Στη ζυγαριά της Βουλής το e-kalathi-Η ώρα της αλήθειας στην Ολομέλεια

Ένα νομοσχέδιο, το οποίο έγινε πεδίο σφοδρών αντιπαραθέσεων μεταξύ κυβέρνησης από τη μία και λιανεμπόρων, αλλά και μελών της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου από την άλλη, οδηγείται σήμερα προς ψήφιση ενώπιον της Ολομέλεια της Βουλής.

Το Σώμα καλείται να εγκρίνει ή να απορρίψει τη νομοθεσία, η οποία θα διέπει την ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης, καταγραφής και σύγκρισης τιμών λιανικής πώλησης καταναλωτικών προϊόντων, «e-kalathi».

Πρόκειται συγκεκριμένα για τον περί Καταγραφής και Παρακολούθησης Τιμών Λιανικής Πώλησης Προϊόντων Νόμο του 2023, ο οποίος αποσκοπεί:

Στη θέσπιση νομοθεσίας για δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καλούμενης ως «e-kalathi» και για τη ρύθμιση της διαδικασίας συλλογής και καταγραφής των τιμών λιανικής πώλησης συγκεκριμένων καταναλωτικών προϊόντων από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, καθώς και της διαδικασίας παροχής στον καταναλωτή συνεχούς πληροφόρησης για τις τιμές των σχετικών αγαθών.

Πεδίο διαμάχης
Θέση της κυβέρνησης, η οποία εκφράστηκε μέσω του υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή και του κυβερνητικού εκπροσώπου, είναι ότι η υιοθέτηση της πλατφόρμας «e-kalathi» θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για βελτίωση της διαφάνειας στην αγορά, παρέχοντας στον καταναλωτή άμεση πληροφόρηση σε καθημερινή βάση για τις τιμές βασικών για ένα νοικοκυριό προϊόντων.

Στην αντίπερα όχθη, οι λιανέμποροι κάνουν λόγο για μία νομοθεσία που μόνο προβλήματα δύναται να δημιουργήσει, αλλά και ένα εργαλείο, το οποίο δεν αναμένεται να δώσει πραγματική αξία στον καταναλωτή.

Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews ο γ.γ. του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου, είχε αναφερθεί σε έναν συνεχιζόμενο ντόρο για ένα μέτρο, η αποτελεσματικότητα του οποίου ήταν χαμηλή όταν εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, καθώς αποδείχθηκε ως το τελευταίο μέσο ενημέρωσης για τους καταναλωτές.

Εξηγώντας ταυτόχρονα ότι στον κλάδο των υπεραγορών υπάρχει πλήρης διαφάνεια στις τιμές, οι οποίες είναι διαθέσιμες προς τους καταναλωτές σε ηλεκτρονικά καταστήματα, ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαφημιστικά φυλλάδια και διαφημιστικά σποτ.

Καυστική ήταν επίσης η τοποθέτηση του τέως προέδρου του ΚΕΒΕ, Χριστόδουλου Αγκαστινιώτη, ο οποίος τάχθηκε εναντίον του θεσμού «e-kalathi», εξηγώντας ότι το ΚΕΒΕ δεν μπορεί να δεχθεί χειραγώγηση της αγοράς με κρατικό παρεμβατισμό και καλώντας την ίδια ώρα την κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των εμπορευομένων.

Ο ρόλος της ΕΠΑ
Υπενθυμίζεται ότι αυτό που προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση ήταν η αλλαγή στάσης από πλευράς της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού(ΕΠΑ), εκ μέρους της οποίας, τον περασμένο Μάιο, λέχθηκε ότι η δημιουργία της πλατφόρμας ενδεχομένως να δημιουργήσει στρεβλώσεις στην αγορά, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των ανταγωνιστών τους, κρούοντας παράλληλα τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανή συνεννόηση ή σιωπηρή συμπαιγνία των ανταγωνιστών εις βάρος των καταναλωτών.

Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο, ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής, ξεκαθαρίστηκε ότι, μετά από συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό, η νέα ηγεσία της ΕΠΑ έλαβε διαβεβαιώσεις για προώθηση των κατάλληλων ενεργειών για εφαρμογή της πλατφόρμας και γι’ αυτό συναίνεσε στην προώθηση της νομοθεσίας.

Ο τζίρος, το barcode και ο «αποκλεισμός» φούρνων και περιπτέρων
Έπειτα από απανωτές συζητήσεις και έντονες διαφωνίες, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή αποφάσισε την αύξηση του ορίου του κύκλου εργασιών για συμμετοχή των επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης και σύγκρισης τιμών «e-kalathi» από τα €2 εκατ. στα €5 εκατ., καθώς και τη συμπερίληψη των προϊόντων στην πλατφόρμα με τον ίδιο κώδικα (barcode) και όχι απλώς με την επωνυμία του καθενός.

Αποφασίστηκε επίσης να μην συμπεριληφθούν όλα τα προϊόντα στην ηλεκτρονική εφαρμογή, καθώς αυτό σημαίνει δεκάδες χιλιάδες ετικέτες και θα δημιουργούσε προβλήματα, ενώ εισήγηση του Υπουργείου, η οποία έγινε δεκτή, ήταν, σε αυτό το στάδιο, να συμμετάσχουν μόνο υπεραγορές στην πλατφόρμα και όχι φρουταρίες, φούρνοι και περίπτερα, παρόλο που πωλούν προϊόντα υπεραγορών.

Από πλευράς της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή λέχθηκε χαρακτηριστικά ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι σε περίπτωση που συμπεριληφθούν στη νομοθεσία οι φούρνοι και τα περίπτερα, δεν θα γίνεται σωστή σύγκριση με τις τιμές των προϊόντων που πωλούνται στις υπεραγορές, καθώς οι τιμές δεν είναι συγκρίσιμες.

Με την ακρίβεια να δείχνει τα δόντια της καθημερινά στους καταναλωτές, οποιαδήποτε προσπάθεια ανακούφισης και μετριασμού των επιπτώσεων της ραγδαίας ανατίμησης προϊόντων είναι καλοδεχούμενη.

Από την άλλη, έντονες είναι οι αμφιβολίες κατά πόσο το «e-kalathi» θα αποτελέσει ένα σημαντικό όπλο στη μάχη κατά της ακρίβειας και ένα εργαλείο διαφάνειας και ενημέρωσης των καταναλωτών.

Η τελική απόφαση για το κατά πόσο θα εφαρμοστεί ή όχι το «e-kalathi» θα ληφθεί στη σημερινή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής.

Δειτε Επισης

Σε λαχανικά, ψάρια και κρέας οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών-Μείωση σε κουλούρια, λάδι και αλεύρι
Κρίσιμο βήμα για την αναβάθμιση του «Προμηθέα» σε FSRU... Η επόμενη φάση για την πιστοποίηση του πλοίου
Παγκόσμια έρευνα της PwC: Σχεδόν 3 στους 5 CEOs είναι αισιόδοξοι για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Mall of Cyprus: Ένας χρόνος θετικών αλλαγών μέσω πρωτοβουλιών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης το 2024
Adonis Heights by Cyfield: Η νέα ανάπτυξη στην καρδιά και στο πιο ψηλό σημείο της Αγλαντζιάς
Εποχή των Παγετώνων: Ένα μοναδικό ταξίδι στην προϊστορία στο Kings Avenue Mall
Pascal: Περαιτέρω επέκταση με δύο νέα campuses στη Λεμεσό για το 2025
Μάριος Χαϊλής: Δυναμική ανάπτυξη για brokerage και online trading το 2025-Οι τρεις στρατηγικοί πυλώνες της Libertex
Ο τραπεζικός τομέας σε κομβικό σταυροδρόμι...Οι «neobanks» και η μεγάλη πρόκληση για τις παραδοσιακές τράπεζες
Μ. Χριστοδουλίδης: Στη Νομική Υπηρεσία το ν/σ για αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ-«Πιέζουμε όσο δεν φαντάζεστε»