Οι αγωγές και οι λόγοι αποτυχίας του Neo Plaza στην Κοκκινοτριμιθιά
InBusinessNews 06:30 - 01 Σεπτεμβρίου 2023
Λιγότερο από δύο χρόνια κατάφερε να διατηρηθεί σώο το concept ανοιχτού τύπου mall, στην Κοκκινοτριμιθιά.
Το εμπορικό πάρκο ή αλλιώς εκπτωτικό χωριό Neo Plaza τίθεται σε ηλεκτρονικό πλειστηριασμό, με την Astrobank να θέτει ως επιφυλασσόμενη τιμή πώλησης τα €10,5 εκατ.
Το ακίνητο, το οποίο βγαίνει σε πλειστηριασμό, αποτελείται από το εκπτωτικό χωριό «ανοικτού τύπου» σε ένα επίπεδο (ισόγειο), με συνολικό εμβαδό 35,133 τ.μ.
Τονίζεται ότι στο εμπορικό πάρκο εμπεριέχονται 38 καταστήματα λιανικής πώλησης, 10 χώροι εστίασης, μία υπεραγορά, ένα πλυντήριο αυτοκινήτων και ένας παιδότοπος συνολικού εμβαδού περί των 13,310 τ.μ., διάδρομοι διακίνησης, χώροι υγιεινής και μεγάλος αριθμός ακάλυπτων χώρων στάθμευσης.
Διαβάστε εδώ: Στο σφυρί το Neo Plaza στην Κοκκινοτριμιθιά
Η πώληση αναμένεται να διεξαχθεί μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Πλειστηριασμού στην ιστοσελίδα Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού www.eauction-cy.com, στις 29 Σεπτεμβρίου 2023.
Πάνε σε αγωγές οι ιδιοκτήτες
Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες του εμπορικού κέντρου εναντιώνονται στην πρόθεση της Astrobank να πωλήσει το ακίνητο και την επιχείρηση στην «εξευτελιστική», όπως την χαρακτηρίζουν κατώτατη επιφυλαχθείσα αξία των €10,5 εκατ., αξιώνοντας μάλιστα το ποσό των €17 εκατ. ως την κατ' ελάχιστον αγοραία αξία του ακινήτου.
Διαβάστε εδώ: Στην αντεπίθεση οι ιδιοκτήτες του Neo Plaza - Ποιο το αίτημα τους
Αμφισβητώντας νομικά το δικαίωμα του ενυπόθηκου δανειστή δηλαδή της Τράπεζας να κινήσει διαδικασίες πλειστηριασμού για πώληση του ακινήτου λόγω μη τήρησης της νομοθεσίας, οι ιδιοκτήτες του Neo Plaza, μέσω του δικηγόρου τους, αξιώνουν, μεταξύ άλλων, αποζημιώσεις, δια αγωγής που έχουν καταχωρήσει στις 21 Αυγούστου 2023 στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας, τόσο εναντίον της Τράπεζας όσο και εναντίον του διορισμένου από αυτήν διαχειριστή/παραλήπτη, εκ ποσού τουλάχιστον €17 εκατ.
Γιατί απέτυχε
Το Neo Plaza άνοιξε τις πόρτες του το φθινόπωρο του 2021, εισάγοντας ένα νέο concept στο λιανικό εμπόριο, με ένα mall ανοιχτού τύπου, ένα υπαίθριο εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο που συνδυάζει τα ψώνια, μαζί με τη διασκέδαση, σε μία περιοχή μακριά από το κέντρο της πόλης, όπου είθισται να ανεγείρονται τα εκπτωτικά χωριά ή τα outlets.
Παρόλο που τον Οκτώβριο του 2021, το κοινό επεφύλαξε θερμή υποδοχή στο εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο, η οποία διατηρήθηκε για αρκετούς μήνες, εντούτοις η επισκεψιμότητα, ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο μειωνόταν σταδιακά, με τους καταναλωτές να κατευθύνονται στα άλλα εμπορικά κέντρα της περιοχής, όπως το Nicosia Mall, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση ορισμένων λεπτών από το Neo Plaza.
Η μάλλον ατυχής, όπως αποδείχθηκε, επιλογή και μείξη brands, τα οποία δεν κατάφεραν να αποκτήσουν την απαιτούμενη δυναμική για να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των αγοραστών, ο μη επαρκής εμπλουτισμός του εμπορικού κέντρου με νέα καταστήματα και η μειωμένη παρουσία αλυσίδων «κραχτών» μπορούν να θεωρηθούν κάποιοι από τους λόγους της αποτυχίας του Neo Plaza.
Διαβάστε εδώ: Malls: Νέες αφίξεις, επεκτάσεις, μετοχικές αλλαγές και πλειστηριασμοί
Τι απουσίαζε και τι πήγε καλά
Από το εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο απουσίαζαν κάποιες από τις πιο γνωστές μάρκες του retail, που είθισται να δραστηριοποιούνται σε άλλα εμπορικά κέντρα (malls), ενώ δεν υπήρχαν αρκετές εναλλακτικές επιλογές στην εστίαση, όπως για παράδειγμα ένας all day προορισμός ή ένα εστιατόριο για casual dining.
Ωστόσο, αυτό που πιστώνεται στο εμπορικό κέντρο της Κοκκινοτριμιθιάς είναι η έντονη παρουσία outlets γνωστών brands, η επιτυχημένη παρουσία της μεγαλύτερης αλυσίδας παιδότοπων στην Ελλάδα, Volta που έσφυζε από ζωή, ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα, αλλά και η διενέργεια κάποιων εκδηλώσεων ή συναυλιών στους χώρους του πάρκου.
Από την άλλη, τα απανωτά λουκέτα/αποχωρήσεις κάποιων επιχειρήσεων που δημιούργησαν έντονη αρνητική ψυχολογία και αλυσιδωτές επιπτώσεις στους υπόλοιπους καταστηματάρχες, όπως επίσης η απειρία ορισμένων tenants να διαχειριστούν τις απαιτήσεις της παρουσίας τους σε ένα τέτοιο εμπορικό concept, λειτούργησαν ανασταλτικά ως προς την επιτυχία του εμπορικού πάρκου.
Δεν υπήρχε χρόνος
Σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν επίσης οι καιρικές συνθήκες, καθώς ένας από τους βασικούς λόγους που αποδεδειγμένα οι καταναλωτές, ιδιαίτερα της Λευκωσίας, κατευθύνονται σε κλειστά malls είναι οι κατάλληλες θερμοκρασίες σε κάθε εποχή.
Αυτό εξηγεί σε κάποιο βαθμό τις μειωμένες αγορές/τζίρους σε κάποιες από τις high streets ή άλλες βασικές εμπορικές οδούς της πρωτεύουσας, όπως η Λήδρας και η Μακαρίου, στις οποίες κερδισμένη φαίνεται να βγαίνει μόνο η εστίαση, παρά το λιανεμπόριο.
Βέβαια, ίσως μια βασική παράμετρος που δεν λήφθηκε υπόψη είναι ότι ένα τέτοιο concept χρειάζεται χρόνο για να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά και διαρκή εμπλουτισμό και ανανέωση για να αντέξει στον χρόνο. Οι δανειστικές, όμως, υποχρεώσεις, τα ενοίκια που έτρεχαν με τους tenants να αδυνατούν να τα καταβάλουν λόγω εξαιρετικά χαμηλών τζίρων και ο έντονος ανταγωνισμός από τα άλλα malls, δεν φαίνεται να άφησαν περιθώρια αντιδράσεων.
Το τι μέλλει γενέσθαι δεν μπορεί, μέχρι στιγμής, να προβλεφθεί. Από τη μία, εκκρεμεί ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός, ο οποίος θα καταδείξει κατά πόσο θα εξευρεθεί αγοραστής, οι προθέσεις του οποίου για το μέλλον του εμπορικού πάρκου παραμένουν άγνωστες.
Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες του Neo Plaza πέρασαν στην αντεπίθεση προχωρώντας σε αγωγή κατά της πρόθεσης της Astrobank να πωλήσει μέσω ηλεκτρονικού πλειστηριασμού το ακίνητο και την επιχείρηση, αξιώνοντας μάλιστα €17 εκατ. αντί €10,5 εκατ., τα οποία έχει καθορίσει η Τράπεζα ως κατώτατη επιφυλαχθείσα αξία.