Με εύθραυστες ισορροπίες στην Ολομέλεια η φορολόγηση των τραπεζών-Φόβοι για αντάρτες από τις δυνάμεις του όχι
Μάριος Αδάμου 16:01 - 09 Δεκεμβρίου 2024
Στην τελευταία Ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Πέμπτη (12/12), παρά τις ηχηρές προειδοποιήσεις για τους σοβαρότατους κινδύνους που ελλοχεύει και εν μέσω ενός ρευστού σκηνικού ως προς την τελική τύχη της, οδηγείται για ψήφιση η πρόταση νόμου που κατέθεσε το ΑΚΕΛ για φορολόγηση των ούτω καλούμενων υπερκερδών τραπεζών.
Με βάση τα δεδομένα, όπως αυτά είχαν διαμορφωθεί μέχρι σήμερα (9/12), η πρόταση του ΑΚΕΛ συγκεντρώνει για την ώρα 20 θετικές ψήφους -15 από ΑΚΕΛ, 3 από ΕΔΕΚ και 2 από Οικολόγους-.
Όσον αφορά στα υπόλοιπα κόμματα, ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, ΕΛΑΜ και ΔΗΠΑ αναμένεται να καθορίσουν τη στάση που θα τηρήσουν στην Ολομέλεια τις επόμενες ώρες, ακόμη και λίγο πριν την έναρξή της.
- Διαβάστε εδώ: Η αναπτυξιακή τροχιά του τραπεζικού τομέα και το αθεράπευτα αγκυλωμένο ΑΚΕΛ που θέλει να την ανακόψει
- Διαβάστε εδώ: Τα 8+2 πλην της πρότασης του ΑΚΕΛ για τις τράπεζες και η πρακτική αποκόμισης εύκολου πολιτικού…κέρδους
- Διαβάστε εδώ: Το αφήγημα Στέφανου Στεφάνου για την φορολόγηση απροσδόκητων κερδών και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν
- Διαβάστε εδώ: Τα «απροσδόκητα κέρδη» των τραπεζών και μια προβληματική… εξίσωση από το ΑΚΕΛ
Όπως όλα δείχνουν, όμως, ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ-εκτός συγκλονιστικού απροόπτου-θα καταψηφίσουν την πρόταση νόμου, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξουν μερικές διαρροές. Δηλαδή, βουλευτές –πιο πιθανό από το ΔΗΚΟ- να διαφοροποιήσουν τη θέση τους από αυτή του κόμματός τους και να ταχθούν υπέρ.
Την ίδια ώρα, εάν η ΔΗΠΑ παραμείνει σταθερή στην θέση που είχε εκφράσει παλαιότερα στο InBusinessNews ο βουλευτής της Αλέκος Τρυφωνίδη, ότι δηλαδή από τη στιγμή που η Κυβέρνηση είναι αντίθετη με το περιεχόμενο της πρότασης νόμου και σε περίπτωση που υπερψηφιστεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, θα την αναπέμψει, δεν θα την στηρίξει, τότε ο αριθμός των αρνητικών ψήφων μπορεί να φθάσει έως και τις 30, ανεξάρτητα από τι θα πράξουν το ΕΛΑΜ και οι τρεις ανεξάρτητοι βουλευτές, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, Κωστής Ευσταθίου και Αλεξάνδρα Ατταλίδου.
Ωστόσο, εάν επιβεβαιωθεί το σενάριο να υπάρξουν διαρροές από πλευράς ΔΗΚΟ και σε περίπτωση που πέραν του ενός βουλευτή ταχθεί υπέρ της πρότασης νόμου, τότε οι ισορροπίες ανατρέπονται και η τύχη της για το εάν θα υπερψηφιστεί ή θα καταψηφιστεί, θα παιχτεί στις ψήφους του ΕΛΑΜ ή και ακόμα και των ανεξάρτητων βουλευτών.
Οι προειδοποιήσεις
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως καθόλη τη διάρκεια της συζήτησης της πρότασης νόμου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, Υπουργείο Οικονομικών, Κεντρική Τράπεζας, Σύνδεσμος Τραπεζών και Νομική Υπηρεσία, προειδοποίησαν για τους μεγάλους κινδύνους που ελλοχεύουν από ενδεχόμενη υπερψήφισή της.
Μεταξύ άλλων, Υπουργείο Οικονομικών, Κεντρική Τράπεζα και Σύνδεσμος Τραπεζών προειδοποίησαν για τον αρνητικό αντίκτυπο που θα είχε στις τράπεζες η επιβολή μίας νέας, της τρίτης ουσιαστικά, φορολογίας -έστω και για δύο χρόνια-, κυρίως, στους ισολογισμούς τους εν μέσω μάλιστα μίας δύσκολη χρονικά συγκυρίας λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην περιοχή, καθώς και των οικονομικών προβλημάτων που ταλανίζουν τη Γερμανία και τη Γαλλία.
- Διαβάστε εδώ: Αντίθετος με την φορολόγηση των υπερκερδών τραπεζών ο Διοικητής-«Αποθαρρύνει τις ξένες επενδύσεις»
- Διαβάστε εδώ: Γι' αυτούς τους λόγους είναι λάθος η φορολόγηση των «απροσδόκητων» κερδών-Οι θέσεις του Συνδέσμου Τραπεζών
- Διαβάστε εδώ: Κόβει κάθε κουβέντα για φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών ο Χριστοδουλίδης
- Διαβάστε εδώ: Ο Πανίκος Νικολάου για φορολόγηση υπερκερδών-«Political risk, θα είναι στίγμα για την αξιοπιστία της χώρας μας»
Από τη πλευρά της, δε, η Νομική Υπηρεσία έχει εγείρει σοβαρότατα ζητήματα σε ό,τι αφορά τη συνταγματικότητα ορισμένων διατάξεων της πρότασης νόμου, όπως η καθολικότητα στην εφαρμογή και στον σκοπό της φορολογίας και η δημιουργία ειδικού ταμείου όπου θα κατατίθενται τα ποσά που θα εισπράττει το Τμήμα Φορολογίας από τη φορολογία.
Σημειώνεται πως, σε σχέση με το δεύτερο σημείο των συστάσεων της Νομικής Υπηρεσίας, ο εισηγητής της πρότασης νόμου, γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, προχώρησε στην τροποποίηση της, και σε περίπτωση υπερψήφισή της τα ποσά που θα εισπράττονται θα καταλήγουν τελικά στα κρατικά ταμεία.
Η πρόταση του ΑΚΕΛ
Υπενθυμίζεται πως, η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ προνοεί την είσπραξη έκτακτου τέλους αλληλεγγύης πιστωτικών ιδρυμάτων επί της σημειωθείσας, σε σύγκριση με τα έσοδα του φορολογικού έτους 2022 αύξησης των καθαρών εσόδων από τόκους ΑΠΙ, σε ποσοστό 5% επί των εν λόγω εσόδων για τα έτη 2024 και 2025.
Δηλαδή, εάν τα κέρδη ενός ΑΠΙ το 2024 είναι αυξημένα κατά 100 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το 2022, τότε το εν λόγω ΑΠΙ θα κληθεί να καταβάλει ως έκτακτο τέλος ποσό ύψους 5 εκ. ευρώ.
Με βάση, δε, τις διατάξεις της πρότασης νόμου, η υποχρέωση για καταβολή του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης πιστωτικών ιδρυμάτων και η είσπραξη αυτού, θα γίνεται στο τέλος του αντίστοιχου φορολογικού έτους.
- Διαβάστε εδώ: Αυτή είναι η πρόταση του ΑΚΕΛ για επιβολή τέλους 5% επί των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών
Βάσει, ακόμη, των διατάξεων της πρότασης νόμου, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα μετακυλίσει τον οικονομικό αντίκτυπο από την επιβολή του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης στους πελάτες, η Επιτροπή Διαχείρισης του Ταμείου που θα συσταθεί, θα δικαιούται να επιβάλει πρόστιμο το οποίο ανέρχεται στο 150% του μετακυλισθέντος ποσού.
Σε περίπτωση δε άρνησης ή παράλειψης καταβολής του διοικητικού προστίμου, η Επιτροπή θα μπορεί να προχωρήσει στη λήψη δικαστικών μέτρων προς είσπραξη του οφειλόμενου ποσού ως αστικού χρέους οφειλόμενου στο Ταμείο.
Σύμφωνα, επίσης, με τις διατάξεις της πρότασης νόμου, το Υπουργικό Συμβούλιο, κατόπιν εισήγησης του υπουργού Οικονομικών, θα μπορεί να εγκρίνει τη χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Σχεδίων Στήριξης υπό μορφή οικονομικών κινήτρων ή χορηγιών, τα οποία ενδεικτικά και μη περιοριστικά, δύναται να συνίστανται
- Στην κάλυψη του κόστους δανεισμού για υπό σύναψη νέα και υφιστάμενα στεγαστικά δάνεια απόκτησης κύριας κατοικίας.
- Στη στήριξη ευάλωτων δανειοληπτών, βάσει σχεδίων χορηγιών καταρτιζόμενων υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του «περί Ελέγχου των Δημοσίων Ενισχύσεων Νόμου».