Πλαφόν στην τιμή του νερού-Ποιους χώρους και ποιες συσκευασίες αφορά

Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται μέχρι τις 6 Οκτωβρίου 2023 το προσχέδιο νομοσχεδίου για την εισαγωγή πλαφόν στην τιμή του νερού σε χώρους όπου δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός.

Η νομοθεσία παρέχει στον υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας τη δυνατότητα καθορισμού ανώτατων τιμών λιανικής πώλησης προϊόντων σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης, όπου δεν μπορεί να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός.

Οι συσκευασίες

Τα προϊόντα για τα οποία ο αρμόδιος υπουργός δύναται να καθορίσει ανώτατες τιμές λιανικής πώλησης είναι το εμφιαλωμένο νερό σε συσκευασία των 500 ml εντός ή εκτός ψυγείου, το εμφιαλωμένο νερό σε συσκευασία των 750 ml εντός ή εκτός ψυγείου, όπως επίσης το πόσιμο νερό σε ποτήρι.

Οι χώροι
Οι χώροι/σημεία πώλησης, όπου θα είναι υποχρεωτική η εφαρμογή ανώτατων τιμών λιανικής πώλησης είναι τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, οι αθλητικοί χώροι (στάδια, γήπεδα, κλπ), οι κλειστές παραλίες, οι αρχαιολογικοί χώροι (μουσεία και άλλοι χώροι ανεξαρτήτως αν στους χώρους λειτουργεί μουσείο), καθώς επίσης οι κινηματογράφοι και τα θέατρα.

Διευκρινίζεται ότι η εφαρμογή πλαφόν στην τιμή του νερού δεν αφορά χώρους λιανεμπορίου, όπως δηλαδή υπεραγορές και καταστήματα πώλησης τροφίμων.

Οι διευκρινίσεις
Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση, οι ανώτατες τιμές πώλησης καθορίζονται μετά από έρευνα της Αρμόδιας Αρχής (διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και οποιονδήποτε λειτουργό της εν λόγω Υπηρεσίας ή άλλο πρόσωπο ειδικά εξουσιοδοτημένο από αυτόν), λαμβάνοντας υπόψη το κόστος παραγωγής/εισαγωγής, ένα εύλογο ποσοστό για τα λειτουργικά έξοδα και ένα εύλογο ποσοστό κέρδους.

Τόσο οι ανώτατες τιμές πώλησης όσο και τα σημεία πώλησης δύναται να αναθεωρούνται με διάταγμα που εκδίδεται από τον υπουργό.

Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να τηρούν τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο και άμεσα ορατό από τους πελάτες.

Υπογραμμίζεται επίσης ότι οι ανώτατες τιμές πώλησης αφορούν μόνο όρθιους καταναλωτές, οι οποίοι αυτοεξυπηρετούνται (self service) και όχι καθήμενους καταναλωτές προς τους οποίους παρέχονται υπηρεσίες (παραγγελίες για σερβίρισμα από σερβιτόρους).

Τα πρόστιμα για τους παραβάτες
Πρόστιμα χιλιάδων ευρώ προβλέπονται για όσους δεν συμμορφωθούν με τις υποδείξεις της Αρμόδιας Αρχής και την εφαρμογή της νομοθεσίας.

Συγκεκριμένα, όταν διαπιστωθεί ότι επιχείρηση, εκ προθέσεως ή εξ αμελείας, δεν τηρεί σχετικό τιμοκατάλογο ή/και επιβάλλει ψηλότερες τιμές από τις ανώτατες τιμές πώλησης ή/και υποβάλλει ψευδείς, ελλιπείς, ανακριβείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, ή σε περίπτωση που πρόσωπο παρακωλύει ή παρεμποδίζει την Αρμόδια Αρχή κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, ή σε περίπτωση κατά την οποία επιχείρηση παραλείπει να συμμορφωθεί με υποχρέωση που επιβάλλει η νομοθεσία, τότε ο διευθυντής (Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή) έχει την εξουσία να:

  • διατάσσει τον παραβάτη όπως τερματίσει άμεσα την παράβαση και αποφύγει επανάληψή της στο μέλλον,
  • επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο, ανάλογα με τη φύση, τη βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης, ύψους μέχρι €10.000,
  • σε περίπτωση συνέχισης της παράβασης επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο μέχρι €1.000), για κάθε μέρα συνέχισης της παράβασης,
  • σε περίπτωση που η παράβαση έχει τερματιστεί, επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο ανάλογα με τη φύση, τη βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης, το οποίο δε ξεπερνά τις €5.000.

Ανοίγει ο δρόμος για άλλα προϊόντα;
Σε πρώτη φάση η Κυβέρνηση επέλεξε το νερό ως το υπ’ αριθμόν ένα αγαθό για την εφαρμογή ανώτατης τιμής πώλησης, ενώ στο επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται το μέτρο να επεκταθεί και σε άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Συγκεκριμένα, ερωτηθείς σχετικά το Σάββατο ο διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης κατά πόσο ενδέχεται να υπάρξει πλαφόν και σε άλλα προϊόντα, εξήγησε ότι η νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα στον υπουργό μέσω διατάγματος να περιλάβει και άλλα προϊόντα.

Πρόσθεσε ακόμα ότι σε πρώτη φάση το αρμόδιο Υπουργείο επικεντρώθηκε στο πλέον αναγκαίο αγαθό, το νερό, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα αισχροκέρδειας σε περιοχές όπου δεν λειτουργεί ανταγωνισμός, ενώ σε κατοπινό στάδιο, όταν και εφόσον εγκριθεί η πολιτική αυτή, θα εκτιμηθεί κατά πόσο μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα.

Δειτε Επισης

Πέραν των €33 δισ. έσοδα ΦΠΑ το 2024 μέσω συστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ενώπιον της ΕΠΑ η εξαγορά του Foody Market από τις υπεραγορές Αλφαμέγα
Toyota Κύπρου: Ολοκλήρωσε το μεγάλυτερο μέρος των ανακλήσεων σε οχήματα ευρωπαϊκών προδιαγραφών
Lidl Κύπρου: Γιορτάζει τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του καταστήματός της στο Neon Mall of Pafos
Epic: Ακραία φαινόμενα προσφορών με έως €320 σε smartphones και 50% έκπτωση στο πάγιο 2ης γραμμής
Διαπιστώνουν υπέρμετρη αύξηση των λιανικών τιμών φρούτων και λαχανικών οι καταναλωτές-Ζητούν λήψη μέτρων
Δυναμική είσοδος στην κυπριακή αγορά για τη BYD...Ξεπέρασε τις 100 παραγγελίες μέσα σε μόλις 50 ημέρες
Τα υβριδικά οδηγούν την κούρσα της αγοράς αυτοκινήτων μαζί με τα βενζινοκίνητα-Οι κορυφαίες μάρκες του πρώτου εξαμήνου
Η γαλακτοβιομηχανία Όμηρος, το μπαράζ επενδύσεων και η πολλαπλή στόχευση της καθόδου στην Κύπρο
Τα κριτήρια για τα €4 εκατ. ανά έτος την επόμενη τριετία με στόχο την αύξηση της παραγωγής αιγοπρόβειου γάλακτος