Οι βουλευτές, οι εκποιήσεις και η χρηματοπιστωτική σταθερότητα
06:58 - 16 Μαρτίου 2021
Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών τίθενται εκτάκτως 13 προτάσεις νόμου από τα κόμματα, δύο μόλις μήνες πριν της βουλευτικές εκλογές, με στόχο να αλλάξουν το νομικό πλαίσιο για τις εκποιήσεις. Κίνηση που κάθε άλλο δεν μπορεί να εκληφθεί ως κίνηση για καθαρά ψηφοθηρικούς σκοπούς.
Διαβάστε ακόμα:
Τέρμα στο κρυφτούλι για τους πραγματικούς μετόχους εταιρειών
Έρχεται νέο σύστημα ελέγχου των φώτων τροχαίας
Η εν λόγω κίνηση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής προκαλεί έντονες ανησυχίες στους τραπεζικούς κύκλους καθώς σε περίπτωση που ψηφιστούν οι προτάσεις σε Νόμο, οι σχετικές πρόνοιες που εμπεριέχονται στις σχετικές προτάσεις και αφορούν το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας εκποίησης, την εξαίρεση συγκεκριμένων συμβάσεων υποθήκης από τις διαδικασίες πώλησης, την αναστολή των διαδικασιών εκποίησης για συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων, την αγοραία αξία του ακινήτου και τη διασύνδεση της αποπληρωμής χρεών με τα περιοριστικά Διατάγματα του Υπουργείου Υγείας, αναμένεται να επιφέρουν σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις, τόσο στις εμπορικές τράπεζες και στην χρηματοπιστωτική σταθερότητα, όσο και στην πιστοληπτική διαβάθμιση της κυπριακής Οικονομίας.
Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η διαχείριση των κόκκινων δανείων αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για την κυπριακή Οικονομία. Θέση η οποία αποτυπώνεται και στις εκθέσεις των Οίκων αξιολόγησης, από την Κομισιόν και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Μια ενδεχόμενη νομοθετική τροποποίηση του πλαισίου εκποιήσεων θα καταστίσει τη διαδικασία αναποτελεσματική, θα δυσχεραίνει την ανάκτηση χρεών, θα ευνοήσει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές οι οποίοι θα εκμεταλλευτούν τις καθυστερήσεις των Δικαστηρίων, θα δημιουργήσει μια κουλτούρα μη αποπληρωμής δανείων και υποχρεώσεων και θα αυξήσει τον κίνδυνο διάχυσης της εν λόγω κουλτούρας και στους συνεπείς δανειολήπτες.
Σε κίνδυνο τράπεζες και χρηματοπιστωτικό σύστημα
Σε περίπτωση που υπάρξει αλλαγή στο νομικό πλαίσιο για τις εκποιήσεις και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν τις διαδικασίες ρευστοποίησης των εξασφαλίσεων, θα αυξήσει τον πιστωτικό κίνδυνο. Κατά συνέπεια οι τράπεζες θα πρέπει πρώτο να αυξήσουν τις προβλέψεις τους για τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια και κατά δεύτερο δεν αποκλείεται οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές να μεταβάλλουν τις εποπτικές απαιτήσεις τους σε σχέση με την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Κατά συνέπεια, η αλλαγή του νομικού πλαισίου για τις εκποιήσεις θα αυξήσει το προφίλ κινδύνου του κυπριακού τραπεζικού συστήματος, θα οδηγήσει σε υποβάθμιση του αξιόχρεου της κυπριακής οικονομίας και των τραπεζών, μείωση της αξίας των εξασφαλίσεων λόγω ακριβώς της καθυστέρησης και της επιμήκυνσης του χρόνου ολοκλήρωσης των διαδικασιών ρευστοποίησης.
Επιπλέον θα δημιουργηθεί η ανάγκη παροχής επιπρόσθετων εξασφαλίσεων για χορήγηση νέων δανείων και πιθανή αύξηση στο κόστος δανεισμού νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Δεν αποκλείεται, επίσης, προκληθεί μείωση της αξίας των χαρτοφυλακίων δανείων σε περίπτωση πώλησης δανείων σε τρίτους.