Στα σκαριά μεγάλα έργα στους δρόμους της Κύπρου
06:30 - 16 Ιουλίου 2022
Σε εργοτάξιο μετατρέπεται σταδιακά σημαντικό μέρος του οδικού δικτύου της Κύπρου, καθώς αρκετά έργα είτε βρίσκονται σε εξέλιξη είτε προγραμματίζεται να αρχίσουν εντός των αμέσως επόμενων μηνών.
Εξάλλου, για ορισμένα έργα έχουν πέσει ήδη οι υπογραφές για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, ενώ για άλλα οι προσφορές είτε έχουν προκηρυχθεί είτε αξιολογούνται.
Διαβάστε ακόμη:
- Καύσιμα: «Αόρατες» μειώσεις τιμών μετά από έξι μήνες
- Στο GOLD Ιουλίου: 10th Invest Cyprus International Investment Awards
Πιο κάτω παρουσιάζονται μερικά από τα μεγάλα δημόσια έργα στους δρόμους του νησιού, τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν αισθητά την εικόνα του οδικού δικτύου, να διευκολύνουν τους οδηγούς και να μειώσουν σε κάποιο βαθμό την τροχαία κίνηση.
- Δρόμος Λάρνακας - Δεκέλειας
Το συμβόλαιο για την εκτέλεση του έργου «Βελτίωση παραλιακού δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας, Φάση Γ’ (Τμήμα από τον Ναυτικό Όμιλο μέχρι τον κόμβο προς Πύλα)», υπεγράφη στις 13 Ιουλίου.
Την υλοποίηση του έργου ανέλαβε η Iacovou Brothers (Constructions) Ltd.
Το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λάρνακας επί του παραλιακού σρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας. Τα όρια του έργου είναι από τον υφιστάμενο κυκλικό κόμβο κοντά στον Ναυτικό Όμιλο Λάρνακας μέχρι τον κόμβο που οδηγεί στην Πύλα.
Το κύριο οδικό δίκτυο (μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων) περιλαμβάνει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση), κτιστή κεντρική διαχωριστική νησίδα, πλακόστρωτα πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμους, λωρίδες πρασίνου, χώρους πρασίνου, φωτοελεγχόμενες διαβάσεις πεζών τύπου “Pelican”, στάσεις λεωφορείων, παρόδιους χώρους στάθμευσης και τέσσερις ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.
Το δευτερεύον οδικό δίκτυο (υπηρεσιακοί δρόμοι μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων) περιλαμβάνει μια ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πλακόστρωτα πεζοδρόμια, παρόδιους χώρους στάθμευσης, χώρους πρασίνου, διαβάσεις πεζών τύπου “Zebra” και υπερυψωμένες συμβολές.
Το έργο προγραμματίζεται να αρχίσει τον φετινό Σεπτέμβριο, με διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και κόστος €17.657.220,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
- Δρόμος Σωτήρας-Δερύνειας
Οι υπογραφές του συμβολαίου για την εκτέλεση του έργου «Βελτίωση Δρόμου που Ενώνει τη Δερύνεια με τη Σωτήρα» έπεσαν στις 13 Ιουλίου.
Ανάδοχος κοινοπραξία είναι η Lois Builders Limited - Wade Adams Contracting (Cyprus) Limited JV.
Το έργο βρίσκεται στην επαρχία Αμμοχώστου εντός των ορίων των Δήμων Δερύνειας και Σωτήρας και αφορά τη βελτίωση της βασικής κεντρικής οδικής αρτηρίας που συνδέει τους δύο Δήμους και είναι ουσιαστικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή. Επιπρόσθετα το έργο αποτελεί εξαγγελία του ιδίου του Προέδρου της Δημοκρατίας και αποτελεί διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας που παίρνει σάρκα και οστά.
Διαβάστε εδώ: Δρόμος Σωτήρας-Δερύνειας: Έπεσαν υπογραφές για βελτίωση €16 εκατ.
Το έργο προνοεί για τη βελτίωση δρόμου που συνδέει τους δυο Δήμους μήκους 4 χιλιομέτρων και την κατασκευή συνδετήριων δρόμων συνολικού μήκους 2,5 χιλιομέτρων συμπεριλαμβανομένων της αναβάθμισης των υποδομών και της διαχείρισης των όμβριων με επέκταση του οχετού ομβρίων μήκους 1,4 χιλιομέτρων διά μέσου του πυρήνα του Δήμου Δερύνειας.
Ο σχεδιασμός της βελτίωσης του δρόμου προνοεί δυο λωρίδες κυκλοφορίας και τρίτη λωρίδα για δεξιόστροφες κινήσεις όπου απαιτείται και παράλληλα συμπεριλαμβάνει, κατασκευή κλειστού συστήματος αποχετεύσεως ομβρίων, εγκαταστάσεις νέων Υπηρεσιών, κατασκευή πλακόστρωτων πεζοδρομίων, λωρίδας πρασίνου, ποδηλατόδρομου, χώρους στάθμευσης επί του οδοστρώματος, διαβάσεις πεζών, στάσεις λεωφορείων, υπερυψωμένες συμβολές, σήμανση, σηματοδότηση και οδικό φωτισμό και άλλα μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης, χώρους πρασίνου και δυο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.
Η υλοποίηση του έργου προγραμματίζεται να αρχίσει τον Αύγουστο του 2022, με διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και κόστος €16.040.400,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
- Λεωφόροι Ιπποκράτους, Αργυρουπόλεως, Τσερίου και Στροβόλου
Στην προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για τη βελτίωση/κατασκευή των Λεωφόρων Ιπποκράτους και Αργυρουπόλεως και τμήματος της Λεωφόρου Τσερίου και Στροβόλου στη Λακατάμια και στον Στρόβολο, προχώρησε το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνών και Έργων.
Το έργο στοχεύει στην αναβάθμιση των οδικών υποδομών στις περιοχές Λακατάμιας και Στροβόλου και τη βελτίωση του οδικού δικτύου για διευκόλυνση όλων των χρηστών του.
Διαβάστε εδώ: Προκηρύχθηκε το μεγάλο έργο που θα μειώσει την κίνηση στη Λευκωσία
Το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λευκωσίας και θα συνδέσει τον υφιστάμενο κυκλικό κόμβο των Οικοδόμων (παρά το νέο ΓΣΠ) με τον Παρακαμπτήριο Λακατάμιας (Λεωφόροι Αργυρουπόλεως και Ιπποκράτους). Παράλληλα, περιλαμβάνει την αναβάθμιση του κύριου δρόμου που συνδέει το Τσέρι με τον Στρόβολο (Λεωφόροι Τσερίου και Στροβόλου).
Το έργο αφορά την κατασκευή δρόμου τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 3,25m, κεντρική νησίδα πλάτους 2,20m, πεζοδρόμια πλάτους 2m εκατέρωθεν, λωρίδα πρασίνου πλάτους 1,10m εκατέρωθεν και ποδηλατόδρομο πλάτους 3m (πλάτος διατομής 24,5m) με συνολικό μήκος 6,2 χιλιομέτρων περίπου, για τους άξονες Ιπποκράτους, Αργυρουπόλεως και Τσερίου-Στροβόλου. Περιλαμβάνεται επίσης δευτερεύον οδικό δίκτυο μήκους 0,65 χλμ.
Στο έργο περιλαμβάνεται η κατασκευή τριών κυκλικών κόμβων, γέφυρα στον ποταμό Καλόγερο (με κατασκευή από μελέτη εργολάβου), σύστημα οχετών όμβριων υδάτων, τοποθέτηση υποδομών για εγκατάσταση οδικού φωτισμού, Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας, τοπιοτέχνηση και άρδευση και εγκατάσταση φώτων τροχαίας και φωτοελεγχόμενων διαβάσεων πεζών τύπου Pelican.
Το έργο εμπίπτει στους προϋπολογισμούς του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως του Υπουργείου Εσωτερικών, με συνεισφορά των Δήμων Στροβόλου και Λακατάμιας κατά 20%. Τα κατασκευαστικά σχέδια ετοιμάστηκαν από τον Κλάδο Μελετών του Τμήματος Δημοσίων Έργων, σύμφωνα με ρυθμιστικό σχέδιο του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως.
Τελευταία ημερομηνία για την υποβολή προσφορών ορίστηκε η 29η Ιουλίου 2022.
Η διάρκεια κατασκευής είναι 130 εβδομάδες και η περίοδος ευθύνης ελαττωμάτων 18 μήνες. Η έναρξη αναμένεται περί το τέλος του 2022.
Το εκτιμώμενο κόστος του έργου είναι €26.418.000,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
- Αυτοκινητόδρομος Αστρομερίτη – Ευρύχου
Ολοκληρώθηκε τον Μάιο η διαδικασία υποβολής των προσφορών για τον διαγωνισμό σχετικά με την κατασκευή του υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου, με το επόμενο στάδιο να αφορά την αξιολόγηση των προσφορών και την κατακύρωση του Έργου. Το κόστος του έργου εκτιμάται στα €89.25 εκατ. συμπ. ΦΠΑ.
Η κατασκευή του υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου αποτελεί την υλοποίηση άλλης μιας εξαγγελίας του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία μπήκε σε τροχιά υλοποίησης, ικανοποιώντας το για δεκαετίες δίκαιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών.
Με την εκτέλεση του Έργου θα δοθεί νέα ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής και στήριξη στους κατοίκους των ορεινών περιοχών, μειώνοντας τον ρυθμό της αστυφιλίας και βελτιώνοντας αισθητά την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής του Τροόδους. Αναγνωρίζοντας τη σημασία υλοποίησης του Έργου ως υψίστης προτεραιότητας, η Κυβέρνηση το έχει συμπεριλάβει στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ορεινών Κοινοτήτων.
Διαβάστε εδώ: Στο τραπέζι οι προσφορές για τον υπεραστικό Αστρομερίτη-Ευρύχου
Πέραν από τα οφέλη που θα επιφέρει για την ανάπτυξη και την αναζωογόνηση των Κοινοτήτων της περιοχής, η διεκπεραίωση του υπεραστικού αυτοκινητόδρομου αναμένεται να επιλύσει διάφορα προβλήματα που αφορούν στην οδική ασφάλεια. Η κατασκευή ασφαλών οδικών υποδομών θα εξυπηρετήσει τους κατοίκους του Συμπλέγματος Σολέας στην πρόσβασή τους από και προς την Λευκωσία και, την ίδια ώρα, θα διευκολύνει τους πολίτες της Κύπρου, οι οποίοι διακινούνται από την Λευκωσία προς την ευρύτερη περιοχή του Τροόδους.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λευκωσίας και αφορά την κατασκευή υπεραστικού αυτοκινητοδρόμου τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, μήκους περίπου 11 χιλιομέτρων. Ο αυτοκινητόδρομος θα ξεκινά από σημείο του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου, νότια της Κοινότητας Αστρομερίτη μετά τη διασταύρωση προς την Κοινότητα Βυζακιάς, και θα τερματίζει στη συμβολή του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου με τον δρόμο προς τον Κύκκο, στην περιοχή Ατσά.
Πρόκειται για έργο πρώτης τάξης και συμπεριλαμβάνει ένα ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Κουτραφά, καθώς και δύο υπέργειες και δύο υπόγειες οχηματικές διαβάσεις για σύνδεση των εκατέρωθεν περιοχών και του υφιστάμενου δρόμου. Περιλαμβάνει επίσης μεγάλη κοιλαδογέφυρα περίπου 700 μ., στον ποταμό της Ελιάς (Βυζακιάς). Στην αρχή του Έργου προβλέπεται ισόπεδη συμβολή, η οποία θα αντικατασταθεί με ανισόπεδη μελλοντικά, στο πλαίσιο κατασκευής του τμήματος Δένειας – Αστρομερίτη. Στο τέλος του Έργου προβλέπεται τερματικός ισόπεδος κυκλικός κόμβος στη διασταύρωση προς Καλοπαναγιώτη – Κύκκο.
Στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες που αφορούν χωματουργικά, αποχετεύσεις ομβρίων, κατασκευές τεχνικών έργων (κοιλαδογέφυρας, άνω και κάτω διαβάσεων, τοίχων αντιστήριξης κλπ.), δίκτυα υπηρεσιών κοινής ωφελείας, κατασκευή οδοστρώματος, οδική σήμανση και σηματοδότηση, στηθαία ασφαλείας, κ.α. Περιλαμβάνονται, επίσης, μέτρα μείωσης των επιπτώσεων στο περιβάλλον, σύμφωνα με όρους της Περιβαλλοντικής Αρχής.
Διευκρινίζεται ότι ο υφιστάμενος δρόμος Αστρομερίτη – Ευρύχου θα παραμείνει σε λειτουργία και μετά την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου.
- Αυτοκινητόδρομος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς
Την 1η Ιουλίου άρχισαν οι κατασκευαστικές εργασίες για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου - Πόλεως Χρυσοχούς, ένα έργο, το οποίο αποτελεί διαχρονικό αίτημα των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής εδώ και δεκαετίες.
Το έργο αφορά τη μελέτη και την κατασκευή (design & build) δρόμου δύο λωρίδων κυκλοφορίας αρχικά από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, με μήκος 15,5 χιλιομέτρων και κόστος €86.845,010,00 (περιλ. ΦΠΑ). Μελλοντικά, ο δρόμος θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων. Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί.
Διαβάστε εδώ: Παίρνει σάρκα και οστά ο αυτοκινητόδρομος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου για σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου, ενός κυκλικού κόμβου στην Τσάδα και ενός στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί. Προνοείται, επίσης, η κατασκευή δύο διατρητικών σηράγγων μήκους 720μ. και 290μ. έκαστη, πέντε κοιλαδογεφύρων συνολικού μήκους 1.500μ., δύο υπέργειων διαβάσεων και εννέα υπόγειων διαβάσεων. Τέλος, λόγω της ανωφέρειας του δρόμου, θα κατασκευαστούν πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χιλιομέτρων).
Στο σύνολό του, ο αυτοκινητόδρομος θα είναι μήκους 31 χιλιομέτρων και θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις.
Σημειώνεται ότι για τη δεύτερη φάση υπάρχει η προμελέτη και τα αρμόδια Τμήματα προχωρούν σταδιακά με τις υπόλοιπες φάσεις της διαδικασίας.
- Περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας
Μέχρι το τέλος του 2023 θα πρέπει να κάνουν υπομονή οι οδηγοί, καθώς η πρώτη φάση του μεγάλου έργου, του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας που αναμένεται να συμβάλει στην άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος και την ομαλότερη διοχέτευση της κίνησης στην είσοδο της πόλης, εκτιμάται ότι θα παραδοθεί τη συγκεκριμένη περίοδο.
Τις κατασκευαστικές εργασίες του αυτοκινητοδρόμου τεσσάρων λωρίδων μήκους 7,5 χιλιομέτρων ανέλαβε η Cyfield.
Θα περιλαμβάνει ακόμα δευτερεύοντες δρόμους περίπου 10 χιλιομέτρων, που θα συνδέονται με το υφιστάμενο δίκτυο, καθώς και δύο διασταυρώσεις στη Βιομηχανική Περιοχή Ιδαλίου με τον αυτοκινητόδρομο, μία διασταύρωση στη Βιομηχανική Περιοχή Τσερίου με το Ολυμπιακό Σκοπευτήριο και ένα κυκλικό κόμβο στη Λεωφόρο Στροβόλου-Τσερίου.
Η πρώτη φάση του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου αφορά το τμήμα από την συμβολή του με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας – Λεμεσού, παρά την Βιομηχανική περιοχή Ιδαλίου μέχρι την συμβολή του με την Λεωφόρο Στροβόλου/Τσερίου, παρά τη Βιοτεχνική Ζώνη Λακατάμιας.
- Αυτοκινητόδρομος Λεμεσού - Σαϊττά
Με φουλ ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Σαϊττά, οι οποίες ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2020.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμα, η πρώτη φάση (Φάση Α1) του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2023. Την κατασκευή ανέλαβε η εταιρεία Cyfield.
Διαβάστε εδώ: Δείτε πώς προχωρούν οι εργασίες στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Σαϊττά
Το κόστος υλοποίησης της Φάσης Α1 ανέρχεται στα €31,09 εκατ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ το συνολικό κόστος εκτιμάται στα €198 εκατ. συπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας με κεντρική διαχωριστική νησίδα. Το συνολικό του μήκος θα ανέρχεται στα 22,5 χιλιόμετρα και ο σχεδιασμός του μεγάλου αυτού έργου, προωθείται σε τρεις φάσεις.
Η Φάση Α1 αφορά το τμήμα Πολεμίδια – Παλώδια, μήκους 3,6 χιλιόμετρα περίπου, από το Αθλητικό Κέντρο Σπύρος Κυπριανού (Palais de Sport) μέχρι την πρόσβαση προς την κοινότητα Παλώδιας και αποτελεί συνέχεια της Λεωφόρου Γιάννου Κρανιδιώτη.
Το έργο περιλαμβάνει ένα δευτερεύον οδικό δίκτυο επτά χιλιομέτρων, τέσσερις κυκλικούς κόμβους και διάβαση πεζών και υπόγεια διάβαση και υποστηρικτικούς τοίχους.
Η Φάση Α2 αφορά την περιοχή Παλώδια – Άλασσα, συνολικού μήκους 8 χλμ., με εκτιμώμενο κόστος €77,35 εκατ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Η Φάση Β αφορά το τμήμα Άλασσα-Σαϊττάς, 10,8 χιλιόμετρα όπου έχει υποβληθεί η προκαταρκτική τελική μελέτη και αναμένεται ότι περί τα τέλη του 2022 θα υποβληθεί η τελική έκθεση μελέτης. Το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της φάσης Β θα οριστικοποιηθεί μετά την προώθηση της φάσης Α2 και το κόστος της εκτιμάται στα €89,25 εκατ. περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.