Καυτός Ιούλης για τα ενεργειακά-Προς ξεκαθάρισμα...λογαριασμών για τερματικό και ηλεκτρική διασύνδεση

Ως μήνας καθοριστικών εξελίξεων αναφορικά με το μέλλον δύο στρατηγικής σημασίας για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της χώρας μας έργων, το τερματικό στο Βασιλικό και την ηλεκτρική διασύνδεση Great Sea Interconnector, προδιαγράφεται ο Ιούλιος, αφού οι επόμενες εβδομάδες-όπως όλα δείχνουν, θα κρίνουν πολλά όσον αφορά την πορεία τους.

Από τη μια-σε ό,τι αφορά το τερματικό-, ΕΤΥΦΑ και CPP οδεύουν πλέον προς λύση της μεταξύ τους συνεργασίας εντός Ιουλίου και αφότου πρώτα παραδοθεί στην Κύπρο το πλοίο «Προμηθέας»(σ.σ. η πλωτή μονάδα), ενώ από την την ίδια ώρα-σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση-, αύριο Πέμπτη ο ΑΔΜΗΕ θα παρουσιάσει την πολυαναμενόμενη μελέτη κόστους-οφέλους και την ερχόμενη Δευτέρα θα συναντηθεί με την ΡΑΕΚ σε μια προσπάθεια να πείσει την Αρχή να αναθεωρήσει την τελευταία αρνητική απόφασή της αναφορικά με την ανάκτηση εσόδων κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου.

Αναμένει νέα στοιχεία η ΡΑΕΚ

Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας(σ.σ. μέσω Κρήτης), ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικάς, τοποθετήθηκε χθες για πρώτη φορά για τις τελευταίες εξελίξεις μετά την τελευταία απόφαση της Αρχής να απορρίψει τα αιτήματα του ΑΔΜΗΕ.

Ειδικότερα, σε παρέμβασή του κατά τη διάρκεια συζήτησης του θέματος στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, στην παρουσία, μεταξύ άλλων, και του αρμόδιου υπουργού, Γιώργου Παπαναστασίου, ο κ. Πουλλικκάς αναφέρθηκε στο χρονικό της απόφασης της ΡΑΕΚ.

Όπως είπε, «είχαμε συνάντηση με τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος ζητούσε αλλαγές στη μεθοδολογία για το έσοδο», εξηγώντας ότι η εν λόγω μεθοδολογία έχει να κάνει με το κόστος ανάκτησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Σύμφωνα με τον κ. Πουλλικκά, «ήταν εις γνώση του ΑΔΜΗΕ όταν παραλάμβανε το έργο η προηγούμενη απόφαση της ΡΑΕΚ για την ηλεκτρική διασύνδεση», σημειώνοντας πως αυτή η απόφαση έχει εκχωρηθεί και στο συμφωνητικό που έγινε μεταξύ του προηγούμενου φορέα υλοποίησης και του ΑΔΜΗΕ.

«Η ΡΑΕΚ ζήτησε να καταθέσει λεπτομερώς τις αλλαγές που ζητούσε, χωρίς καμία δέσμευση ότι θα γίνονταν αποδεκτές», συμπλήρωσε, αναφέροντας ότι «εξετάσαμε τις αλλαγές που ζητούσε ο ΑΔΜΗΕ και εκδώσαμε απόφαση».

Αναφερόμενος στα τρία κύρια σημεία της απόφασης της ΡΑΕΚ, ο πρόεδρος της Αρχής είπε ότι αυτά αφορούν:

  • Πρώτον, να μην δοθεί το κίνητρο της ανάκτησης κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου.
  • Δεύτερον, δεν εγκρίθηκε το αίτημα του ΑΔΜΗΕ για μείωση της ωφέλιμης ζωής του έργου στα 25 χρόνια αντί στα 35 χρόνια.
  • Τρίτον, η ΡΑΕΚ δεν ενέκρινε το αίτημα για αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίων (WACC)

Ο ΑΔΜΗΕ, συνέχισε, «όπως ξέρετε όλοι, αντέδρασε και ζήτησε επανεξέταση της απόφασης», προσθέτοντας ότι ο φορέας έχει ήδη καταθέσει αίτημα για επανεξέταση της απόφασης.

«Ισχυρίζεται ότι έχει νέα στοιχεία, τα οποία και κατέθεσε, όπως για παράδειγμα ότι η πραγματική αξία του έργου με την απόφαση της ΡΑΕΚ γίνεται αρνητική πέραν των 100 εκ. ευρώ.

Είναι κάτι το οποίο εξετάζουμε», επεσήμανε, ανακοινώνοντας πως «έχουμε καλέσει τον ΑΔΜΗΕ τη Δευτέρα, 15 Ιουλίου, στα γραφεία μας για συνάντηση, ώστε να τον ακούσουμε, να καταλάβουμε ποια είναι τα νέα στοιχεία, προκειμένου η ΡΑΕΚ να προχωρήσει και να μελετήσει, τόσο την επιστολή που μας απέστειλε όσο και τους ισχυρισμούς που προβάλλει, για να διαπιστώσουμε κατά πόσο πράγματι τα νέα στοιχεία δικαιολογούν οποιαδήποτε αλλαγή της απόφασης που πήραμε».

Γ. Παπαναστασίου: Δεν κάναμε οποιαδήποτε παρέμβαση στη ΡΑΕΚ

Από πλευράς του, ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ξεκαθάρισε ότι το Υπουργείο ουδέποτε έκανε οποιαδήποτε παρέμβαση στη ΡΑΕΚ.

«Σεβόμαστε τον θεσμό και παρακολουθούμε το έργο από πολύ κοντά», τόνισε, σημειώνοντας πως «σε αυτό το στάδιο όλοι συγκεντρωνόμαστε μόνο στη διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης.

Την Πέμπτη, είπε ο κ. Παπαναστασίου, «ο ΑΔΜΗΕ θα έρθει να μας δώσει τη μελέτη κόστους-οφέλους, η οποία θα εστιάζει στην Κυπριακή Δημοκρατία, στον Κύπριο καταναλωτή».

«Αυτή η μελέτη θα αξιολογηθεί από ειδικούς και εντός καλοκαιριού ευελπιστούμε ότι θα υπάρχει μία κατεύθυνση για να μπορέσουμε και εμείς να λάβουμε την οποιαδήποτε επενδυτική απόφαση», υπέδειξε, τονίζοντας πως «πρέπει να αξιολογήσουμε όλα τα δεδομένα που έχουμε ενώπιον μας και να λάβουμε τις αποφάσεις μας για συμμετοχή ή όχι στο μετοχικό κεφάλαιο».

Ειδική επιτροπή σύστησε η ΑΗΚ

Πάντως, οι εξελίξεις αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση δεν αφήνουν σε καμία περίπτωση αδιάφορη και την ΑΗΚ.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής, Γιώργος Πέτρου, η ηλεκτρική διασύνδεση «είναι κάτι που το μελετούμε σοβαρά», σημειώνοντας ότι «έχουμε δημιουργήσει ειδική επιτροπή».

«Έχουμε ζητήσει να δούμε και εμείς την μελέτη και μετά να αποφασίσουμε», πρόσθεσε, εκφράζοντας ανησυχία για το μέλλον των εργαζομένων της Αρχής.

«Για την ώρα δεν μπορούμε να εκφέρουμε οποιαδήποτε γνώμη», συμπλήρωσε, διαμηνύοντας ότι «θα δούμε το συμφέρον του καταναλωτή και μετά θα τοποθετηθούμε».

Διαζύγιο για το τερματικό στο Βασιλικό

Όσον αφορά το τερματικό στο Βασιλικό, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας, ΕΤΥΦΑ και CPP οδεύουν προς λύση της μεταξύ τους συμφωνίας, αφότου πρώτα παραδοθεί στην Κυπριακή Δημοκρατία το πλοίο «Προμηθέας».

Όπως ανέφερε στη Βουλή, «ΕΤΥΦΑ και CPP κατά κύριο λόγο καταλήγουν ότι τερματίζουν τη σχέση, δηλαδή τη σύμβαση, και παράλληλα παραδίδεται το πλοίο ως έχει».

Η ΕΤΥΦΑ, συνέχισε, «αποβλέπει να αποπλεύσει το πλοίο το συντομότερο, ίσως και τις επόμενες μέρες» και «παράλληλα να τερματιστεί η σύμβαση».

Σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας, την λύση αυτή την αποδέχονται και τα δύο μέρη, ενώ από πλευράς ΕΤΥΦΑ γίνεται ήδη σχεδιασμός για ολοκλήρωση του τερματικού με άλλα μέσα».

«Το τερματικό έπρεπε να παραδοθεί τον Σεπτέμβρη, αλλά η εταιρεία προσπαθεί να αποποιηθεί των ευθυνών της», συμπλήρωσε, ξεκαθαρίζοντας πως «εννοείται ότι δεν μπορεί να απαλλαγεί από όλες για τον λόγο ότι το τερματικό αυτό έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Σεπτέμβρη, υπάρχουν κάποιες υποχρεώσεις, οι οποίες απορρέουν από αυτή τη σύμβαση, οπότε αναμένουμε την τελική κατάληξη».

Ερωτηθείς εάν υπάρχει plan b για ολοκλήρωση του τερματικού, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «δεν υπάρχει plan b, γιατί το plan b πλέον είναι plan a», σημειώνοντας ότι «μετακινηθήκαμε σε άλλους σχεδιασμούς».

«Ο διαφορετικός τρόπος υπάρχουν ρήτρες που επιβιώνουν ενός τερματισμού και εάν αυτές οι ρήτρες δεν μπορούν να ολοκληρώσουν το τερματικό, θα εξευρεθεί νέος εργολάβος για να το ολοκληρώσει», επεσήμανε.

Δειτε Επισης

Η είσοδος της Meridiam στον GSI και τι σημαίνει για την πορεία υλοποίησης του έργου-Τι λένε στον ΑΔΜΗΕ
Δυναμικό μπάσιμο της γαλλικής Meridiam στον Great Sea Interconnector…Κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών μαζί με ΑΔΜΗΕ
Ανησυχία πρατηριούχων για νέα έρευνα ΕΠΑ στην αγορά καυσίμων κίνησης-«Μπορεί να διαρκέσει έως έξι έτη…»
ΟΠΕΚ+: Ανησυχεί για τη δέσμευση του Τραμπ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο
Πτώση στις τιμές του πετρελαίου έφερε η Fed-Οι επενδυτές βλέπουν μείωση της ζήτησης
Ανησυχίες αμερικανικού οίκου για GSI-Έτοιμη να διαβουλευθεί για κατάληξη σε συμφωνία εφ’ όλης της ύλης η Κ.Δ.
Γ. Παπαναστασίου: Εντός των ημερών η απόφαση για «Αφροδίτη»-Πότε ξεκινά η γεώτρηση στο «Ηλέκτρα»
Πετρέλαιο: Δεύτερη σερί ημέρα πτώσης στις τιμές-Ανησυχία για τη ζήτηση και στάση αναμονής για Fed
Ανησυχία πρατηριούχων για διαχείριση καταγγελιών από Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού-Τι ζητούν από τη Βουλή
Nίκος Χριστοδουλίδης: Κοντά σε συμφωνία με συγκεκριμένη χώρα για την πιστοποίηση του «Προμηθέα»