Dave Yewman: Η αριστεία είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και προετοιμασίας
InBusinessNews 12:55 - 21 Απριλίου 2023
Πρώην δημοσιογράφος και αρθρογράφος στον αμερικανικό Τύπο, ο Dave Yewman εκπαιδεύει στελέχη εταιρειών στην αποτελεσματική χρήση του προφορικού λόγου ως στρατηγικού εργαλείου στην Επικοινωνία. Ο Yewman, ο οποίος έχει προσκληθεί στο πλαίσιο εκδήλωσης για τα 20 χρόνια λειτουργίας της ΓΝΩΡΑ Σύμβουλοι Επικοινωνίας, εξηγεί τι ακριβώς χρειάζεται για μια επιτυχημένη δημόσια ομιλία. Όπως λέει ο Διακεκριμένος Σύμβουλος σε θέματα Επικοινωνίας και Δημόσιας Ομιλίας, «η αριστεία σχεδόν σε οτιδήποτε φαίνεται εύκολη, αλλά στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και προετοιμασίας».
Σημειώνεται ότι ο Dave Yewman θα μιλήσει για τη «Δύναμη της Αποτελεσματικής Δημόσιας Ομιλίας», στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τα 20 χρόνια λειτουργίας της ΓΝΩΡΑ Σύμβουλοι Επικοινωνίας.
Πόσο σημαντική είναι η δημόσια ομιλία σήμερα;
Σήμερα, η αποτελεσματική χρήση του προφορικού λόγου είναι πιο σημαντική από ποτέ. Μπορεί ένα χρυσόψαρο να έχει ικανότητα συγκέντρωσης 9 δευτερολέπτων, αλλά οι άνθρωποι έχουν ικανότητα συγκέντρωσης 8 δευτερολέπτων – οπότε εάν η ομιλία σας δεν τραβήξει την προσοχή του ακροατηρίου από τα πρώτα λίγα λεπτά, το μήνυμά σας δεν πρόκειται να φθάσει ποτέ σε αυτούς. Επομένως, είναι σημαντικό να παρουσιάσετε ένα ξεκάθαρο μήνυμα και να εξασκήσετε την ομιλία σας επανειλημμένα, ώστε να βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να συνδεθείτε πραγματικά με τους ανθρώπους που κάθονται μπροστά σας ή σας παρακολουθούν απ’ το Zoom. Κάποιος από την εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey Consulting είπε κάποτε ότι η ικανότητα να μιλάς με ευφράδεια στον επιχειρηματικό κόσμο αποτελεί «σχεδόν ένα αθέμιτο πλεονέκτημα», γεγονός που είναι απολύτως αληθές, καθώς ένας μεγάλος αριθμός στελεχών, πολιτικών προσώπων και διευθυντών ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες σε αυτόν τον τομέα. Το να είσαι αποτελεσματικός ομιλητής είναι κάτι που μπορεί να εκτοξεύσει την καριέρα σου, αλλά χρειάζεται δουλειά για να φθάσεις σ’ αυτό το σημείο.
Υπάρχουν κάποια όρια ή προκλήσεις που συναντάτε συχνά ως coach;
Το γεγονός είναι ότι κανείς δεν θέλει να κάνει εξάσκηση. Το πρόβλημα είναι ότι πολλά υψηλόβαθμα στελέχη πιστεύουν ότι μπορούν απλά να αυτοσχεδιάσουν κατά τη διάρκεια των ομιλιών τους, πράγμα που αναπόφευκτα οδηγεί στην καταστροφή. Αν το καλοσκεφτείτε, η αριστεία μπορεί να μοιάζει εύκολη σε πολλούς τομείς, αλλά στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και προετοιμασίας. Μεγάλο μέρος της δουλειάς μου αφορά τη βιντεοσκόπηση των στελεχών, την παρακολούθηση του υλικού και την ανάλυση της ομιλίας τους, ασκώντας εποικοδομητική κριτική στον ομιλητή. Αυτό είναι ένα τρομερά άβολο κομμάτι της όλης διαδικασίας, αλλά πάντα επιτυγχάνει τον σκοπό της: να κάνει τους πελάτες μου καλύτερους ομιλητές. Ένας από τους πελάτες μου στην Google, ανέφερε ότι η διαδικασία ήταν «τρομακτική αλλά και ιδιαίτερα ευεργετική», κάτι που αποτελεί ακριβή περιγραφή της μεθόδου που ακολουθείται.
Πώς μπορεί κανείς να δίνει εξαιρετικές ομιλίες, εντυπωσιάζοντας το ακροατήριο του;
Όταν δούμε κάποιον που είναι πολύ καλός στην επικοινωνία, έναν ξεκαρδιστικό κωμικό ή έναν σπουδαίο τραγουδιστή, μπορούμε εύκολα να μπούμε στον πειρασμό να σκεφτούμε ότι είναι καλοί, χωρίς να καταβάλουν οποιαδήποτε προσπάθεια. Ότι με κάποιο τρόπο έχουν γεννηθεί με τις δεξιότητες που απαιτούνται για να είναι φανταστικοί. Αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Το να είσαι αποτελεσματικός ομιλητής είναι μια δεξιότητα που μαθαίνεται, όπως ακριβώς το να λες αστεία, να τραγουδάς, να χορεύεις ή οτιδήποτε άλλο. Αν έχετε μια ομιλία στις 20 του μήνα, αρχίστε να τη διαβάζετε δυνατά στις 2 του μήνα και συνεχίστε να κάνετε εξάσκηση κάθε δεύτερη μέρα μέχρι την εκφώνηση. Δεν μπορείτε να μην τα πάτε περίφημα μετά από τόσες πρόβες. Και για έξτρα πόντους, ηχογραφήστε τις πρόβες στο τηλέφωνό σας και μετά ακούστε το υλικό για να καταλάβετε τι πρέπει να δουλέψετε και να κάνετε τις κατάλληλες προσαρμογές. Αν το κάνετε αυτό σε κάθε πρόβα, στις 20 του μήνα θα είστε ένας σπουδαίος ομιλητής.
Ποια είναι μερικά tips που θα έδινες στους αναγνώστες μας που θέλουν να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο;
Τα δύο πιο σημαντικά στοιχεία είναι να μπαίνεις στο θέμα γρήγορα και να αφηγείσαι ωραίες ιστορίες. Τα ακροατήρια αγαπούν τις ιστορίες και αν οι ιστορίες του ομιλητή καταφέρνουν να περάσουν το σημαντικότερο μήνυμα της ομιλίας, αυτή θα μείνει αξέχαστη. Τα ακροατήρια έχουν επίσης περιορισμένο διάστημα συγκέντρωσης (9 δευτερόλεπτα), οπότε οι ομιλητές θα πρέπει να προχωρήσουν στο διά ταύτα μέσα στα πρώτα 10-12 δευτερόλεπτα. Μερικές φορές ακούτε τους ομιλητές να λένε: «Αν θυμάστε μόνο ένα πράγμα από σήμερα, ας είναι αυτό». Με αυτό τον τρόπο επικοινωνούν ότι αυτό είναι το σημαντικότερό τους μήνυμα. Αν το καλοσκεφτείτε, οι άνθρωποι θυμούνται μόνο ένα ή δύο μεγάλα πράγματα από μια ομιλία. Αν προσπαθήσετε να περάσετε 15 βασικά μηνύματα σε ένα ακροατήριο, δεν πρόκειται να τα καταφέρετε. Ένας από τους πελάτες μου στην Microsoft πολύ εύστοχα το αποκαλεί «trying to boil the ocean», εννοώντας ότι θα βάλετε τον εαυτό σας στη δύσκολη θέση να υλοποιήσει ένα έργο που είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί.
Οι ομιλίες διάσημων προσώπων αποτελούν έμπνευση για εσάς;
Ναι, είμαι μεγάλος θαυμαστής της Obama. Και ο σύζυγός της είναι πολύ καλός επίσης! Θαυμάζω τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί ο καλλιτέχνης Bono, ενώ ο Καναδός πρωθυπουργός Justin Trudeau είναι επίσης εξαιρετικός ομιλητής. Νομίζω ότι η Nikole Hannah-Jones, η οποία έγραψε το 1619 Project για τους New York Times, είναι θαυμάσια στις τηλεοπτικές της εμφανίσεις. Φυσικά, άνθρωποι όπως ο Martin Luther King Jr και ο John F. Kennedy βρίσκονται πάντα ψηλά σε κάθε λίστα. Μάλιστα, ένα πράγμα που συχνά ξεχνούμε, είναι ότι η ομιλία του MLK «I have a dream» – «Έχω ένα όνειρο» είχε διάρκεια μόλις 17 λεπτά, κάτι που αποδεικνύει ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερα πολύς χρόνος για να κάνεις μια αξιομνημόνευτη ομιλία.
Ποιος ο ρόλος του ακροατηρίου για μια δημόσια ομιλία ή παρουσίαση; Πώς αλλάζει τον τρόπο προετοιμασίας του ομιλητή, την εμφάνιση και την αλληλεπίδραση με το κοινό;
Πριν μερικές μέρες είδα κάπου αυτό το απόφθεγμα: «Το να ετοιμάζεις μια παρουσίαση χωρίς να έχεις ένα συγκεκριμένο ακροατήριο υπόψη, είναι σαν να γράφεις ένα ερωτικό γράμμα και να το απευθύνεις «προς κάθε ενδιαφερόμενο». Αυτό ισχύει απόλυτα. Το ακροατήριο είναι καίριας σημασίας για μια ομιλία. Δεν θα μιλούσατε με τον ίδιο τρόπο σε μια ομάδα μαθητών, όπως θα μιλούσατε σε μια αίθουσα γεμάτη με στελέχη επιχειρήσεων. Το μήνυμά σας θα μπορούσε να είναι παρόμοιο, αλλά η ομιλία θα ήταν προσαρμοσμένη προκειμένου να περάσει στο κοινό. Πολλοί ομιλητές ξεχνούν το ακροατήριο. Στις ΗΠΑ υπάρχει ένας όρος που ονομάζεται «WIIFM» που σημαίνει «What's In It For Me?» (Τι μπορώ εγώ να κερδίσω από αυτό;) και αυτή είναι η ερώτηση που το εκάστοτε ακροατήριο κάνει στον εκάστοτε ομιλητή. Βασικά, γιατί πρέπει να σας ακούσω; Αν σηκωθείτε σε μια αίθουσα γεμάτη επενδυτές και πείτε ότι μπορείτε να τους κερδίσετε 2 εκατομμύρια ευρώ σε τρεις εβδομάδες, θα τραβήξετε την προσοχή τους στα πρώτα 10 δευτερόλεπτα της ομιλίας σας, προτού μειωθεί η ικανότητα συγκέντρωσής τους.