Δεν πείθει την Βουλή για φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών το ΑΚΕΛ-«Προεκλογικό πυροτέχνημα»
Μάριος Αδάμου 06:30 - 30 Απριλίου 2024
Περίπου μόνο του ή τουλάχιστον χωρίς την στήριξη εκείνη που θα δημιουργεί βάσιμες πιθανότητες μια πιθανή κατάθεση της πρότασης νόμου που προανήγγειλε για τη φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών να περάσει από τη Βουλή, θα βρεθεί το ΑΚΕΛ σε περίπτωση που προχωρήσει σε ένα τέτοιο εγχείρημα.
- Διαβάστε εδώ: Κίνηση εντυπώσεων από ΑΚΕΛ με πρόταση νόμου για φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών
Από πλευράς των υπολοίπων κομμάτων, η προδιαγραφόμενη πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ χαρακτηρίζεται, αφενός ως ένα προεκλογικό πυροτέχνημα, ενώ αφετέρου, η διαπίστωση που γίνεται είναι πως δεν θα εξυπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο υποτίθεται πως αναλαμβάνεται η συγκεκριμένη πρωτοβουλία.
Ακόμη και από πλευράς ΕΔΕΚ, η οποία σύμφωνα με τον βουλευτή της Ηλία Μυριάνθους βλέπει θετικά μια τέτοια προοπτική, αναδεικνύονται ζητήματα όπως η στάθμιση και η εξήγηση του τι σημαίνει και πώς εννοείται το υπερκέρδος.
Ενώ και από πλευράς ΔΗΠΑ, η οποία στο παρελθόν τάχθηκε υπέρ της φορολόγησης των υπερκερδών των τραπεζών, υπογραμμίζεται πως από την στιγμή που από πλευράς Κυβέρνησης ξεκαθαρίστηκε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει για πολλούς λόγους, δεν υπάρχει κανένας λόγος να επιδιωχθεί κάτι αντίστοιχο σε κοινοβουλευτικό επίπεδο.
Ο. Κουλλάς: «Προεκλογικό πυροτέχνημα...»
Ειδικότερα, ο εκπρόσωπος Τύπου και βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ονούφριος Κουλλάς, μιλώντας στο InBusinessNews, τόνισε πως «εδώ και ενάμιση χρόνο λέγεται αυτό και κατατίθεται μία πρόταση νόμου λίγο πριν από τις εκλογές, ως ένα προεκλογικό πυροτέχνημα».
Όπως είπε, «η Κύπρος είναι μέλος του ευρωσυστήματος και της Ενιαίας Τραπεζικής Ένωσης και δεν μπορούμε να συμπεριφερόμαστε αυθαίρετα, αλλά σε συνεννόηση με τους αρμόδιους θεσμούς, δηλαδή το Υπουργείο Οικονομικών και την Κεντρική Τράπεζα, που σίγουρα θα πρέπει να έχουν επαφή και με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η οποία γενικά ήταν αρνητική σε τέτοια μέτρα, γιατί δίνει λανθασμένα μηνύματα σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα».
Πέραν των πιο πάνω, ο κ. Κουλλά διερωτήθηκε κατά πόσον κάτι τέτοιο είναι εφικτό. «Είναι νομικά εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο; Πώς ορίζεται το υπερκέρδος; Με ποιο τρόπο θα καθοριστεί;», διερωτήθηκε περαιτέρω, υποδεικνύοντας ότι «σε τέτοιου είδους ζητήματα δεν ενεργείς μονομερώς, αλλά απαιτείται μία ενδελεχής συζήτηση με όλους τους θεσμούς».
Απ’ εκεί και πέρα, συμπλήρωσε, «εμάς η έγνοια μας είναι να πιέσουμε-και έχουν γίνει κάποια βήματα-να κλείσει η ψαλίδα μεταξύ δανειστικών και καταθετικών επιτοκίων», εκφράζοντας τη θέση ότι με την φορολόγηση των υπερκερδών «θα έχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα».
«Θα αυξηθούν μεν τα έσοδα του κράτους, αλλά θα έχει αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιδιώκουμε, που είναι η ελάφρυνση των δανειοληπτών και των καταθετών», εξήγησε, ενώ υπενθύμισε καταληκτικά ότι «από το 2012 έχουμε επιβάλει ένα έκτακτο τέλος 0,15%, που πλέον έγινε μόνιμο, πάνω στις τραπεζικές καταθέσεις».
Αναμένει την πρόταση και μετά θα τοποθετηθεί το ΔΗΚΟ
Με τη σειρά του, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, σε δηλώσεις του στο InBusinesNews ξεκαθάρισε πως «δεν θα πάρουμε θέση τώρα ως κόμμα».
«Όταν κατατεθεί η σχετική πρόταση νόμου και την έχουμε ενώπιον μας, θα τοποθετηθούμε», τόνισε, σημειώνοντας πως «δεν νομίζω ότι είναι σωστό να προκαταλάβουμε εκ των προτέρων τη στάση του κόμματος επί του θέματος αυτού».
«Πρέπει, όμως, να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί για τέτοιους είδους πρωτοβουλίες, οι οποίες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη και τη θέση της εκτελεστικής εξουσίας, αλλά και να προωθούνται από την εκτελεστική εξουσία», υπέδειξε καταληκτικά.
Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες του InBusinessNews όταν κι εφόσον κατατεθεί η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, το ΔΗΚΟ θα ταχθεί εναντίον μίας τέτοιας προσπάθειας.
Θετική η ΕΔΕΚ, αλλά...
Από πλευράς ΕΔΕΚ, ο βουλευτής του Κινήματος, Ηλίας Μυριάνθους, δήλωσε στο InBusinessNews πως «εμείς αυτό που λέμε, είναι ότι πρέπει να βρεθεί μία φόρμουλα για να μπορέσει να λειτουργήσει κάτι τέτοιο (φορολόγηση κερδών)», σημειώνοντας ότι «είμαστε θετικοί προς αυτή την κατεύθυνση».
Σύμφωνα με τον κ. Μυριάνθους υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορεί να γίνει η φορολόγηση των υπερκερδών τραπεζών, αλλά, τόνισε, «το σημαντικό είναι να καταφέρουμε να σταθμίσουμε και να εξηγήσουμε το τι σημαίνει και πώς το εννοούμε το υπερκέρδος».
«Είναι βασικό να δούμε τι παραμέτρους μπορούμε να βάλουμε, ώστε να δούμε με ποιον τρόπο θα λειτουργήσει πιο δίκαια», υπέδειξε.
Στο πλευρό της Κυβέρνησης η ΔΗΠΑ
Εκ μέρους της ΔΗΠΑ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και βουλευτής του κόμματος, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε στο InBusinessNews ότι «εμείς ως ΔΗΠΑ είχαμε αυτή τη θέση και την είχαμε θέσει πολλάκις στην Κυβέρνηση, ακόμη και πρόσφατα».
«Αυτό που μας λέχθηκε από πλευράς Κυβέρνησης, είναι ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει για πολλούς λόγους. Συνεπώς, θεωρούμε ότι από τη στιγμή που η πρόταση νόμου, εάν ψηφιστεί, θα αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τότε δεν μπορεί να προχωρήσει», συμπλήρωσε, διερωτούμενος «γιατί να προχωρήσουμε να ψηφίσουμε κάτι τέτοιο, αφού θα το αναπέμψει ο Πρόεδρος;».
Την ίδια ώρα, ο κ. Τρυφωνίδης εξέφρασε την άποψη πως «το ΑΚΕΛ έπρεπε να τη συζητήσει μαζί μας, προτού την καταθέσει», υποδεικνύοντας ότι «εμάς απασχολεί πώς από αυτά τα κέρδη, τα απρόσμενα, θα επωφεληθούν πραγματικά οι δανειολήπτες».
«Με δεδομένη την άρνηση της Κυβέρνησης, προβάλλοντας τους λόγους που προβάλλει, θα φέρουμε αποτέλεσμα; Ίσως να ήταν μία μορφή πίεσης, αλλά θα το δούμε κατά τη συζήτηση της πρότασης νόμου», κατέληξε.
Η πρόταση του ΑΚΕΛ
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς, ο γενικός γραμματέας του κόμματος, Στέφανος Στεφάνου, κατέθεσε στη Βουλή επιστολή για νομοτεχνική επεξεργασία πρότασης νόμου για φορολόγηση των υπερκερδών τραπεζών.
Σύμφωνα με τον κ. Κουκουμά, η πρόταση που επεξεργάζεται το ΑΚΕΛ προνοεί την επιβολή έκτακτου τέλους ύψους 5% επί των καθαρών εσόδων από τόκους για τα έτη 2023 και 2024, θέτοντας ταυτόχρονα ασφαλιστικές δικλίδες που αποτρέπουν την μετακύλιση του βάρους στους δανειολήπτες.
Σύμφωνα με το ΑΚΕΛ, τα έσοδα που θα προκύψουν υπολογίζονται σε περίπου €50 εκατομμύρια ευρώ για κάθε έτος και αυτά θα διοχετευθούν σε ειδικό ταμείο για να χρηματοδοτηθεί η επιδότηση επιτοκίου για στεγαστικά δάνεια δανειοληπτών μεσαίων και χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων.