FBME: Παραμένουν ερωτήματα
16:47 - 04 Σεπτεμβρίου 2014
Οι ιδιοκτήτες της FBME Limited καλωσόρισαν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τον Ειδικό Διαχειριστή την 1η Σεπτεμβρίου, ως ένα πρώτο θετικό βήμα προς την αποδέσμευση των λογαριασμών στο υποκατάστημα της FBME στην Κύπρο, αναφέρει η FBME σε ανακοίνωση της, σημειώνοντας εντούτοις ότι υπάρχουν τεράστια ερωτήματα τα οποία παραμένουν αναπάντητα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα μέτρα επιτρέπουν πρόσβαση σε ορισμένους καταθέτες - αν και εξαιρετικά λίγους – στα χρήματά τους μέχρι και 10,000 ευρώ ημερησίως.
Όπως αναφέρεται, οι Μέτοχοι πιστεύουν ότι η κίνηση αυτή θα ανοίξει το δρόμο για την ταχεία και ομαλή επιστροφή του υποκαταστήματος στον έλεγχο της FBME Bank και του Διοικητικού της Συμβούλιου, για το καλό των καταθετών, των εργαζομένων και της Τράπεζας, καθώς και για την υπόληψη συνολικά της Δημοκρατίας της Κύπρου.
“Ναι μεν η αρχή έχει γίνει, αλλά υπάρχουν τεράστια ερωτήματα τα οποία παραμένουν αναπάντητα”, προστίθεται στην ανακοίνωση.
Η FBME Limited, η μητρική εταιρεία της Τράπεζας, συνεχίζει η ανακοίνωση, “έθεσε το ερώτημα γιατί αυτή η διαδικασία είχε πάρει τόσο πολύ καιρό, δεδομένου ότι τα μέτρα εξυγίανσης έχουν τεθεί σε ισχύ εδώ για έξι εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων υπήρξαν επαρκή διαθέσιμα κεφάλαια για τους καταθέτες”.
Επιπλέον, προσθέτει, “γιατί μόνο 10,000 ευρώ την ημέρα έχουν επιτραπεί; Αυτή τη στιγμή η FBME έχει διαθέσιμη ρευστότητα αξίας 1.7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνεπώς υπάρχουν άφθονα χρήματα για να καλύψουν τη ζήτηση. Τέλος, γιατί αυτές οι διευθετήσεις έχουν συσταθεί με μία μόνο άλλη τράπεζα - την Τράπεζα Κύπρου;”
Η FBME αναφέρει στην ανακοίνωση της ότι “αυτό που δεν έγινε σαφές από την ανακοίνωση του Ειδικού Διαχειριστή της Κεντρικής Τράπεζας είναι ότι σε πολλούς καταθέτες δεν έχει δοθεί πρόσβαση, οι περισσότεροι από τους οποίους σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνουν στόχος για μια τέτοια διακριτική μεταχείριση”.
Συνεπώς, συνεχίζει, “το ερώτημα του τι βρίσκεται πίσω από την απόφαση για χορήγηση εξαιρετικά περιορισμένης πρόσβασης σε ορισμένους μόνο καταθέτες πρέπει να απαντηθεί. Μήπως η ανακοίνωση του Ειδικού Διαχειριστή υποκινείται κυρίως από ανησυχίες Δημοσίων Σχέσεων που στοχεύουν στην αποσυμφόρηση του κλίματος κατάκρισης, παρά σε μια πραγματική συμβολή στην επιστροφή της τράπεζας σε κανονική λειτουργία;”, διερωτάται.
Η FBME Limited καλεί τον Ειδικό Διαχειριστή να τοποθετηθεί δημοσίως δίνοντας έναν οδικό χάρτη για μια τέτοια ομαλή επιστροφή, στον οποίο η FBME Limited θα συμμετάσχει εποικοδομητικά.
Δεν υπάρχει αμφιβολία, όπως αναφέρεται, ότι οι συνεχείς καθυστερήσεις και οι με-το-σταγονόμετρο παραχωρήσεις έχουν επιφέρει ανυπολόγιστη ζημιά στους καταθέτες και στην υπόληψη της FBME Bank και της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου.
Επιπλέον, σημειώνεται, οι κυπριακές τραπεζικές αρχές άρχισαν να κατηγορούν την Τράπεζα της Τανζανίας για την κατάσταση την οποία δημιούργησαν οι ίδιες. “Επιδίωξαν να αγνοήσουν τον Τοπικό Ρυθμιστή των κεντρικών γραφείων της FBME Bank, καθώς και το Νόμιμο Διαχειριστή, και συνέχισαν να δρουν μονομερώς, σε κραυγαλέα αντίφαση όλων των αποδεκτών προτύπων”, προστίθεται.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, αναφέρει η ανακοίνωση, “οφείλει να υπάρχει συντονισμός μεταξύ των δύο εποπτικών αρχών, αλλά η πρακτική που επέλεξε η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου πόρρω απέχει από κάτι τέτοιο”.
“Εν τούτοις, έγινε μια αρχή με την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου να χαλαρώνει τη λαβή της πάνω στα χρήματα των άλλων. Και αυτό πρέπει να χειροκροτηθεί – έστω και με το ένα χέρι – γιατί είναι βήμα προόδου από το καταστροφικό αδιέξοδο των τελευταίων έξι βδομάδων”, καταλήγει η ανακοίνωση.