Ανάγκη για κοινή δράση

Στο 37% κυμάνθηκε, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ο μέσος όρος ετοιμότητας των εταιρειών που αποτελούν την κυπριακή εφοδιαστική αλυσίδα κατά την πανδημία του covid-19. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι ώρα για συσπείρωση προμηθευτών και λιανεμπόρων, ενώ αναδεικνύεται έντονα η ανάγκη για κοινή δράση, ώστε ο τομέας να γνωρίσει περαιτέρω ανάπτυξη. Αυτό τονίζουν ο νέος πρόεδρος του Efficiency Consumer Response (ECR Cyprus), Μικέλλης Χρίστου, και ο πρόεδρος του Κυπριακού Φορέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας (ΚΥΦΕΑΣ), Γιώργος Λοϊζίδης. 

Στόχος του ECR είναι η εφαρμογή προηγμένων και καινοτόμων πρακτικών σε ολόκληρη την αλυσίδα εξυπηρέτησης του λιανεμπορίου και η συσπείρωση των μελών του, προμηθευτών και λιανέμπορων, και του ΚΥΦΕΑΣ η ετοιμασία δράσεων που θα αναδείξουν περισσότερο τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρησιακών λειτουργιών.

Μικέλλης Χρίστου

Πρόεδρος ECR Κύπρου, CEO Diplomat Cyprus

Το πρώτο πράγμα που έχουμε καταφέρει ως Efficient Consumer Response (ECR) είναι να καθόμαστε στο ίδιο τραπέζι προμηθευτές και λιανέμποροι και να συζητάμε για επίλυση κοινών προβλημάτων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του τελικού καταναλωτή. Ανάμεσα στους προμηθευτές υπάρχει ανταγωνισμός όπως και μεταξύ των λιανεμπόρων. Άρα, θα έπρεπε να δημιουργήσουμε μία νέα κουλτούρα για να πάψουν να διαιωνίζονται οι προκαταλήψεις, αλλά και για να νιώθουν έτοιμες οι δύο πλευρές να διερευνούν κοινές ευκαιρίες.

Από κοινού έργα Από πλευράς συνεργασιών έγιναν αρκετά πράγματα από τα προηγούμενα συμβούλια του ECR Κύπρου και ασφαλώς οι δραστηριότητες συνεχίζονται. Συγκεκριμένα:

• Καταρτίστηκαν ομάδες εργασίας για δημιουργία των παραδοτέων εργασιών category management και EDI, τα οποία παρουσιάστηκαν στα μέλη μας.

• Δημιουργήθηκε ομάδα εργασίας για επίλυση θεμάτων logistics.

• Συμμετείχαμε σε αρκετές πανευρωπαϊκές έρευνες.

• Υπογράψαμε μνημόνιο συνεργασίας με το πρόγραμμα ΜΒΑ του Πανεπιστημίου Κύπρου.

• Για πρώτη φορά οργανώσαμε τη μεγαλύτερη έρευνα shopper (αγοραστή) στην Κύπρο με πρωτοφανή συμμετοχή και από τις δύο πλευρές.

• Δώσαμε το παρών μας σε ευρωπαϊκές συναντήσεις ECR.

• Διοργανώσαμε σεμινάρια merchandising και logistics.

• Κυκλοφορήσαμε οδηγό για τις επιπτώσεις και την αντιμετώπιση του covid -19, ο οποίος διανεμήθηκε σε όλα τα μέλη μας. Σε σύγκριση με την εμπειρία του εξωτερικού είμαστε ακόμα στα αρχικά στάδια κι έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, την ώρα που ο κορωνοϊός μας πήγε αρκετά πίσω, ειδικότερα τις συναντήσεις μας, αφού προτεραιότητα των περισσότερων ήταν οι οργανισμοί τους και δεν τους έμενε χρόνος για περισσότερες δραστηριότητες.

Νέες προτεραιότητες

Η συνέχεια είναι πολύ σημαντική. Ξεκινήσαμε καλά ως νέο συμβούλιο και θα πρέπει να κάνουμε όσο περισσότερα πράγματα μπορούμε. Θα πρέπει να οργανώσουμε σεμινάρια και projects, τα οποία θα δημιουργήσουν εφαρμογές καλών πρακτικών σε ολόκληρη την αλυσίδα εξυπηρέτησης του λιανεμπορίου, με σκοπό την παροχή ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών στον Κύπριο καταναλωτή. Ως νέος πρόεδρος του ECR προσδοκώ, μαζί με το νέο συμβούλιο, να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι. Πρωταρχικός μου στόχος είναι να παρουσιάσουμε ένα κοινό project μεταξύ λιανεμπόρων και προμηθευτών. Να συγκεντρώσουμε περισσότερα μέλη και να μπορέσουμε κάποια στιγμή να διοργανώσουμε το δικό μας συνέδριο. Επίσης, θα θέλαμε να εντάξουμε και ανθρώπους από την ακαδημαϊκή κοινότητα, γιατί θεωρούμε πως κι αυτοί έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν. Να επισημάνω επίσης, πως αυτός ο οργανισμός βασίζεται στον εθελοντισμό, όλοι στο συμβούλιο και τα μέλη του δίνουν από τον ελεύθερο τους χρόνο για ένα καλύτερο μέλλον.

Light category management

Ως μοντέλο εργασίας, η διαχείριση κατηγορίας παρέχει πληροφορίες για το πώς μπορούν οι λιανέμποροι και οι προμηθευτές να δημιουργήσουν στρατηγικές νίκης. Πρωταρχικός στόχος του category management είναι η διαχείριση της κατηγορίας με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να επηρεάσει τους καταναλωτές και τους αγοραστές στη λήψη αποφάσεων. Συνδεδεμένες θεωρίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τον τεμαχισμό προϊόντων ή υπηρεσιών είναι το Pareto (κανόνας 80/20) και το ABC Analysis. Βάσει αυτών μπορούμε να διαπιστώσουμε πού συγκεντρώνονται υψηλά επίπεδα δαπανών και πού πρέπει να δοθεί έμφαση.                                              

Γιώργος Λοϊζίδης

Πρόεδρος Κυπριακού Φορέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας, γενικός διευθυντής iMinder

O Κυπριακός Φορέας Εφοδιαστικής Αλυσίδας (ΚΥΦΕΑΣ) αποτελούσε στόχο πολλών ετών για τους επαγγελματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, που επετεύχθη το 2019. Είναι η φωνή των logisticians της χώρας μας, που προέρχονται από όλους τους τομείς της αγοράς - FMCGs, automotive, pharma, 3PL, forwarding, retail, construction και άλλους - και εστιάζεται στην αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προκλήσεων του κλάδου.

Ανάγκη για στελέχη

Η μεγαλύτερη πρόκληση των επαγγελματιών του χώρου, σήμερα, είναι η εύρεση στελεχών πρώτης γραμμής, όπως, διανομέων, προσωπικού αποθήκης και ταμείων στις υπεραγορές. Περαιτέρω, επικρατεί μεγάλος προβληματισμός και για την επόμενη γενιά των logisticians, μιας και δεν έχουμε επιτύχει ακόμη να πείσουμε τους νέους να έρθουν στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρησιακών λειτουργιών. Για τον σκοπό αυτό ετοιμάζουμε σημαντικές δράσεις στην αγορά, οι οποίες θα αναδείξουν περισσότερο τον τομέα μας, που έχει υψηλή συνεισφορά ύψους 13,66% στο ΑΕΠ της χώρας.

Ταξίδι στο μέλλον

Η… καταιγίδα covid-19 επέσπευσε πλείστες ενέργειες των εταιρειών και είναι σαν να έχουμε ταξιδέψει 10 χρόνια στο μέλλον. Το e-commerce και η χρήση της τεχνολογίας γενικότερα, έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές αλλά όχι στον βαθμό που θα τις χαρακτήριζα δομικές. Κάποιες νέες τάσεις θα είναι μαζί μας ακόμα και μετά την πανδημία, αλλά δεν θα αντικαταστήσουν σε πλήρη βαθμό τον τρόπο με το οποίο λειτουργούσε η αγορά. Αλλαγές που θα κυριαρχήσουν είναι, μεταξύ άλλων, η αναζήτηση ιδιόκτητων ή ενοικιαζόμενων κέντρων αποθήκευσης για κοινή χρήση από παραγωγικές και προμηθευτικές εταιρείες (logistics pooling), με στόχο την περαιτέρω μείωση του κόστους, η παράδοση προϊόντων από σημείο σε σημείο την ίδια ημέρα, συχνά μέσα σε μια ώρα, είτε σε καταναλωτές είτε σε επιχειρήσεις, η απομακρυσμένη εργασία και η κουλτούρα δημιουργίας κι εφαρμογής γραπτών διαδικασιών.

Σε χαμηλή ετοιμότητα

Σύμφωνα με την πρώτη παγκύπρια έρευνα ετοιμότητας και σημαντικών προκλήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρησιακών λειτουργιών ενόψει του covid-19, που διεξήχθη από τη iMinder, υπό την αιγίδα του ΚΥΦΕΑΣ, του ECR Cyprus και του KEBE, ο μέσος όρος ετοιμότητας των εταιρειών, στο πρώτο κύμα, ήταν μόλις στο 37%. Στη συνέχεια, το ποσοστό αυτό βελτιώθηκε σημαντικά. Η χαμηλή ετοιμότητα των εταιρειών, όταν πρωτοεμφανίστηκε η υγειονομική κρίση, οφειλόταν στο γεγονός ότι η εφοδιαστική αλυσίδα και οι επιχειρησιακές λειτουργίες, για τις πλείστες εξ αυτών, δεν βρίσκονταν ψηλά στην ατζέντα για χάραξη στρατηγικής. Ως εκ τούτου, δράσεις όπως αυτοματοποίηση διαδικασιών, ιχνηλασιμότητα προϊόντων, ορατότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα κι εκπαίδευση προσωπικού παρέμεναν στάσιμες.

Ο ECR Cyprus

  • Διαθέτει γύρω στα 40 μέλη.
  • Απαρτίζεται από όλες τις μεγάλες προμηθευτικές και παραγωγικές εταιρείες.
  • Στα μέλη του συμπεριλαμβάνεται το οργανωμένο λιανεμπόριο με όλες τις υπεραγορές.
  • Μέλη είναι, επίσης, εταιρείες που ασχολούνται με τα logistics, τις  ηλεκτρονικές πληρωμές, αλλά και επιχειρήσεις με λογισμικά προγράμματα που συνάδουν με το λιανεμπόριο.

Ο ΚΥΦΕΑΣ

  • Το ανώτατο όργανο του συνδέσμου είναι η γενική συνέλευση των μελών του και διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο.
  • Έχει επιτύχει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, να είναι στα κέντρα λήψης αποφάσεων, συνεργαζόμενος με όλους τους σημαντικούς φορείς του τόπου και τα σχετικά υπουργεία.
  • Η δράση του ποικίλλει και ενδεικτικά περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη διοργάνωση συνεδρίων, τη δικτύωση των μελών του, τη διεξαγωγή παγκύπριων ερευνών και την πιστοποίηση των επαγγελματιών logistics με τα πρότυπα του European Logistics Association (ELA).

Δειτε Επισης

Ανάγκη για κοινή δράση
KES college
SCANIA - IVECO
HYUNDAI
Geo Pavlides Automotive
Genesis Logistics
Frotcom Cyprus
Christoudias Logistics
Α. Φοινίρης ΛΤΔ