Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση

Εγχείρημα ιδιαιτέρως δύσκολο ως αποτέλεσμα των συνεχών διαφωνιών που αναφύονται ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς αποδεικνύεται η προσπάθεια της Κύπρου να συμμορφωθεί με τον προ τετραετίας εφαρμοσθέντα Κανονισμό της Ε.Ε.-E.U. Foreign Direct Investment (FDI screening)-, ο οποίος αφορά τη θέσπιση εθνικού μηχανισμού ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ).

Με την Κύπρο να αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα, μιας και σχεδόν το σύνολο των κρατών-μελών της Ε.Ε. διαθέτουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εθνικό μηχανισμό, η όλη προσπάθεια στη χώρα μας βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να επιτυγχάνεται το ζητούμενο. Και με τα σχετικά νομοσχέδια που κατά καιρούς ετοιμάστηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών να πηγαινοέρχονται σαν μπαλάκι του τένις, με διαδρομή από το Υπουργείο στη Νομική Υπηρεσία, στη Βουλή και τανάπαλι.

Η δυστοκία που προκύπτει επαναβεβαιώθηκε την περασμένη Δευτέρα ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, όπου επί τάπητος προς συζήτηση βρέθηκε το αναθεωρημένο κυβερνητικό νομοσχέδιο, επί του οποίου όμως οι παρευρισκόμενοι φορείς διατύπωσαν έντονες διαφωνίες και επιφυλάξεις.

Ως αποτέλεσμα, η κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών αποφάσισε να στείλει το νομοσχέδιο πίσω στην Κυβέρνηση, ζητώντας από το Υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει σε νέα διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε το συντομότερο να υπάρξει κατάληξη επί του θέματος η οποία να ικανοποιεί όλους.

Να γίνει νέα διαβούλευση

Μιλώντας στο InBusinessNews o αναπληρωτής πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, ανέφερε ότι κατά τη συζήτηση της περασμένης Δευτέρας διαφάνηκε ότι πριν από την ετοιμασία του αναθεωρημένου νομοσχεδίου δεν είχε προηγηθεί επαρκής διαβούλευση.

«Το Υπουργείο Οικονομικών λέει ότι έγινε η διαβούλευση, αλλά δεν υπάρχει συμφωνία. Από την πλευρά τους, όμως, οι ενδιαφερόμενοι Σύνδεσμοι υποστηρίζουν ότι δεν έγινε διαβούλευση. Για εμάς, η αλήθεια είναι κάπου στη μέση», ανέφερε.

«Συνεπώς», συνέχισε ο κ. Παντελίδης, «θεωρούμε ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν εξάντλησε όλο το διάλογο ή τουλάχιστον δεν έχει καταφέρει να πείσει τους ενδιαφερόμενους για τις αλλαγές που έγιναν».

«Με βάση τα όσα αναφέρθηκαν στην Επιτροπή κατά τη συζήτηση του αναθεωρημένου νομοσχεδίου, φαίνεται να υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες διαφωνίες από πλευράς όλων των ενδιαφερόμενων και συνεπώς θεωρήσαμε ότι θα ήταν πιο ορθό να συνεχιστεί η συζήτηση και διαβούλευση μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και όλων των εμπλεκομένων, προκειμένου να υπάρξει κατάληξη», τόνισε.

«Επίσης», συμπλήρωσε, «ζητήσαμε από το Υπουργείο Οικονομικών να μας αποστείλει γραπτώς κάποια πράγματα και να μας ενημερώσει τελεσίδικα εάν επιμένει στη θέση του ότι αυτό είναι το πλαίσιο και δεν μπορεί να αλλάξει», υποδεικνύοντας πως «εάν η Κυβέρνηση επιμένει ότι αυτό είναι το πλαίσιο και δεν μπορεί να αλλάξει, τότε θα προχωρήσουμε τη συζήτηση».

Προς το παρόν, επεσήμανε, ωστόσο, θέση της Επιτροπής Οικονομικών είναι ότι πρέπει να συνεχιστεί και να εξαντληθεί ο διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των εμπλεκομένων.

«Εάν, όμως, επαναλαμβάνω η Κυβέρνηση επιμείνει ότι δεν μπορεί να αλλάξει άλλο το πλαίσιο, τότε θα προχωρήσουμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου και θα κρίνουμε εμείς εν τη σοφία μας εάν χρειάζεται να γίνουν οποιεσδήποτε αλλαγές», υπογράμμισε, τονίζοντας πως «στόχος μας είναι να περάσει το συντομότερο αυτό το πλαίσιο από τη Βουλή, αλλά να περάσει σωστά και να μην δημιουργεί προβλήματα».

Κληθείς να πει ποια προβλήματα ενδεχομένως να προκύψουν, ο αναπληρωτής πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ανέφερε ότι «κάτι που θεωρούμε ότι θα δημιουργήσει προβλήματα είναι η αλλαγή που έγινε σε ό,τι αφορά το ελάχιστο ποσό επένδυσης που θα ελέγχεται και συγκεκριμένα το ότι ο έλεγχος θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ επένδυσης, αντί του κατώτατου ποσού 2 εκατομμυρίων ευρώ που προβλεπόταν σε προηγούμενη φάση της διαβούλευσης».

«Αυτό», είπε, «θεωρούμε πως θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, λόγω κυρίως γραφειοκρατίας». «Έχει θέματα για τα οποία πρέπει να δοθούν απαντήσεις, τις οποίες και αναμένουμε για να δούμε πώς θα προχωρήσουμε ως Επιτροπή», κατέληξε ο κ. Παντελίδης.

Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο

Σε ό,τι αφορά το αναθεωρημένο νομοσχέδιο, όπως αναφέρεται σε επιστολή του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργου Παντελή, ημερομηνίας 22 Μαρτίου 2024, προς τη Γενική Διευθύντρια της Βουλής, «τον Σεπτέμβριο του 2022 υποβλήθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο για την εφαρμογή εθνικού μηχανισμού ελέγχου των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων».

Κατά τη σχετική συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αποφασίστηκε όπως διεξαχθεί διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη αναφορικά με συγκεκριμένες πρόνοιες του νομοσχεδίου.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελή, το Υπουργείο Οικονομικών, στη βάση των γραπτών σχολίων/παρατηρήσεων που έλαβε από τα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς και ανταλλαγής απόψεων μαζί τους, προχώρησε σε αναθεώρηση προνοιών του νομοσχεδίου.

Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2023 στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο.

«Το αναθεωρημένο, νομοτεχνικά επεξεργασμένο νομοσχέδιο, καθώς και αντίγραφο με επισήμανση των αλλαγών σε σχέση με το αρχικό νομοσχέδιο που είχε υποβληθεί στη Βουλή, επισυνάπτονται, με την παράκληση όπως φροντίσετε για την άμεση κατάθεσή τους στη Βουλή», καταλήγει ο κ. Παντελή.

  • ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΥΤΟΥΣΙΟ ΤΟ ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΕΔΩ

Οι βασικές αλλαγές

Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών ο εκπρόσωπος του Υπουργείο Οικονομικών, Μιχάλης Ιακωβίδης, μετά τη διαβούλευση που έγινε με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη υιοθετήθηκαν οι περισσότερες εισηγήσεις που προτάθηκαν, ενώ για όσες δεν υιοθετήθηκαν, αξιολογήθηκαν και υπάρχει τεκμηρίωση.

Όπως είπε, οι βασικές αλλαγές μετά τη διαβούλευση, περιλαμβάνουν τη σύσταση συμβουλευτικής επιτροπής, προκειμένου να μην παρατηρείται συγκέντρωση υπερεξουσίας στον Υπουργό, στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από άλλα Υπουργεία.

Επιπλέον, είπε ότι έχουν διευκρινιστεί ορισμοί, ενώ έγιναν διαγραφές επιμέρους άρθρων που δημιουργούσαν σύγχυση και ενδεχομένως να έδιναν έδαφος για παρανόηση.

Από την πλευρά της, η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, Ελένη Συμεωνίδου, τόνισε ότι το νομοσχέδιο αφορά την εφαρμογή κανονισμού, ο οποίος έχει πρόνοιες με άμεση εφαρμογή, ενώ με την προτεινόμενη νομοθεσία μπαίνουν μόνο οι απαιτούμενες πρόνοιες για να μπορέσει να εφαρμοστεί ο ευρωπαϊκός Κανονισμός.

Δειτε Επισης

Ικανοποίηση Λευκωσίας για την έκθεση προόδου της Moneyval-Η αταλάντευτη προσήλωση της Κυβέρνησης
«Απαραίτητη η ενίσχυση του κοινωνικού διαλόγου και της τριμερούς συνεργασίας»
Μαρία Παναγιώτου: Η Κύπρος υλοποίησε πολιτικές για πιο βιώσιμη αγροτική οικονομία
Γιάννης Παναγιώτου: Εργαζόμαστε για καλύτερη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων
Νίκος Χριστοδουλίδης: Διαχρονικά υψηλό το αίσθημα ευθύνης των κοινωνικών εταίρων
Ο ΚΟΑΠ στηρίζει την εκστρατεία «Υιοθετήστε μια οικογένεια το Πάσχα»
Στο 7% μέχρι Μάρτιο η υλοποίηση των αναπτυξιακών δαπανών
Νέα μείωση τιμών στη βιομηχανία τον Μάρτιο
Στο 66% του ΑΕΠ το χρέος των νοικοκυριών, στο 133% των εταιρειών
Εκτός ύφεσης η Ευρωζώνη το πρώτο τρίμηνο, σταθερός στο 2,4% ο πληθωρισμός