Σε υψηλές πτήσεις η αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου-Ανακάμπτει με πρωτιά

Πρώτη από τις ευρωπαϊκές χώρες, με την μεγαλύτερη ανάκαμψη στην αεροπορική συνδεσιμότητα βρίσκεται η Κύπρος, καταγράφοντας άλμα μεταξύ Ιουνίου 2019 και 2023, της τάξεως του +17%.

Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση συνδεσιμότητας του Κλάδου των Αεροδρομίων, την οποία δημοσιεύει ο ACI Europe, η Κύπρος με +17% και η Ελλάδα με +4% έχουν ανακάμψει όσον αφορά τον τομέα της συνδεσιμότητας των αεροδρομίων τους κατά την τελευταία πενταετία, οπόταν και όλα τα αεροδρόμια δέχθηκαν ισχυρό πλήγμα από την πανδημία.

Όπως συναφώς μπορεί να διαπιστωθεί και από τον σχετικό πίνακα που ακολουθεί, ο οποίος συγκρίνει τον Ιούνιο του 2019 με τα στοιχεία για τον Ιούνιο 2023 στο θέμα της συνδεσιμότητας για χώρες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ευρύτερα της Ευρώπης, πρώτα η Κύπρος και μετά από απόσταση η Ελλάδα, είναι οι μόλις δύο χώρες που προσλαμβάνουν σήμερα θετικό πρόσημο.

p1

Η έκθεση αναφέρεται και στα μικρότερα αεροδρόμια, τα οποία για ακόμη μια χρονιά δείχνουν ότι ξεπερνούν σε απόδοση τα μεγαλύτερα και να ανακάμπτουν από τις επιπτώσεις της πανδημίας, με το αεροδρόμιο της Πάφου, να είναι ένα από αυτά.

Τονίζεται ότι τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια έχουν μεγαλύτερη έκθεση και εξάρτηση από τη ζήτηση αναψυχής και VFR (επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς), καθώς και από υπερ-LCC (χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες).

Ωστόσο, υπάρχουν τεράστιες διαφορές στην απόδοση μεταξύ των αεροδρομίων. Ενώ τα νησιωτικά αεροδρόμια, αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και αυτά που χρησιμεύουν ως βάσεις LCC, βλέπουν εντυπωσιακή ανάπτυξη στην άμεση συνδεσιμότητα με επίπεδα που ξεπερνούν κατά πολύ τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), πολλά άλλα περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια εξακολουθούν να αγωνίζονται να ανακτήσουν και να ξαναχτίσουν άμεση συνδεσιμότητα.

Κάποια παραδείγματα περιφερειακών και μικρότερων αεροδρομίων και LCC με τις καλύτερες επιδόσεις τα οποία αναφέρει η έκθεση είναι: Τράπανι (+155%), Τίρανα (+81%), Ζαντάρ (+84%), Φουντσάλ (+29%), Χανιά (+26%), Πάφος (+24%), Ρόδος (+21%), Μπέργκαμο (+19%), Νταλαμάν (+19%), Μπρίστολ (+17%) και Βρυξέλλες-Σαρλερουά (+14%).

Και ο ανταγωνισμός

Όσον αφορά τις χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Τουρκία βρίσκεται στην κορυφή με +19%, ενώ ακολουθεί η Βοσνία Ερζεγοβίνη με +8% και η Αλβανία με +7%.

Ο πίνακας που ακολουθεί αποτυπώνει την εικόνα:

p2

Τα πιο πάνω στοιχεία, για τις χώρες εκτός της Ε.Ε. έχουν τη σημασία τους σε πολλαπλά επίπεδα για την Κύπρο και την αεροπορική της συνδεσιμότητα, πόσο μάλιστα από τη στιγμή που παρατίθενται σε μία έκθεση η οποία αποτελεί το βασικό βαρόμετρο της αεροπορικής συνδεσιμότητας.

Όπως γίνεται αντιληπτό από τις επιδόσεις της Τουρκίας, η γειτονική χώρα εντείνει το ήδη ανταγωνιστικό περιβάλλον, βάζοντας δύσκολα, τόσο την Κύπρο όσο και την Ελλάδα, κυρίως σε ό,τι αφορά το κομμάτι του τουρισμού.

Σημείο που επίσης χρήζει αναφοράς, είναι αυτό σε σχέση με τις επιδόσεις άλλης μια γειτονικής της Κύπρου χώρας, και συγκεκριμένα του Ισραήλ. Το Ισραήλ βρίσκεται στο -4% σε σχέση με το 2019, που παρότι μικρό ως ποσοστό, δεν παύει να είναι αρνητικό.

Αυτό το ποσοστό, ενδεχομένως θα μπορούσε να αποκτήσει θετικό πρόσημο με περαιτέρω συνδεσιμότητα, αν για παράδειγμα υλοποιηθούν οι προσπάθειες που γίνονται για απευθείας σύνδεση της Κύπρου με τις ΗΠΑ ή έστω με ενδιάμεση στάση το Ισραήλ. Κάτι το οποίο κοιτάνε αρκετά «ζεστά» οι εμπλεκόμενοι φορείς, για τα επόμενα χρόνια.

Επισημαίνεται πως η απευθείας αεροπορική σύνδεση της Κύπρου γενικότερα αποτελεί πρωταρχική επιδίωξη της Κυβέρνησης και του Υφυπουργείου Τουρισμού, με τον αρμόδιο Υφυπουργό Κώστα Κουμή να προαναγγέλλει μόλις προ ημερών μια ενδεχόμενη σύνδεση της χώρας μας με το Καζακστάν εντός του 2024.

Στα γενικά...

Αν δούμε όλη την εικόνα που επικρατεί στα υπό εξεταζόμενα αεροδρόμια, και με βάση τα στοιχεία της έκθεσης του ACI Europe, οι εθνικές αγορές καταγράφουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ τους.

Όπως είδαμε και πιο πάνω, μόνο πέντε εθνικές αγορές έχουν υπερβεί τα προ-πανδημικά επίπεδα συνδεσιμότητας και αυτές είναι η Τουρκία (+19%), η Κύπρος (+17%), η Βοσνία-Ερζεγοβίνη (+8%), η Αλβανία (+7%) και η Ελλάδα (+4%).

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, το Ηνωμένο Βασίλειο (-10%) έχει τις καλύτερες επιδόσεις μαζί με την Ισπανία (-12%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (-16%), τη Γαλλία (-17%) και τη Γερμανία (-27%) που έρχεται τελευταία. Άλλες αγορές της ΕΕ+, όπως η Τσεχία (-44%) και η Φινλανδία (-40%), εξακολουθούν να μην έχουν ανακτήσει το συνολικό τους επίπεδο συνδεσιμότητας.

Ως αποτέλεσμα της εισβολής της Ρωσίας, η Ουκρανία έχει χάσει κάθε εμπορική αεροπορική συνδεσιμότητα, με τον εναέριο χώρο και τα αεροδρόμιά της κλειστά. Ενώ οι διεθνείς κυρώσεις ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία οδήγησαν σε σημαντικές απώλειες στη συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα για τη Λευκορωσία (-82%) και σε μικρότερο -αλλά σημαντικό- βαθμό για τη Ρωσία (-34%).

Καταληκτικά, το 66% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν ανακτήσει το 66% της άμεσης συνδεσιμότητας τους σε σύγκριση με το 2019.

Δειτε Επισης

Ανάγκη για τον τουριστικό τομέα-«Δεν μπορούμε χωρίς ξένα εργατικά χέρια και αυτό αποδεικνύεται από τους αριθμούς»
Η Red Selection λίστα του Foody με την υπογραφή του Λεωνίδα Κουτσόπουλου
Αυθεντικό Πάσχα στο Cap St. Georges: Ξεχωριστός προορισμός-Μοναδικές εμπειρίες
Αλεξανδρούπολη-Λάρνακα: Πότε αρχίζει επίσημα η απευθείας αεροπορική σύνδεση
ΕΤΑΠ Πάφου: Συμμετέχει σε έργο για πράσινη και ψηφιακή μετάβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων
City of Dreams Mediterranean: Πιστοποιήθηκε με ISO για συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ασφάλειας τροφίμων
Πέραν των 10.000 επισκεπτών στην Έκθεση Τουρισμού Travel Expo Cyprus
Lanitis Entertainment: Ανεβάζει το επίπεδο γαστρονομικής απόλαυσης στην πλατεία του Trilogy
Ελληνικός τουρισμός: Αυξημένες κρατήσεις από Ολλανδία και Βέλγιο
Από πού αντλεί τουρίστες η Κύπρος-Οι κύριες αγορές, οι ανακατατάξεις και το... Ισραήλ