσης τύπου Airbnb.

Άλλες προκλήσεις περιλαμβάνουν την περαιτέρω βελτίωση της προσβασιμότητας (τόσο από αέρος όσο και στην ενδοχώρα), την προβολή και γνωστοποίηση του προορισμού, αναβάθμιση και εμπλουτισμός της προσφερόμενης τουριστικής εμπειρίας με έμφαση στην πολιτιστική κληρονομιά και δημιουργικότητα, επένδυση στην ψηφιοποίηση και σε τεχνολογικά εργαλεία, διεύρυνση των τουριστικών αγορών, η ανάπτυξη του τουρισμού και των εμπειριών υπαίθρου, η ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, στήριξη και ενθάρρυνση για εργοδότηση ντόπιου προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία.

Που πιστεύετε ότι η Πάφος πρέπει να επικεντρωθεί για να ενισχύσει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη της Κύπρου;

Η Πάφος ως τουριστικός προορισμός θα πρέπει να συνεχίσει την πορεία της προς την αναβάθμιση της ποιότητας προσφερόμενων υπηρεσιών και εμπειριών.

Θα πρέπει να κάνει άλματα στην υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων και μέσων ενώ θα πρέπει να επενδύει συνεχώς στην προστασία του περιβάλλοντος και στην πολιτιστική κληρονομιά.

Παράλληλα θα πρέπει να ενδυναμώσει ακόμη περαιτέρω την παρουσία της σε διάφορες αγορές πηγές τουρισμού. Η Πάφος έχει όλα τα εχέγγυα για μια ακόμη πιο ψηλή θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Ψηφιακή μετάβαση και πολιτιστική κληρονομιά

Ποιος είναι ο ρόλος της ψηφιακής μετάβασης στον τουριστικό τομέα της Πάφου και ποια βήματα έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;

Η Πάφος επενδύει συνεχώς προς αυτή την κατεύθυνση και η ψηφιακή μετάβαση είναι πλέον μονόδρομος. Έχουν γίνει αρκετές επενδύσεις και από Δήμους, κυρίως τον Δήμο Πάφου αλλά και από επιχειρηματίες καθώς και από εμάς ιδιαίτερα στην παροχή πληροφόρησης και ανάδειξη χώρων ενδιαφέροντος και μνημείων, μέσα από έξυπνες πινακίδες, εφαρμογές και ψηφιακά εργαλεία.

Μόλις πρόσφατα έχουμε ολοκληρώσει σχετική μελέτη η οποία κατέδειξε ότι υπάρχουν αρκετά κενά ιδιαίτερα σε ΜΜΕ επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, εστιατόρια και κοινότητες. Για το έτος 2025 μέσα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Cosme χρηματοδοτούμε 15 επιχειρήσεις ως προς την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση.

Το τελευταίο διάστημα έχουμε επικεντρωθεί και στην χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης η οποία έχει βοηθήσει τον οργανισμό μας να μειώσει το κόστος παραγωγής και την ομάδα να γίνει πιο παραγωγική.

Παρ’ όλα αυτά η πολιτεία θα πρέπει να εισαγάγει ουσιαστικά κίνητρα που στοχεύουν στην τεχνολογική αναβάθμιση και στην ψηφιακή μετάβαση Τουριστικών επιχειρήσεων ιδιωτικού τομέα ώστε τα επόμενα χρόνια να καταστούν «έξυπνες», ενώ παράλληλα να επιταχυνθεί η ψηφιακή μετάβαση δημόσιου τομέα και τοπικών αρχών.

ΠΑΦΟΣ

Η Πάφος θεωρείται Περιφέρεια με ιδιαίτερη ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά. Πώς ενσωματώνεται αυτό το στοιχείο στον τουριστικό της χαρακτήρα;

Βεβαιότατα ένα από τα συγκριτικά πλεονέκτημα της Πάφου είναι η μακρά ιστορία και η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά. Όλα αυτά, οι μύθοι, αλλά και τα σημεία ενδιαφέροντος και η καλή εικόνα που έχει η Πάφος, επικοινωνούνται στους δυνητικούς μας επισκέπτες μέσω των ΜΚΔ, εκστρατειών στο εξωτερικό και στην Κύπρο, παρουσιάσεων, συμμετοχή σε εκθέσεις και συνέδρια αλλά και με την χρήση άλλων εργαλείων που διαθέτουμε.

Παράλληλα οι εμπορικοί μας συνεργάτες, τουριστικοί πράκτορες, αεροπορικές εταιρείες, διοργανωτές εκδρομών αλλά και εταίροι στην βιομηχανία όπως ξενοδόχοι ή παροχείς άλλων καταλυμάτων προβάλουν την πτυχή αυτή του προορισμού.

Προσπάθειες γίνονται για συνεχή αναβάθμιση της παρουσίας των χώρων αυτών της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω τεχνολογίας αλλά και μεταφοράς καλών πρακτικών από κυρίως χώρες της Ευρώπης .

Τι μπορεί να κάνει η ξενοδοχειακή βιομηχανία για να ενισχύσει περισσότερο το branding της πόλης και να κρατήσει τον τουρίστα στην πόλη, αποτρέποντάς τον από το να επιλέξει να διαμείνει σε άλλη περιοχή της Κύπρου;

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία θα μπορούσε να επενδύσει ακόμη περαιτέρω στην προβολή του προορισμού και στην διεύρυνση συνεργασιών με εμπορικούς συνεργάτες. Επίσης υπάρχουν μοναδικές εμπειρίες τις οποίες προσφέρονται στον Προορισμό Πάφος αλλά αρκετοί ξενοδόχοι δεν τις προβάλουν επαρκώς όπως πεζοπορικό τουρισμό, αθλητικό τουρισμό, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.

Τα τελευταία χρόνια όμως όλο και περισσότεροι ξενοδόχοι προωθούν εμπειρίες εκτός ξενοδοχείου και ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να γνωρίσουν τον προορισμό. Αυτό συμβάλει στην δημιουργία θετικής εικόνας και ενίσχυσης του brand.

Στόχος μας είναι πάντοτε να προσελκύσουμε επισκέπτες με συγκεκριμένο προφίλ στο οποίο η Πάφος μπορεί να ικανοποιήσει περισσότερο.

Πιστεύετε ότι η Πάφος μπορεί να μετεξελιχθεί σε έναν ολόχρονο τουριστικό προορισμό; Κι αν ναι, πότε αναμένεται ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος;

Η Πάφος θεωρείται ολόχρονος τουριστικός προορισμός αφού πέραν του 40% των αδειούχων κλινών παραμένουν σε λειτουργία ολόχρονα με επίσης μεγάλο ποσοστό καταλυμάτων τύπου air bnb να είναι και αυτά σε λειτουργία.

Παράλληλα μεγάλος αριθμός μονάδων εστίασης και άλλοι παροχείς υπηρεσιών παρέχουν τις υπηρεσίες τους ολόχρονα.

Στόχος μας είναι φυσικά να παραμένουν σε λειτουργία τουλάχιστο 18.000 κλίνες έναντι 12.000 που μένουν σήμερα.

Όλες σχεδόν οι προϋποθέσεις υπάρχουν τόσο από μεριάς αεροπορικής πρόσβασης, υποδομών και εμπειριών.

Αυτό που απομένει να γίνει είναι αυτό να επικοινωνηθεί ακόμη πιο αποτελεσματικά σε εμπορικούς συνεργάτες αλλά και τελικούς επισκέπτες.

Επίσης η πολιτεία θα πρέπει να προσφέρει κίνητρα ώστε να παραμείνουν οι μονάδες σε πλήρη λειτουργία, αλλά και κίνητρα προς του εμπορικούς συνεργάτες για αύξηση της διάθεσης αεροπορικών θέσεων και τουριστικών πακέτων την περίοδο Νοεμβρίου-Απριλίου.

Η Πάφος κάνει σοβαρή προσπάθεια σε αυτό το ζήτημα και τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Ο ρόλος της ΕΤΑΠ

Μιλήστε μας για τον ρόλο της ΕΤΑΠ Πάφου.

Ο ρόλος της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Πάφου (Περιφερειακός Φορέας Τουρισμού Πάφου) είναι πολυδιάστατος και στρατηγικής σημασίας για την τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Πάφου.

Συνοπτικά, περιλαμβάνει τα εξής:

1.Στρατηγικός Σχεδιασμός και Προγραμματισμός

2.Προβολή και Προώθηση του Προορισμού

  • Διαχείριση της επίσημης τουριστικής ιστοσελίδας www.visitpafos.org.cy και ψηφιακής καμπάνιας προβολής.
  • Συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, εργαστήρια και συνέδρια.
  • Παραγωγή προωθητικού υλικού (έντυπα, βίντεο, ψηφιακό περιεχόμενο).
  • Συνεργασία με ΜΜΕ, influencers και ταξιδιωτικούς πράκτορες κ.ά.

3.Στήριξη της Τουριστικής Επιχειρηματικότητας

  • Συνεργασία με ξενοδόχους, τουριστικά γραφεία, εστιατόρια, παραγωγούς και επιχειρήσεις εμπειριών.
  • Προώθηση τοπικών προϊόντων και εμπειριών μέσω cluster ή δικτύων.
  • Διοργάνωση επαγγελματικών σεμιναρίων και workshops.

4.Ενίσχυση Τοπικών Κοινοτήτων

  • Στήριξη αγροτουριστικών και αγροτικών περιοχών (π.χ. καθοδήγηση για αξιοποίηση πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς).
  • Υλοποίηση προγραμμάτων πολιτιστικού και οικοτουρισμού.
  • Δράσεις ευπρεπισμού και αναβάθμισης δομημένου περιβάλλοντος
  • Προβολή μικρών κοινοτήτων μέσω θεματικών διαδρομών.

5.Συνεργασία με Δημόσιους και Ιδιωτικούς Φορείς

  • Συνεργασία με Δήμους, Υφυπουργείο Τουρισμού, τοπικούς φορείς, Επιμελητήρια και οργανισμούς για κοινές δράσεις και πολιτικές.
  • Συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διακρατικά έργα (π.χ. για ψηφιοποίηση, πράσινη μετάβαση, smart tourism).

6.Διαχείριση Προορισμού (Destination Management)

  • Ανάπτυξη εργαλείων για παρακολούθηση της τουριστικής κίνησης.
  • Προώθηση ποιοτικού και υπεύθυνου τουρισμού.
  • Συλλογή και ανάλυση στατιστικών δεδομένων για στρατηγική λήψη αποφάσεων.

Πείτε μας και για τη δική σας συνδρομή. Ποια είναι τα σχέδιά σας για την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα της Πάφου τα επόμενα χρόνια;

Θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις τόσο προς την ψηφιακή αλλά και πράσινη μετάβαση. Η προστασία του περιβάλλοντος και οι καλές πρακτικές προς αυτή την κατεύθυνση δεν είναι μόνο υποχρέωση μας λόγω της διεθνούς τάσης των επισκεπτών άλλα και σημαντική ευθύνη για την πορεία του προορισμού και την ποιότητα ζωής των επόμενων γενιών.

Οι συνεχείς επενδύσεις προς βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης, η συνέχιση της αναβάθμισης των εμπειριών και υπηρεσιών αναμένεται να διασφαλίσει την αναπτυξιακή πορεία του προορισμού.

Επίσης προσωπικά και μαζί με τα άλλα μέλη του Δ.Σ αλλά και την υπηρεσιακή ομάδα θα δουλέψουμε ώστε να θωρακίσουμε οικονομικά ακόμη περαιτέρω τον φορέα αλλά και να συμβάλουμε στην επίλυση χρονίζοντα ζητήματα του προορισμού μεταξύ άλλων όπως:

  • την εγκατάλειψη και τον μαρασμό της Υπαίθρου με παρεμβάσεις και εισηγήσεις
  • περαιτέρω διεύρυνση των συνεργασιών της ΕΤΑΠ με τοπικούς φορείς
  • την ενίσχυση της προσπάθειας μείωσης της εποχικότητας ακόμη περαιτέρω(στην οποία η Πάφος αντιστέκεται με πολύ καλά αποτελέσματα).
  • την προώθηση έγκαιρης υλοποίησης έργων υποδομής
  • την αεροπορική σύνδεση Πάφου με Γερμανία, Λίβανο, Αιγύπτο και άλλων χωρών
  • την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών και σύνδεση αστικών περιοχών με την ενδοχώρα
  • την ενίσχυση συγκεκριμένων Τμημάτων της αγοράς όπως γαμήλιο τουρισμό, αθλητικό κ.α
  • την άσκηση πιέσεων ώστε να σταματήσει η αλόγιστη και χωρίς ρύθμιση από το κράτος διάθεση χιλιάδων κλινών βραχυπρόθεσμης μίσθωσης τύπου Airbnb.

Δειτε Επισης

Κοινό μέτωπο ΠΑΣΥΞΕ και ΣΤΕΚ-Απαραίτητη η διαφύλαξη της εργασιακής ομαλότητας και σταθερότητας
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο πρώτος κύκλος δωρεάν εκδρομών στον Ακάμα
Εξαιρετικά τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης της ψηφιακής εκστρατείας προώθησης του προορισμού «Πάφος»
Κορυφώνεται η εκστρατεία προσέλκυσης εγχώριου τουρισμού από την ΕΤΑΠ Πάφου
Η ΕΤΑΠ Λευκωσία παρουσιάζει την πρωτοβουλία «We’re Nicosia – An events guide»-Ο στόχος
Αύξηση πέραν του 30% για τα έσοδα από τον τουρισμό το πρώτο τετράμηνο-Άγγιξαν τα €582,5 εκατ.
Αφίξεις τουριστών
Η δυναμική της γερμανικής αγοράς-Οι αφίξεις, το προφίλ των ταξιδιωτών και πότε έρχονται Κύπρο
Η αναγέννηση ενός ιστορικού ξενοδοχείου-Η Property Gallery ανακοινώνει το νέο Pendeli Resort στις Πλάτρες
Η φιλοσοφία του Palm Beach Resort...Η αρχιτεκτονική, ο εσωτερικός σχεδιασμός και ένα έργο που αλλάζει την Λάρνακα