2020: Η χρονιά της εξέλιξης και της καινοτομίας στα ψηφιακά μέσα
18:25 - 06 Ιουλίου 2020
Πριν από 10 χρόνια η κατανάλωση βίντεο ήταν κυρίως μέσω υπολογιστή, οι influencers ήταν ένας καινούριος όρος στο μάρκετινγκ, το YouTube ήταν η μεγαλύτερη πλατφόρμα για βίντεο από άποψη μεριδίου αγοράς, και το Netflix δεν ήταν το μεγαθήριο του streaming που είναι σήμερα. Σήμερα, το βίντεο και τα κινητά κυριαρχούν την καθημερινότητά μας. Ως αποτέλεσμα νέες διαδικτυακές πλατφόρμες δημιουργούνται με στόχο να ικανοποιήσουν τα γούστα και τις καταναλωτικές συνήθειες των millennials και Gen Z (ή αλλιώς Generation Digital), οι οποίοι πλέον απορρίπτουν παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση, για χάρη του online streaming.
Η φιλοσοφία digital-first υιοθετήθηκε γρήγορα από τους επαγγελματίες στο χώρο της δημιουργίας περιεχομένου (marketeers, στούντιο παραγωγής, διαφημιστές), δημιουργώντας μια νέα τάξη πραγμάτων που απαιτούσε ευελιξία και γρήγορη εκτέλεση, με απώτερο σκοπό τη διάδραση με το κοινό. Ποιοτική παραγωγή δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ακριβή παραγωγή. Πρωτεύοντες παράγοντες είναι το περιεχόμενο να είναι αυθεντικό και να δημιουργεί διάδραση με το κοινό, κάτι που προϋποθέτει την κατανόηση του κοινού των επιθυμιών και αναγκών του, προσφέροντάς του κάποιου είδους αξία στην καθημερινότητά του.
Το YouTube άρχισε να χάνει το μονοπώλιο, με πολλές νέες «ανταγωνιστικές» πλατφόρμες βίντεο να προσπαθούν να κλέψουν μερίδιο της δημοτικότητάς του. Facebook Video, Twitch, IGTV και Snapchat, και πιο πρόσφατα το TikTok, είναι μερικοί από τους μεγάλους παίχτες που καταφέρνουν να διευρύνουν το περιβάλλον της ψυχαγωγίας μέσω βίντεο καλύπτοντας μια σειρά νέων αναγκών και προτιμήσεων. Από την πλευρά του το κοινό, έχοντας στη διάθεσή του μια πληθώρα επιλογών, τείνει να «μετακινείται» από πλατφόρμα σε πλατφόρμα με αποτέλεσμα να χάνει την επαφή με όποιον δεν το ακολουθεί.
Η τάση αυτή φαίνεται να ενισχύθηκε περισσότερο κατά την περίοδο της έξαρσης της πανδημίας του Covid-19, όταν η κατανάλωση διαδικτυακού περιεχομένου αυξήθηκε σημαντικά. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του lockdown, το είδος περιεχομένου που απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα παγκοσμίως, αποκαλύπτει πολλά για τη νοοτροπία και τις ανάγκες αυτών που περιορίστηκαν στο σπίτι. Σύμφωνα με τα στατιστικά της TheSoul Publishing, οι καταναλωτές έψαχναν για θετικό περιεχόμενο, κάτι που ίσως να αποτελεί ένδειξη ότι χρειάζονταν ένα περισπασμό σε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση.
Είχαμε αντιληφθεί την προτίμηση για διάφορα είδη περιεχομένου (ιδιαίτερα για DIY, hacks και home baking) που αποκτούσαν ιδιαίτερη δημοτικότητα. Στην TheSoul Publishing αποφεύγουμε ενεργά τρέχοντα γεγονότα, την πολιτική και τη βία καθώς και το θρησκευτικό και ιστορικό περιεχόμενο. Σκοπός μας είναι να παράγουμε ευχάριστο, ενημερωτικό και πρωτότυπο περιεχόμενο για ένα παγκόσμιο κοινό. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι αυτό ακριβώς αναζητεί ο κόσμος, καθώς παλεύει με την τρέχουσα κρίση.
Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της στρατηγικής μας, συνεχίζουμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας σε κοινωνικά δίκτυα και streaming platforms. Η παρουσία σε μια νέα πλατφόρμα και η αποτελεσματική προσαρμογή του περιεχομένου προνοούν την ανάλυση των τάσεων και της καταναλωτικής συμπεριφοράς, στο πλαίσιο κατανόησης των προσδοκιών των χρηστών στην κάθε πλατφόρμα. Πρόσφατο μάλιστα παράδειγμα είναι η επέκταση του δημοφιλούς καναλιού μας DIY 5-Minute Crafts, στο Pinterest, αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες για βίντεο που προσφέρει πλέον η πλατφόρμα. Έχοντας αναλύσει τις τάσεις του κοινού και τον σκοπό του Pinterest ως μια μοναδική βάση ιδεών, προσαρμόσαμε το περιεχόμενό μας με τρόπο ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των Pinners σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας ιδέες για όλες τις τάσεις βελτίωσης του σπιτιού, χειροτεχνίες, μαγείρεμα και προσωπική φροντίδα.
Με δημιουργικότητα λοιπόν ως προς τη σωστή στόχευση του κοινού, την παραγωγή περιεχομένου και τις διαδικασίες ροής εργασίας, creative studios αλλά και brands και δημιουργοί περιεχομένου γενικότερα, μπορούν να ανταποκρίνονται με ταχύτητα και να καινοτομούν σε νέα και αναπτυσσόμενα περιβάλλοντα.
Αναμφισβήτητα το 2020 είναι η χρονιά όπου η καινοτομία αποτελούν μονόδρομο επιβίωσης. Ακόμα και οι πιο πετυχημένες εταιρείες/δημιουργοί διαδικτυακού περιεχομένου αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Έχοντας πάντα υπόψη τις μεταβαλλόμενες τάσεις, πρέπει να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα για να εξελισσόμαστε και να πετύχουμε στη νέα αυτή εποχή που επιβάλλει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα.
*Ο Victor Potrel είναι αντιπρόεδρος του Platform Partnerships στη TheSoul Publishing, του ανεξάρτητου ψηφιακού στούντιο το οποίο παράγει διασκεδαστικό, ενημερωτικό και πρωτότυπο περιεχόμενο για ένα παγκόσμιο κοινό. Με έδρα τη Λεμεσό, η TheSoul Publishing είναι μια από τις πιο γνωστές εταιρίες διαδικτυακών μέσων στον κόσμο, με εκατομμύρια ακόλουθους σε Facebook και YouTube.
Η φιλοσοφία digital-first υιοθετήθηκε γρήγορα από τους επαγγελματίες στο χώρο της δημιουργίας περιεχομένου (marketeers, στούντιο παραγωγής, διαφημιστές), δημιουργώντας μια νέα τάξη πραγμάτων που απαιτούσε ευελιξία και γρήγορη εκτέλεση, με απώτερο σκοπό τη διάδραση με το κοινό. Ποιοτική παραγωγή δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ακριβή παραγωγή. Πρωτεύοντες παράγοντες είναι το περιεχόμενο να είναι αυθεντικό και να δημιουργεί διάδραση με το κοινό, κάτι που προϋποθέτει την κατανόηση του κοινού των επιθυμιών και αναγκών του, προσφέροντάς του κάποιου είδους αξία στην καθημερινότητά του.
Το YouTube άρχισε να χάνει το μονοπώλιο, με πολλές νέες «ανταγωνιστικές» πλατφόρμες βίντεο να προσπαθούν να κλέψουν μερίδιο της δημοτικότητάς του. Facebook Video, Twitch, IGTV και Snapchat, και πιο πρόσφατα το TikTok, είναι μερικοί από τους μεγάλους παίχτες που καταφέρνουν να διευρύνουν το περιβάλλον της ψυχαγωγίας μέσω βίντεο καλύπτοντας μια σειρά νέων αναγκών και προτιμήσεων. Από την πλευρά του το κοινό, έχοντας στη διάθεσή του μια πληθώρα επιλογών, τείνει να «μετακινείται» από πλατφόρμα σε πλατφόρμα με αποτέλεσμα να χάνει την επαφή με όποιον δεν το ακολουθεί.
Η τάση αυτή φαίνεται να ενισχύθηκε περισσότερο κατά την περίοδο της έξαρσης της πανδημίας του Covid-19, όταν η κατανάλωση διαδικτυακού περιεχομένου αυξήθηκε σημαντικά. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του lockdown, το είδος περιεχομένου που απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα παγκοσμίως, αποκαλύπτει πολλά για τη νοοτροπία και τις ανάγκες αυτών που περιορίστηκαν στο σπίτι. Σύμφωνα με τα στατιστικά της TheSoul Publishing, οι καταναλωτές έψαχναν για θετικό περιεχόμενο, κάτι που ίσως να αποτελεί ένδειξη ότι χρειάζονταν ένα περισπασμό σε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση.
Είχαμε αντιληφθεί την προτίμηση για διάφορα είδη περιεχομένου (ιδιαίτερα για DIY, hacks και home baking) που αποκτούσαν ιδιαίτερη δημοτικότητα. Στην TheSoul Publishing αποφεύγουμε ενεργά τρέχοντα γεγονότα, την πολιτική και τη βία καθώς και το θρησκευτικό και ιστορικό περιεχόμενο. Σκοπός μας είναι να παράγουμε ευχάριστο, ενημερωτικό και πρωτότυπο περιεχόμενο για ένα παγκόσμιο κοινό. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι αυτό ακριβώς αναζητεί ο κόσμος, καθώς παλεύει με την τρέχουσα κρίση.
Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της στρατηγικής μας, συνεχίζουμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας σε κοινωνικά δίκτυα και streaming platforms. Η παρουσία σε μια νέα πλατφόρμα και η αποτελεσματική προσαρμογή του περιεχομένου προνοούν την ανάλυση των τάσεων και της καταναλωτικής συμπεριφοράς, στο πλαίσιο κατανόησης των προσδοκιών των χρηστών στην κάθε πλατφόρμα. Πρόσφατο μάλιστα παράδειγμα είναι η επέκταση του δημοφιλούς καναλιού μας DIY 5-Minute Crafts, στο Pinterest, αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες για βίντεο που προσφέρει πλέον η πλατφόρμα. Έχοντας αναλύσει τις τάσεις του κοινού και τον σκοπό του Pinterest ως μια μοναδική βάση ιδεών, προσαρμόσαμε το περιεχόμενό μας με τρόπο ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των Pinners σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας ιδέες για όλες τις τάσεις βελτίωσης του σπιτιού, χειροτεχνίες, μαγείρεμα και προσωπική φροντίδα.
Με δημιουργικότητα λοιπόν ως προς τη σωστή στόχευση του κοινού, την παραγωγή περιεχομένου και τις διαδικασίες ροής εργασίας, creative studios αλλά και brands και δημιουργοί περιεχομένου γενικότερα, μπορούν να ανταποκρίνονται με ταχύτητα και να καινοτομούν σε νέα και αναπτυσσόμενα περιβάλλοντα.
Αναμφισβήτητα το 2020 είναι η χρονιά όπου η καινοτομία αποτελούν μονόδρομο επιβίωσης. Ακόμα και οι πιο πετυχημένες εταιρείες/δημιουργοί διαδικτυακού περιεχομένου αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Έχοντας πάντα υπόψη τις μεταβαλλόμενες τάσεις, πρέπει να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα για να εξελισσόμαστε και να πετύχουμε στη νέα αυτή εποχή που επιβάλλει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα.
*Ο Victor Potrel είναι αντιπρόεδρος του Platform Partnerships στη TheSoul Publishing, του ανεξάρτητου ψηφιακού στούντιο το οποίο παράγει διασκεδαστικό, ενημερωτικό και πρωτότυπο περιεχόμενο για ένα παγκόσμιο κοινό. Με έδρα τη Λεμεσό, η TheSoul Publishing είναι μια από τις πιο γνωστές εταιρίες διαδικτυακών μέσων στον κόσμο, με εκατομμύρια ακόλουθους σε Facebook και YouTube.