Powered by

Τουρισμός: Η αγωνία για την ισραηλινή αγορά και το αποτύπωμά της στην Κύπρο μέσα από τους αριθμούς

«Με βάση όλα όσα διαδραματίζονται στο Ισραήλ ή αν δεν τελειώσει ο πόλεμος μέχρι την έναρξη της επόμενης τουριστικής περιόδου, κινδυνεύουμε να χάσουμε τη δεύτερη μεγαλύτερη μας αγορά».

Η δήλωση-τοποθέτηση αυτή του Υφυπουργού Τουρισμού Κώστα Κουμή έγινε την περασμένη βδομάδα και ήρθε ουσιαστικά να δώσει ξεκάθαρη απάντηση στο καίριο ερώτημα που από την πρώτη στιγμή της έναρξης του πολέμου στη γειτονική μας χωρά, απασχολεί τους φορείς της τουριστικής βιομηχανίας-και όχι μόνο- του νησιού μας.

Κατά πόσο και σε ποιο βαθμό δηλαδή, ο πόλεμος στο Ισραήλ θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην κυπριακή τουριστική βιομηχανία, δεδομένου ότι η ισραηλινή αγορά έχει τα τελευταία χρόνια εξελιχθεί και καταστεί σε κύριο... αιμοδότη της.

Αλλά και λαμβανομένου υπόψη πως μια ενδεχόμενη απώλεια της ισραηλινής αγοράς, θα έρθει να προστεθεί στην απώλεια άλλης μια εξόχως σημαντικής αγοράς, αυτής της Ρωσίας, καθώς και της ουκρανικής.

Πόσο μεγάλο θα είναι λοιπόν το πλήγμα αν χαθεί για την χώρα μας η αγορά του Ισραήλ, η οποία μάλιστα-όπως διά στόματος του αρμόδιου Υφυπουργού λέχθηκε- δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί από άλλες αγορές;

Μια περιδιάβαση και ανάλυση των στοιχείων της Στατιστικής Υπηρεσίας, όπως θα δούμε πιο κάτω, εύκολα καταδεικνύει την συνεισφορά του Ισραήλ στην οικονομία της Κύπρου μέσω και του τουρισμού.

Κατά κεφαλή δαπάνη

Ως ενδεικτικός της ισχυρής επίδρασης του Ισραήλ στον τουρισμό της χώρας μας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο φετινός Αύγουστος, κατά τον οποίο από τις συνολικά 511,387 αφίξεις, οι 76,130 (ή το 14.89%) προήλθαν από το Ισραήλ. Τον αντίστοιχο μήνα του 2022, από τις συνολικά 451,133 αφίξεις, οι 43,326 (ή το 9.6%) προήλθαν επίσης από το Ισραήλ.

Η μέση διάρκεια παραμονής στο σύνολο τον Αύγουστο του 2023, ήταν στις 9.5 μέρες, ελαφρώς πιο κάτω από τις 10.2 μέρες τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Όσον αφορά το Ισραήλ, ακολουθήθηκε παρόμοιο μοτίβο με μέση διάρκεια παραμονής στις 5.4 μέρες φέτος τον Αύγουστο, λίγο πιο κάτω δηλαδή από τις 5.6 μέρες, πέρσι.

kata

Η σημαντική διαφοροποίηση βρίσκεται στην κατά κεφαλή δαπάνη και την κατά ημέρα δαπάνη. Τον Αύγουστο του 2022, η κατά κεφαλή δαπάνη από το Ισραήλ, ανερχόταν στα 693.24 ευρώ και η κατά ημέρα στα 123.79 ευρώ.

Κατά τον φετινό Αύγουστο, η κατά κεφαλή δαπάνη ήταν στα 767.37 ευρώ (αύξηση 10.69%), ενώ η κατά ημέρα στα 142.11 ευρώ (αύξηση 14.80%). Ενδεχομένως βεβαίως αυτές οι αυξήσεις να προήλθαν λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της αύξησης στα κόστη σε διάφορους τομείς, που γενικότερα έδωσαν ώθηση προς τα πάνω στις τιμές.

Με απλά μαθηματικά και με βάση τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, η συνολική κατά κεφαλή δαπάνη (μέσος όρος) από τις αφίξεις απέφερε 483,010,135.37 ευρώ, εκ των οποίων τα 58,419,878.10 ευρώ προήλθαν από το Ισραήλ, δηλαδή το 12.10%.

Η αύξηση στις αφίξεις

Μέχρι και τον Σεπτέμβριο φέτος, οι συνολικές αφίξεις ανήλθαν στα 3,136,145. Από αυτές οι 368,842 προήλθαν από το Ισραήλ, ένα ποσοστό δηλαδή της τάξεως του 11.76%, ενδεικτικό του τουριστικού αποτυπώματος της ισραηλινής αγοράς στη χώρα μας.

Στον πίνακα που ακολουθεί καταγράφονται οι συνολικές αφίξεις περιηγητών εντός του 2023 σε αντιπαραβολή με τις αφίξεις από το Ισραήλ. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι τουριστικές ροές από το Ισραήλ, αρχίζουν να αυξάνονται από τον Απρίλιο και μετά.

afixeis 2023

Επιπρόσθετα, το 2015 οι αφίξεις από το Ισραήλ για όλο το έτος ανήλθαν στις 98,597, για να καταγράψουν μία συνεχόμενη αύξηση τα επόμενα έτη, μέχρι και το 2022, όπου οι αφίξεις ανήλθαν στις 277,397(181.34%).

Ο πιο κάτω πίνακας δείχνει την αυξητική τάση των αφίξεων από το 2015 μέχρι το 2022.

afixeis etos

Με βάση τα πιο πάνω λοιπόν, είναι προφανής, τόσο η σημασία της ισραηλινής αγοράς για την κυπριακή τουριστική βιομηχανία όσο και-κατ' επέκταση- η ανάγκη να γίνουν εκ των προτέρων όλες οι απαραίτητες κινήσεις, ώστε σε περίπτωση που χαθεί, η Κύπρος να είναι σε θέση να καλύψει στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τις απώλειες που θα προκύψουν. Τόσο σε ό,τι αφορά τις αφίξεις όσο βεβαίως και σε σε ό,τι αφορά τα έσοδα.

Δειτε Επισης

Οι μεταβλητές που καθορίζουν την στρατηγική των ξενοδοχείων στην Κύπρο-Γεωπολιτικά, οικονομία, περιβάλλον
Δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια για τουριστικές επιχειρήσεις-Μια πρωτοβουλία του ΚΕΒΕ σε συνεργασία με το I-STARS
Ανοδικά οι αφίξεις τουριστών τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους-Κυριότερη πηγή το Ηνωμένο Βασίλειο
Κώστας Κουμής: Εντός στόχων παρά τις αντιξοότητες-Ικανοποίηση για τα αποτελέσματα του πρώτου τετραμήνου
La Plage Nespresso στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών 2024
Aegean Airlines: Σχεδιάζει νέους προορισμούς και προϊόντα-Οι κινήσεις το φετινό καλοκαίρι
Ανάσα σε ξενοδοχεία χωρίς άδεια λειτουργίας-Παράταση και δυνατότητα συμμόρφωσης μέχρι το τέλος του 2025
Ο χάρτης των ξενοδοχείων της Κύπρου-Η κατάταξη, η δυναμικότητα, η γεωγραφική κατανομή και η... αδειοδότηση
Άρχισε η διαδικασία ανανέωσης αδειών εγγραφής αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων-Όλες οι πληροφορίες
Μια ξεχωριστή γευστική εμπειρία στη καρδιά της Λευκωσίας