Λιανεμπόριο: Από Μεγάλη Παρασκευή θα φανεί η «ανάσταση»
Μάριος Ιωάννου 06:30 - 13 Απριλίου 2023
Πάσχα εν μέσω ακρίβειας ετοιμάζονται να κάνουν οι Κύπριοι, με το γιορτινό τραπέζι να αποδεικνύεται έως και 25% ακριβότερο σε σχέση με πέρσι.
Η αυξημένη κίνηση στην αγορά άρχισε από το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης και αναμένεται να κορυφωθεί τη Μεγάλη Παρασκευή. Ξεκάθαρη είναι η τιμητική των υπεραγορών, των κρεοπωλείων και των αρτοποιείων, με τους καταναλωτές να σπεύδουν να προμηθευτούν τα πασχαλινά εδέσματα.
Τρόφιμα, παιδική ένδυση και υπόδηση
Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ Μάριος Αντωνίου τόνισε ότι εκτός από τα τρόφιμα, τα οποία βρίσκονται πρώτα στην προτίμηση των καταναλωτών την περίοδο του Πάσχα, κινητικότητα καταγράφεται όσον αφορά σε αγορές στην παιδική ένδυση και υπόδηση, αλλά και στα παιχνίδια.
«Η πιο εμπορική μέρα αυτής της περιόδου είναι η Μεγάλη Παρασκευή. Ωστόσο, η περίοδος των αγορών του Πάσχα δεν μπορεί να συγκριθεί με τις γιορτές των Χριστουγέννων, κατά την οποία κινείται σύσσωμο το λιανεμπόριο, με αυξημένες αγορές σε όλους τους τομείς», επεσήμανε σχετικά.
Ακριβότερο αλλά δημοφιλές το αρνί
Με βάση το πασχαλινό παρατηρητήριο τιμών, η αύξηση των τιμών για τα αμνοερίφια φτάνει το 25% σε σχέση με πέρσι, καθώς κυμαίνονται από €8.50 έως €13.80.
Διαβάστε εδώ: «Κόβουν λαιμό» τα κρέατα, αυξήσεις και σε αυγά, γάλα, λάδι και ψωμί
Ωστόσο, το αρνί είναι το δημοφιλέστερο έδεσμα στο πασχαλινό τραπέζι και σε αυτό το πλαίσιο οι υπεραγορές προσπαθούν εδώ και μέρες να συγκρατήσουν όσο γίνεται τις τιμές σε μονοψήφια επίπεδα.
Εναλλακτικές επιλογές αποτελούν το χοιρινό κρέας και το κοτόπουλο, τα οποία, ωστόσο, δεν είναι ξεκάθαρο αν στο τέλος θα επιλεγούν από τους καταναλωτές.
Σταθεροποίηση στις ψηλές τιμές
Εμφανής είναι και από τα στατιστικά στοιχεία ο αυξημένος τζίρος στο λιανεμπόριο.
Συγκεκριμένα, αύξηση 1,6% σημείωσε τον Φεβρουάριο του 2023 ο όγκος του λιανικού εμπορίου στην Κύπρο σε σχέση με τον Ιανουάριο, και αύξηση 8,3% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat.
Μάλιστα, στην Κύπρο σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε., τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση.
Διαβάστε εδώ: Στην Κύπρο η μεγαλύτερη αύξηση όγκου λιανικού εμπορίου στην Ε.Ε.
Οι αυξήσεις, η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια εξακολουθούν να επικρατούν στην αγορά, παρόλο που ο πληθωρισμός καταγράφει σταθεροποιητικές τάσεις.
Η ξέφρενη πορεία του πληθωρισμού έχει ανακοπεί, υποχωρώντας μήνα με τον μήνα, αν και οι τιμές βασικών προϊόντων έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλά επίπεδα.
Παράταση παίρνει το app σύγκρισης τιμών
Οι καταναλωτές συνεχίζουν να μελετούν και να επιλέγουν τα προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι τους, με βασικό κριτήριο την τιμή.
Την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μία ποιοτική και φθηνή εναλλακτική επιλογή, κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, κτίζοντας σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, ενώ η διείσδυσή τους πια φτάνει σε όλες στις κατηγορίες, από χαρτικά, είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας, μέχρι τρόφιμα.
Εξάλλου, παράταση παίρνει το λανσάρισμα της εφαρμογής, η οποία θα αποτυπώνει σε πραγματικό χρόνο τις τιμές πέραν των 1.300 βασικών προϊοντων σε υπεραγορές και φούρνους.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο που θα παρακολουθεί και θα κονοποιεί τις τιμές βασικών καταναλωτικών αγαθών δεν πήρε το πράσινο φως του Υπουργικού Συμβουλίου, διότι ζητήθηκαν περαιτέρω διευκρινίσεις ως προς την συμμετοχή στο σχέδιο, για να υπάρχει όσο το δυνατό μεγαλύτερη κάλυψη της αγοράς και λιγότεροι αποκλεισμοί.
Διαβάστε εδώ: Στον πάγο το app που θα συγκρίνει τιμές σε υπεραγορές και φούρνους
Σύμφωνα με πληροφοριές, υπάρχουν ακόμα αρκετές εκρεμμότητες που χρήζουν διευκρίνισης, προκειμένου οι πρόνοιες του νομοσχεδίου να μην προσκρούουν στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και του ίσου ανταγωνισμού.
Παράλληλα, κομβικό ρόλο παίζουν σοβαροί παράμετροι που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως θέματα ποιότητας.
Για την ώρα, ο έντονος και οξύς ανταγωνισμός μεταξύ των υπεραγορών, η μάχη των προσφορών και των χαμηλών τιμών παραμένουν στην ημερήσια διάταξη, ενώ η κάθε υπεραγορά διαφημίζει με διάφορα μέσα και τρόπους (διαφημιστικά φυλλάδια, διαφημίσεις στα ΜΜΕ και στα social media, ιστοσελίδες) τις προσφορές και τις τιμές των προϊόντων προκειμένου ο καταναλωτής να είναι σε θέση να κάνει τις πιο συμφέρουσες για τον ίδιο αγορές.