Πώς αντιμετωπίζει η Cyta τις προκλήσεις στη σκακιέρα του σύγχρονου τηλεπικοινωνιακού περιβάλλοντος
12:00 - 15 Ιουνίου 2017
Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), βιώνοντας τα τελευταία χρόνια μια βαθειά οικονομική, αλλά και ταυτόχρονα κοινωνικοπολιτική κρίση, έχει την ανάγκη να ανατρέξει σε νέους τομείς ανάπτυξης, οι οποίοι θα ενδυναμώσουν την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Εφόσον η κοινωνία και οι επιχειρήσεις εδράζονται σε μια παγκόσμια οικονομία, που βασίζεται κατά κύριο λόγο στο διαδίκτυο, επηρεάζοντας έτσι άμεσα τον παραδοσιακό τρόπο εργασίας, οι τεχνολογίες Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (ICT) αποτελούν, αναπόφευκτα, τον κατ’ εξοχήν πυλώνα μιας βιώσιμης ανάπτυξης.
Παγκόσμια και ευρωπαϊκή τηλεπικοινωνιακή αγορά
Η τηλεπικοινωνιακή αγορά στην ΕΕ είναι κατακερματισμένη στις συνιστώσες εθνικές αγορές, οι οποίες υπόκεινται μάλιστα σε αυστηρούς ρυθμιστικούς κανόνες. Αυτό το γεγονός αποτελεί τροχοπέδη για μια δυναμική ανάπτυξη. Και ενώ αναγνωρίζεται, σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ηγετικός ρόλος της ΕΕ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, από πλευράς υποδομών και καινοτομίας, διαπιστώνονται ελλείψεις και μειονεκτήματα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο. Η υπερβολική παρεμβατικότητα των αρχών της ΕΕ οδηγεί, ως επί το πλείστον, σε στρέβλωση της αγοράς με σοβαρή συνέπεια τον κατακερματισμό της, κάτι που δεν παρατηρείται πουθενά αλλού στον κόσμο: στις ΗΠΑ, στην Κίνα, στη Ρωσία και στην Αυστραλία δραστηριοποιούνται μόλις τρεις με τέσσερις μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί, ενώ στην ΕΕ λειτουργούν πέραν των 1000, σταθερής τηλεφωνίας και πέραν των 100, κινητής τηλεφωνίας.
Τα τελευταία χρόνια, οι πλείστοι μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί στην Ευρώπη διαπιστώνουν σταδιακή μείωση στα έσοδά τους, εξαιτίας του κατακερματισμού, αλλά και του έντονου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν, με πρόσθετο ισχυρό παράγοντα αρνητικής επίδρασης το σφετερισμό της τεράστιας υποδομής τους από τις αποκαλούμενες Over-The-Top (ΟΤΤ) εταιρείες, όπως πχ Facebook, Twitter, Google, Amazon, Skype, Viber, WhatsApp, Netflix κλπ. Οι εν λόγω εταιρείες αξιοποιούν στο έπακρο την υπάρχουσα σε δίκτυα υποδομή των τηλεπικοινωνιακών παροχέων, προσφέροντας, δωρεάν ή/και με ελάχιστο κόστος, υπηρεσίες φωνής, εικόνας και μηνυμάτων και όχι μόνον, στους συνδρομητές τους. Ως αποτέλεσμα, οι απώλειες των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών ανέρχονται σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ με σοβαρές συνέπειες, στη ρευστότητα και στις επενδύσεις τους και άρα με δυνητική επίπτωση στις ίδιες τις υποδομές, αν δεν εξευρεθούν εναλλακτικοί τρόποι εσόδων.
Οι κινήσεις των τηλεπικοινωνιακών παροχέων για αντιμετώπιση και περιορισμό των απωλειών τους σε συνδρομητές και έσοδα (όπως ο περιορισμός των λειτουργικών τους εξόδων), δεν αποδίδουν αποτελεσματικά, πέρα από την ανάπτυξη και δημιουργία νέων εφαρμογών και υπηρεσιών, ώστε να προστατεύονται οι επενδύσεις στα δίκτυά στους. Από την άλλη, ουδείς από αυτούς αναζητεί μια μετωπική σύγκρουση με τους OTT, λόγω του μεγέθους των τελευταίων, που υπερβαίνει κατά πολύ τη συνδρομητική βάση των τηλεπικοινωνιακών παροχέων. Εάν εξακολουθήσει να υφίσταται αυτή η κατάσταση και στα επόμενα λίγα χρόνια, τότε οι τηλεπικοινωνιακοί παροχείς θα υποβιβαστούν, αναπόφευκτα, σε απλούς διεκπεραιωτές της σύνδεσης, αφήνοντας το πεδίο του περιεχομένου στους επιθετικούς OTT.
Η χρήση νέων τεχνολογιών, το απαραίτητο εργαλείο επιβίωσης των εταιρειών
Η λύση θα προκύψει από την αξιοποίηση και ανάπτυξη πολλών ευκαιριών που αποφέρουν οφέλη σε όλους. Το κλειδί είναι ο μετασχηματισμός των τηλεπικοινωνιακών υποδομών από δίκτυο-κεντρικές, σε λογισμο-κεντρικές. Θα πρέπει, δηλαδή, οι πάροχοι υποδομών να επιλέξουν τη χρήση νέων τεχνολογιών, όπως, Software Defined Networking (SDN), Network Functions Virtualization (NFV) και Cloud, αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις υποδομές των Κέντρων Δεδομένων τους, κάνοντας ταυτόχρονα μεγάλες αλλαγές στο επενδυτικό τους πρόγραμμα και στη διαχείριση των δικτύων. Οι νέες αυτές τεχνολογίες μετασχηματίζουν τη δαπανηρή παραδοσιακή δρομολόγηση των δεδομένων, της φωνής και της εικόνας που στηρίζεται πρωτίστως σε εξειδικευμένο ακριβό υλισμικό, σε λογισμικό και τυποποιημένους εξυπηρετητές γενικού σκοπού, με στόχο τη μείωση του κόστους, την απλοποίηση, την ψηφιοποίηση και την ενοποίηση των λειτουργιών τους. Ο μετασχηματισμός αυτός είναι τόσο σημαντικός, όσο ήταν η μετάβαση από τα αναλογικά δίκτυα φωνής στο διαδίκτυο, πριν από 25 περίπου χρόνια. Επιπλέον, θα πρέπει οι καταναλωτές να αποτελούν το επίκεντρο της στρατηγικής τους. Μόνο έτσι οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι θα παραμείνουν ανταγωνιστικοί..
Με βάση εκτιμήσεις συμβουλευτικών εταιρειών και κατασκευαστών τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, παγκόσμιας εμβέλειας και κύρους, κατά την επόμενη πενταετία αναμένεται να συνδεθούν ακόμη 200 εκατομμύρια νέοι χρήστες δικτύου στην ΕΕ. Το 80% της κίνησης εκτιμάται ότι θα αφορά υπηρεσίες εικόνας (video), με τις ανάγκες σε εύρος ζώνης να αυξάνονται με εκθετικό ρυθμό, δηλαδή από το 1GB μέσο όρο, μηνιαίως, που είναι σήμερα, στο 1GB, ημερησίως, ανά συνδρομητή και με πέραν των 10 δισεκατομμυρίων συνδεδεμένων συσκευών. Ως εκ τούτου, απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις από τους τηλεπικοινωνιακούς φορείς για την ικανοποίηση αυτών των αναγκών.
Η Cyta μεταμορφώνεται σε παροχέα ψηφιακών υπηρεσιών
Η Cyta δεν έμεινε αλώβητη από την κρίση και από τις πιο πάνω εξελίξεις. Ωστόσο, έπειτα από δέκα και πλέον χρόνια έντονου και σκληρού ανταγωνισμού, η Cyta κατάφερε και διαθέτει μία μάρκα υψηλής αξίας, εμπιστοσύνης και σιγουριάς, που επιβεβαιώνει καθημερινά τον ηγετικό της ρόλο. Βιώνοντας τις πιο πάνω προκλήσεις και διεθνείς τάσεις, οι οποίες την επηρεάζουν αναπόφευκτα στο νέο τοπίο της παγκοσμιοποίησης και αξιοποιώντας έγκαιρα τις τεχνολογικές εξελίξεις, προχωρεί συστηματικά σε σημαντικές αναβαθμίσεις στις υποδομές των παρεχόμενων υπηρεσιών και ανέπτυξε νέες. Έτσι ώστε να προσφέρει στους πελάτες της σύγχρονες λύσεις, υψηλές ταχύτητες, πρόσβαση από κάθε σημείο και ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση. Από το 2015 προχωρεί, στρατηγικά, σε ταυτόχρονη ολική αναβάθμιση των υποδομών της (σταθερών, κινητών και ευρυζωνικών), ανοίγοντας νέες λεωφόρους και αξιοποιώντας τεχνολογίες και εφαρμογές σύγκλισης σταθερών, κινητών επικοινωνιών και πληροφορικής. Αυτές αναπτύσσονται ραγδαία διεθνώς, γιατί συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα και στον εκσυγχρονισμό της οικονομίας.
Στη στρατηγική μεταμόρφωσης της Cyta σε παροχέα ψηφιακών υπηρεσιών, γίνονται στοχευμένες κινήσεις και προσεκτικά βήματα. Η Cyta αντιμετωπίζει τις προκλήσεις, προχωρώντας παράλληλα σε στρατηγικές συνεργασίες, οι οποίες αποτελούν πλέον την πιο διαδεδομένη πολιτική αντίδρασης των εταιρειών τηλεπικοινωνιών. Το γεγονός αυτό ενθαρρύνει την καινοτομία και ανάπτυξη, με αποτέλεσμα την προώθηση στην αγορά νέων υπηρεσιών σύνδεσης και εφαρμογών περιεχομένου, που αλλάζουν ριζικά την επικοινωνία και τον τρόπο ζωής των πελατών. Ακολουθεί μια στρατηγική διαφοροποίησης, η οποία επικεντρώνεται στην υψηλή ποιότητα της εμπειρίας που προσφέρει στους πελάτες της, μέσα από την εξατομίκευση και τη δυνατότητα σύνδεσης από παντού, με την ασφάλεια, την ποιότητα και την αξιοπιστία της τεχνολογικής υπεροχής των υποδομών της και της ολοκληρωμένης τεχνικής υποστήριξης και εξυπηρέτησης που παρέχει το εξειδικευμένο προσωπικό της.
Αξιόπιστο δίκτυο, παγκύπρια κάλυψη
Η Cyta διαθέτει σήμερα ένα εκτεταμένο και τεχνολογικά προηγμένο δίκτυο σταθερών και κινητών επικοινωνιών, στο οποίο συνεχίζει να επενδύει με συνέπεια, επιδιώκοντας τη μέγιστη δυνατή γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη. Το επίπεδο του δικτύου κινητών επικοινωνιών που έχει σήμερα η Cyta, όχι μόνο δεν έχει να ζηλέψει οτιδήποτε από δίκτυα άλλων χωρών στο κόσμο, αλλά συγκαταλέγεται ίσως στα καλύτερα του κόσμου. Ήδη, το ενιαίο εκσυγχρονισμένο δίκτυο κινητών επικοινωνιών τεχνολογίας SRAN καλύπτει γεωγραφικά και πληθυσμιακά πέραν του 99.5% (2G & 3G παρέχοντας τη δυνατότητα για γρήγορο internet από το κινητό, παντού, διασφαλίζοντας υψηλές ταχύτητες για διακίνηση δεδομένων, από οποιοδήποτε γεωγραφικό σημείο της Κύπρου.
Παράλληλα, η Cyta συνεχίζει να αναπτύσσει με ταχύτατους ρυθμούς το δίκτυο 4ης γενεάς (4G), το οποίο σήμερα καλύπτει όλες τις αστικές, ημιαστικές και τουριστικές περιοχές, που είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των προσφερόμενων ταχυτήτων. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι αναβάθμισε περαιτέρω όλα τα αστικά κέντρα και τις τουριστικές περιοχές Πρωταρά και Αγίας Νάπας με υπερσύγχρονη τεχνολογία. Η Cyta έφυγε μπροστά και προσφέρει, πρώτη στην Κύπρο, υπερυψηλές ταχύτητες, μπαίνοντας στην ξεχωριστή λίστα των επίλεκτων πρωτοπόρων οργανισμών, παγκοσμίως, που διαθέτουν την τεχνολογία αυτή.
Μέσω του νέου δικτύου κινητής τηλεφωνίας, θα υπάρχει η δυνατότητα παροχής νέων υπηρεσιών όπως VoLTE, VoWiFi, HD voice και βίντεο υψηλής ευκρίνειας από παντού. Ταυτόχρονα, με το μετεξελιγμένο ευρυζωνικό σταθερό δίκτυο, προετοιμάζεται το έδαφος για έξυπνες λύσεις για σπίτια (smart home), για πόλεις (smart cities), για Data Analytics και, πρωτίστως, για το διαδίκτυο των πάντων (Internet of Things), αφού η νέα τάση πραγμάτων οδηγεί στη φιλοσοφία «everything connected to everything».
Μέχρι τα τέλη του 2017 αναμένεται, επίσης, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών σταθερής τηλεφωνίας, θα μεταφερθεί δωρεάν στο νέο μετεξελιγμένο ευρυζωνικό δίκτυο, αξιοποιώντας τεχνολογίες αιχμής, όπως το σύστημα πολυμέσων IMS, το οποίο επιτρέπει την ταυτόχρονη μεταφορά φωνής, εικόνας και δεδομένων σε σταθερές και κινητές συσκευές. Έτσι θα παρέχονται νέες εμπλουτισμένες δυνατότητες για διενέργεια κλήσεων φωνής και εικόνας και πληθώρα νέων διευκολύνσεων, που απλοποιούν την καθημερινότητα και διαμορφώνουν την επικοινωνία στις ανάγκες του κάθε πελάτη, ξεχωριστά.
Επιπλέον, η Cyta προχωρεί στον εκσυγχρονισμό τόσο των δορυφορικών της επικοινωνιών όσο και της χάλκινης καλωδιακής της υποδομής, αξιοποιώντας, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τις τεχνολογίες Bonding και Vectoring που αποσκοπούν στην παροχή υπηρεσιών διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων (μέχρι 100Mbps παγκύπρια). Επενδύει, επίσης, σημαντικά στην ανάπτυξη του υπερσύγχρονου δικτύου Οπτικών Ινών μέχρι τα υποστατικά των πελατών (FTTH), το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα για ακόμη υψηλότερες ταχύτητες σύνδεσης (πέραν του 1Gbps), διευρύνοντας, παράλληλα, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση υποδομών WiFi στα κυριότερα σημεία εστίασης των πελατών.
Ασφάλεια πληροφοριών και δεδομένων
Πέρα από τη συνεχή αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της, η Cyta δίνει εξαιρετικά μεγάλη σημασία στην απαίτηση των πελατών της για ασφάλεια των πληροφοριών και των προσωπικών τους δεδομένων. Για το σκοπό αυτό, η Cyta έχει πρόσφατα αναβαθμίσει σε επίπεδο TIER III δύο από τα μεγαλύτερα Κέντρα Δεδομένων (Data Centers) της σε Λευκωσία και Λεμεσό με στόχο όπως διασφαλίζεται παράλληλα και η γεωγραφική εφεδρεία. Μέσω αυτών των Κέντρων Δεδομένων παρέχονται ήδη υπηρεσίες τύπου Υποδομής ως Υπηρεσία (IaaS) και φιλοξενίας. Παράλληλα πέτυχε να τα πιστοποιήσει με αυτά τα Κέντρα Δεδομένων με το πολύ αυστηρό διεθνές πρότυπο ασφάλειας ISO27001. Τα νέα αυτά Κέντρα Δεδομένων της Cyta παρέχουν την προοπτική δημιουργίας νέου οικοσυστήματος με κοινή αρχιτεκτονική πλατφόρμων και υπηρεσιών, βασιζόμενες στις τεχνολογίες SDN, NFV, virtualization και cloud, αξιοποιώντας συνέργειες, μειώνοντας το ρίσκο και τις απαιτούμενες δαπάνες και διασφαλίζοντας την υποστήριξη άλλων συναφών μελλοντικών τεχνολογιών.
Η Cyta είναι ένας Οργανισμός που συστηματικά αλλάζει με ταχύτητα για να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις. Πέρα από τον καθαρά επιχειρηματικό της ρόλο, η Cyta έχει πάνω της τη μεγάλη ευθύνη να εξελίσσει τις τηλεπικοινωνιακές της υποδομές διότι πάνω της στηρίζεται όλη η Κύπρος. Είναι η ίδια η κυπριακή κοινωνία που θέλει τη Cyta δυνατή, με ρόλο πρωταγωνιστή, πάντα δίπλα στις ανάγκες των καταναλωτών και των επιχειρήσεων του τόπου μας.
Ανώτερος Διευθυντής Τεχνολογίας και Πληροφορικής Cyta