Μπαίνουν στα βαθιά για να επαναφέρουν το έργο σε ράγες υλοποίησης-Διαχωρισμό «ψηφίζει» η Λάρνακα
Μάριος Αδάμου 06:30 - 31 Μαΐου 2024
Τον οδικό χάρτη προκειμένου η ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας να μπει ξανά σε τροχιά υλοποίησης, αναμένεται να καθορίσουν σήμερα υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, και φορείς της επαρχίας Λάρνακας.
- Διαβάστε επίσης: Οι καθυστερήσεις σε σημαντικά έργα, η συζήτηση που πρέπει να γίνει και το επενδυτικό ενδιαφέρον
Ανάμεσα σε άλλα, κατά τη σύσκεψη της Επιτροπής Ανάπτυξης της επαρχίας Λάρνακας που θα πραγματοποιηθεί στις 4.00 το απόγευμα, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο διαχωρισμού των έργων, πιθανότητα που φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος και είναι κάτι που προκρίνουν, τόσο το ΕΒΕ Λάρνακας όσο και ο Δήμος Λάρνακας.
Επίσης, κατά τη σύσκεψη αναμένεται να συζητηθούν και οι όροι του νέου διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί εν ευθέτω χρόνω, με στόχο να αποφευχθούν αστοχίες ή κενά που προέκυψαν στον προηγούμενο διαγωνισμό που κέρδισε η Kition Ocean Holdings, καθώς και το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον που καταγράφεται από πλευράς Κατάρ, αλλά και από άλλες χώρες, όπως επίσης και από επενδυτικά ταμεία.
Πάντως, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, έχει δώσει σαφείς οδηγίες στον υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιώμ και Έργων για άμεση επαναφορά του έργου σε τροχιά υλοποίησης.
Σημειώνεται πως Αλέξης Βαφεάδης και φορείς της Λάρνακας θα συναντηθούν το πρωί στη Βουλή, κατά τη συζήτηση των τελευταίων εξελίξεων σε σχέση με την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, στην παρουσία και εκπροσώπων της Kition Ocean Holdings.
- Διαβάστε εδώ: Πιάνουν...λιμάνι στην Βουλή-Στο μικροσκόπιο της Επ. Μεταφορών τα ναυάγιο με Kition για την μεγάλη ανάπτυξη
«Θέλουμε να ακούσουμε τους φορείς της Λάρνακας»
Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews ο κ. Βαφεάδης, ανέφερε ότι «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ζήτησε χρονοδιάγραμμα για άμεση επαναφορά του έργου σε πορεία υλοποίησης».
«Από πλευράς μου, ζήτησα χρόνο για να συζητήσω με τους φορείς της Λάρνακας, να καταγράψω τις θέσεις τους και στη συνέχεια να χαράξω ένα οδικό χάρτη, ένα χρονοδιάγραμμα, για επαναπροκήρυξη του έργου», πρόσθεσε.
Σε σχέση με το ενδεχόμενο διαχωρισμού του έργου, ο Αλέξης Βαφεάδης είπε πως «είναι ένα ένδεχόμενο το οποίο θα λάβουμε υπόψη μας κατά τον σχεδιασμό των επόμενων βημάτων αναφορικά με το έργο, προκειμένου αυτό το συντομότερο δυνατόν να επανέλθει σε τροχιά υλοποίησης», σημειώνοντας ότι θα μεταβεί στη Λάρνακα προκειμένου να ακούσει και να καταγράψει τις θέσεις των φορέων της επαρχίας.
«Θέλουμε να ακούσουμε τους φορείς της Λάρνακας. Να ακούσουμε τις θέσεις, τις σκέψεις τους και να αποφασίσουμε πως μπορούμε να επαναφέρουμε, επαναλαμβάνω, το έργο σε τροχιά υλοποίησης άμεσα, χωρίς άλλες καθυστερήσεις», τόνισε.
- Διαβάστε επίσης: Κατάρ, άλλες χώρες και επενδυτικά ταμεία καλοβλέπουν λιμάνι και μαρίνα-Χρονοδιάγραμμα για την επόμενη μέρα από Βαφεάδη
ΕΒΕ Λάρνακας: Αυξημένο ενδιαφέρον από επενδυτές σε Κύπρο και εξωτερικό
Από πλευράς του ο πρόεδρος του ΕΒΕ Λάρνακας, Δρ Νάκης Αντωνίου, ανέφερε στο InBusinessNews πως από τη ημέρα διακοπής του συμβολαίου με την Kition, το Επιμελητήριο είχε σειρά επαφών για το θέμα.
Όπως είπε, μεταξύ άλλων, «είχαμε συνάντηση με τον Πρόεδρο της Αρχής Λιμένων, κατά τη διάρκεια της οποίας διαπιστώσαμε με ικανοποίηση ότι το λιμάνι Λάρνακας συνεχίζει απρόσκοπτα τις εργασίες του».
Επίσης, «είχα συνάντηση και με τον Δήμαρχο Λάρνακας, για να δούμε πως προχωρούμε απ' εδώ και πέρα. Ανταλλάξαμε απόψεις και αναμένουμε τη συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών, προκειμένου να ξεκαθαρίσουν τα επόμενα βήματα».
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, ήδη προσέγγισαν το ΕΒΕ Λάρνακας αρκετοί επενδυτές, τόσο από την Κύπρο όσο και από το εξωτερικό που ενδιαφέρονται να αναλάβουν το έργο, σημειώνοντας ότι «οι Κύπριοι επενδυτές εμφανίζονται έτοιμοι να βοηθήσουν άμεσα».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο πρόεδρος του ΕΒΕ Λάρνακας είπε ότι, «θέση μας είναι ότι το έργο να προχωρήσει άμεσα, ενδεχομένως σε διαφορετική μορφή σε σχέση με σήμερα, δηλαδή με διαχωρισμό λιμανιού και της μαρίνας».
«Κατά την ταπεινή μου γνώμη, για να είναι πιο εύκολα τα πράγματα, μπορεί το λιμάνι να παραμείνει στη διαχείριση της Αρχής Λιμένων και να δούμε πως χωρίζουμε τις αναπτύξεις στη μαρίνα, ούτως ώστε να βγούμε σε μερικούς μήνες σε νέες προσφορές», πρόσθεσε.
«Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι εμείς ως ΕΒΕΛ θα χαρούμε πάρα πολύ να έρθουν ξένοι επενδυτές για να αναπτύξουν την μαρίνα και τον χώρο πέριξ αυτής, αλλά θα είμαστε ευτυχισμένοι εάν αυτοί οι επενδυτές είναι κυπριακές εταιρείες, Κύπριοι επιχειρηματίες, ώστε και τα κέρδη και η ανάπτυξη να είναι σε δικά μας χέρια, να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας για Κυπρίους και να προχωρήσει το έργο», επεσήμανε.
Αναφορικά με το νέο ή τα νέα συμβόλαια που θα υπογραφούν για το έργο, ο κ. Αντωνίου τόνισε πως αυτά θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα, οι όροι να είναι σαφείς και να μην τυγχάνουν αμφισβήτησης, προκειμένου να μην έχουμε τα ίδια προβλήματα που έχουμε σήμερα, γιατί, δυστυχώς, βλέπουμε να καταγράφονται προβλήματα σε πολλά έργα, όχι μόνο στο λιμάνι και τη μαρίνα Λάρνακας».
Τι θα ζητήσει ο Δήμος Λάρνακας
Εξάλλου, ο δήμαρχος Λάρνακας, Ανδρέας Βύρας, μιλώντας στο InBusinessNews τόνισε πως κατά τη σημερινή σύσκεψη ο Δήμος θα ζητήσει συγκεκριμένο οδικό χάρτη, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, για το πως θα προχωρήσει το έργο.
«Θέλουμε ξεκάθαρες θέσεις κι όχι γενικολογίες. Θέλουμε ένα πολύ αυστηρό οδικό χάρτη, τον οποίο θα παρακολουθεί επισταμένα και ο Δήμος», εξήγησε, σημειώνοντας πως «θα ζητήσουμε να συσταθεί το συντομότερο και μία ομάδα εργασίας, η οποία σε διάστημα 1-1,5 μήνα να παρουσιάσει μία συγκεκριμένη πρόταση για το πώς θα πρέπει να προχωρήσει το έργο».
Ο κ. Βύρας τόνισε, ακόμη, πως «κατά τη σύσκεψη θα πρέπει να εξετάσουμε πολύ σοβαρά και τη σκέψη που επικρατεί στη Λάρνακα για διαχωρισμό του έργου».
«Φαίνεται ότι μία τόσο μεγάλη επένδυση, που περιλαμβάνει λιμάνι, μαρίνα, ξενοδοχεία και ακίνητα, και λόγω του ότι δεν υπάρχουν εταιρείες που να έχουν τεχνογνωσία για όλα αυτά, δεν μπορεί να γίνει από έναν επενδυτή. Κι αυτό είναι κάτι που ήδη βιώσαμε.
Συνεπώς, πρέπει κάτι να αλλάξουμε και να γίνει το έργο πιο υλοποιήσουμε», συμπλήρωσε εκφράζοντας, ταυτόχρονα, τη θέση ότι «με τον διαχωρισμό του έργου, θα είναι πιο ρεαλιστική η υλοποίησή του».
Ομαλή η επαναφορά του λιμανιού και της μαρίνας στο κράτος
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως, η επαναφορά των εργασιών και των δραστηριοτήτων του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας στο κράτος, εξελίχθηκε ομαλά με την Αρχή Λιμένων Κύπρου να αναλαμβάνει τη διαχείριση του λιμανιού και το υπουργείο Μεταφορών τη διαχείριση της μαρίνας.
Σε ό,τι αφορά, δε, τους εργαζόμενους, υπουργείο Εργασίας και συντεχνίες κατέληξαν την Τετάρτη (29/5) σε συμφωνία για διασφάλιση του εργασιακού τους μέλλοντος.
Όπως ανακοινώθηκε, με τη συμφωνία διασφαλίζεται η μεταβατική εργοδότηση των εργαζομένων από την Αναπτυξιακή Εταιρεία Λάρνακας και Αμμοχώστου, ενώ θα γίνει και καταγραφή των εργασιών που εκτελούνταν από τους εργαζομένους, σε συνάρτηση με τις εργασίες που διεξάγονται στο λιμάνι και τη μαρίνα για την ανάθεση ανάλογων καθηκόντων.
Επίσης, συμφωνήθηκε όπως συμπεριληφθεί στους όρους του διαγωνισμού για την ανάθεση της διαχείρισης και ανάπτυξης λιμανιού και της μαρίνα Λάρνακας, η εργοδότηση αυτού του προσωπικού από τον νέο ανάδοχο.