Powered by

Bloomberg: Πρόωρη αποπληρωμή δανείων €8 δισ. σχεδιάζει η Ελλάδα

Η Ελλάδα σχεδιάζει να αποπληρώσει δάνεια διάσωσης συνολικού ύψους 8 δισεκατομμυρίων ευρώ (8,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων) νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, υπογραμμίζοντας την πρόοδο της χώρας στην ανάκαμψη από την κρίση χρέους, δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η πρόωρη αποπληρωμή αντιστοιχεί σε δόσεις τριών ετών και αποτελεί την τρίτη φορά που η Ελλάδα προχωρά σε επίσπευση της αποπληρωμής ενός πακέτου δανείων που έλαβε στο πλαίσιο του πρώτου προγράμματος διάσωσης το 2010. Η τελευταία κίνηση θα είναι η πρώτη φορά που η χώρα θα κάνει τόσο μεγάλο βαθούλωμα στην ελληνική δανειακή διευκόλυνση. «Πραγματικά κάναμε πολλά από τότε που επανεκλεγήκαμε» πέρυσι, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Bloomberg την Τετάρτη στο γραφείο του πρωθυπουργού στην Αθήνα. «Όσον αφορά τις συναλλαγές στην αγορά, μάλλον ξεπέρασαν τις προσδοκίες».

Η κίνηση αυτή, η οποία καλύπτει αποπληρωμές δανείων από το 2026 έως το 2028, αποτελεί ένα μήνυμα εμπιστοσύνης προς τις χρηματοπιστωτικές αγορές σχετικά με τη συνεχιζόμενη οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Παρόλο που η κυβέρνηση μείωσε τον στόχο ανάπτυξης για το 2024 σε 2,5% από προηγούμενη εκτίμηση για 2,9%, η χώρα σημειώνει επιδόσεις πολύ υψηλότερες από τις μέσες προβλέψεις ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Υπήρχε πραγματική όρεξη για ελληνικά περιουσιακά στοιχεία», πρόσθεσε. «Η αγορά φάνηκε να πιστεύει την ιστορία του μακροπρόθεσμου στόχου μας και επίσης να πιστεύει ότι αυτή η κυβέρνηση είναι σταθερή και εδώ για να μείνει μακροπρόθεσμα».

Υπό τον Μητσοτάκη, ο οποίος κέρδισε μια νέα θητεία πέρυσι, η Ελλάδα επανήλθε με νύχια και με δόντια στην επενδυτική βαθμίδα, αλλά έχει ακόμη πολλή δουλειά να κάνει, αναφέρει το Bloomberg. Το χρέος ως ποσοστό της οικονομικής παραγωγής εξακολουθεί να είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, αν και αναμένεται να μειωθεί στο 152,7% του ΑΕΠ φέτος από το υψηλό 207% το 2020.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε ότι οι τάσεις θα συνεχιστούν. Το καθαρό χρέος της χώρας μειώθηκε σε ονομαστικούς όρους το 2023, όχι μόνο ως ποσοστό της παραγωγής, και «νομίζω ότι πιθανότατα θα μειωθεί και φέτος», σύμφωνα με το Bloomberg.

Μέρος των κεφαλαίων για την πρόωρη αποπληρωμή θα προέλθει από το ταμειακό απόθεμα της χώρας, το οποίο δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους ως δίχτυ ασφαλείας. Τώρα που η εποχή της διάσωσης έχει τελειώσει, η Αθήνα έχει πρόσβαση στις αγορές χρέους και ο Μητσοτάκης δήλωσε ότι σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει 5 δισ. ευρώ από αυτά τα κεφάλαια για την πρόωρη αποπληρωμή.

Η κεντροδεξιά κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα – ένας δείκτης που δείχνει τα έσοδα μείον τις δαπάνες εξαιρουμένων των πληρωμών τόκων – 2,1% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος φέτος και το 2025. Το μέτρο ήταν 1,9% το 2023.

Το θετικό momentum στις ιδιωτικοποιήσεις

Η διοίκηση Μητσοτάκη εκμεταλλεύεται το θετικό μομέντουμ και έχει προχωρήσει στις πρωτοβουλίες ιδιωτικοποιήσεων. Από τον Οκτώβριο, το κράτος έχει εκποιήσει πλήρως τις συμμετοχές του σε τρεις μεγάλους δανειστές και τώρα ετοιμάζεται να πουλήσει το σύνολο ή μέρος του εναπομείναντος μεριδίου του στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος ΑΕ. Το κράτος εξακολουθεί να κατέχει ένα 18% στην Εθνική Τράπεζα και θα κάνουμε κάτι «το φθινόπωρο, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς», δήλωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Τον Φεβρουάριο, η κυβέρνηση ολοκλήρωσε επίσης τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή των τελευταίων δεκαετιών, με την εισαγωγή μειοψηφικού μεριδίου στη Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ.

Τον Δεκέμβριο, η Ελλάδα και ο όμιλος Λάτση πούλησαν ένα συνδυασμένο μερίδιο 11% στην Helleniq Energy Holdings (πρώην ΕΛΠΕ) έναντι 235,3 εκατ. ευρώ και ο Μητσοτάκης δήλωσε ότι δεν υπάρχουν «άμεσα σχέδια» για περαιτέρω πωλήσεις μετοχών στην εταιρεία, σύμφωνα με το Bloomberg.

Εκμεταλλευόμενη την ανάκαμψη του τουρισμού μετά την πανδημία Covid-19, η Ελλάδα ξεκίνησε τον Μάρτιο μια διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου. Κοντά στο αεροδρόμιο της Αθήνας και στα δημοφιλή κυκλαδίτικα νησιά, το λιμάνι είναι κατάλληλο για τουριστική ανάπτυξη με τη λειτουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας και μαρίνας για σκάφη αναψυχής. Οκτώ όμιλοι υπέβαλαν ενδιαφέρον τον Μάιο για την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της λιμενικής αρχής,

Όσον αφορά τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία κοινής ωφέλειας, τη ΔΕΗ, ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση θα διατηρήσει το 34% της συμμετοχής της. «Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με την ανάκαμψη της εταιρείας», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Δειτε Επισης

Morningstar DBRS: Οι τρεις λόγοι για μια νέα αναβάθμιση της Ελλάδας και οι δύο για πιθανή υποβάθμιση
Πέντε καμπανάκια από την Κομισιόν για την ελληνική οικονομία
Προς διπλή αύξηση μισθών στην Ελλάδα το 2025-Το νέο σύστημα και ο μαθηματικός τρόπος
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία με όχημα τις επενδύσεις
Εγκρίθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων ο προϋπολογισμών του 2025
Η Telmaco στο Μετρό Θεσσαλονίκης με Barco Video wall
Κ. Χατζηδάκης: Επιτυχία όλων των Ελλήνων η αναβάθμιση από Scope-Έχει ιδιαίτερη σημασία για τρεις λόγους
Aναβάθμιση ελληνικής οικονομίας από Scope-Στην βαθμίδα ΒΒΒ με σταθερές προοπτικές
Κατώτατος μισθός Ελλάδα: Τι προβλέπει ο νόμος για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα από το 2025
Καμπανάκι ΟΟΣΑ για τις αυξήσεις μισθών στην Ελλάδα-Κίνδυνος ανάφλεξης του πληθωρισμού